Определение по дело №234/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 август 2022 г.
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20227160700234
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

193

гр. Перник, 02.08.2022 г.

 

Административен съд-Перник, в закрито съдебно заседание на втори август през две хиляди и двадесет и втора година в състав:

 

Съдия: Слава Георгиева

 

като разгледа докладваното от съдия Георгиева административно  дело № 234 по описа за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 160, ал. 1 от АПК.

Производството е образувано по жалба на В.И.Е.,***,  против Уведомително писмо изх. № 02-140-6500/1811 от 31.03.2021 г., за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2018, издадено от заместник-изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта, с която не са одобрени за доплащане субсидии до пълния им размер. Иска се отмяна на уведомителното писмо и отмяна на заповед № РД20-83 от 27.04.2022 г. на министъра на земеделието, с която е отхвърлена жалба на Е. против уведомителното писмо.  

С разпореждане на съдия-докладчика по делото от 05.07.2022 г. са изискани доказателства, свързани с преценката на редовност на оспорването.

В указания от съда срок с вх. № 2357 от 18.07.2022г. и с вх. № 2374/19.07.2022г. са депозирани документи свързани с изпращане и получаване на оспорените актове.

Административен съд–Перник, след като се запозна с жалбата и с представените документи в административна преписка, намира,  че жалбата следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да се прекрати. Доводите в тази връзка са следните:

От фактическа страна:

С Уведомително писмо изх. № 02-140-6500/1811 от 31.03.2021 г. заместник-изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“ уведомил В.И.Е. с УРН 359843 за оторизирана и изплатена субсидия по отношение на заявени от същия схеми/мерки, базирани на площ, в подадено заявление за подпомагане с УИН 14/180518/49984 за кампания 2018. Уведомителното писмо е получено лично от В.Е., на 19.05.2021 г., видно от собственоръчно отбелязване  /л. 53/ и разписка на лист 54 от делото. Писмото е изтеглено и от УП на СЕУ на 01.06.2021 г., видно от известие за доставяне /л. 55/.

На 02.06.2021 г. /л. 63/, директно пред министъра на земеделието, В.И.Е. подава жалба против Уведомително писмо изх. № 02-140-6500/1811 от 31.03.2021 г..

С писмо изх. № 94-1287/04.06.2021 г. /л. 61/, съответно вх. № 02-140-6500/1811/04.06.2021 г. /л. 66/, жалбата на В.И.Е. е изпратена от Министерство на земеделието на заместник-изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ за проверка на редовност и окомплектоване на преписката.

Заместник-изпълнителният директор на ДФ“Земеделие“ не намерил основание да преразгледа въпроса и да оттегли, отмени или измени сам оспорения акт в условието на чл. 91, ал. 1 от АПК. Поради това на 09.06.2021 г., с писмо изх. № 02-140-6500/1811/#3 /л. 66/ изпратил жалбата, заедно с цялата преписка по издаване на оспореното уведомително писмо на министъра на земеделието, храните и горите, входирана в министерството на земеделието, храните и горите на 10.06.2021 г. с рег. индекс № АО-Ж-18.

Със заповед № РД20-83 от 27.04.2022 г. /л. 21/ министърът на земеделието отхвърлил жалбата на В.И.Е. срещу Уведомително писмо изх. № 02-140-6500/1811 от 31.03.2021 г. на заместник-изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“. Заповедта е изпратена на лицето В.И.Е. с писмо рег. индекс № АО-Ж-18/03.05.2022 г. /л. 20/. По делото не са представени доказателства за датата на получаване на заповедта, но страните не спорят, че същата е връчена на  18.05.2022 г. 

На 31.05.2022г. В.Е. депозира в Административен съд – Перник жалба, с която иска отмяна на  Уведомително писмо изх. № 02-140-6500/1811 от 31.03.2021 г., за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2018, издадено от заместник-изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ), в частта, с която не са одобрени за доплащане субсидии до пълния размер   и отмяна на заповед № РД20-83 от 27.04.2022 г. на министъра на земеделието, с която е отхвърлена жалбата му против процесното уведомително писмо.  

От правна страна:

В уведомителното писмо, което представлява индивидуален административен акт,  в съответствие с чл. 59, ал. 2, т. 7 от АПК е посочено пред кой орган и в какъв срок подлежи на обжалване.

От доказателствата по делото се приема, че жалбоподателят е направил избор и е упражнил правото си по чл. 81, ал. 1 от АПК да оспори Уведомително писмо изх. № 02-140-6500/1811 от 31.03.2021 г., издадено от  заместник-изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“ по административен ред пред по-горестоящия административен орган – министъра на земеделието. Оспорването е направено в срок, като жалбата е депозирана директно пред по-горестоящия орган на 02.06.2021 г.

В изпълнение на разпоредбата на чл. 84, ал. 1 от АПК жалбата е изпратена на 04.06.2021 г. на административния орган издал оспорвания акт – заместник-изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“, с оглед упражняване на правомощия по чл. 91, ал. 1 от АПК – сам да преразгледа въпроса в 7-мо дневен срок от получаване на жалбата, съответно да оттегли, отмени или измени оспорения акт. Жалбата е входирана в ДФ“Земеделие“ на 04.06.2021 г.

Издателят на оспорваното писмо, не намерил основание да преразгледа въпроса и  на 09.06.2021 г. изпратил жалбата, заедно с цялата преписка по издаване на оспореното уведомително писмо на министъра на земеделието, храните и горите. Това е сторено в рамките на 7-мо дневния срок по чл. 91, ал. 1 от АПК. Жалбата е входирана в Министерство на земеделието, храните и горите на 10.06.2021 г.

Съгласно чл. 97, ал. 1 от АПК в двуседмичен срок от получаване на преписката, когато е едноличен (какъвто е настоящият случай), компетентният да разгледа жалбата орган се произнася с мотивирано решение, с което обявява оспорения акт за нищожен, отменя го изцяло или отчасти като незаконосъобразен или нецелесъобразен или отхвърля жалбата. Съгласно ал. 5 от с. чл., когато компетентният да разгледа жалбата или протеста орган не се произнесе в срока по ал. 1, законосъобразността на административния акт може да се оспори чрез административния орган, издал акта, пред съда, ако актът подлежи на оспорване по съдебен ред.

В чл. 149, ал. 3 във вр. с ал. 1 от АПК са указани сроковете, в които може да упражни правото на жалба в случаите, в които актът е бил оспорен по административен ред – 14-дневен от крайната дата, на която по-горестоящият орган е следвало да се произнесе.  С изтичането на този срок се погасява правото на жалба и първоначалният административен акт влиза в сила.

В случая Министърът на земеделието, като едноличен по-горестоящ административен орган не се е произнесъл в срока по чл. 97, ал. 1, предл. първо от АПК – по преписка, получена в Министерство на земеделието на 10.06.2021 г., а този срок е изтекъл на 24.06.2021 г. Произнесъл се е на 27.04.2022 г., т. е. след повече от десет месеца.

Срокът за подаване на жалба пред съда, когато жалбоподателят е упражнил правото си на жалба по административен ред, започва да се брои от датата, следваща датата, на която е изтекъл срокът за произнасяне на по-горестоящия орган. След този именно момент, от деня следващ изтичането на срока, в случая от 25.06.2021 г., за жалбоподателя се е породило правото да оспори уведомителното писмо по съдебен ред в  14-дневен срок, съгласно чл. 149, ал. 3 във вр. с ал. 1 от АПК.  Този срок е изтекъл на 08.07.2021 г., четвъртък, присъствен ден и първоначалният административен акт-Уведомително писмо изх. № 02-140-6500/1811 от 31.03.2021 г., издадено от заместник-изпълнителен  директор на ДФ“Земеделие“ е влязъл в сила на 09.07.2021 г.. Правото на жалба е погасено, а депозираната едва на 30.05.2022г., след повече от десет месеца жалба е просрочена.  Противното би означавало да се новира срокът за обжалване в полза на лица, разполагащи с право на съдебно обжалване, упражнили правото си на обжалване по административен ред, като на тези лица бъде даден нов, по-дълъг срок за това, което не е съответно на целта на закона. В този смисъл е и Тълкувателно решение № 6 от 30.06.2015 г. на ВАС по т. д. № 4/2013 г., като въпросът е разрешен изрично с т. 2 на цитирания тълкувателен акт.

Въз основа на изложеното следва, че уведомителното писмо към датата на подаване на жалбата – 31.05.2022 г., е влязъл в сила индивидуален административен акт и като такъв не подлежи на обжалване, съгласно чл. 159, т. 1 от АПК. Съответно и жалбата, подадена на 31.05.2022 г. е просрочена и е процесуално недопустима. Същата на основание чл. 159, т. 5 от АПК следва да се остави без разглеждане.

В жалбата са изложени единствено аргументи касаещи незаконосъобразността на акта. Няма доводи, свързани с нищожност на оспорения акт, поради което и за съда не възниква задължение да приеме жалбата за допустима в условията на чл. 149, ал. 5 от АПК и  съответно да се произнесе по основателността й.

Не е налице основание за допустимост на обжалването и по отношение на заповед № РД20-83/27.04.2022 г. на министъра на земеделието, с която жалбата срещу Уведомително писмо изх. № 02-140-6500/1811 от 31.03.2021 г. е отхвърлена изцяло, каквото алтернативно искане за отмяна е заявено в жалбата. Заповедта на министъра на земеделието не е акт, подлежащ на самостоятелен съдебен контрол. Това е така, защото съгласно чл. 145, ал. 1, т. 2 от АПК на оспорване подлежи решението на по-горестоящия орган, с който първоначалният административен акт, е изменен или отменен и въпроса е решен по същество. Настоящият случай не е такъв, тъй като жалбата е изцяло отхвърлена. Следователно на оспорване пред съда, съгласно чл. 98, ал. 2 от  АПК във вр. с чл. 145, ал. 2, т. 1 от АПК, подлежи първоначалния акт, но както се прие по-горе жалбата срещу него е  просрочена и недопустима за разглеждане в условията на чл. 159, т. 5 от АПК.

Въз основа на изложеното, при извършената проверка за допустимост, съдът приема, че жалбата е процесуално недопустима. Налице са предпоставките на чл. 159, т. 1 и т. 5 от АПК за оставяне на жалбата без разглеждане и за прекратяване на производството по делото.

С оглед на изложеното,  на основание  чл. 160, ал. 1, във вр. с чл. 159, т. 5 от АПК, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ без разглеждане жалба на В.И.Е., с адрес: ***,  против Уведомително писмо изх. № 02-140-6500/1811 от 31.03.2021 г., за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2018, издадено от заместник-изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта, с която  не са одобрени за доплащане субсидии до пълния размер и против заповед № РД20-83 от 27.04.2022 г. на Министъра на земеделието,  с която е отхвърлена жалба против уведомително писмо изх. № 02-140-6500/1811 от 31.03.2021 г..

ПРЕКРАТЯВА производството по АД  № 234/2022 г. по описа на Административен съд – Перник.

Определението може да се обжалва от страните с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България, в 7-мо дневен срок от съобщаването му.                                      

 

 

 

СЪДИЯ:/п/