р е ш
е н и е
№
гр.
Плевен, 02.09.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛЕВЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, VІІ–ми
наказателен състав, в публичното заседание на тридесет и първи август през две
хиляди и двадесета година в състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТОСЛАВА ЦОНЕВА
и при
секретаря Д. ТОДОРОВА
като
разгледа докладваното от съдията ЦОНЕВА
НАХД № 1143 по описа за 2020 година
и за да
се произнесе съобрази следното:
ПРОИЗВОДСТВО ПО РЕДА НА чл. 59
от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно
постановление № 007 от 12.05.2020 година на Директор РИОСВ - Плевен, с което на
„***“ ЕООД с ЕИК ***, представлявано от *** - *** е наложено административно
наказание на основание чл. 135 ал. І т. 1 от ЗУО - имуществена санкция в размер
на 3 000 лева за извършено административно нарушение по чл. 44 ал. І и ал. ІІ
от ЗУО и чл. 10 ал. ІІІ и чл. 7 т. 5 от Наредба по чл. 48 ал. І от ЗУО -
Наредба № 1 от 04.06.2014 година за реда и образците, по които се предоставя
информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични
регистри във вр. чл. 135 ал. 1 т. 1 от Закон за управление на отпадъците.
ЖАЛБОПОДАТЕЛЯТ - редовно призован, не се явява в съдебно заседание. В така
депозираната до съда жалба се излагат доводи за допуснати съществени нарушения
на процесуалните правила при издаване на наказателното постановление и считат,
че същото противоречи на материалния закон. Молят съда да отмени издаденото
наказателно постановление и наложената с него имуществена санкция.
ОТВЕТНИКЪТ по жалбата - редовно призован, се представлява от ***. Последната
моли съда да отхвърли жалбата като неоснователна и недоказана и да потвърди
издаденото наказателно постановление като правилно и законосъобразно.
СЪДЪТ, като съобрази събраните по делото доказателства - поотделно и в
тяхната съвкупност, взе предвид изложеното в жалбата и становището на жалбоподателят,
намира за установено следното:
ЖАЛБАТА е подадена в рамките на
преклузивният срок по чл. 59 ал. 2 от ЗАНН, в този смисъл се явява ДОПУСТИМА и
следва да бъде разгледана.
По ОСНОВАТЕЛНОСТТА на жалбата съдът съобрази следното:
Наказателното постановление е издадено от компетентен по степен, място и
материя орган. По силата на чл. 157 ал. 4 ат Закона за управление на отпадъците,
на Директора на съответната РИОСВ е предоставена компетентност да издава
наказателни постановления за извършени нарушения по ЗУО.
„***“ ЕООД извършва събиране, съхраняване
и третиране на отпадъци от пластмаса и каучук и за тази цел експлоатира
площадка, находяща се в *** ПИ с идентификатор № ***.
На 13.01.2020 година, служители на РИОСВ - Плевен, СПИП ОД на МВР - Плевен
и ТДНС - Плевен извършили съвместна проверка на посоченият по горе обект,
стопанисван от „***“ ЕООД. В хода на същата било установено, че дружеството има
заверена от РИОСВ - Плевен отчетна книга № 1592 за отпадъците по приложение № 4
на Наредба № 1. В нея обаче бил установен само един запис за получен отпадък с
код 19 12 04 - 412т., както и че в
същата книга не били вписани конкретните третирани и образувани отпадъци с код
съгласно Наредба 2 за класификация на отпадъците. Тези констатации били
отразени в нарочен констативен протокол.
На 13.01.2020 година на „***“ ЕООД бил съставен акт за извършено
административно нарушение по чл. 44 ал. І и ал. ІІ от ЗУО и чл. 10 ал. ІІІ и
чл. 7 т. 5 от Наредба по чл. 48 ал. І от ЗУО - Наредба № 1 от 04.06.2014 година
за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по
отпадъците, както и реда за водене на публични регистри. Актът бил съставен в
присъствието на ***я на дружеството ***, който го подписал без възражения.
Впоследствие е издадено и атакуваното наказателно постановление, което
санкционира дружеството с имуществена санкция в размер на 3 000 лева за
извършено административно нарушение по чл. 44 ал. І и ал. ІІ от ЗУО и чл. 10
ал. ІІІ и чл. 7 т. 5 от Наредба по чл. 48 ал. І от ЗУО - Наредба № 1 от
04.06.2014 година за реда и образците, по които се предоставя информация за
дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри във вр.
чл. 135 ал. 1 т. 1 от Закон за управление на отпадъците.
Горната фактическа обстановка се
установява по несъмнен начин от представените по делото писмени доказателства -
акт за установяване на административно нарушение № 007 от 14.02.2020 година на
главен експерт Дирекция КПД - РИОСВ -
Плевен; наказателно постановление № 007 от 12.05.2020 година на Директор на
РИОСВ - Плевен; заверено копие от известие за доставяне от 19.05.2020 година;
заверено копие от констативен протокол № 70-ДБ-01 от 13.01.2020 година на
главен експерт, Дирекция КПД - РИОСВ - Плевен; покана за съставяне на акт за
установяване на административно нарушение до представителя на фирма „***“ ЕООД
с изходящ № 491 от 27.01.2020 година; заверено копие от известие за доставяне
от 28.01.2020 година; заверено копие от договор по Закона за управление на
отпадъците от 28.08.2019 година, сключен между „***“ ЕООД и „***“ ЕООД;
заверено копие от приемо-предавателен протокол от 12.12.2019 година за
предаване на отпадък с код 19 19 04 с общо количество 412 тона между „***“ ЕООД
и „***“ ЕООД; заверено копие от страница от Отчетна книга на „***“ ЕООД от
19.12.2019 година, както и представената днес в заверено копие Заповед № РД –
131 от 11.02.2020 година на Министъра на околната среда и водите.
В подкрепа на възприетите от съда
по-горе факти са и гласните доказателства, събрани посредством разпита на
свидетелките Д.Б. и Н.Д., разпитани непосредствено в съдебно заседание.
При така приетото за установено от фактическа страна СЪДЪТ счита, че
жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните
съображения:
„***“ ЕООД с ЕИК ***, представлявано от *** притежава документ по чл. 35
ал. ІІІ от ЗУО, издаден от Директора на РИОСВ – Плевен. Същото е задължено лице
по чл. 7 т. 5 във вр. с чл. 5 ал. І т. 1 от Наредба № 1 във вр. с чл. 44 ал. І
от ЗУО за площадка, находяща се в ***, ПИ с идентификатор № ***.
По силата на чл. 44 ал. І от ЗУО дружеството следва да води отчетност за
отпадъците, като вписва в отчетни книги по приложение № 4 хронологична
информация за количеството, естеството и произхода на приетите отпадъци, като
отразява всяка дейност по дати. В случаите на липса на извършвани дейности с
отпадъци, респективно с конкретен отпадък през календарния месец или период, то това обстоятелство също следва бъде
отразявано в отчетната книга, като еднократно се записва „не извършва дейност с
отпадъци за месец/период от месец“ и се посочват месеца или периода от месеца,
през който не е извършвана дейност с отпадъци.
Легалното определение на „водене на отчетност“ е посочено в §1, т.1. от
Допълнителните разпоредби на Наредба 1/2014 г. на МОСВ и представлява дейност
по попълване на отчетни книги, идентификационни документи и отчети, определени
с тази наредба. Съгласно чл.8, ал.2 от ЗУО притежателите на отпадъци са длъжни:
т.6. да водят отчетност за отпадъците по реда, определен с този закон и
подзаконовите нормативни актове по прилагането му. Съответно разпоредбата на
чл.44, ал.1 от ЗУО сочи, че лицата, чиято дейност е свързана с образуване,
събиране, транспортиране и/или третиране на производствени и/или опасни
отпадъци, както и лицата, притежаващи разрешение, комплексно разрешително или
регистрационен документ по чл.35 и извършващи дейности по събиране и
транспортиране и/или третиране на битови и/или строителни отпадъци, са длъжни
да водят отчетни книги, заверени от компетентния орган за издаване на
разрешението или регистрационния документ, а лицата, притежаващи комплексно
разрешително - от директора на РИОСВ, на чиято територия се извършва дейността.
Търговците и брокерите на отпадъци са длъжни да водят отчетни книги, заверени
от директора на РИОСВ, на чиято територия е седалището им, а за чуждестранните
лица - от директора на РИОСВ - София.
Събраните в хода на административното и въззивното съдебно производство
доказателства установяват по категоричен начин нарушаването на горната законова
разпоредба, с което е осъществен състава на нарушение по чл. 44 ал. І и ал. ІІ
от ЗУО и чл. 10 ал. ІІІ и чл. 7 т. 5 от Наредба по чл. 48 ал. І от ЗУО -
Наредба № 1 от 04.06.2014 година за реда и образците, по които се предоставя
информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични
регистри, което и такова на формално извършване. Същото не бележи признаците на
„ маловажен случай по смисъла на чл. 28 ЗАНН предвид значимостта
охраняваните от ЗУО обществени отношения, свързани с опазване на околната среда
и качеството на санкционирания субект - лице, което извършва такава дейност по
занятие. Със Закона за управление на отпадъците е предвиден засилен контрол за
нарушенията по същия закон, като с него е определена по-висока степен на
обществена опасност при нарушаване на разпоредбите му. Задължение на
дружеството е да води съответните отчетни книги още със започването на
дейността по събиране и транспортиране на отпадъците от посочения вид.
Извършеното деяние не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност в
сравнение с обикновените случаи на административни нарушения, поради което
случаят не може да се определи като маловажен.
При
така изложените правни и фактически съображения СЪДЪТ счита, че Наказателно
постановление № 007 от 12.05.2020 година на Директор РИОСВ - Плевен, с което на
„***“ ЕООД с ЕИК ***, представлявано от *** - *** е наложено административно
наказание на основание чл. 135 ал. І т. 1 от ЗУО - имуществена санкция в размер
на 3 000 лева за извършено административно нарушение по чл. 44 ал. І и ал. ІІ
от ЗУО и чл. 10 ал. ІІІ и чл. 7 т. 5 от Наредба по чл. 48 ал. І от ЗУО -
Наредба № 1 от 04.06.2014 година за реда и образците, по които се предоставя
информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични
регистри във вр. чл. 135 ал. 1 т. 1 от Закон за управление на отпадъците е
законосъобразно и обосновано. Същото е издадено от компетентен по материя,
място и степен орган, в съответствие с
материалния и процесуалния закон.
Наложеното
на жалбоподателя административно наказание
-имуществена санкция е към предвидения в закона минимален размер, а
именно 3 000 лева при съобразяване конкретната тежест на засягане на
охраняваните от ЗУО обществени отношения.
При
съставянето на акта за установяване на административно нарушение и издаване на
атакуваното наказателно постановление са спазени изискванията, визирани в
разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, поради което не са налице формални
предпоставки за отмяна на наказателното постановление: същите са издадени от
компетентни органи, сдържат конкретна дата на установяване на нарушението, пълно
описание на самото нарушение с всички негови съставомерни признаци и
обстоятелствата, при които е извършено, както и правилно е посочена
съответстващата им правна квалификация. При реализирането на
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, не са допуснати
съществени процесуални нарушения, които да водят до опорочаване на
производството и до отмяна на наказателното постановление. Наказателното постановление
следва да бъде потвърдено.
Водим
от горното и на основание чл. 63 ал.І от ЗАНН, СЪДЪТ
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА
Наказателно постановление № 007 от 12.05.2020 година на Директор РИОСВ -
Плевен, с което на „***“ ЕООД с ЕИК ***, представлявано от *** - *** е наложено
административно наказание на основание чл. 135 ал. І т. 1 от ЗУО - имуществена
санкция в размер на 3 000 лева за извършено административно нарушение по чл. 44
ал. І и ал. ІІ от ЗУО и чл. 10 ал. ІІІ и чл. 7 т. 5 от Наредба по чл. 48 ал. І
от ЗУО - Наредба № 1 от 04.06.2014 година за реда и образците, по които се
предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на
публични регистри във вр. чл. 135 ал. 1 т. 1 от Закон за управление на
отпадъците.
Решението
може да се обжалва в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено
пред Административен съд – Плевен.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: