Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 523 21.04.2022 година гр. Бургас
В И М Е Т
О Н А
Н А Р О Д А
Бургаският
административен съд, двадесет и шести състав, на четиринадесети април две
хиляди двадесет и втора година в публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧАВДАР ДИМИТРОВ
ЧЛЕНОВЕ: 1. КОНСТАНТИН ГРИГОРОВ
2.ЯНА
КОЛЕВА
при секретаря В.С., в присъствието на прокурора Дарин
Христов, като разгледа докладваното от съдията Димитров касационно административно
наказателно дело № 519 по описа за 2022г., за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на
чл. 208 и сл. от АПК, вр. чл.63, ал.1, изр. 2 от ЗАНН и е образувано по повод
постъпила касационна жалба от Агенцията
за държавна финансова инспекция против решение № 107 от 11.02.2022 г.,
постановено по АНД № 2932/2021 г. по описа на Районен съд- Бургас.
В жалбата са наведени доводи
за незаконосъобразност на обжалваното решение, поради нарушение на закона,
съставляващо касационно основание по чл. 348, ал.1, т.1 от НПК. В нея се сочи,
че неправилно въззивният съд е достигнал до извод за провеждане на
производството след изтичане на едногодишния преклузивен срок по чл.34 от ЗАНН.
По същество се иска да отмяна на решението и потвърждаванена Наказателното
постановление.
В съдебното
заседание не се явява представител на касатора, редовно уведомен. Не се сочат
нови доказателства.
Ответникът
не изпраща представител в съдебното заседание, редовно уведомен. Не заявява
становище по касационната жалба.
Прокурорът
от Окръжна прокуратура- Бургас дава заключение за основателност на касационната
жалба, явяващо се основание за отмяна на съдебното решение на въззивната
инстанция.
Жалбата е подадена от
надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално допустима. При
разглеждането и́ по същество, съдът намира за установено следното:
С решението, предмет на
касационната проверка, е отменено наказателно постановление № 11-01-589/2020/30.03.2021г.,
издадено от директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, с което на
основание чл. 256, ал. 1 от Закона за обществените поръчки (ЗОП) е наложено на касатора
Г.Й.Т. административно наказание- глоба в размер на 504,36 лева за нарушение по
чл. 17, ал.1, вр. чл.20, ал.3, т.2, вр. чл.3, ал.1, т.2 от същия закон. Прието
е от съда, че нарушението е довършено на 22.02.2018г., като най общо още към
тази дата той е бил известен, поради което АУАН е съставен повече от две години
от извършване на нарушението, което е предопределило и изтичането на
тримесечния преклузивен срок по ЗАНН. Мотиви по съществото на спора не са били
изложени.
Решението е неправилно. За да
достигне до извод за съставяне на АУАН извън преклузивния срок по чл.34 ЗАНН,
въззивната инстанция е приложила неправилно процесуалните норми. Налице в
Закона за обществените поръчки са специални правила установяващи срокове за
съставяне на АУАН и издаване на НП, различни от общите, уредени с нормата на
чл.34 ЗАНН. Съгласно разпоредбата на чл.261, ал.1 „Актовете за установяване на нарушения по
този закон се съставят от длъжностни лица на Агенцията за държавна финансова
инспекция в срок 6 месеца от деня, в който нарушителят е открит от органи на
агенцията при извършване на финансова
инспекция или проверка, но не по-късно от три години от извършването на
нарушението.“ Следователно, въведен с
нормата е какато двойно по-дълъг срок от общия такъв за съставяне на АУАН, така
и на второ място, специален критерий за начина, по който законодателят приема
това обстоятелство за обективно случило се, а именно при извършване на
финансова инспекция или проверка. Видно от събраните по делото доказателства,
справката относно доставки на тест-набори за химичен анализ за фотометри и
спектрофотометри е с изх. № R-1053-40/15.09.2020г. Самата дата на получаване на
справката в АДФИ не е изследвана от съдебния състав, но теоретично тази е и
най-ранната дата, на която АДФИ е могла да узнае за съдържанието й. АУАН №
11-01-589/02.10.2020г. е съставен на 02.10.2020г., т.е. както в 6-месечния срок
от откриване на нарушитела, така и в 3-годишния такъв от довършване на
нарушението на 22.02.2018г., когато нарушителят е подписал договор, с чиято
стойност е бил надхвърлен прага по чл.20, ал.3, т.2 ЗОП, изтичащ на
22.02.2021г., когато най късно е можел да бъде съставен АУАН.
Предвид изложеното,
настоящият касационен състав приема, че е налице визираното в чл. 348, ал. 1,
т. 2, във вр. с чл. 348, ал. 3, т. 2, предложение първо от НПК касационно
основание за отмяна на въззивното решение и връщане на делото за ново
разглеждане на Районен съд - Бургас от друг състав на съда, тъй като е налице
липса на мотиви в атакуваното решение по съществото на спора и делото не може
да бъде решено по същество от касационната инстанция.
При разглеждане на спора по
същество от касационната инстанция, доколкото на първо място се ревизира
постановения съдебен акт и на второ място издаденото наказателно постановление,
то касационната инстанция е в невъзможност да извърши проверка на съдебното
решение без изложени мотиви и съответно да прецени дали съдебното решение е
правилно, с оглед приложение както на процесуалния, така и на материалния
закон, тъй като би се явила първа инстанция по съществото на спора, което е
недопустимо.
Предвид гореизложеното,
настоящата инстанция приема, че при постановяване на съдебното решение
въззивният съд е допуснал съществено нарушение на процесуалните правила по
смисъла на чл. 348, ал. 1, т. 2 във вр. с чл. 348, ал. 3, т. 2 от НПК – липса
на мотиви по същество, което е основание за отмяна на атакуваното решение и за
връщане на делото за ново разглеждане на Районен съд -Бургас от друг състав на
съда.
Мотивиран от горното и на
основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, във вр. чл. 221, ал. 2, изр. 1, предл.
последно и чл. 222, ал. 2, т. 1 от АПК, АдмС - Бургас, XXVI касационен състав
РЕШИ:
ОТМЕНЯ решение № 107 от 11.02.2022г., постановено по НАХД № 2932 по описа на Районен съд – Бургас за 2021 г.
ВРЪЩА делото за ново
разглеждане от друг състав на Районен съд -Бургас.
Решението е окончателно и не
подлежи на обжалване и протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ 1.
2.