Решение по дело №222/2023 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 360
Дата: 19 октомври 2023 г.
Съдия: Нели Иванова Каменска
Дело: 20237100700222
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

     Р Е Ш Е Н И Е

 

                                                  № 360

 

19.10.2023 г., град Добрич

 

                              В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Административен съд - Добрич, в публично заседание на двадесет и шести септември, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

      ПРЕДСЕДАТЕЛ: Нели Каменска                                                                   

при участието на секретаря, Стойка Колева, разгледа докладваното от председателя адм. дело № 222 по описа на съда за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във р. с чл.45, ал.4 и ал.8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и е образувано по жалба на областния управител на област Добрич, З.З., срещу Решение № 3-32 по Протокол № 3 от заседание на Общински съвет - Крушари, проведено на 28.02.2023 г., с което е дадено съгласие да се учреди безвъзмездно право на управление за срок от 10 години за задоволяване на културните потребности на населението на хххх в полза на Народно читалище „Стефан Караджа - 1936“ хххх върху имот-публична общинска собственост, представляващ масивна двуетажна сграда със застроена площ от 510 кв.м. и дворно място от 3 125 кв.м., находяща се в парцел с пл. № 205, кв.14 по плана на хххх.

Областният управител счита, че решението е незаконосъобразно, понеже липсвали предпоставките по чл.12, ал.3 от Закона за общинската собственост (ЗОбС) за предоставянето на безвъзмездно управление на имот. Читалищата не се определят като юридически лица на бюджетна издръжка и съответно те не попадат в категорията на лицата, визирани в чл.12, ал.3 от ЗОбС. След извършена справка в правно-информационна система „Сиела“ било установено, че Народно читалище „Стефан Караджа 1936“ хххх , община Крушари е с източници на финансиране- дарения и спонсорство 60 %, приходи от членски внос 20 %  и такси за услуги с непазарен характер 20 %. В съдебно заседание заявява, че поддържа жалбата и моли решението да бъде отменено.  Претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Ответната страна, Общински съвет –Крушари, чрез адв.Д. счита жалбата за неоснователна, а решението на Общински съвет Крушари за правилно и законосъобразно.  За сградата, в която се помещава НЧ „Стефан Караджа-1936“ хххх, било известно, че  винаги е била и към настоящия момент е читалище, както и това, че се ползва от НЧ „Стефан Караджа-1936“ хххх, което било създадено много преди 1945 г. Към датата на влизане в сила на Закона за народните читалища 1996 г. тази сграда,  отдавна в годините назад се е ползвало от народното читалище, ползва се и към настоящия момент. Моли жалбата да се отхвърли и да се присъдят разноските по делото.

Заинтересованата страна, НЧ „Стефан Караджа-1936“ хххх, представлявано от председателя на читалищното настоятелство,  А.Ю.Ю.моли съдът да постанови решение в полза на читалището, което било построено през 1957 г. и ползвано за читалищни дейности оттогава. Моли жалбата на областния управител да се отхвърли като неоснователна.

Добричкият административен съд като съобрази събраните по делото доказателства във връзка с твърденията на страните намира жалбата за допустима, а разгледана по същество за основателна.

В производство по чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА със Заповед № АдК-04-14/07.03.2023 г. областният управител на област Добрич е върнал за ново обсъждане решения на Общински съвет – Крушари, сред които и Решение № 3-32 по Протокол № 3 от заседание на Общински съвет - Крушари, проведено на 28.02.2023 г. В заповедта са изложени съображения, че неправилно по реда на чл.12, ал.3 от ЗОбС е учредено безвъзмездно право на управление върху имот, публична общинска собственост, тъй като ползващото се лице, читалището не е организация на бюджетна издръжка по см. § 1, т.5 от ДР на Закона за публичните финанси.

Заповедта е получена на 08.03.2023 г. и няма данни в 14-дневния срок по чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА решението да е преразгледано от общинския съвет, чийто срок за произнасяне е изтекъл на 22.03.2023 г. На 28.03.2023 г., в 7 - дневния срок по чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА, областния управител е подал жалба до административния съд.

 С оспореното решение, на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл.11, ал. 1, чл.12, ал. 3 и ал.4 от Закона за общинската собственост и чл.15, ал. 1 от Наредба № 8 за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи, общинска собственост, Общински съвет – Крушари е дал съгласие да се учреди безвъзмездно право на управление в полза на Народно читалище „Стефан Караджа-1936“ хххх, за срок от 10 години за задоволяване на културните потребности на населението на хххх върху имот-публична общинска собственост, представляващ масивна двуетажна сграда със застроена площ от 510 кв.м. и дворно място от 3125 кв.м., находяща се в парцел пл. № 205, кв.14 по плана на хххх.

От данните по делото се установява, че с Докладна записка с вх. № ОбС-21-27/08.02.2023 г. кметът на общината е предложил на общинския съвет приемане на процесното решение в отговор на постъпило искане с вх. № ОС-12-631/31.01.2023 г. от Айшегюл Юсеин - председател на Настоятелството при Народно читалище „Стефан Караджа-1936“ хххх. В докладната записка се сочи, че се налага сключването на нов договор за предоставянето на процесната сграда на читалището за безвъзмездно ползване, понеже 10 годишния срок на съществуващия договор между читалището и общината изтичал. Видно от съдържанието на направеното искане, председателят на читалищното настоятелство е предложил да бъде учредено безвъзмездно право на ползване на читалищната сграда.

Докладната записка на кмета е включена в дневния ред на заседанието на общинския съвет за 28.02.2023 г. Решението е прието единодушно с гласовете на  присъстващите 12 общински съветници от общо 13 избрани.

По делото се установява също, че процесния имот – Читалище хххх, е актуван с Акт № 1031/12.10.2009 г. за публична общинска собственост.

Ответникът представя предходно свое Решение № 2/25 по Протокол № 2 от 21.02.2013 г. въз основа на което с народното читалище в хххх е сключен договор за безвъзмездно ползване на имот-публична общинска собственост № ОС-09-962/25.03.2013 г. С този договор сградата на читалището в хххх е била предоставена на НЧ “Стефан Караджа 1936“ за срок от 10 години, считано от 13.03.2013 г.

При извършване на справка в Търговския регистър се установява, че Народно читалище “Стефан Караджа 1936“ с ЕИК ********* е регистрирано по ф.д. № 1569/1997, вписано в ТР на 10.04.2019 г. и в Публичния регистър при Министерство на културата за народните читалища и читалищните сдружения под № 715.

От представения Акт за публична общинска собственост № 1031/12.10.2009 г. се установява, че предоставения за управление на заинтересованата страна имот е обозначен като „Читалище хххх“. Видно от съдържанието на Заповед на областния управител № РД-11-437/17.05.2002 г. за отписване от актовите книги за държавна собственост, имотът е също обозначен като читалище. От Сведение за състоянието на читалищата в района на хххх от 01.01. – 30.09.1959 г. е видно, че читалището в хххх е ползвало читалищната сграда в това населено място още към този период.

 Въз основа на горните доказателства съдът приема за установено, че процесната сграда е била изградена с предназначение за читалище. По делото не се твърди и не се представят доказателства, че Народно читалище „Стефан Караджа 1936“  е ползвало друга, различна сграда преди влизането в сила на действащия Закон за народните читалища.

При така установените по делото факти и след извършване на цялостната проверка за законосъобразност на оспорения акт по реда на чл.168 от АПК, съдът приема, че оспореното решение е валиден административен акт, приет от компетентен орган, при необходимия кворуми и мнозинство, с отразено в протокола поименно гласуване, т.е. при спазване на правилата по чл.27, ал.4 и ал.5 от ЗМСМА.

Решението е взето при неправилно приложение на материално-правните разпоредби на чл.12, ал.3 от ЗОбС във вр. с  § 4, ал.1 и ал.2 от ПЗР на Закона за народните читалища.

При наличие на специален закон, който определя реда и начина за предоставяне на читалищните сгради на народните читалища  - чрез учредяване на безвъзмездно право на ползване, което е и безсрочно, Общински съвет – Крушари е предоставил право на управление на читалищната сграда на заинтересованата страна на друго основание и по друг ред, като при това е ограничил ползването на сградата за срок от 10 години. Решението не е съобразено и с направеното искане на председателя на читалищното настоятелство върху читалищната сграда в полза на читалището да се да бъде предоставена

Съгласно чл.7, ал.2, изр.2 от ЗОбС, имоти - публична общинска собственост (каквато е процесната читалищна сграда в хххх)  могат да се обременяват с ограничени вещни права само в случаите, определени със закон. С § 4, ал.1 от ПЗР на специалния Закон за народните читалища се определя, че на народните читалища по реда на Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост безвъзмездно се отстъпва право на ползване върху сградите и другите недвижими имоти, предоставени им до влизане в сила на този закон от държавата и общинските органи за читалищни нужди. А разпоредбата на § 4, ал. 2 от ПЗР на ЗНЧ определя, че правото на безвъзмездно ползване се погасява само при прекратяване на читалището.

Законът за народните читалища е специален спрямо Закона за общинската собственост (вж. Решение № 3450/16.03.2010 г. по адм.д. № 9578/2009 г., ІІІ отд. на ВАС). В този смисъл е правилно  становището на процесуалния представител на областния управител, че липсват предпоставките на чл.12, ал.3 от ЗОбС за предоставяне на читалищната сграда за управление, още повече, че читалищата не попадат в кръга да изброените в разпоредбата субекти, за които се изисква да са юридически лица на бюджетна издръжка. Съгласно чл. 2 от Закона за народните читалища народните читалища са традиционни самоуправляващи се български културно-просветни сдружения в населените места, които изпълняват и държавни културно-просветни задачи. Те са  юридически лица с нестопанска цел. Имуществото им се състои от право на собственост и от други вещни права, вземания, ценни книжа, други права и задължения - чл. 20 ЗНЧ, като могат да набират средства от изброените в чл. 21, т. 1 - 6 източници, в т.ч. субсидия от държавния бюджет.

Заинтересованата страна, Народно читалище “ Стефан Караджа 1936“ е юридическо лице с нестопанска цел и в този смисъл не е на бюджетна издръжка, затова регламентирания в чл. 12, ал. 3 от ЗОбС ред за предоставяне за безвъзмездно управление на недвижим имот общинска собственост, ограничено със срок, е неприложим

Общинският съвет в случая, вместо да предостави читалищната сграда по реда на специалния Закон за народните читалища съобразно възможността по чл.7, ал.2, изр.2 от ЗОбС, е учредил право на управление по реда на чл.12, ал.3 от ЗОбС, като така е ограничил ползването на сградата от заинтересованата страна, Народно читалище “Стефан Караджа 1936. Не такава е била волята на законодателя, приел правилата по  § 4, ал.1 и ал.2 от ПЗР на Закона за народните читалища.

Щом заинтересованата страна е ползвала процесната сграда и преди влизането в сила на Закона за народните читалища, както твърдят процесуалният представител на Общински съвет-Крушари и председателят на читалищното настоятелство и в какъвто смисъл представят доказателства, то Общински съвет - Крушари следва да съобрази решението си с направеното искане от председателя на читалищното настоятелство читалищната сграда да бъде предоставена чрез учредяване на безвъзмездно и безсрочно право на ползване съобразно специалния Закон за народните читалища.

В резултат от изложеното, оспореното решение следва да се отмени като незаконосъобразно, поради противоречието му с материалния закон, на основанието по чл.146, т.4 от АПК.

Претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски е основателна с оглед нормата на чл.143, ал.1 от АПК и на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК и чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ във вр. с чл. 144 от АПК на Областна администрация – Добрич следва да се присъдят разноските по делото за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

 Водим от горното, както и на основание чл.172, ал.1 от АПК, Административен съд – Добрич, трети състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на областен управител на област Добрич Решение № 3-32 по Протокол № 3 от заседание на Общински съвет - Крушари, проведено на 28.02.2023 г.

ОСЪЖДА Община Крушари да заплати на Областна администрация - Добрич сумата от 100 (сто) лева – разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба в 14 - дневен срок от съобщението до страните пред Върховния административен съд на Република България.

 

                                             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: