Решение по дело №28/2021 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 март 2021 г. (в сила от 15 март 2021 г.)
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20217190700028
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

№ 25

гр. Разград, 15.03.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание на десети март две хиляди двадесет и първа година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА

с участието на секретаря Пламена Михайлова като разгледа докладваното от съдия Робева адм. дело № 28 по описа за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. АПК във вр. с чл. 211 ЗМВР.

Постъпила е жалба от Т. М. Д. от гр. Л. против Заповед № 363з-2000 от 04.12.2020 г., издадена от директора на ОД на МВР – Търговище, с която на основание чл. 194, ал. 2, т. 4, чл. 197, ал. 1, т. 3, чл. 200, ал. 1, т. 12 и чл. 204, т. 3 ЗМВР му е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6 месеца. Жалбоподателят счита, че извършеното от него деяние не може да се квалифицира като дисциплинарно нарушение, поради което моли заповедта да бъде отменена.

Ответникът счита жалбата за неоснователна и моли да бъде отхвърлена.

Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Младши инспектор Т. М. Д. е младши автоконтрольор I степен в група „Организация на движението, пътен контрол и  превантивна дейност“ на сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР – Търговище.  

В ОДМВР – Търговище е постъпило писмо peг. № 7855р-7085/12.08.2020 г. от дирекция „Вътрешна сигурност” относно създадена във „Вайбър“ група от служители на МВР, в която се публикуват съобщения, съдържащи информация за времето и мястото на използване на камерите за контрол на скоростта на движение на МПС. Към писмото е приложена разпечатка с 13 съобщения, изпратени в групата от мл. инспектор Т. Д.

Със заповед рег.№ 363з-1355/20.08.2020 г. на директора на ОДМВР – Търговище е била разпоредена проверка по чл. 205, ал. 2 ЗМВР за изясняване на постъпилите данни за наличие на дисциплинарно нарушение. В хода на проверката е установено, че мл. инспектор Д. е бил член на Вайбър група, в която през периода 23.01.2020 г. – 13.04.2020 г. е публикувал 13 съобщения за времето и мястото на използване на мобилни камери TFR1 и СПУКС за контрол на скоростта на МПС в гр. Търговище и областта. При анализа на разстановката на нарядите по пътен контрол е изяснено, че в някои от случаите Д. е съобщавал за разположението на камерите, без самият да е бил в наряд за съответния времеви интервал и не е бил включван в екип за експлоатация на СПУКС.

В докладни записки рег. № 363р-21200 от 15.09.2020 г. и рег. № 363р-21952 от 24.09.2020 г. служителят е посочил, че е бил член на групата във Вайбър с колеги от сектор „Пътна полиция“ в страната. Преди няколко месеца напуснал групата, като не знаел в нея да участват външни лица, освен колегите му. Не помни съдържанието на изпратените от него съобщения.

Дисциплинарно разследващия орган е обобщил резултатите от проверката в доклад рег. № 363р-21545 от 18.09.2020 г., в който е изразил становище, че информацията, свързана с разстановката на техническите средства за контрол на скоростта е служебна и Д. я е предоставял на служители на МВР, евентуално поставяйки ги в изгодно положение като водачи на МПС. Заключението в доклада е, че действията на служителя са неетични, но не следва да се квалифицират като нарушение на Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР поради това, че: не са налице данни за използване с користна цел; не е налице забрана за разпространяване на този вид информация, която по принцип подлежи на публикуване; разпространена е единствено сред служители на МВР, във връзка с което няма данни за компрометиране дейността на полицейските органи, не затруднява дейността по контрол на скоростта на движение на МПС и не води до вредни последици относно условията за безопасност на движението. 

Във връзка с разпоредена допълнителна проверка дисциплинарно разследващият орган е изготвил справка рег. № 363р-22708 от 30.09.2020 г., в която е посочил, че на мл. АК Д. не му е давано правомощие или вменявано задължение да предоставя служебна информация за планирани действия по контрол на пътното движение и предоставянето на такава е несъвместимо с разпоредбата на т. 71, пр. второ от Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР, съгласно която служебната информация, с която разполага държавният служител, не може да бъде използвана с користна цел, нито да бъде разгласявана пред други лица освен по предвидения от закона ред. Поради това е формирано становище, че действията на служителя следва да се квалифицират като дисциплинарно нарушение по чл. 194, ал. 2, т. 4 ЗМВР, за което се предлага да му бъде наложено дисциплинарно наказание по чл. 200, ал. 1, т. 12 ЗМВР – порицание.

Д. е бил запознат със справката на 01.10.2020 г., като му е бил предоставен 24-часов срок за допълнителни обяснения или възражения. Такива не са депозирани.

На служителя е била връчена покана peг. № 363р-25800/05.11.2020 г. за изслушване от дисциплинарно наказващия орган, което е било проведено на 10.11.2020 г. Д. изразил съжаление за постъпката си и обяснил, че е отговарял на запитвания на колеги и не е знаел, че достъп до предоставяната информация са имали и други лица.

С оспорената заповед дисциплинарно наказващият орган е приел, че действията на Д. са несъвместими с разпоредбата на т. 71, пр. 2 от Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР, съгласно който служебната информация, с която разполага държавният служител, не може да бъде използвана с користна цел, нито да бъде разгласявана пред други лица освен по предвидения от закона ред. Не са приложими други вътрешнонормативни актове в МВР, които евентуално да регламентират използване на мобилното приложение Viber за публикуване на данни за нуждите на МВР или с които да се предвижда възможност всеки служител да предоставя служебна информация от личен профил в каквато и да е информационна среда в интернет. Съгласно M3 № 8121з-91/14.01.2020 г. информацията, свързана с осъществяването на пътния контрол, подлежи на публикуване в интернет, но от служители, определени със Заповед № 363з-1659/05.11.2018 г. На мл. инспектор Д. не му е давано правомощие или вменявано задължение да предоставя служебна информация за планирани действия по контрол на пътното движение, в т.ч. на служители на МВР, още повече в интернет среда. Действията му са квалифицирани като дисциплинарно нарушение по чл. 194, ал. 2, т. 4 ЗМВР - неспазване на правилата на Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР, за което на основание чл. 200, ал. 1, т. 12 ЗМВР се предвижда налагане на дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от шест месеца до една година.

При определяне на вида и размера на наказанието дисциплинарно наказващият орган е взел предвид тежестта на нарушението, липсата на настъпили от него вредни последици, формата на вината – небрежност, цялостното поведение на служителя от постъпването си на работа в МВР през 1993 г. до момента, включително наложените наказания и получените поощрения. С оглед на тези обстоятелства е определил наказанието в минималния срок от 6 месеца.

Заповедта е била връчена на жалбоподателя на 17.12.2020 г., а жалбата срещу нея е подадена на 30.12.2020 г.

Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:

Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна страна, в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Съобразно чл. 168 АПК съдът провери законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 АПК.

Заповедта е издадена от компетентен орган по чл. 204, т. 3 ЗМВР – ръководител на областна дирекция, има необходимата писмена форма и изискуемото от чл. 210, ал. 1 ЗМВР съдържание.

В хода на дисциплинарното производство не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила. Дисциплинарно наказващият орган е спазил срока по чл. 195, ал. 1 ЗМВР във вр. с чл. 196, ал. 1 и ал. 2 ЗМВР – 2 месеца от откриване на нарушението, след приспадане на периода на ползвания от служителя законоустановен отпуск. Служителят е бил запознат с всички документи, изготвени в хода на дисциплинарното производство и в съответствие с чл. 206, ал. 1, пр. 2 ЗМВР преди налагане на наказанието е упражнил правото си да даде устни обяснения. Заповедта му е връчена лично срещу подпис с отбелязване датата на връчване, с което са изпълнени условията по чл. 210, ал. 2 ЗМВР.

Оспорената заповед е издадена при правилно приложение на материалния закон. Съгласно т. 71 от Етичния кодекс за поведение на държавните служители в Министерството на вътрешните работи, приет със Заповед № 8121з-348 от 25.07.2014 г., обн., ДВ, бр. 67 от 12.08.2014 г., изм., бр. 47 от 21.06.2016 г., бр. 5 от 17.01.2017 г., доп., бр. 64 от 3.08.2018 г., служебната информация, с която разполага държавният служител, не може да бъде използвана с користна цел, нито да бъде разгласявана пред други лица освен по предвидения от закона ред. В § 1, т. 15 от Допълнителните разпоредби на Вътрешните правила за организацията на документооборота в МВР е определено, че служебна информация е информацията, която се събира, създава и съхранява въз връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации.  

По делото не се спори, че през периода 23.01.2020 г. – 13.04.2020 г. жалбоподателят е изпращал съобщения в създадена група в приложението Вайбър с информация за времето и местата, на които са били разполагани средствата за контрол на скоростта на МПС в гр. Търговище и областта. Тази информация е служебна по смисъла на §1, т. 15 от ДР на горните вътрешни правила. Като я е разгласил пред други лица, жалбоподателят е нарушил забраната по т. 71, пр. 2 от Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР. А неспазването на правилата на този кодекс е дисциплинарно нарушение по чл. 194, ал. 2, т. 4 ЗМВР, за което съгласно чл. 200, ал. 1, т. 12 ЗМВР се предвижда дисциплинарно наказание „порицание“.

При индивидуализацията на наказанието са съобразени критериите по чл. 206, ал. 2 ЗМВР. Съдът не споделя съображенията на дисциплинарно наказващия орган, че формата на вината е небрежност и че от деянието не са настъпили вредни последици. Нарушението е извършено умишлено. Жалбоподателят е запознат с Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР /вж. протокол рег. № 363р-16805 от 29.08.2018 г./, включително с изискването да не разгласява служебна информация и съзнателно го е нарушил, за да предупреди колегите си за месторазположението на средствата за контрол на скоростта на МПС. Деянието не причинява материални вреди, но предизвиква неимуществени последици, изразяващи се в неравно третиране на участниците в движението. Независимо от това, дисциплинарното наказание съответства на тежестта и характера на нарушението и изпълнява целта на закона, тъй като чрез него се постига необходимото възпитателно и превантивно действие.

Неоснователен е доводът на жалбоподателя за несъставомерност на дисциплинарното нарушение по съображенията, изложени в доклад рег. № 363р-21545 от 18.09.2020 г. Първото съображение е относно липсата на данни за използване на служебната информация с користна цел. Служителят не е наказан за такова нарушение, а за това, че е разгласявал служебната информация пред други лица не по предвидения ред, което е втората хипотеза по т. 71 от Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР. Неоснователно е и съображението, че принципно информацията, свързана с дейността на пътната полиция, подлежи на публикуване. Със Заповед № 8121з-91 от 14.01.2020 г. министърът на вътрешните работи е утвърдил Списък на категориите информация, подлежаща на публикуване в интернет, за сферата на дейност на МВР през 2020 г. и в т. 6 от този списък е посочена информацията за обществения ред и сигурност по пътен контрол. Това не означава, че подлежат на публикуване всички планирани мероприятия по пътен контрол, включително времето и мястото на използване на съответните технически средства. До 16.01.2018 г. съгласно чл. 7, ал. 1 (Отм. – ДВ, бр. 6 от 2018 г., в сила от 16.01.2018 г.) от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, местата за контрол с мобилни и стационарни АТСС са били оповестявани чрез средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на МВР. Но, както основателно възразява ответникът, подлежащата на публикуване в интернет информация е официална такава и се предоставя от определени длъжностни лица, оправомощени да я обявяват по съответния ред, а жалбоподателят няма такива правомощия. Фактът, че разпространените от него данни са били предназначени само за служители на МВР, не изключва противоправния характер на деянието. Общоизвестно е, че Вайбър е приложение за телефони, което позволява интернет връзка с неограничен брой лица, като изпратените съобщения могат да бъдат получени от всяко присъединено лице. Освен това, служителите на МВР като всички граждани са длъжни да спазват правилата за движение и не следва да бъдат поставяни в по-благоприятно положение, като бъдат предупреждавани за осъществявания контрол по пътищата. Знанието за месторазположението на средствата за контрол е неотносимо към безопасността на движението, но спомага да бъде избегната евентуална отговорност за нарушения на ЗДвП.

Предвид изложеното съдът намира, че не са налице отменителните основания по чл. 146 АПК и оспорването следва да бъде отхвърлено.

Страните нямат претенции за разноски.

По изложените съображения и на основание чл. 211, пр. 1 ЗМВР Разградският административен съд

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Т. М. Д. от гр. Л. против Заповед № 363з-2000 от 04.12.2020 г., издадена от директора на ОД на МВР – Търговище, с която на основание чл. 194, ал. 2, т. 4, чл. 197, ал. 1, т. 3, чл. 200, ал. 1, т. 12 и чл. 204, т. 3 ЗМВР му е наложено дисциплинарно наказание порицание за срок от 6 месеца.

Решението не подлежи на касационно оспорване съгласно чл. 211, пр. 3 ЗМВР.

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/