Решение по НАХД №1143/2020 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 260043
Дата: 2 септември 2020 г. (в сила от 25 ноември 2020 г.)
Съдия: Светослава Михайлова Цонева
Дело: 20204430201143
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 юни 2020 г.

Съдържание на акта

р  е  ш  е  н  и  е

гр. Плевен, 02.09.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛЕВЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, VІІ–ми наказателен състав, в публичното заседание на тридесет и първи август през две хиляди и двадесета година в състав

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТОСЛАВА ЦОНЕВА

                                             

и при секретаря Д. ТОДОРОВА                 

като разгледа докладваното от съдията ЦОНЕВА        

НАХД № 1143 по описа за 2020 година

и за да се произнесе съобрази следното:

ПРОИЗВОДСТВО ПО РЕДА НА чл. 59 от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 007 от 12.05.2020 година на Директор РИОСВ - Плевен, с което на „***“ ЕООД с ЕИК ***, представлявано от *** - *** е наложено административно наказание на основание чл. 135 ал. І т. 1 от ЗУО - имуществена санкция в размер на 3 000 лева за извършено административно нарушение по чл. 44 ал. І и ал. ІІ от ЗУО и чл. 10 ал. ІІІ и чл. 7 т. 5 от Наредба по чл. 48 ал. І от ЗУО - Наредба № 1 от 04.06.2014 година за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри във вр. чл. 135 ал. 1 т. 1 от Закон за управление на отпадъците.

ЖАЛБОПОДАТЕЛЯТ - редовно призован, не се явява в съдебно заседание. В така депозираната до съда жалба се излагат доводи за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила при издаване на наказателното постановление и считат, че същото противоречи на материалния закон. Молят съда да отмени издаденото наказателно постановление и наложената с него имуществена санкция.

ОТВЕТНИКЪТ по жалбата - редовно призован, се представлява от ***. Последната моли съда да отхвърли жалбата като неоснователна и недоказана и да потвърди издаденото наказателно постановление като правилно и законосъобразно.

СЪДЪТ, като съобрази събраните по делото доказателства - поотделно и в тяхната съвкупност, взе предвид изложеното в жалбата и становището на жалбоподателят, намира за установено следното:

ЖАЛБАТА  е подадена в рамките на преклузивният срок по чл. 59 ал. 2 от ЗАНН, в този смисъл се явява ДОПУСТИМА и следва да бъде разгледана.

По ОСНОВАТЕЛНОСТТА на жалбата съдът съобрази следното:

Наказателното постановление е издадено от компетентен по степен, място и материя орган. По силата на чл. 157 ал. 4 ат Закона за управление на отпадъците, на Директора на съответната РИОСВ е предоставена компетентност да издава наказателни постановления за извършени нарушения по ЗУО.

 „***“ ЕООД извършва събиране, съхраняване и третиране на отпадъци от пластмаса и каучук и за тази цел експлоатира площадка, находяща се в *** ПИ с идентификатор № ***.

На 13.01.2020 година, служители на РИОСВ - Плевен, СПИП ОД на МВР - Плевен и ТДНС - Плевен извършили съвместна проверка на посоченият по горе обект, стопанисван от „***“ ЕООД. В хода на същата било установено, че дружеството има заверена от РИОСВ - Плевен отчетна книга № 1592 за отпадъците по приложение № 4 на Наредба № 1. В нея обаче бил установен само един запис за получен отпадък с код 19 12 04 - 412т., както и че  в същата книга не били вписани конкретните третирани и образувани отпадъци с код съгласно Наредба 2 за класификация на отпадъците. Тези констатации били отразени в нарочен констативен протокол.

На 13.01.2020 година на „***“ ЕООД бил съставен акт за извършено административно нарушение по чл. 44 ал. І и ал. ІІ от ЗУО и чл. 10 ал. ІІІ и чл. 7 т. 5 от Наредба по чл. 48 ал. І от ЗУО - Наредба № 1 от 04.06.2014 година за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри. Актът бил съставен в присъствието на ***я на дружеството ***, който го подписал без възражения.

Впоследствие е издадено и атакуваното наказателно постановление, което санкционира дружеството с имуществена санкция в размер на 3 000 лева за извършено административно нарушение по чл. 44 ал. І и ал. ІІ от ЗУО и чл. 10 ал. ІІІ и чл. 7 т. 5 от Наредба по чл. 48 ал. І от ЗУО - Наредба № 1 от 04.06.2014 година за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри във вр. чл. 135 ал. 1 т. 1 от Закон за управление на отпадъците.

Горната фактическа обстановка се установява по несъмнен начин от представените по делото писмени доказателства - акт за установяване на административно нарушение № 007 от 14.02.2020 година на главен експерт Дирекция КПД  - РИОСВ - Плевен; наказателно постановление № 007 от 12.05.2020 година на Директор на РИОСВ - Плевен; заверено копие от известие за доставяне от 19.05.2020 година; заверено копие от констативен протокол № 70-ДБ-01 от 13.01.2020 година на главен експерт, Дирекция КПД - РИОСВ - Плевен; покана за съставяне на акт за установяване на административно нарушение до представителя на фирма „***“ ЕООД с изходящ № 491 от 27.01.2020 година; заверено копие от известие за доставяне от 28.01.2020 година; заверено копие от договор по Закона за управление на отпадъците от 28.08.2019 година, сключен между „***“ ЕООД и „***“ ЕООД; заверено копие от приемо-предавателен протокол от 12.12.2019 година за предаване на отпадък с код 19 19 04 с общо количество 412 тона между „***“ ЕООД и „***“ ЕООД; заверено копие от страница от Отчетна книга на „***“ ЕООД от 19.12.2019 година, както и представената днес в заверено копие Заповед № РД – 131 от 11.02.2020 година на Министъра на околната среда и водите.

В подкрепа на възприетите от съда по-горе факти са и гласните доказателства, събрани посредством разпита на свидетелките Д.Б. и Н.Д., разпитани непосредствено в съдебно заседание.

При така приетото за установено от фактическа страна СЪДЪТ счита, че жалбата е  НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

„***“ ЕООД с ЕИК ***, представлявано от *** притежава документ по чл. 35 ал. ІІІ от ЗУО, издаден от Директора на РИОСВ – Плевен. Същото е задължено лице по чл. 7 т. 5 във вр. с чл. 5 ал. І т. 1 от Наредба № 1 във вр. с чл. 44 ал. І от ЗУО за площадка, находяща се в ***, ПИ с идентификатор № ***.

По силата на чл. 44 ал. І от ЗУО дружеството следва да води отчетност за отпадъците, като вписва в отчетни книги по приложение № 4 хронологична информация за количеството, естеството и произхода на приетите отпадъци, като отразява всяка дейност по дати. В случаите на липса на извършвани дейности с отпадъци, респективно с конкретен отпадък през календарния месец или период,  то това обстоятелство също следва бъде отразявано в отчетната книга, като еднократно се записва „не извършва дейност с отпадъци за месец/период от месец“ и се посочват месеца или периода от месеца, през който не е извършвана дейност с отпадъци.

Легалното определение на „водене на отчетност“ е посочено в §1, т.1. от Допълнителните разпоредби на Наредба 1/2014 г. на МОСВ и представлява дейност по попълване на отчетни книги, идентификационни документи и отчети, определени с тази наредба. Съгласно чл.8, ал.2 от ЗУО притежателите на отпадъци са длъжни: т.6. да водят отчетност за отпадъците по реда, определен с този закон и подзаконовите нормативни актове по прилагането му. Съответно разпоредбата на чл.44, ал.1 от ЗУО сочи, че лицата, чиято дейност е свързана с образуване, събиране, транспортиране и/или третиране на производствени и/или опасни отпадъци, както и лицата, притежаващи разрешение, комплексно разрешително или регистрационен документ по чл.35 и извършващи дейности по събиране и транспортиране и/или третиране на битови и/или строителни отпадъци, са длъжни да водят отчетни книги, заверени от компетентния орган за издаване на разрешението или регистрационния документ, а лицата, притежаващи комплексно разрешително - от директора на РИОСВ, на чиято територия се извършва дейността. Търговците и брокерите на отпадъци са длъжни да водят отчетни книги, заверени от директора на РИОСВ, на чиято територия е седалището им, а за чуждестранните лица - от директора на РИОСВ - София. 

Събраните в хода на административното и въззивното съдебно производство доказателства установяват по категоричен начин нарушаването на горната законова разпоредба, с което е осъществен състава на нарушение по чл. 44 ал. І и ал. ІІ от ЗУО и чл. 10 ал. ІІІ и чл. 7 т. 5 от Наредба по чл. 48 ал. І от ЗУО - Наредба № 1 от 04.06.2014 година за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, което и такова на формално извършване. Същото не бележи признаците на „ маловажен случай по смисъла на чл. 28 ЗАНН предвид значимостта охраняваните от ЗУО обществени отношения, свързани с опазване на околната среда и качеството на санкционирания субект - лице, което извършва такава дейност по занятие. Със Закона за управление на отпадъците е предвиден засилен контрол за нарушенията по същия закон, като с него е определена по-висока степен на обществена опасност при нарушаване на разпоредбите му. Задължение на дружеството е да води съответните отчетни книги още със започването на дейността по събиране и транспортиране на отпадъците от посочения вид. Извършеното деяние не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения, поради което случаят не може да се определи като маловажен.

При така изложените правни и фактически съображения СЪДЪТ счита, че Наказателно постановление № 007 от 12.05.2020 година на Директор РИОСВ - Плевен, с което на „***“ ЕООД с ЕИК ***, представлявано от *** - *** е наложено административно наказание на основание чл. 135 ал. І т. 1 от ЗУО - имуществена санкция в размер на 3 000 лева за извършено административно нарушение по чл. 44 ал. І и ал. ІІ от ЗУО и чл. 10 ал. ІІІ и чл. 7 т. 5 от Наредба по чл. 48 ал. І от ЗУО - Наредба № 1 от 04.06.2014 година за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри във вр. чл. 135 ал. 1 т. 1 от Закон за управление на отпадъците е законосъобразно и обосновано. Същото е издадено от компетентен по материя, място и степен орган, в съответствие  с материалния и процесуалния закон.

Наложеното на жалбоподателя административно наказание  -имуществена санкция е към предвидения в закона минимален размер, а именно 3 000 лева при съобразяване конкретната тежест на засягане на охраняваните от ЗУО обществени отношения.

При съставянето на акта за установяване на административно нарушение и издаване на атакуваното наказателно постановление са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, поради което не са налице формални предпоставки за отмяна на наказателното постановление: същите са издадени от компетентни органи, сдържат конкретна дата на установяване на нарушението, пълно описание на самото нарушение с всички негови съставомерни признаци и обстоятелствата, при които е извършено, както и правилно е посочена съответстващата им правна квалификация. При реализирането на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до опорочаване на производството и до отмяна на наказателното постановление. Наказателното постановление следва да бъде потвърдено.

Водим от горното и на основание чл. 63 ал.І от ЗАНН, СЪДЪТ

 

Р  Е  Ш  И  :

         

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 007 от 12.05.2020 година на Директор РИОСВ - Плевен, с което на „***“ ЕООД с ЕИК ***, представлявано от *** - *** е наложено административно наказание на основание чл. 135 ал. І т. 1 от ЗУО - имуществена санкция в размер на 3 000 лева за извършено административно нарушение по чл. 44 ал. І и ал. ІІ от ЗУО и чл. 10 ал. ІІІ и чл. 7 т. 5 от Наредба по чл. 48 ал. І от ЗУО - Наредба № 1 от 04.06.2014 година за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри във вр. чл. 135 ал. 1 т. 1 от Закон за управление на отпадъците.

Решението може да се обжалва в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено пред Административен съд – Плевен.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: