Р
Е Ш Е Н И Е
№ 360
19.10.2023 г., град Добрич
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Административен
съд - Добрич, в публично заседание на двадесет и шести септември, две хиляди двадесет
и трета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Нели Каменска
при участието на секретаря, Стойка
Колева, разгледа докладваното от председателя адм. дело № 222 по описа на съда за
2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по
чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във р. с чл.45, ал.4 и
ал.8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и е образувано
по жалба на областния управител на област Добрич, З.З., срещу Решение № 3-32 по
Протокол № 3 от заседание на Общински съвет - Крушари, проведено на 28.02.2023
г., с което е дадено съгласие да се учреди безвъзмездно право на управление за
срок от 10 години за задоволяване на културните потребности на населението на хххх
в полза на Народно читалище „Стефан Караджа - 1936“ хххх върху имот-публична
общинска собственост, представляващ масивна двуетажна сграда със застроена площ
от 510 кв.м. и дворно място от 3 125 кв.м., находяща се в парцел с пл. № 205,
кв.14 по плана на хххх.
Областният
управител счита, че решението е незаконосъобразно, понеже липсвали
предпоставките по чл.12, ал.3 от Закона за общинската собственост (ЗОбС) за
предоставянето на безвъзмездно управление на имот. Читалищата не се определят
като юридически лица на бюджетна издръжка и съответно те не попадат в
категорията на лицата, визирани в чл.12, ал.3 от ЗОбС. След извършена справка в
правно-информационна система „Сиела“ било установено, че Народно читалище „Стефан
Караджа 1936“ хххх , община Крушари е с източници на финансиране- дарения и
спонсорство 60 %, приходи от членски внос 20 %
и такси за услуги с непазарен характер 20 %. В съдебно заседание заявява,
че поддържа жалбата и моли решението да бъде отменено. Претендира присъждане на разноски за
юрисконсултско възнаграждение.
Ответната страна,
Общински съвет –Крушари, чрез адв.Д. счита жалбата за неоснователна, а
решението на Общински съвет Крушари за правилно и законосъобразно. За сградата, в която се помещава НЧ „Стефан
Караджа-1936“ хххх, било известно, че винаги е била и към настоящия момент е читалище,
както и това, че се ползва от НЧ „Стефан Караджа-1936“ хххх, което било създадено
много преди 1945 г. Към датата на влизане в сила на Закона за народните
читалища 1996 г. тази сграда, отдавна в
годините назад се е ползвало от народното читалище, ползва се и към настоящия
момент. Моли жалбата да се отхвърли и да се присъдят разноските по делото.
Заинтересованата
страна, НЧ „Стефан Караджа-1936“ хххх, представлявано от председателя на
читалищното настоятелство, А.Ю.Ю.моли
съдът да постанови решение в полза на читалището, което било построено през
1957 г. и ползвано за читалищни дейности оттогава. Моли жалбата на областния
управител да се отхвърли като неоснователна.
Добричкият
административен съд като съобрази събраните по делото доказателства във връзка
с твърденията на страните намира жалбата за допустима, а разгледана по същество
за основателна.
В производство по
чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА със Заповед № АдК-04-14/07.03.2023 г. областният
управител на област Добрич е върнал за ново обсъждане решения на Общински съвет
– Крушари, сред които и Решение № 3-32 по Протокол № 3 от заседание на Общински
съвет - Крушари, проведено на 28.02.2023 г. В заповедта са изложени
съображения, че неправилно по реда на чл.12, ал.3 от ЗОбС е учредено
безвъзмездно право на управление върху имот, публична общинска собственост, тъй
като ползващото се лице, читалището не е организация на бюджетна издръжка по
см. § 1, т.5 от ДР на Закона за публичните финанси.
Заповедта е
получена на 08.03.2023 г. и няма данни в 14-дневния срок по чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА решението да е преразгледано от общинския съвет, чийто срок за
произнасяне е изтекъл на 22.03.2023 г. На 28.03.2023 г., в 7 - дневния срок по
чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА, областния управител е подал жалба до административния
съд.
С оспореното решение, на основание чл. 21, ал.
1, т. 8 от ЗМСМА, чл.11, ал. 1, чл.12, ал. 3 и ал.4 от Закона за общинската
собственост и чл.15, ал. 1 от Наредба № 8 за реда за придобиване, управление и
разпореждане с имоти и вещи, общинска собственост, Общински съвет – Крушари е
дал съгласие да се учреди безвъзмездно право на управление в полза на Народно читалище „Стефан
Караджа-1936“ хххх, за срок от 10 години за задоволяване на културните
потребности на населението на хххх върху имот-публична общинска собственост,
представляващ масивна двуетажна сграда със застроена площ от 510 кв.м. и дворно
място от 3125 кв.м., находяща се в парцел пл. № 205, кв.14 по плана на хххх.
От данните по
делото се установява, че с Докладна записка с вх. № ОбС-21-27/08.02.2023 г.
кметът на общината е предложил на общинския съвет приемане на процесното
решение в отговор на постъпило искане с вх. № ОС-12-631/31.01.2023 г. от Айшегюл
Юсеин - председател на Настоятелството при Народно читалище „Стефан
Караджа-1936“ хххх. В докладната записка се сочи, че се налага сключването на
нов договор за предоставянето на процесната сграда на читалището за
безвъзмездно ползване, понеже 10 годишния срок на съществуващия договор между
читалището и общината изтичал. Видно от съдържанието на направеното искане,
председателят на читалищното настоятелство е предложил да бъде учредено
безвъзмездно право на ползване на читалищната сграда.
Докладната записка
на кмета е включена в дневния ред на заседанието на общинския съвет за
28.02.2023 г. Решението е прието единодушно с гласовете на присъстващите 12 общински съветници от общо 13
избрани.
По делото се
установява също, че процесния имот – Читалище хххх, е актуван с Акт № 1031/12.10.2009
г. за публична общинска собственост.
Ответникът
представя предходно свое Решение № 2/25 по Протокол № 2 от 21.02.2013 г. въз
основа на което с народното читалище в хххх е сключен договор за безвъзмездно
ползване на имот-публична общинска собственост № ОС-09-962/25.03.2013 г. С този
договор сградата на читалището в хххх е била предоставена на НЧ “Стефан Караджа
1936“ за срок от 10 години, считано от 13.03.2013 г.
При извършване на
справка в Търговския регистър се установява, че Народно читалище “Стефан
Караджа 1936“ с ЕИК ********* е регистрирано по ф.д. № 1569/1997, вписано в ТР
на 10.04.2019 г. и в Публичния регистър при Министерство на културата за
народните читалища и читалищните сдружения под № 715.
От представения Акт
за публична общинска собственост № 1031/12.10.2009 г. се установява, че
предоставения за управление на заинтересованата страна имот е обозначен като
„Читалище хххх“. Видно от съдържанието на Заповед на областния управител №
РД-11-437/17.05.2002 г. за отписване от актовите книги за държавна собственост,
имотът е също обозначен като читалище. От Сведение за състоянието на читалищата
в района на хххх от 01.01. – 30.09.1959 г. е видно, че читалището в хххх е
ползвало читалищната сграда в това населено място още към този период.
Въз основа на горните доказателства съдът
приема за установено, че процесната сграда е била изградена с предназначение за
читалище. По делото не се твърди и не се представят доказателства, че Народно
читалище „Стефан Караджа 1936“ е
ползвало друга, различна сграда преди влизането в сила на действащия Закон за
народните читалища.
При така
установените по делото факти и след извършване на цялостната проверка за
законосъобразност на оспорения акт по реда на чл.168 от АПК, съдът приема, че
оспореното решение е валиден административен акт, приет от компетентен орган,
при необходимия кворуми и мнозинство, с отразено в протокола поименно
гласуване, т.е. при спазване на правилата по чл.27, ал.4 и ал.5 от ЗМСМА.
Решението е взето при
неправилно приложение на материално-правните разпоредби на чл.12, ал.3 от ЗОбС във
вр. с § 4, ал.1 и ал.2 от ПЗР на Закона
за народните читалища.
При наличие на
специален закон, който определя реда и начина за предоставяне на читалищните
сгради на народните читалища - чрез
учредяване на безвъзмездно право на ползване, което е и безсрочно, Общински
съвет – Крушари е предоставил право на управление на читалищната сграда на
заинтересованата страна на друго основание и по друг ред, като при това е
ограничил ползването на сградата за срок от 10 години. Решението не е
съобразено и с направеното искане на председателя на читалищното настоятелство
върху читалищната сграда в полза на читалището да се да бъде предоставена
Съгласно чл.7,
ал.2, изр.2 от ЗОбС, имоти - публична общинска собственост (каквато е
процесната читалищна сграда в хххх) могат да се обременяват с ограничени вещни
права само в случаите, определени със закон. С § 4, ал.1 от ПЗР на специалния Закон
за народните читалища се определя, че на народните читалища по реда на Закона
за държавната собственост и Закона за общинската собственост безвъзмездно се
отстъпва право на ползване върху сградите и другите недвижими имоти,
предоставени им до влизане в сила на този закон от държавата и общинските
органи за читалищни нужди. А разпоредбата на § 4, ал. 2 от ПЗР на ЗНЧ определя, че правото на
безвъзмездно ползване се погасява само при прекратяване на читалището.
Законът за
народните читалища е специален спрямо Закона за общинската собственост (вж.
Решение № 3450/16.03.2010 г. по адм.д. № 9578/2009 г., ІІІ отд. на ВАС). В този
смисъл е правилно становището на
процесуалния представител на областния управител, че липсват предпоставките на
чл.12, ал.3 от ЗОбС за предоставяне на читалищната сграда за управление, още
повече, че читалищата не попадат в кръга да изброените в разпоредбата субекти,
за които се изисква да са юридически лица на бюджетна издръжка. Съгласно чл. 2
от Закона за народните читалища народните читалища са традиционни
самоуправляващи се български културно-просветни сдружения в населените места,
които изпълняват и държавни културно-просветни задачи. Те са юридически лица с нестопанска цел. Имуществото
им се състои от право на собственост и от други вещни права, вземания, ценни
книжа, други права и задължения - чл. 20 ЗНЧ, като могат да набират средства от
изброените в чл. 21, т. 1 - 6 източници, в т.ч. субсидия от държавния бюджет.
Заинтересованата
страна, Народно читалище “ Стефан Караджа 1936“ е юридическо лице с нестопанска цел и в този смисъл не
е на бюджетна издръжка, затова регламентирания в чл. 12, ал. 3 от ЗОбС ред за
предоставяне за безвъзмездно управление на недвижим имот общинска собственост,
ограничено със срок, е неприложим
Общинският съвет в
случая, вместо да предостави читалищната сграда по реда на специалния Закон за
народните читалища съобразно възможността по чл.7, ал.2, изр.2 от ЗОбС, е
учредил право на управление по реда на чл.12, ал.3 от ЗОбС, като така е ограничил
ползването на сградата от заинтересованата страна, Народно читалище “Стефан
Караджа 1936. Не такава е била волята на законодателя, приел правилата по § 4, ал.1 и ал.2 от ПЗР на Закона за народните
читалища.
Щом заинтересованата
страна е ползвала процесната сграда и преди влизането в сила на Закона за
народните читалища, както твърдят процесуалният представител на Общински
съвет-Крушари и председателят на читалищното настоятелство и в какъвто смисъл
представят доказателства, то Общински съвет - Крушари следва да съобрази решението
си с направеното искане от председателя на читалищното настоятелство
читалищната сграда да бъде предоставена чрез учредяване на безвъзмездно и
безсрочно право на ползване съобразно специалния Закон за народните читалища.
В резултат от
изложеното, оспореното решение следва да се отмени като незаконосъобразно,
поради противоречието му с материалния закон, на основанието по чл.146, т.4 от АПК.
Претенцията на
жалбоподателя за присъждане на разноски е основателна с оглед нормата на чл.143,
ал.1 от АПК и на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК и чл. 24 от Наредба за
заплащането на правната помощ във вр. с чл. 144 от АПК на Областна
администрация – Добрич следва да се присъдят разноските по делото за юрисконсултско
възнаграждение в размер на 100 лв.
Водим от горното, както и на основание чл.172,
ал.1 от АПК, Административен съд – Добрич, трети състав
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба на
областен управител на област Добрич Решение № 3-32 по Протокол № 3 от заседание
на Общински съвет - Крушари, проведено на 28.02.2023 г.
ОСЪЖДА Община
Крушари да заплати на Областна администрация - Добрич сумата от 100 (сто) лева
– разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО може да
се обжалва с касационна жалба в 14 - дневен срок от съобщението до страните
пред Върховния административен съд на Република България.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: