Решение по дело №342/2019 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 ноември 2019 г. (в сила от 14 януари 2020 г.)
Съдия: Вилиана Стефанова Върбанова Манолова
Дело: 20197200700342
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                                         

 

гр. Русе, 04.11.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, V - ти състав в открито съдебно заседание на 3 октомври през две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

                                                            Съдия: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

                                                     

при секретаря     МАРИЯ СТАНЧЕВА       като разгледа докладваното от съдията            ВЪРБАНОВА         административно дело № 342 по описа за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 215, ал. 1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на В. С. Й. ***  против Заповед № РД-01-1051 от 11.04.2019 г. на Кмет на Община Русе, с която е забранен достъпа до строеж категория V "Реконструкция на едноетажна сграда" с идентификатор 63427.2.1568.2 по кадастралната карта на гр.Русе, с адрес ***, както и е разпоредено доставчиците на електроенергия и вода да прекъснат захранването на обекта в частта, в която е забранен достъпа до ползваната от него част от имота. В жалбата се навеждат оплаквания, че заповедта е постановена в противоречие с материалноправни разпоредби, като са изложени подробни съображения;претендира се частична отмяна на оспорения акт, както и заплащане на сторените разноски по делото.

         Ответникът по жалбата – Кмет на община Русе, чрез процесуален представител – ст. юрисконсулт Г. намира, че жалбата е неоснователна, а заповедта - законосъобразен акт. Претендира заплащане на юрисконсултско възнаграждение.

         Заинтересованата страна И.Х.Г. счита жалбата за неоснователна.

         След като обсъди оплакванията в жалбата, писмените доказателства по делото, становищата на страните и при направената служебна проверка за законосъобразност на административния акт съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК, административният съд намира следното: 

По фактите

Жалбоподателят Й. и заинтересованата страна Г. са съсбственици при равни права на недвижимия имот - едноетажна жилищна сграда, предмет на оспорената заповед. Видно от нотариален акт за покупко-продажба /стр.2 от адм. преписка/, правото на ползване е разпределено, като Г. ползва две стаи, коридор и килер, намиращи се в южната част на сградата. Не е спорно, че частта, която ползва заинтересованата страна, е обект с идентификатор 63427.2.1568.2.1, а частта, която ползва жалбоподателя, съставлява два самостоятелни обекта с идентификатори 63427.2.1568.2.2 и 63427.2.1568.2.3.

При проверка, извършена от служители в отдел „Контрол по строителството“ към Дирекция УТКС при Община Русе било установено, че в периода 11.2014г. – 02.2015г. е извършено строителство – реконструкция на едноетажна сграда с идентификатор 63427.2.1568.2, състоящо се в изпълнено укрепване в югозападната част на сградата с цел възстановяване на носещата способност на конструкцията, без осигуряване на конструкцията за сеизмично въздействие и пропадъчност на земната основа. Строежът е V категория и е извършен без строително разрешение. Резултатите от проверката са обективирани в Констативен акт №НС-6/28.02.2019г.  Като участници в строителството са посочени В.С.Й. и И.Х.Г. – възложители, като съсобственици на имота и „Трансстрой – Русе“ АД – като строител/извършител. Констативният акт е връчен на адресатите, указана е възможността за депозиране на възражения срещу него. В срока за възражения са постъпили такива от В.Й.; жалбоподателят твърди, че неправилно е посочен в КА като участник в строителството, тъй като възлагането на проекта, сключването на договор със строителя и протокола за приемане на извършеното строителство са извършени без негово знание от другия съсобственик – И.Г..

На 11.04.2019г. е издадена оспорената Заповед № РД-01-1051 от 11.04.2019 г. В мотивите й се сочи, че е констатиран строеж, V категория съгл.чл.137, ал.1, т.5, буква „г“ от ЗУТ , за който се изисква разрешение за строеж, но такова не е издавано, въпреки наличието на изготвен, но неодобрен от общината инвестиционен проект по част „Строителни конструкции“ за „Укрепване на едноетажна сграда с адрес гр.Русе, ул.“Александровска“№62, претърпяла пропадане на земната основа“. Административният орган е приел наличието на незаконен строеж по см. на чл.225, ал.2, т.2 от ЗУТ и на осн. чл.223, ал.1, т.3 и т.4 от ЗУТ е забранил достъпа до строежа и захранването му с електроенергия и вода. Заповедта е връчена на адресатите. В срока за обжалване е постъпила жалба от В.С.Й.. Й. навежда доводи за незаконосъобразност на акта поради неправилно приложение на материалния закон. Счита, че заповедта следва да произведе действието си само до самостоятелен обект с идентификатор 63427.2.1568.2.1, който се ползва от И.Г., тъй като инициативата за извършване на строежа е негова. Жалбоподателят твърди, че той изцяло се е противопоставял на извършването на строежа, както и че многократно е сезирал общината с информация за извършване на незаконен строеж.

От събраните по делото писмени доказателства – протокол от с.з., експертиза и решение по гр.д.3197/2018г. на РРС, удостоверения, писма-отговори от Община Русе и молби до същата се установява, че още през 2012г. Й. и Г. са подали до главния архитект на общината молба за обследване на имота им и след като до 2014г. не е извършено нищо в тази връзка, Г. сам е предприел действия по укрепване на южната стена на сградата, която попада в неговия самостоятелен обект.Тези действия са били извършени без съгласието на Й. и той е сезирал кмета на общината с информация за извършен от съсобственика му незаконен строеж. По повод тази информация е започнало и производството, завършило с оспорената заповед.

По делото е назначена и извършена съдебно-техническа експертиза, по която вещото лице установява, че констатирания незаконен строеж е извършен само в обект с идентификатор 63427.2.1568.2.1, той не касае реконструкция на цялата сграда, тъй като не е извършена замяна на основни части, съоръжения и инсталации с нови, с цел увеличаване на устойчивостта на сградата. Укрепването е локално, отнася се само до ъгъла на сградата, не укрепва носещата конструкция на цялата сграда и не повишава експлоатационната й годност но, доколкото се касае до калканна стена, все пак оказва влияние на сградата. Според вещото лице сградата е стабилна и не е застрашена от самосрутване. От заключението се установява, че самостоятелните обекти на жалбоподателя са с отделни партиди.

         По правото

По допустимостта на производството

         С жалбата се оспорва индивидуален административен акт по смисъла на чл. 214, т. 3 от ЗУТ, от кръга на посочените като подлежащи на съдебен контрол в чл. 215, ал. 1, изр. 1 от ЗУТ. Депозирана е от надлежна страна с правен интерес от оспорването му – адресат на заповедта, подадена в срока по чл. 215, ал. 4 от ЗУТ и производството е процесуално допустимо.

По съществото на спора

Съгласно разпоредбата на чл. 223, ал. 1, т.3 и т.4 от ЗУТ, кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице забранява достъпа до незаконните строежи от четвърта, пета и шеста категория и разпорежда поставянето на отличителни знаци за ограничаване и недопускане на хора и механизация на строежите и забранява захранването с електрическа и топлинна енергия, вода и газ. Процесният строеж е квалифициран от административния орган като такъв от пета категория съгласно чл. 137, ал. т.5, буква „г“ от ЗУТ. Изводът е, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган. Констативният акт също е съставен от надлежни лица по смисъла по чл. 223, ал. 2 от ЗУТ. Оспорената заповед съдържа всички реквизити по чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. Изложените в нея фактически и правни основания са достатъчни да се установи волята на административния орган и в същото време позволяват на съда да осъществи нужния контрол за законосъобразност върху акта. При постановяването на заповедта не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила.

Оспорената заповед е издадена при неправилно приложение на материалния закон. Видно от мотивите в заповедта и от приетата по делото експертиза, безспорно е налице незаконен строеж, който съставлява извършено укрепване само в самостоятелен обект с идентификатор 63427.2.1568.2.1. При стриктно спазване на разпоредбата на чл.223, ал.1, т.3 от ЗУТ, забраната за достъпа следва да се ограничи само до незаконния строеж, т.е. до обекта, в който той се намира. Разпростирането на забраната върху цялата сграда би било законосъобразно само в случай, че строежът съставлява реконструкция на сградата, т.е. касае подмяна на конструктивни елементи и е налице опасност  за здравето и живота на гражданите или опасност от самосрутване, каквато в случая не е налице. Така, при налагане на забраната за достъп, административният орган е излязъл извън рамките на незаконния строеж и е утежнил със забрана и самостоятелните обекти, в които няма незаконно строителство.

 На следващо място, с така наложената забрана за достъп и до самостоятелните обекти на жалбоподателя е нарушен и принципа за съразмерност / чл.6 от АПК/, тъй като са засегнати правата и законните му интереси да се ползва от имота си.

Предвид изложеното, жалбата срещу Заповед № РД-01-1051 от 11.04.2019 г. на Кмет на Община Русе в оспорената част е основателна и следва да се уважи.

Съдът установи, предвид частичното оспорване на заповедта, че конституирания в производството като заинтересована страна И.Г. няма правен интерес от участие в производството. Това е така, тъй като предмет на жалбата е заповедта само в частта, засягаща самостоятелните обекти на В.Й. и дали заповедта ще породи ефект в тази част за Г. е без правно значение. Поради това определението, с което Г. е конституиран като заинтересована страна, следва да бъде отменено.

Предвид изхода на спора и своевременно заявената претенция за присъждане на разноски, съдът приема, че ответникът следва да заплати на жалбоподателя  деловодни разноски в размер на 410 лева, от които 300 лв. адвокатски хонорар, 10 лв. държавна такса и 100 лв. депозит за вещо лице.

         Мотивиран така и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 215 от ЗУТ и чл.160 от АПС, съдът

 

Р Е Ш И:

 

         ОТМЕНЯ по жалба на В. С. Й. ***. на Кмет на Община Русе, с която е забранен достъпа до строеж категория V "Реконструкция на едноетажна сграда" с идентификатор 63427.2.1568.2 по кадастралната карта на гр.Русе, с адрес ***, както и е разпоредено доставчиците на електроенергия и вода да прекъснат захранването на обекта в частта, в която е забранен достъпа и е разпоредено прекъсване на захранването с електроенергия и вода на самостоятелни обекти с идентификатори 63427.2.1568.2.2 и 63427.2.1568.2.3.

         ОСЪЖДА Община Русе да заплати на В.С.Й. ***  сумата 410 /четиристотин и десет/ лева съдебно деловодни разноски.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред ВАС на РБ.

         ОТМЕНЯ определение от съдебно заседание на 18.07.2019г., с което И.Х.Г. е конституиран като заинтересована страна на осн. чл.154 от АПК. В тази част решението има характер на определение и подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в 7-дневен срок от съобщаването.

        

 

                                                                     СЪДИЯ: