Р Е Ш Е Н И Е
Гр. Лом, 10.04.2020 год.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Ломският
Районен съд, в открито заседание на трети декември, две хиляди деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: А. МИРОНОВА
При
секретаря Румяна Д., като разгледа докладваното от съдията АНД № 475/2019 год. по описа на РС – Лом, за
да се произнесе, намери за установено следното:
Производството
е по реда на чл. 59 и следв. от ЗАНН.
С Наказателно
постановление № АН-02-34/30.10.2019 год. на д-р Е.Б.М., директор на РЗИ
Монтана, на И.Б.Ц., ЕГН **********,
с адрес: ***, на осн. чл. 231от Закона за здравето и чл. 83 и чл. 53 ЗАНН, е
наложена ГЛОБА в размер на 200 лв., на осн. чл. 212, ал. 1 от Закона за здравето, за нарушение на чл. 44
от Закона за здравето – за това, че при извършена проверка на 18.10.2019 год.
проверка по изпълнение на предписание с изх. № ЗП-02-622/11.09.2019 год. се
констатира, че не е изпълнена т. 4 от предписанието. Не е представен график за
провеждане на извънредна имунизационна кампания.
Наказателното постановление е връчено на
жалбоподателя/нарушител лично, на 01.11.2019 год. и в срока по чл. 59, ал. 2 ЗАНН последният го обжалва с доводи за неправилност и незаконосъобразност, като
моли да бъде отменено.
В откритото
съдебно заседание жалбоподателят не се явява, не се представлява. В писмени
бележки поддържа жалбата, както и наведените с жалбата възражения, които
доразвива. Счита, че в хода на административно-наказателното производство са
допуснати редица съществени процесуални нарушения, опорочаващи обжалвания акт и
нарушаващи правото на защита на жалбоподателя: нарушения на разпоредбите на чл.
57, ал. 1, т. 5 и чл. 42, т. 7 ЗАНН. В условията на евентуалност счита, че са
налице предпоставки за приложението на чл. 28 ЗАНН.
За
административно наказващият орган се явява ю.к. Станислава С., редовно
упълномощена, която оспорва жалбата и счита, че обжалваното НП следва да бъде
потвърдено като правилно и законосъобразно, както и, че твърдяните процесуални
нарушения не са допуснати.
Доказателствата са писмени и гласни.
По
фактите:
На 11.09.2019 год. на д-р И.Ц., общопрактикуващ лекар /ОПЛ/ с
практика в с. Расово, обл. Монтана е връчено Предписани за провеждане на
задължителни хигиенни и противоепидемични мерки, за отстраняването на
констатирани нарушения при провеждането на субнационална имунизационна кампания
при децата от група в риск от заболеваемост, с липсващ постваксинален имунитет
от морбили, паротит и рубеола. Предписани са общо 5 задължителни мерки, всички
със срок до 13.09.2019 год.
Процесната т. 4 гласи: "Да се изготви график за
провеждане на извънредната имунизационна кампания и да се представи в
РЗИ-Монтана на хартиен носител или на e-mail: **********@********.***.
С Протокол от извършена на 18.10.2019 год. проверка е
установено, че в изпълнение на предписанието са представени следните документи:
Списък на лицата, подлежащи на извънредна имунизация срещу морбили, списък на извършените
имунизации срещу морбили в срок до 05.10.2019 год., като НЕ Е представен график
за извършване на извънредната имунизация срещу морбили.
На 22.10.2019 год., на жалбоподателя е връчена покана да се
яви в РЗИ – Монтана за съставяне и връчване на АУАН.
АУАН № АН-02-34/24.10.2019
год. е съставен в присъствието на нарушителя и свид. Н.К.. В него нарушението е
описано по следния начин: "При
извършена проверка на предписание с изх. № ЗП-02-622/11.09.2019 г. се
констатира нарушение. Не е представен график за провеждане на извънредната
имунизационна кампания. Нарушение на чл. 44 от Закона за здравето."
Като обяснение/възражение при предявяването на АУАН
жалбоподателят е записал, че в график е получил и направил всички ваксини за
извънредната имунизация. "Технически пропуск е непредстваянето на графика,
поради повреда в компютърната система".
НП приповтаря фактическото описание на нарушението от АУАН и
след бланкетна преценка, че не са налице основания за приложението на чл. 28 ЗАНН, на жалбоподателя е наложена административна
санкция – Глоба в размер на 200 лв.
НП е връчено на 01.11.2019 год., едновременно с уведомление
за доброволно изпълнение.
Във връзка с ъзраженията в жалбата, съдът служебно е приложил
по делото справка от електронния търговски регистър, видно от която
жалбоподателят е регистриран като физическо лице-търговец с фирма ЕТ ДОКТОР И.Б.,
ЕИК *********, с адрес на управление: **********и предмет на дейност:
ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА ДОБОЛНИЧНА МЕДИЦИНСКА ПОМОЩ.
Не е опровергано твърдението в жалбата, че именно като
едноличен търговец е регистриран в РЗИ с № В РЗИ **********.
По правото:
Атакуваното наказателно постановление е от категорията на
обжалваемите. Жалбата е депозирана в законоустановения преклузивен срок и
изхожда от легитимирана страна в процеса, поради което е процесуално допустима.
Разгледана по същество, тя е основателна, като съображенията на съда в тази
насока са следните:
НП е издадено от компетентен орган.
В хода на административно-наказателното производство обаче са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които го опорочават до
степен, налагаща отмяна на атакуваното НП.
Съгласно
разпоредбата на чл.6 от ЗАНН, административно нарушение е това деяние /действие
или бездействие/, което нарушава установеният ред на държавно управление,
извършено е виновно и е обявено от закона за наказуемо с административно
наказание налагано по административен ред. Следователно деянието обявено за
административно нарушение трябва да е извършено виновно – умишлено или
непредпазливо, като законодателят е предвидил непредпазливите деяния да се
наказват само в предвидените от закона случаи.
Съгл. чл. 44 от Закона за здравето, Физическите и
юридическите лица са длъжни да изпълняват задължителните предписания на
държавните здравни инспектори и заповедите на органите за държавен здравен
контрол.
За неизпълнението
на това задължение законодателят е предвидил в разпоредбата на чл. 212 от ЗЗдр следните наказания:
(1) Който не
изпълни предписание на органите на държавния здравен контрол, ако не подлежи на
по-тежко наказание, се наказва с глоба
от 200 до 500 лв., а при повторно нарушение - от 500 до 1000 лв.
(2) Когато нарушението по
ал. 1 е извършено от едноличен търговец, се налага имуществена санкция в размер от 500 до 2000 лв., а при повторно
нарушение - от 1000 до 3000 лв.
(3) Когато нарушението по ал. 1 е извършено от юридическо лице, се
налага имуществена санкция в размер от 1000 до 3000 лв., а при повторно
нарушение - от 2000 до 5000 лв.
С
атакуваното НП, на физическо лице е наложено административно наказание „глоба”
в размер на 200 лв /двеста лева/ - на осн. чл. 212, ал. 1 ЗЗдр., вместо да бъде
наложена на едноличния търговец имуществена санкция в размер от 500 до 2000 лв.
– на осн. чл. 212, ал. 2 ЗЗдр.
В случая,
видът и размерът на наложеното наказание са определени в нарушение на нормата
на чл. 27, ал. 1 ЗАНН, съгласно която правна норма административното наказание
се определя, съобразно разпоредбите на този закон в границите на наказанието,
предвидено за извършеното нарушение.
Настоящото
производство е от административно-наказателен
характер.
Същественото
при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява
административно нарушение, дали това деяние е извършено от лицето, посочено в
акта и в НП, и дали е извършено от него виновно.
Освен
това, за да бъде Наказателното постановление правилно и законосъобразно, е
необходимо стриктно да бъдат спазени и изискванията на ЗАНН за съставянето на
акта и издаването на наказателното постановление.
В
конкретният случай наложеното наказание е определено в нарушение на нормата на
чл. 27, ал. 1 ЗАНН, което по своя характер представлява съществено нарушение на
процесуалните правила и основание за отмяната на издаденото НП, като
незаконосъобразно.
Водим от горното съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № АН-02-34/30.10.2019 год. на д-р Е.Б.М., директор на РЗИ
Монтана, с което на И.Б.Ц., ЕГН **********,
с адрес: ***, на осн. чл. 231от Закона за здравето и чл. 83 и чл. 53 ЗАНН, е
наложена ГЛОБА в размер на 200 лв., на осн. чл. 212, ал. 1 от Закона за здравето, за нарушение на чл. 44
от Закона за здравето, като НЕПРАВИЛНО и
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Монтана, по реда на АПК, в 14-дневен срок, считано от
деня на получаване на съобщението на страните, че решението е изготвено.
Препис от Решението, след влизането му в сила, да бъде
изпратен на административнонаказващият орган – за сведение.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: