Решение по дело №2166/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 340
Дата: 30 март 2023 г.
Съдия: Константин Григоров
Дело: 20227040702166
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 декември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                                                                                                                               № 340/30.03.2023 година, град Бургас

 

                                                                                                                                                          В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

Административен съд – Бургас, II-ри състав, в открито съдебно заседание на 01.03.2023 г. в състав:

 

Съдия: Константин Григоров

Секретар: Димитрина Димитрова

 

като разгледа докладваното от съдия Григоров административно дело № 2166 по описа на съда за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава Х, раздел I от АПК, вр. със Закон за закрила и развитие на културата (ЗЗРК), вр. с Наредба № Н-5/27.06.2007 г. за условията и реда за провеждане на конкурси за предоставяне на средства от Национален фонд „Култура”.

Образувано е по жалба от „Дрийм тийм 2019” ООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление – гр. Бургас, ул. „Васил Левски“ №40, ет.6, представляван от К.Н.К. – управител, против Решение на управителния съвет на Национален фонд „Култура” за определяне на проектите одобрени за финансиране по програма „Едногодишен грант” 2022 г., с което проект с вх. № ORG2022-2309-1249-17500 не е допуснат до финансиране.

Решението се оспорва като незаконосъобразен административен акт, постановен при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, нарушение на материалноправните разпоредби и несъответствие с целта на закона. Сочи се, че подаденият от дружеството проект в конкурсна програма на Национален фонд „Култура“ не е разгледан, като причина за това е посочено „кандидатът не отговаря на условията за допустимост на програмата“. Излага се твърдение, че е налице неяснота по отношение на заложените изисквания към кандидатите. Прави се извод, че липсват правни основания за определяне на кандидатурата за недопустима, че не са посочени мотивите, поради които е възприето това решение. Според жалбоподателя са налице пороци в работата на техническата комисия.

Иска се отмяна на решението на управителния съвет на Национален фонд „Култура“ в частта на постановения отказ за финансиране на проекта на дружеството.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адвокат Т.П. ***, която поддържа жалбата и искането за отмяна на решението. Сочи, че търговското дружество е допустим кандидат по процесната програма. Представя писмени бележки, в които повтаря основните възражения, изложени в жалбата.

Ответникът – управителен съвет на Национален фонд „Култура“, представя административната преписка. В съдебно заседание, редовно призован, представител не се явява.

 

Факти:

На заседание на 24.08.2022 г. управителният съвет на Национален фонд „Култура” (УС на НФК) приел решение за откриване на програма Едногодишен грант 2022 г. за подкрепа на частни професионални български организации с активна дейност в сферата на културата и одобрил условията и реда за кандидатстване (л.4-45).

Конкурсната процедура била обявена на интернет страницата на фонда, където са публикувани и пълните условия на програмата (л.67-92), съобразно чл.4,  ал.5 от Наредба № Н-5/27.06.2007 г. за условията и реда за провеждане на конкурси за предоставяне на средства от Национален фонд „Култура” (Наредба № Н-5/27.06.2007 г.). Кандидатурите по програмата били приемани в периода 01-22.09.2022 г. (л.108).

Жалбоподателят отправил запитване до фонда във връзка с посоченото в условията на програмата, че допустими кандидати са културни организации по смисъла на ЗЗРК с дейност/активност в сферата на културата в периода най-малко  2020-2022г. (л.209). Дружеството получило отговор на запитването (л.208), според който допустими кандидати са тези културни организации, които са с предмет на дейност, съответстващ на изискването на ЗЗРК.

„Дрийм тийм 2019” ООД, в качеството на индивидуален участник, подал кандидатура с вх. № ORG2022-2309-1249-17500 до Национален фонд „Култура“ за участие в конкурс по програма Едногодишен грант за подкрепа на частни професионални български организации с активна дейност в сферата на културата (л.182-207).

На заседание, състояло се на 19.09.2022 г., УС на НФК определил съставите на техническата и експертната комисия, които да оценят постъпилите предложения по програмата за едногодишния грант (л.46-54).

Със заповед № З-303-11/20.09.2022 г. изпълнителният директор на Национален фонд „Култура“ назначил технически комисии за извършване на оценка за допустимост на подадените проектни предложения и съответствието им с изискванията на програмата (л.55).

Със заповед № З-303-12/20.09.2022 г. изпълнителният директор на Национален фонд „Култура“ назначил експертни комисии за извършване на оценка на подадените проектни предложения (л.58). Заповедта е изменена със Заповед № З-303-12-2/13.10.2022 г. (л.62).

Съгласно протокол от 26.10.2022 г. от заседание на УС на НФК (л.63) е направена промяна в състава на определените експертни комисии, въз основа на което със Заповед № З-303-15/27.10.2022 г. (л.64) бил изменен съставът на назначената със заповед № З-303-12/20.09.2022 г. експертна комисия.

На интернет страницата на Национален фонд „Култура” били публикувани Методическите указания за комисиите при разглеждане на проектите по програмата (л.171-181).

Резултатите от работата на техническата комисия за извършената оценка за допустимост на подадените проектни предложения и съответствието им с изискванията са обективирани в протокол (л.65).

Назначената със заповед № З-303-12/20.09.2022 г. експертна комисия, изготвила доклад за дейността си (л.400), а резултатите от оценяването са обективирани в списък, представен по делото на CD (л.403).

Съгласно протокол № 23/18.11.2022 г. от заседание на УС на НФК (л.379) бил проведен анализ на работата на експертните комисии към фонда. В провелото се заседание министърът на културата, в качеството на председател на УС на НФК бил заместван от заместник–министър на културата, съгласно пълномощно №ПЛМ-95 (с нечетлива дата, л.399). С протокол № 23/21.11.2022 г. от заседание на УС на НФК (л.383) са приети резултатите по програма „Едногодишен грант“.

Резултатите от проведения конкурс били публикувани на 23.11.2022 г. на интернет страницата на Национален фонд „Култура“ (л.93), като по отношение на кандидатурата на жалбоподателя е възприето: „Организацията е създадена през 2019 г. На 02.09.2022 г. предметът на дейност е променен със съответстващ на изискването на Закона за закрила и развитие на културата. Съгласно условията на програмата допустими кандидати са културни организации по смисъла на Закона за закрила и развитие на културата с дейност (активност*) в сферата на културата в периода най-малко 2020 – 2022 г.* Под активност се разбира вписани в ТРРЮЛНЦ предмет на дейност или цели за извършване на културна дейност - създаването, разпространението и опазването на културни ценности в областта на театъра, музиката, киното, аудиовизията, литературата, художествения превод, танца, цирка, пластичните изкуства, архитектурата, дизайна, фолклора, включително опазването на културно-историческото наследство, продуциране, образователна дейност, допълваща основната дейност и др. На основание на горепосоченото кандидатът не отговаря на условията за допустимост по програмата.“ (л. 95).

Правни изводи:

Жалбата е подадена срещу акт на УС на НФК по чл.10 от Наредба № Н-5/27.06.2007 г., който подлежи на съдебен контрол по реда на АПК. Национален фонд „Култура” е юридическо лице на бюджетна издръжка към министъра на културата. Фондът подпомага развитието на културата, като набира, управлява и разходва средства, предназначени за провеждане на националната политика в областта на културата (чл.24, ал.3 от ЗЗРК). При упражняването на тази дейност УС на НФК има качеството на административен орган по смисъла на § 1 от ДР на АПК, като овластен въз основа на закон носител на административни правомощия, съответно актовете му подлежат на съдебен контрол по реда на чл.145 и сл. от АПК.

Жалбата е подадена от лице с надлежна процесуална легитимация, чийто интереси са засегнати от оспорения акт, в срока по чл.140, ал.1 от АПК и пред компетентния да я разгледа съд, съгласно чл.133, ал.1 от същия кодекс. Посочените обстоятелства обуславят процесуалната допустимост на жалбата за разглеждането й по същество.

Компетентност:

Настоящият състав намира оспореното решение за издадено от орган със съответната материална компетентност. Съгласно чл.27, ал.1, т.3 от ЗЗРК управителният съвет ръководи дейността на фонда, като за целта приема решения за провеждане на конкурси за финансиране на културни инициативи, целеви програми, творчески проекти и др., а съгласно  чл.10, ал.1 от Наредба № Н-5/27.06.2007 г. на МК, управителният съвет обсъжда доклада на експертната комисия, като с решението си определя окончателно проектите, спечелили конкурса, и размера на тяхното финансиране.

По силата на чл.31, ал.3 от ЗЗРК средствата по Национален фонд „Култура” се предоставят след провеждане на конкурс при условия и по ред, определени от министъра на културата, като цитираната по-горе норма от Наредба № Н-5/27.06.2007 г. вменява в правомощие на УС на НФК, определянето на конкретните проекти които ще бъдат финансирани.

Видно от писмените доказателства по делото протокол №23 от редовното видео заседание на УС на НФК, състояло се на 18.11.2022 г. (л.379) и продължило на 21.11.2022 г. (л.383), оспореното решение е подписано от Б.Т.– заместник министър на културата, в качеството на председател на УС, упълномощена от министъра на културата (л.399) и протоколист изготвил извадката.

Форма:

Решението е издадено в установената от закона писмена форма, но в него не са посочени правните основания за издаването му. УС на НФК изцяло е възприел констатациите на експертната комисия, обективирани в списък за резултатите от програмата. Изложените констатации не са подведени под правна норма, като е посочено единствено, че съгласно условията на програмата кандидатът не отговаря на условията за допустимост.

Когато административният акт се издава в писмена форма, той трябва да съдържа изчерпателно посочените реквизити в чл.59, ал.2 от АПК. Мотивите, под формата на изложение на фактическите и правните основания за издаване на акта, са задължителен реквизит на индивидуалния административен акт. Мотивирането на административния акт има предназначение да посочи какви фактически констатации прави органът и как прилага към тях правната норма. Мотивите трябва да бъдат достатъчно конкретни и да съдържат съображенията по въпроса, който се решава с административния акт. Константно е и разбирането, че мотиви на акта липсват не само когато в същия не са изложени никакви съображения, но и когато такива съображения са от много общ характер или органът е изложил само правни основания без фактически обстоятелства и без да изложи конкретни съображения.

Отказът за финансиране по проект на ответника следва да отговаря на изискванията на чл.59, ал.2 от АПК, които в случая не са изпълнени, което представлява самостоятелно основание за отмяна.

Административнопроизводствени правила:

Разпоредбата на чл.7, ал.1 от Наредба № Н-5/2007 г., предвижда, че конкурсът по чл.4, ал.1 се провежда от експертна комисия, която се състои от нечетен брой членове, творци и експерти в съответното културно направление. Експертната комисия, разглежда и оценява постъпилите проекти и предлага размерът на средствата от фонда, с които да бъде подпомогнат всеки одобрен за финансиране от нея проект.

Съгласно чл.7, ал.2 от Наредба № Н-5/2007 г., изпълнителният директор  на фонда може да назначи техническа комисия, която да извърши проверка за допустимост на проектите. Техническата комисия се състои от нечетен брой членове, като в състава й задължително участва един служител на Фонда, един експерт с юридическо образование и един експерт с висше икономическо образование.

В нормата на чл.8, ал.2 от Наредба № Н-5/2007 г. са въведени критерии за оценка, а по делото са приети като писмено доказателство и условията за кандидатстване, които са публикувани на интернет страницата на фонда.

Съгласно чл.26, ал.1 и ал.2 от ЗЗРК, управителният съвет на НФК се състои от председател и 10 членове, като председател е министърът на културата, а при негова невъзможност да присъства, последният се замества от упълномощен от него заместник-министър. Управителният съвет заседава в присъствието на две трети от състава му и взема решенията си с мнозинство от повече от половината от общия брой на неговите членове. В чл.13, ал.3 от Правила за организацията на работата на Управителния съвет на Национален фонд „Култура” и устройството и дейността на Национален фонд „Култура”, е предвидена възможност УС да заседава неприсъствено, чрез технически средства за връзка. На заседанието се осъществява видеозаснемане за нуждите на протоколирането на заседанието, като записът е за служебно ползване. След снемане на пълен протокол той се предоставя по електронен път на членовете на УС, които имат възможност в петдневен срок да представят бележки. Той се подписва от Председателя на УС и се удостоверява за вярност от съставителя на протокола.

Неоснователно е възражението относно назначените членове на техническата комисия с образование финансист, което не отговаряло на изискването за висше икономическо образование. Съгласно Класификатор на областите на висше образование и професионалните направления, утвърден с ПМС № 125/24.06.2002 г., „3.8. Икономика“ е професионално направление в област на висшето образование „Социални, стопански и правни науки“. Направление „Икономика“ включва и специалността „финанси”, предвид което определянето на експерт финансист не представлява нарушение на административнопроизводствените правила.

По отношение на проектните предложения, експертната комисия е извършила анализ и оценка съобразно нормативно установените изисквания и допълнително приетите критерии по програмата. Комисията е представила на УС на НФК списък – предложение с резултати по програма „Едногодишен грант 2022“. Конкурсът е проведен в съответствие с установената процедура, поради което съдът приема, че не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Материалноправни разпоредби и цел на закона:

Съгласно чл.5, ал.1 от Наредба № Н-5/2007 г. за получаване на средства от фонда могат да кандидатстват всички културни организации, включително и организации с нестопанска цел, както и културни дейци.

Съгласно  условията за кандидатстване, допустими кандидати са:

- културни организации по смисъла на Закона за закрила и развитие на културата с дейност (активност) в сферата на културата в периода най-малко 2020 – 2022 г.;

- кандидатстващите организации по програмата могат да бъдат само регистрираните не по-късно от септември 2020 г.

Под активност се разбира вписани в ТРРЮЛНЦ предмет на дейност или цели за извършване на културна дейност – създаването, разпространението и опазването на културни ценности в областта на театъра, музиката, киното, аудиовизията, литературата, художествения превод, танца, цирка, пластичните изкуства, архитектурата, дизайна, фолклора, включително опазването на културно-историческото наследство, продуциране, образователна дейност, допълваща основната дейност и др.

Основателни са твърденията на жалбоподателя, че отговаря на изискванията за допустимост по програмата. Според разпоредбата на параграф 1, т.3 от ДР на ЗЗРК, културна организация е структура, създадена съгласно чл.4, ал.1 или учредена съгласно чл.10, ал.1, т.1 и 2, чийто предмет на дейност е създаването, разпространението и опазването на културни ценности в областта на театъра, музиката, киното, аудиовизията, литературата, художествения превод, танца, цирка, пластичните изкуства, архитектурата, дизайна, фолклора, включително опазването на културно-историческото наследство. Под „предмет на дейност” следва да се разбира фактически осъществяваната дейност от дружеството, респективно активност (както е посочено в условията за кандидатстване). В подкрепа на този извод е и разпоредбата на чл.10, ал.1, т.1 от ЗЗКР, която не предвижда задължение за включване и изрично изброяване в регистрирания предмет на конкретни дейности. Единственото изискване, което поставя цитираната норма за да може да осъществява дейност като частна културна организация е лицето да бъде регистрирано по реда на Търговския закон. Безспорно „Дрийм тийм 2019“ ООД е регистрирано в ТРРЮЛНЦ от 2019 г. и видно от подаденото проектно предложение развивана от жалбоподателя дейност в областта на културата отговаря на условията за дейност/активност в периода 2020-2022 г. (л.183-184).

Общ правен принцип, изведен от нормите на Търговския закон е признатата възможност на всеки регистриран търговец, независимо от посоченото в регистрирания предмет на дейност, да осъществява всякаква търговска дейност, която не е изрично забранена от закона. Единствените ограничения, които са предвидени в ТЗ са свързани с уредени в други закони лицензионни, регистрационни или разрешителни режими, но не и в посочени дейности във вписания предмет в ТРРЮЛНЦ.

Начинът на формулиране на поставеното изискване за „предмет на дейност или цели за извършване на културна дейност“ предполага кандидатите да изпълняват кумулативно всички описани дейности, което е лишено от правна и житейска логика.

Следва да се отбележи, че преди подаване на проектното предложение, регистрираният предмет на дейност на жалбоподателя, включва и посочените в параграф 1, т.3 от ДР на ЗЗРК, както е прието и от решаващия орган, но въпреки това е взето решение за недопустимост на предложението.

Ето защо не може да се приеме, че „Дрийм тийм 2019“ ООД представлява недопустим кандидат за програмата. Обявеният в условията за кандидатстване критерий, свързан с допустимостта на кандидатите е приложен неправилно.

Съдът намира, че при извършеното оценяване е нарушен и принципът на равенство, прокламиран с чл.8, ал.2 от АПК, според който при еднакви условия сходните случаи се третират еднакво. Видно от списъка с резултати, налице са одобрени проекти на кандидати, чийто вписан в ТРРЮЛНЦ предмет на дейност не съответства на разбирането на административния орган за дейност/активност. Така например „Реалити байтс” ЕООД, подало проект с вх. № ORG2022-2209-2209-17359, е с вписан в ТРРЮЛНЦ предмет на дейност: „Реклама, графичен дизайн, фотография, аудио-визуални продукти, предпечатна подготовка, постпродукция, дигитализиране на съдържание, публикации, медийно обслужване, издателство и извършване на всички останали видове услуги и дейности, незабранени със закон или друг нормативен акт.“ е възприет за допустим кандидат и подаденият проект е одобрен за финансиране. В подобен смисъл са налице положителни решения и за други проекти  - „Идея Дизайн” ООД, „Парадокс акт” ЕООД.

Предвид изложеното, съдът намира, че решението на УС на НФК, в оспорената част, не е издадено в предвидената от закона форма, същото е и материално незаконосъобразно и противоречи на целта на закона, поради което следва да бъде отменено и върнато на административния орган със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.

Жалбоподателят не претендира разноски.

По изложените съображения, на основание чл.172 ал.2 от АПК, Административен съд – Бургас, II-ри състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение на управителния съвет на Национален фонд „Култура” за определяне на проектите одобрени за финансиране по програма „Едногодишен грант” 2022 г., с което е отказано финансиране на проект с вх. № ORG2022-2309-1249-17500, подаден от „Дрийм тийм 2019” ООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление – гр. Бургас, ул. „Васил Левски“ № 40, ет.6, представляван от К.Н.К. – управител.

ИЗПРАЩА преписката на Национален фонд „Култура” за ново произнасяне по проекта № ORG2022-2309-1249-17500, подаден от „Дрийм тийм 2019” ООД, ЕИК *********, при съобразяване с изложените в настоящето решение съображения, които са задължителни.

ОПРЕДЕЛЯ срок за произнасяне 14 дни от влизане на решението в сила.

Решението може да се обжалва пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването на страните.

 

 

 

Съдия: