Протокол по дело №90/2022 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 446
Дата: 18 март 2022 г. (в сила от 18 март 2022 г.)
Съдия: Златина Иванова Кавърджикова
Дело: 20223100500090
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 14 януари 2022 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 446
гр. Варна, 17.03.2022 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ВАРНА, V СЪСТАВ, в публично заседание на
петнадесети март през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Деспина Г. Георгиева
Членове:Златина Ив. Кавърджикова

Иванка Д. Дрингова
при участието на секретаря Доника Здр. Христова
Сложи за разглеждане докладваното от Златина Ив. Кавърджикова Въззивно
гражданско дело № 20223100500090 по описа за 2022 година.
На именното повикване в 15:12 часа се явиха:
Въззивната страна В. Ж. В., редовно призован, явява се лично;
представлява се от адв. Д.Ч., редовно упълномощена и приета от съда
отпреди.
Въззиваемата страна ЕЛ. В. В., редовно призована, явява се лично;
представлява се от адв. Ив.Р., редовно упълномощен и приет от съда
отпреди.
Контролираща страна Дирекция ,,Социално подпомагане“ – Варна,
редовно призована; не се явява представител.
Адв. Ч.: Да се даде ход на делото.
Адв. Р.: Да се даде ход на делото.

СЪДЪТ намира, че не са налице процесуални пречки по хода на
делото, поради което

О П Р Е Д Е Л И:

ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО И ДОКЛАДВА
1

Въззивната жалба и отговорът са докладвани с от закрито
заседание № 528/08.02.2022г.

Адв. Ч.: Поддържам въззивната жалба. оспорвам насрещната въззивна
жалба, оспорвам насрещния писмен отговор. Нямам възражения по доклада
на делото.
Депозирали сме молба по чл. 266 от ГПК преди днешно съдебно
заседание.
Адв. Р.: Оспорвам въззивната жалба, поддържам депозирания писмен
отговор. Поддържам нашата въззивна жалба. Нямам възражения по доклада
на делото.

СЪДЪТ докладва постъпилата преди съдебното заседание молба вх.рег.
№ 6303/15.03.2022г. от адв.Д.Ч. като процесуален представител на въззивната
страна, заедно с приложени към нея заверени за вярност копия на
доказателства–справка № 207209/19.02.2022г.; НА № 1353, том II, рег. №
3522, дело № 251/2021г.; схема № 15-1102068/11.10.2021г.; удостоверение от
28.02.2022г.; запитване от 04.03.2022г.; справка от 08.03.2022г.;
удостоверение изх. № УД-04-969/ 28.02.2022г.; заявление до класния
ръководител; служебна бележка № 29/01.10.2021г.; заявление от 17.12.2021г.;
служебна бележка № 41/15.12.2021г.; медицинска бележка изх. №
001069/10.02.2022г.; рецептурна бланка от 18.12.2021г.; рецептурна бланка
19.02.2022г.

СЪДЪТ връчи на процесуалния представител на въззиваемата страна
копие от молбата вх.рег.№ 6303/ 15.03.2022г. с приложените към нея писмени
доказателства.
Aдв. Ч.: Тези обстоятелства, които са обективирани в молбата, касаят
детето. Майката е закупила жилище и в него живеят и прародителите на
детето по майчина линия, които заедно с майката полагат грижи за детето.
Бащата е изведен от семейното обкръжение на детето. Искаме да докажем, че
майката разполага с ресурс, който се вижда от самата сделка, т.к. заплатената
2
сума е значителна и в тази връзка представяме доказателства.
Считаме, че се дава приоритет на посещаваните от детето уроци по
пеене, без да се зачита здравословното му състояние, като не посещава
училище. Има представени доказателства в тази насока, самата извънкласна
дейност на детето е на първо място. Детето се води болно на уроци и
конкурси, неглижира се здравословното му състояние и за сметка на
училището. Детето ходи на уроци по пеене, а не на училище. Майката, без
знанието на бащата, е качила в ,,YouTube” канал клипове с реклами на
изпълненията на детето, но без да осъзнава вредата от това, какво евентуално
може да му причини.
В-ма В.: Детето ходи на уроци по пеене, когато е здраво. Уроците не са
регулирани, като при отсъствие в някоя от седмиците наваксва през
следващата. Има 8 урока месечно, понякога се налага да се взема още уроци.
Ходи на уроци по пеене в читалището във Владиславово, групата се казва
,,Angel voices” и се занимават с поп-пеене, популярни песни. Детето ходи на
пеене, когато е здраво, а когато е болна прескача. Един урок е 30мин., а когато
са вокална група урокът е с продължителност от 45мин., таксата е 150лв. за 8
часа по 30мин. Уроците са вечер в извънучебно време, а когато се събира
група - в събота и неделя. През уикенд детето е при баща си, но той не
подкрепя нейното развитие. Събота и неделя, когато е при мен детето ходи на
уроци. Бащата не подкрепя нейните интереси и развитие, таланта и изявите .
Когато е при него пропуска уроците.
Детето се казва М. В.В.а. Когато е с баща си не ходи на уроци и след
това се налага да компенсира. Детето ходи и на ментална аритметика.
В-к В.: Знам какво е ментална математика.
Адв. Ч.: Детето е в конфликт на лоялност, майката вече е разширила
кръга на участниците, като е включила бабата и дядото.
Депозираната днес молба е от моя доверител, описал е какви са
фактите. Прилаганият режим към настоящия момент, конкретно в този, който
двамата родители прилагат, бащата остава без контакти с детето по Нова
година около двадесет и няколко дни, сега майката иска размяна на
седмиците, поради което отново бащата трябва да остане без контакт с детето
в продължение на 26 дни. Това са наведените от мен твърдения, че режимът е
неподходящ. Изготвената от ВРС експертиза установи конфликт на лоялност,
3
искането ми е да се дадете максимално широк режим на бащата.
В-к В.: Детето се казва М. и е на 9г. Мисля, че най-подходящо е детето
да има пълноценен контакт с двамата си родители. За краткото време, в което
сме заедно, детето ми казва какво обича и какво иска да прави - обича да
рисува, казва ми, че иска да свири на пиано, това е което знам за интересите
на детето. Искам ходенето на уроци по пеене да не е за сметка на нещо друго,
като например на времето ми с нея. Необходимо е да има и други интереси
извън училище, детето трябва да ходи на някакъв спорт.Преди ходеше на
плуване, но майка я спря, защото аз я водих и идеята беше моя, в началото
се съгласи, след което я спря. Детето трябва да е здраво. Учебният процес не
трябва да е на заден план.
За мен на първо място е възпитанието и емоционалната връзка, това е
важното за мен. Когато сме заедно обичаме да ходим на разходки, на палатки
и екскурзии, М. обича животните, когато е с мен има какво да види и да се
занимава. Опитвам се да спомогна да се изгради на нейния мироглед за света,
като според мен това е едно от основните неща. Всички тези неща са съчетани
в едно, като от моя страна има правила и граници, трудно ми е да ги налагам,
заради краткото време, в което тя е при мен. Когато е при мен идва все едно е
на гости, дори когато беше по-малка казваше, че ми идва на гости, не ме
възприемаше като родител.
Живея в гр.Варна в собствено жилище, в което тя се роди. Жилището
ми е голямо, представлява апартамент с три стаи и две спални. Сам живея
там. Връзка с друга жена нямам, други деца също нямам. Работя мениджър
проекти в IT - компания. Майка ми е жива и живее на първия етаж в същия
блок, както и сестра ми, имам племенник на 16г.
В-ма В.: Моите родители са от гр.Русе, жилището беше закупено с
техни средства и заем, който изтеглих с брат ми. Жилището беше записано на
мое име. Всичко това е много лесно доказуемо, че преводите са правени от
сметките на моите родители. Родителите ми дойдоха да ми помагат, защото
все още не е започнал селскостопанския сезон. Имаме имот на село близо до
Русе и там те се грижат за градина да се отглеждат натурални продукти и да
се прави зимнина. Поради увеличаване на всички разходи и сметки от месец и
нещо всички живеем заедно, за да не плащаме сметки на две места.
По никакъв начин не ощетяват вижданията с бащата, майка ми помага
4
много за обучението на детето, т.к. е пенсионирана детска учителка.
По отношение на режима на личен контакт, не за пръв път се опитваме
да договорим размяна на уикенди, когато детето има ангажименти, защото и в
училище имат олимпиади, участва и в конкурси по пеене и затова аз
предлагам на бащата да прекарва време с детето, разменяйки уикенди и му
давам поне по два варианта месец по-рано, но много трудно водим
комуникация.
Детето има желание да се развива, има и спечелени награди.
Конкурсите, които е печелила са с изпратени он-лайн записи, които са вече
направени, защото във времето покрай пандемията доста от концертите бяха
преустановени.
Детето ходеше на плуване, което се наложи да спрем поради
медицински причини; първо направи тежък обрив на ръката, направи и
гинекологичен проблем и затова се наложи на 7г. да я водя на детски
гинеколог, което не беше никак приятно за нея. За всички това има
представени медицински документи. Лекарката каза, че явно прави алергии
от химиите в басейна, поради което се наложи да преустановим плуването.
Оставям детето с бащата да прекарва повече свободно време, за което и
много рядко детето носи учебник и домашни, когато е с него, споделяла ми е,
че трудно е да учи, когато е при него, защото се налагало да учи на пуснат
телевизор. Затова й се налага да наваксва с мен през следващия уикенд.
Когато се върне от уикенд с баща си, сядаме и учим за другия ден. Детето е
отличничка, учи се много добре. Когато се налага да отсъства от училище
винаги има извинителни бележки, единствено има два случая, когато е
отсъствала от училище заради пеенето.
Детето вече разбира всички и вижда ограниченията, които баща
налага, тя пропуска концерти, гледа другите деца как печелят награди и
започва да не иска да ходи при него, аз се опитвам да я убеждавам, но тя
расте и разбира всичко вече.
Вкъщи не се водят разговори по отношение на бащата. Дори, ако чуя тя
да недоволства нещо за баща си, съм се мъчила да бъда позитивна.
На моите родители не им позволявам да се намесват в това, което се
случва между детето и бащата. Не се е случвало да има заплахи, баба налага
5
правила и като не можем да насмогнем с ученето казва, че трябва да си
научи уроците, независимо какво правят с баща си. Например, когато лятото
сме дали определен брой страници, които трябва да прочете на ден от
задължителните книги, тя се връща от баща си с прочетени наполовина и
казва: ,,Тати каза другите при майка си ще ги четеш“, както и че когато трябва
да учи урок, ако го прочете два пъти, било достатъчно. Бащата не
осигурява тишина и спокойствие, когато учи, при него е на пуснат телевизор.
Това ми го споделя детето.
В жилището на баща си има детска стая и може да се осигури тишина.
Когато е при мен аз и баба помагаме с уроците, защото е труден
материалът.В трети клас учат уроци от пети, шести и седми клас и затова се
налага да се помага.
В-к В.: Детето си има детска стая при мен, но не иска да влиза в нея,
като ми каза: ,,Мама ми каза да не влизам там“. Аз помагам в уроците.
Последно учих с нея по „Човек и природа“. Когато учим заедно е по метода с
игра, т.е. оставям я да си протече урока и след това аз го обяснявам. Има
един начин на учене чрез обяснение, защото тя трябва да свикне, трябва да
разбира смисъла на прочетеното. По този начин чрез игра смятаме и по
математика, състезаваме се с нея и ползваме начини за учене на деца чрез
игра. Считам, че по този начин успява да научи това, което правим и
обяснявам. Това, че не пишем домашно вкъщи - аз имам друг подход, за мен в
важно да разбере нещата.
По повод плуването, това, което се каза днес, се ползваше като повод да
спре с тренировките, но причината беше различна. Просто, защото аз я водих
и, за да не я водя се спря с плуването. Да, имаше здравословен проблем, но
беше само лишей на ръката.
От 8г сме във война с майката и аз се опитвам да прекратя всичко това.
Това е война, която аз не искам да водя.

СЪДЪТ, след като изслуша становищата на двамата родители и
направи разяснения относно това, че за психичното здраве на тяхното дете М.
най-добре да положат усилия за подобряване на комуникацията помежду им,
както и да уредят доброволно режима на лични отношения на бащата с
детето. В тази връзка разясни на същите предимствата от процедурата по
6
медиация.
НАСОЧВА страните към МЕДИАЦИЯ като алтернативен способ за
разрешаване на спорове, на осн.чл.140 ал.2 ГПК и чл.11 ал.2 Закона за
медиацията
РАЗЯСНЯВА, че медиаторът може да съдейства на страните за
доброволното разрешаване на спора им, който да приключи с постигане на
споразумение, одобрено от съда. Освен това, чрез медиацията страните могат
да разрешат и други свои конфликтни отношения, извън предмета на
съдебния спор и да постигнат и по тях споразумение.
Медиацията може да бъде осъществена в ЦЕНТЪР ЗА МЕДИАЦИЯ
към Окръжен съд - Варна, адрес гр.Варна ул.„Ангел Кънчев" № 12, ет.4
/сградата, в която се помещава СИС при ВРС/, без заплащане на такси.
Участие в медиация страните могат да заявят на тел. 052 62 33 62 -
координатор Нора В., като могат да поискат и допълнителна информация,
както на посочения тел.номер, така и на e-mail: *********@***.**.
За предприемане действия по започване на процедура по медиация
следва да уведомят съда.

Адв. Р.: Два пъти ходихме на медиация в районен съд, но без резултат.
Нямаме нищо против да опитаме отново с медиация.
В-к В.: Съгласен съм да опитаме отново медиация.
В-ма В.: Нямам против да отидем отново на медиация. Искам да
споделя, че около година двамата заедно, по време на развода ни, ходихме на
семеен терапевт – психилог, при Д.Д., като изводът на психолога беше, че тук
става дума за налагане на собствени правила от негова страна и лек
нарцисизъм. Когато му давах детето пред ден-два, когато беше на 2-3г., той
ми прати съдия изпълнител, че не спазвам режима на личен контакт. Нямам
против да говорим с медиатор, като преди сме ходили при ЕМ.Р.. Само се
дават едни гръмки обещания от негова страна.
В-к В.: Това беше преди да се разведем, когато бяхме на терапия. Аз
водих при терапевта майка ми, баща , за да можем да намерим решение, но
тази госпожа, при която ходихме, на всички казваше това, което искаха да
чуят. Ние се разведохме точно след това ходене на терапия.
7
адв. Ч.: Нямам нищо против да опитаме медиация. Моля делото да се
отложи за след два месеца, като аз ще подам веднага заявление.
Адв. Р.: Съгласен съм делото да се отложи за след два месеца, не мисля,
че е нужно производството да се спира, а само да се отложи.

СЪДЪТ обявява на страните, че следващата дата за насрочване на
производството по делото е 17.05.2022г.
Адв. Р.: В периода 13.05-18.05.2022г. съм извън България, на
10.05.2022г. съм на дело в Бургас, моля да определите друга дата.
СЪДЪТ предвид възможността за провеждане на медиация, намира че
производството по делото следва да бъде отложено за друга дата и час и
затова

О П Р Е Д Е Л И:
ОТЛАГА И НАСРОЧВА производството по делото за 07.06.2022г. от
15:00ч., за която дата и час страните се считат за редовно уведомени.
Протоколът е изготвен в съдебно заседание, което приключи в 15:55
часа.
Председател: _______________________
Секретар: _______________________
8