Решение по дело №6/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 163
Дата: 25 май 2021 г. (в сила от 1 юни 2022 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20217100700006
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 януари 2021 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

163

Добрич, 25.05.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Добричкият административен съд, в открито съдебно заседание на двадесет и осми април две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

                                                                 

при секретаря МАРИЯ МИХАЛЕВА изслуша докладваното от председателя административно дело № 6/2021 год.

          Производството е по реда на чл. 156 и сл. във вр. с чл.131, ал.2 от ДОПК във вр. с чл. 4, ал. 1 във вр. с чл. 9б от ЗМДТ и чл. 145 и сл. от АПК във връзка с § 2 от ДР на ДОПК.

Образувано е по жалба на "ПЪРВА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА" АД със седалище и адрес на управление гр. София, бул. "Драган Цанков" №37, представлявано от изп. директори Н.Б. и С.П.  против мълчалив отказ на орган по приходите по чл. 4, ал. 4 от ЗМДТ от общинска администрация – Добрич по искане по чл.129, ал.1 от ДОПК за прихващане и възстановавяне на недължимо платени суми за ДНИ и ТБО,  потвърден с Решение по чл.155 от ДОПК №17-18-8-1/27.11.2020 г. на Кмета на община Добрич. В жалбата и в уточнителните молби са релевирани доводи за незаконосъобразност на оспорения отказ по съображения за противоречието му с материалния закон, както и на решението на кмета, с което същият е потвърден. Жалбоподателят поддържа тезата, че възложеният с Постановление за възлагане на недвижим имот от 01.09.2014 г. недвижим имот с идентификатор 72624.603.223 по КККР на гр. Добрич, находящ се на бул. „Трети март“ №48 с площ от 1 297 кв.м. и със застроена площ от 236 кв.м. – сграда от четири етажа с предназначение „промишлена сграда“ няма издадено разрешение за въвеждане в експлоатация.  Във връзка с промяна на нормативната уредба, считано от 01.01.2019 г., ПИБ АД е подало нова декларация по чл.14 от 29.10.2019 г. за сградата, тъй като земята вече е била декларирана през 2014 г. Твърди се, че неправилно е начислен МДТ и ТБО за сградата преди 2019 година, с оглед разпоредбата на чл.15, ал.5 от ЗМДТ. Излагат се съображения, че сградата не е използвана и не е генерирала отпадъци.  По подробно изложени в жалбата съображения е направено искане за отмяна на оспорения мълчалив отказ на орган по приходите по чл. 4, ал. 4 от ЗМДТ от общинска администрация - Добрич за издаване на Акт за възстановяване/прихващане на недължимо платени суми за местни данъци и такси и ТБО и се върне преписката на компетентия орган със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона, относно допълнително начислените и заплатени суми от Банката за ДНИ  в размер на 1 391,97 лева и ТБО – 9 379,81 лева за период от датата на придобиване на имота до 2018 г., вкл. са недължимо платени и същите следва да бъдат прихванати и/или възстановени. Моли, да се присъдят сторените по делото съдебно-деловодни разноски.

По делото са представени и писмени бележки.

Ответникът по жалбата - Кмет на община Добрич, чрез пълномощника си по делото, в съдебно заседание, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа становището, че има издаден АУЗ от 25.06.2020 г. за процесния имот, който не е оспорен, влязъл е в сила и е платен, поради което и оспорването е недопустимо и неоснователно.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

С Постановление за възлагане на недвижим имот от 01.09.2014 г. на ЧСИ Сл. Сербезов е възложен на ПИБ АД, ПИ с идент. 72624.603.223 по КККР на гр. Добрич, находящ се в гр. Добрич, бул. „Трети март“ №48 с площ 1297 кв.м., с трайно предназначение на територията – урбанизирана територия, начин на трайно ползване за друг вид производствен, складов обект, ведно с построената в него сграда с идент. 72624.603.223.1 със застроена площ от 236 кв.м., брой етажи – 4, предназначение – промишлена сграда. /лист 40/. Изрично в Постановлението за възлагане е посочено, че за сградата няма издадено разрешение за въвеждане в експлоатация.

С Декларация по чл.14 от ЗМДТ, с вх. №**********/27.10.2014 г. /лист 35/ е деклариран посочения по-горе недвижим имот, а именно  земя с идент. 72624.603.223 с площ 1297 кв.м.

С Данъчна декларация по чл.14 от ЗМДТ с вх. №**********/29.10.2019 г., банката е декларирала и промишлената сграда /лист 44/.

След запознаване с информация, публикувана на електронната страница на община Добрич за определените данъци за имота е  подадено възражение с рег. №17-18-5/27.05.2020 г. срещу така начислените данъци до Директор на МДТ при община Добрич, по което е извършена проверка. С писмо изх. №17-18-5/01.07.2020 г. е отговорено на оспорващия, като е посочено, че задълженията за ДНИ и ТБО са определени правилно и законосъобразно.

С АУЗ по чл.107, ал.3 от ДОПК №23560-1/24.06.2020 г. на ПИБ АД са установени задължения за периода 2014 – 2019 г., в размер на 1 741.96 лева ДНИ и лихва 523,11 лева и за ТБО – 9 379,81 лева и лихва 2 816,65 лева /лист 27/.

Подадено е второ възражение с вх. №17-18-5-2/07.07.2020 г. от ПИБ, на което е отговорено с писмо с изх. №17-18-5-4/18.08.2020 г., в което отново е посочено, че задълженията са правилно определени. Няма данни това писмо да е обжалвано по съдебен ред, поради което и не се оспорва, че АУЗ не е обжалван и е влязъл в законна сила. Задълженията за заплатени от жалбоподателя /лист 23/ на 25.06.2020 г..

На 17.08.2020 г. от страна на ПИБ АД гр. София до Директора на ДМДТ при община Добрич е направено искане по чл.129 от ДОПК във връзка с чл.9б и чл.4, ал.1-5 от ЗМДТ, с което се иска прихващане/възстановяване на недължимо платени суми за ДНИ и ТБО за имота, собственост на банката, находящ се в гр. Добрич, бул. „Трети март“ №48. Основното обстоятелство заявено в искането е, че за сградата в имота няма издадено разрешение за въвеждане в експлоатация, поради което и до 01.01.2019 г. не се дължат данъци и такси. /лист 19/

По така направеното искане няма произнасяне на компетентния орган, поради което е налице мълчалив отказ. Същият е обжалван с жалба с вх. №07-3455/25.09.2020 г., подадена от ПИБ АД до Директора на Дирекция „МДТ“ при община Добрич  /лист 20/.

Според оспорващия в законоустановения срок няма произнасяне от по-горестоящия административен орган, поради което и е налице мълчаливо потвърждение.

По делото е представено Решение по чл.155 от ДОПК, №17-18-8-1/27.11.2020 г. на кмета на община Добрич, с което е потвърден изцяло мълчалив отказ, постановен от Органа по приходите в община град Добрич по искане по чл.129, ал.1 от ДОПК за прихващане/възстановяване на недължимо платени суми за ДНИ и ТБО за имот, собственост на ПИБ АД, с административен адрес гр. Добрич, бул. „Трети март“ №48, с рег. №17-18-5-1/17.08.2020 г.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните, намира за установено следното:

Задълженията за данък при възмездно придобиване на имущество, за данък върху недвижимите имоти и за такса за битови отпадъци, представляват публични общински вземания, съгласно чл. 162, ал. 2, т. 1 и т. 3 от ДОПК във вр. с чл. 1, ал. 1, т. 1 и т. 4 и чл. 6, ал. 1, б. "а" от ЗМДТ. В разпоредбата на чл. 166, ал. 1 от ДОПК е предвидено, че установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. Относно вземанията за данък при възмездно придобиване на имущество, за данък върху недвижимите имоти и за такса за битови отпадъци, приложимият ред е регламентираният в ДОПК такъв, доколкото съгласно чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ и във вр. с чл. 9б от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци и местните такси се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. В чл. 4, ал. 3 във вр. с, ал. 4 от ЗМДТ е предвидено, че в производствата по чл. 4, ал. 1 служителите на общинската администрация, определени със заповед на кмета на общината, имат правата и задълженията на органи по приходите, а в, ал. 5 на чл. 4 е регламентирано че кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал. 2 от ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община упражнява правомощия на Териториален директор на НАП. Законовото предвиждане, че приложимият ред за установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци и такси по ЗМДТ е регламентираният в ДОПК такъв, обуславя извод, че този ред следва да се приеме за приложим и по отношение на процедурата за прихващане и/или възстановяване на недължимо събрани и/или внесени /платени/ местни данъци и такси, доколкото тази процедура е следствие от установяването и събирането на публичните вземания на общината, в какъвто смисъл е и константната съдебна практика.

Особеното производство по прихващане и възстановяване на недължимо събрани или платени суми във връзка с публични вземания /в т.ч. публични общински вземания за местни данъци и такси/, е регламентирано в глава ХVІ, раздел І, чл. 129 и сл. от ДОПК. Посочената нормативна регламентация определя реда за образуването и сроковете за провеждане на производството, инициирано от орган по приходите или по писмено искане на лицето; процесуалните условия за разглеждането на искането и материалноправните основания за постановяване на Акт за прихващане и/ или възстановяване.

В случая административното производство е инициирано от "ПЪРВА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА" АД с писмено искане до органите по приходите в общинска администрация - Добрич  вх. 17-18-5-3/17.08.2020 г., за възстановяване на недължимо платени суми за местни данъци и такси. С оглед на посоченото от дружеството основание, на което се претендира възстановяване като недължимо платени суми за местни данъци и такси, искането се явява подадено в законово регламентирания срок по чл. 129, ал. 1, изр. второ от ДОПК и е подлежало на разглеждане от сезирания орган по приходите с произнасяне по неговата основателност в срока по чл. 129, ал. 3 от ДОПК - 30 дни от постъпването на искането, доколкото няма данни да е възложено извършването на ревизия. Непроизнасянето в този срок на органа по приходите по искането за издаване на Акт за прихващане и/ или възстановяване, релевира наличието на мълчалив отказ по см. на чл. 131, ал. 1 от ДОПК, подлежащ на обжалване в 14-дневен срок от изтичането на срока за произнасяне /чл. 131, ал. 2 от ДОПК/. "ПИБ“ АД в посочения срок надлежно е упражнило правото си да оспори мълчаливия отказ на органа по приходите с подадена по реда на чл. 152 и сл. от ДОПК жалба вх. №17-18-8/28.09.2020 г. до Директор на Дирекция "МДТ"  при община Добрич /като в случая жалбата е неправилно адресирана до некомпетентен орган/. Съгласно чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ във вр. с чл. 152, ал. 2 от ДОПК, кмета на община Добрич, в каеството му на  решаващ орган  е разгледал жалбата и  се е произнесъл с мотивирано решение в срока по чл. 155, ал. 1 от ДОПК., като е потвърдил мълчаливия отказ на органа по приходите на община Добрич.

Подадената от "Първа инвестиционна банка“ АД жалба  против мълчалив отказ на орган по приходите по чл. 4, ал. 4 от ЗМДТ от общинска администрация - Добрич за издаване на Акт за възстановяване/прихващане на недължимо платени суми за  местен данък върху недвижимите имоти и местна такса за битови отпадъци, съдът приема за процесуално допустима - оспорването е направено от легитимирано лице с правен интерес; в законово регламентирания срок по чл. 156, ал. 5 във вр. с, ал. 4 от ДОПК във вр. с чл. 131, ал. 2 от ДОПК и против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност.

От фактическа страна по делото не е спорно, а и се установява от събраните доказателства, че сградата, предмет на постановлението за възлагане от 01.09.2014 г. е декларирана на 29.10.2019 г. с деклрация по чл.14 от ЗМДТ. Посочено е от оспорващия, че същата е декларирана в този момент, тъй като е настъпила промяна в разпоредбата на чл.15, ал.5 от ЗМДТ, в сила от 01.01.2019 г. Установява се също безспорно по делото, че процесната сграда не е въведена в експлоатация, и това не се оспорва от ответника.

Относимите в случая предпоставките за възникване на задължението за заплащане на ДНИ са регламентирани в чл. 11 (субект на задължението), чл. 10, ал. 1 (обект на облагане) и чл. 15 (начален момент) ЗМДТ.

Спорът между страните е свързан с началния момент на възникване на задължението за заплащане на данък недвижими имоти и такса битови отпадъци.

Тук е мястото да се посочи, че съгласно чл. 15, ал. 1 ЗМДТ подаването на декларация по чл. 14 от ЗМДТ от страна на задълженото лице не е правопораждащият факт, от който възниква задължението за данък.

В приложимата й редакция /в сила до изм. и доп. - ДВ, бр. 98 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г./ чл. 15, ал. 1 от ЗМДТ предвиждаше, че "За новопостроените сгради или части от сгради се дължи данък от началото на месеца, следващ месеца, през който са завършени или е започнало използването".

Или законодателят е предвидил две алтернативи предпоставки, с които се свързва началният момент на възникване на задължението за заплащане на ДНИ за новопостроените сгради /в частност на самостоятелни обекти в същите/ за субектите по чл. 11 от ЗМДТ - "завършването" или "започване на ползването" им. Безспорно е в настоящия казус, че сградата е била предмет на прехвърлителна сделка още на 13.08.2007 г., когато е продадена. В последствие същата е била и ипотекирана, т.е. следва да се приеме, че към 2007 г. е била завършена.  Същата през годините е сменяла собственика си и навсякъде в документите за собственост е посочено, че тя е изградена, т.е. строителството и е завършено още към един предходен преди 2019 година период.

Независимо от горното, съдът намира, че жалбоподателят не се е възползвал от правото да оспори по надлежния ред и в законоустановения срок АУЗД №23560-1/24.06.2020 г., поради което същият е проявил последиците си на стабилен административен акт, засягащ по негативен начин правната  сфера на жалбоподателя. Недопустимо е в производство по реда на чл. 129 от ДОПК, да се оспорват задължения, установени с влязъл в сила акт. Възраженията направени от жалбоподателя и в настоящото производство, касаят законосъобразността именно на такъв, влезъл в сила акт а именно от кой момент се дължи данъка и ТБО, което съдът намира, че не следва и да обсъжда в настоящото производство.

Тези възражения не са относими към преценката за законосъобразност на оспорения АПВ, поради което по тях съдът не следва да се произнася. В този смисъл е и решение № 1908 от 12.02.2019 г. на ВАС по адм. д. № 8721/2017 г. и решение № 643/20.01.2015 г. на ВАС по адм. д. 5085/2014 г.

Поради това правилно с обжалвания мълчалив отказ не са възстановени суми, които да представляват недължимо внесени от банката задължения за ДНИ и ТБО за тези периоди и като такива да подлежат на възстановяван или прихващане по реда на чл. 129 от ДОПК.

По изложените съображения съдът намира, че обжалваният мълчалив отказ и потвърдителното Решение по чл.155 е издаден при правилно приложение на процесуалните и материалноправни норми, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода на спора, на основание чл. 161, ал. 1 от ДОПК в полза на ответника, следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.

Воден от изложените мотиви и на основание чл. 160, ал. 1 от ДОПК, Административен съд гр. Добрич, четвърти състав,

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на "ПЪРВА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА" АД със седалище и адрес на управление гр. София, бул. "Драган Цанков" №37, представлявано от изп. директори Н.Б. и С.П.  против Мълчалив отказ на орган по приходите по чл. 4, ал. 4 от ЗМДТ от общинска администрация – Добрич по искане по чл.129, ал.1 от ДОПК за прихващане и възстановавяне на недължимо платени суми за ДНИ и ТБО,  потвърден с Решение по чл.155 от ДОПК №17-18-8-1/27.11.2020 г. на Кмета на община Добрич

ОСЪЖДА  "ПЪРВА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА" АД ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. София, бул. "Драган Цанков" №37, представлявано от изп. директори Н.Б. и С.П. ***. Добрич сума в размер на 100 лева, представляваща направени по делото разноски.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България, в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

                                       СЪДИЯ: