Решение по дело №1899/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1431
Дата: 8 ноември 2021 г.
Съдия: Веселина Тенчева Чолакова
Дело: 20217050701899
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

      № …………../………………2021г.,

гр.Варна.

 

                                                В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА,  І-ви касационен състав, в публично съдебно заседание на седми октомври през 2021 година, в състав:

 

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:ИВЕТА ПЕКОВА

                                                              ЧЛЕНОВЕ: ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА

                                                                                     ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

 

 

при участието на секретаря Елена Воденичарова и прокурора Силвиян Иванов, като разгледа докладваното от съдията-докладчик  Чолакова КНАХД1899/2021 година  по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от АПК във  вр. чл.63 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба, подадена от Г.К.Г., ЕГН **********, чрез пълномощник адв. З.-***, против Решение № 86/29.06.2021 г. постановено по НАХД № 34/2021 г. по описа на Районен съд-Провадия, с което е потвърдено Наказателно постановление № ЗОП-39/23.12.2020 г., издадено от председателя на Сметната палата на Република България,  с което на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1 193,28 лева на основание чл.247,ал.1, предл. първо  от Закона за обществените поръчки /ЗОП/ за допуснато нарушение на чл.2,ал.2 от ЗОП. С жалбата се навежда касационното основание по чл.348,т.1 от НК – неправилно приложение на материалния закон, по подробно изложени съображения : неправилно Районен съд-Провадия е приел, че описанато в наказателното постановление деяние, осъществява състав на административно нарушение; касае се за допусната техническа грешка при изготвяне на обявлението за обществена поръчка; не се установява ограничаване на участниците в обществената поръчка и нарушаване на принципите на свободна конкуренция, равнопоставеност и недопускане на дискриминация. Въведеният критерии за подбор е съответен на разпоредбата на чл.63,ал.1,т.1, б. „б“ от ЗОП ,  съобразен е с предмета, сложността и обема на поръчката. Претендира и за приложението на чл.28 от ЗАНН, тъй като от деянието не са настъпили вредни последици. Моли решението на Районен съд-Провадия да се отмени и да се отмени наказателното постановление. В съдебно заседание касаторът не изпраща представител. В депозирана по делото молба, чрез пълномощника си поддържа жалбата и моли съда да я уважи.

Ответната страна- Сметната палата на Република България , чрез процесуалния си представител оспорва жалбата като неоснователна. Претендира  присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура-Варна  изразява становище за неоснователност на жалбата.

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 от АПК и от надлежна страна при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е допустима за разглеждане.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съотнесени към наведените касационни основания, и в рамките на служебната проверка съгласно чл.218,ал.2 от АПК, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството пред Районен съд-Провадия е образувано по жалба на Г.К.Г. против Наказателно постановление № ЗОП-39/23.12.2020 г., издадено от председателя на Сметната палата на Република България,  с което на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1 193,28 лева на основание чл.247,ал.1,предл. първо  от Закона за обществените поръчки /ЗОП/ за допуснато нарушение на чл.2,ал.2 от ЗОП.  

Въззивният съд е установил  от фактическа страна, че на 08.02.2019 г., в община Дългопол,  гр. Дългопол в качеството му на кмет на общината и възложител на обществени поръчки по чл. 5, ал. 2, т. 9 от ЗОП, Г.К.Г. е открил възлагането на обществена поръчка с предмет: „Доставка на нови контейнери тип „Бобър" за събиране на отпадъци с вместимост 1100 литра" (ID 9085486). В обявата, в Раздел „Критерии за подбор“, „Технически и професионални способности“, т. 1 било поставено минимално изискване: „Участникът през последните 3 (три) години, считано от датата на подаване на офертата да е изпълнил минимум една доставка идентична или сходна с предмета на поръчката. В случай че участникът е обединение /или консорциум/, което не е юридическо лице, съответствието с критериите за подбор се доказвало за всеки един от участниците в обединението, включени в него“. В писмо изх. № 4800-180/27.05.2020 г. възложителят е посочил, че за участие в обществената поръчка са постъпили пет оферти. Съгласно Протокол № 1/26.02.2019 г. от работата на комисията, в определения срок за подаване на оферти за участие в обществената поръчка,  били подадени пет оферти. На основание чл. 107, т. 1 и чл. 107, т. 2, б. „а“ от ЗОП, двама участници са били предложени за отстраняване от участие в процедурата. Участникът „Рила-снм“ ЕООД е отстранен от участие в обществената поръчка, тъй като не е депозирал допълнителни документи във връзка с констатираните в Протокол № 1 несъответствия с изискванията за лично състояние и критериите за подбор и съответно комисията не е могла да направи обоснован извод, дали същият отговаря на критериите за подбор във връзка с дадените му указания. Участникът „Зиела“ ООД е отстранен от участие, тъй като комисията е констатирала, че техническото му предложение не е изготвено в съответствие с изискванията на възложителя - не съдържа всички изискуеми реквизити подробно разписани в техническата спецификация към поръчката и не отговаря на поставените изисквания и условия за изпълнение на поръчката, а именно „Гаранционния срок на продукта да бъде не по-малко от 60 (шейсет) 3 месеца“. Възложителят е утвърдил протоколите от работата на комисията на 12.03.2019 г. За изпълнител на обществената поръчка е бил определен участникът, класиран на първо място - „Гафуров сервиз“ ЕООД.

На 27.03.2019 г. между община Дългопол , представлявана от кмета Г.Г. и „Гафуров сервиз“ ЕООД, е сключен Договор № 171/27.03.2019 г. с предмет „Доставка на нови контейнери тип „Бобър“ за събиране на отпадъци с вместимост 1100 литра“, на стойност 49 720,00 лева без ДДС или 59 664,00 лева с включен ДДС.

На 08.07.2020г. бил съставен АУАН №ЗОП-39/08.07.2020г., връчен на въззивника, който същият подписал без възражения. Такива не постъпили и в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН.

Районен съд-Провадия е приел от правна страна, че  АУАН и НП са издадени от компетентни органи и при отсъствие на допуснати съществени процесуални нарушения. Приел е, че Г.Г. в качеството му на възложител на обществена поръчка е осъществил от обективна и субективна страна нарушение на чл.2,ал.2 от ЗОП /ред. ДВ, бр.13/2016 г./. В обжалваното решение са изложени мотиви за немаловажност на случая с оглед високата степен на обществена опасност на нарушението и засегнати обществени отношения ,които имат за цел да гарантират спазване на принципите на публичност и прозрачност; свободна и лоялна конкуренция; равнопоставеност и недопускане на дискриминация. Процесният случая касае сключването на договор за изпълнение на обществена поръчка и е свързано с разходването на публични средства в размер на 59 664,00  лева. Приел е, че е осъществено формално деяние, с реализирането на което са били нарушени посочените принципи и цели на ЗОП-осигуряване на ефективност при разходването на бюджетните средства, публичност и прозрачност, свободна и лоялна конкуренция. Вредна последица на административното нарушение не е евентуално причинена щета, а важността на  засегнатите обществени отношения.  Въззивният съд е приел за правилна индивидуализацията на наказанието съобразно приложимата  разпоредба на чл.247, ал. 1 от ЗОП, която предвижда глоба в размер 2 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, но не повече от 10 000 лв.

Съгласно чл.63 ал.1 от ЗАНН въззивното решение подлежи на касационно оспорване на основанията, изброени в три точки в чл.348 ал.1 от НПК, които са нарушение на закона, съществени нарушения на процесуалните правила и явна несправедливост на наложеното наказание. Съгласно чл.218 от АПК касационният съд обсъжда само посочените в жалбата пороци на решението, като за неговата валидност, допустимост и съответствие с материалния закон следи и служебно.

Решението на Районен съд-Провадия е валидно , допустимо и правилно. Съображенията на касационния състав  за това са следните:

Съгласно чл. 2, ал.1 от ЗОП обществените поръчки се възлагат в съответствие с принципите на Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС) и по-специално тези за свободно движение на стоки, свобода на установяване и свобода на предоставяне на услуги и взаимно признаване, както и с произтичащите от тях принципи на равнопоставеност и недопускане на дискриминация, свободна конкуренция; пропорционалност; публичност и прозрачност“. Въведената законова забрана не ограничава правото на възложителя да определя изисквания към участниците които смята, че ще съответстват на изпълнението на предмета на поръчката. Право на възложителя е съобразно конкретните му нужди, и потребности да определи в цялост предмета на ОП с присъщите му свойство, качества и характеристики, както и да предвиди минималните изисквания за подбор. Това право обаче е ограничено от двете генерални забрани въведени в чл.2, ал.2 от ЗОП. Първата касае включването на условия или изисквания, които необосновано ограничават участието на лица в ОП или не са съобразени с нейния предмет. Забраната е ефективен правен механизъм за обезпечаване спазването на принципите въведени в чл.2, ал. 1 от ЗОП равнопоставеност и недопускане на дискриминация.

Правилен е изводът  на районния съд за неспазване на чл. 2, ал.2  ЗОП  относно въведения критерий  за подбор на кандидатите, а именно участникът през последните три години , считано от датата на подаване на офертата да е изпълнил минимум една доставка идентична или сходна с предмета на поръчката, като в случай, че участникът е обединение /или/ консорциум/, което не е юридическо лице, съответствието с критериите за подбор да се доказва за всеки един от участниците в обединението, включени в него.

Поставеното в обявата условие противоречи на разпоредбата на чл.59,ал.6 от ЗОП, тъй като изисква всеки член на обединение, което ще участва в обществена поръчка, но не е регистрирано като юридическо лице, да докаже съответствието си с поставените критерии за подбор.  Разпоредбата на чл.59,ал.6 от ЗОП дава възможност на стопанските субекти да обединят усилията си за участие в обществена поръчка. С въведеното  условие възложителят е ограничил участието в обществената поръчка на обединения, в които изискваният опит, като критерий за подбор, не е изпълнен от всички лица, които са включени в тях.

Жалбоподателят твърди, че не е осъществил състав на административно нарушение, тъй като поставеното изискване в несъответствие с разпоредбата на чл.59,ал.6 от ЗОП е преодоляно с дадените указания в обявата за обществена поръчка, че при противоречие между настоящата документация и нормативен акт, се прилага нормативния акт. Посочената забележка е в Раздел „Изисквания към личното състояние на участниците“ и не се съдържа в Раздел „Критерии за подбор“. Поради това тя е относима спрямо изброените от възложителя основания за отстраняване на участниците, посочени в този раздел и не може да се приложи към критериите за подбор на участниците. Поставеното в обявата изискване за подбор в съответния й раздел, противоречи на разпоредбата на чл.59,ал.6 от ЗОП и ограничава участието на стопански субекти в обществената поръчка, съответно осъществява състав на нарушение на чл.2,ал.2 от ЗОП.

Необосновано се твърди от касационния жалбоподател, че поставеното по отношение на участниците обединения изискване , е в резултат на допусната техническа грешка. Това твърдение се опровергава от наведените в касационната жалба доводи, че с оглед предмета на поръчката , логично и обосновано е всички участници в обединението да имат опит при изпълнението на поне една доставка-сходна с поръчката. Т.е. едновременно касаторът твърди, че това изискване е в резултат на допусната техническа грешка, преодоляно е с посочената забележка, но от друга страна е логично и обосновано. Относимо към настоящия случай е съдържанието на обявата за обществена поръчка на стойност по чл.20,ал.3 от ЗОП. Съгласно чл.187,ал.1 от ЗОП с нея се оповестява откриването на възлагателната процедура и съответните критерии за подбор. Т.е. потенциалните кандидати могат да формират мотивация за участие, само съобразно преценката им за съответствие с обявените условия. 

Правилно   Районен съд-Провадия е прел, че разпоредбата на чл.28 от ЗАНН не намира приложение. Няма нито изключителни по своя характер смекчаващи отговорността обстоятелства, нито много на брой такива , за да се направи извод  за незначителна обществена опасност на деянието . Обстоятелството, че от нарушението няма настъпили вредни последици, не е в състояние да квалифицират случая като маловажен по смисъла на цитираната разпоредба. Процесното нарушение е от категорията на т. нар. „формални“ нарушения /нарушения на просто извършване/, при които вредните последици /обществената опасност/ произтичат от самото осъществяване на изпълнителното деяние. Обстоятелството, че нарушението е извършено за първи път,  не може да обоснове извод за маловажност на същото. Ако се приеме обратното, то всяко първо нарушение би следвало да се квалифицира като маловажен случай, а не това е целта на обективирания в чл. 28 от ЗАНН институт. Случая не представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от съответния вид. С оглед на изложеното и отчитайки засегнатите с извършеното нарушение обществени отношения, се налага извод, че правилно въззивният съд е приел, че процесният случай не следва да бъде квалифициран като маловажен.

При извършена служебна проверка по чл. 218, ал.2 АПК и на наведеното в касационната жалба оплакване за неправилност на обжалваното решение не се установяват пороци във връзка с неговите валидност, допустимост и съответствие с материалния закон, поради което същото следва да бъде оставено в сила.

При този изход на правния спор претенцията на касационния ответник за присъждане на юрисконсултско възнаграждение следва да бъде удовлетворена, тъй като същия в касационното производство се представлява от гл.юриск.  М.А. . В тази връзка и на основание чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ, във връзка с чл.  63, ал. 5 от ЗАНН и чл. 37 от Закона за правната помощ жалбоподателят дължи заплащане  на сумата от 80 лв.

Воден от горното и на основание чл. 221, ал. 2, изречение първо, предложение първо от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Административен съд – Варна, І-ви касационен  състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 86/29.06.2021 г. постановено по НАХД № 34/2021 г. по описа на Районен съд-Провадия.

 

ОСЪЖДА Г.  К.Г. с ЕГН ********** *** да заплати на Сметна палата  на Република България  юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 /осемдесет/ лева.

 

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:    

 

 

 

                                                                             ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

                                                                                                    2.