Решение по дело №612/2019 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 554
Дата: 23 декември 2019 г. (в сила от 21 януари 2020 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20197100700612
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 септември 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

554/ 23.12.2019 г., град Добрич

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

                                                                                

Административен съд - Добрич, в публично заседание на единадесети декември,  две хиляди и деветнадесета година, V състав:

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:ТЕОДОРА МИЛЕВА

   

при участието на секретаря Мария Михалева, разгледа докладваното от съдия Т. Милева адм. дело № 612 по описа за 2019 г. на Административен съд гр.Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) и е образувано по повод постъпила жалба от Т. Недждет М. *** против Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2018, изх. № 01-6500/5056 от 07.08.2019 г.

В жалбата са наведени доводи, че актът е издаден при нарушаване на материални и процесуални разпоредби на закона. Изразява се несъгласие с правните изводи, изложени в акта, които не са съобразени с цялостната фактическа обстановка, поради което са неоснователни, незаконосъобразни и недоказани. Излагат се подробни съображения поради каква причина оспорващият е бил изправен пред невъзможност да изпълни ангажимента си по мярка 10, като се посочва, че същият многократно е правил запитвания до органа и опити да бъде изряден изпълнител.

В съдебното заседание процесуалният представител на жалбоподателя поддържа жалбата. Ангажира доказателства. Моли, да се отмени акта за прекратяване на ангажимента по мярка 10.

Процесуалният представител на ответната страна оспорва жалбата.  Моли за отхвърляне на жалбата и присъждане на направените разноски по делото.

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално допустима. При разглеждането и́ по същество, съдът намира следното:

Жалбоподателят Т. Неджден Мюмюм е регистриран като частен земеделски стопанин по смисъла на § 1, т. 23 от ДР на Закона за подпомагане на земеделските производители, регистриран с УРН 211018. Същият е бил одобрен за подпомагане по Мярка 10 – „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. в направление „Поддържане на местообитанията на защитени зимуващи гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“, като одобрената площ е била 95.49 ха.

На 09.02.2017 г., оспорващият е регистрирал еднолично търговско дружество „****“, със седалище и адрес на управление с. Северняк, общ. Крушари. През юли 2017 г. е прехвърлил част от стопанството си  на дружеството, общо в размер на 4500 дка, като ЧЗС е останал да съществува и работи, с площ от 500 дка, които са взети под аренда от ОДЗ Добрич. След като е установил, че след прехвърляне на стопанството, няма да отговоря на условията по договора е отправил запитвания до ДФЗ гр. София. Разменена е кореспонденция между страните, приложена по делото, от която е видно, че на М. са дадени указания какво следва да предприеме. Поради забавяне обаче от страна на ОДЗ Добрич, за прехвърляне на земята стопанисвана под аренда на дружеството /същото се е случило едва през 2019 г., видно от представения анекс по делото/ е довело до невъзможност да се направи прехвърляне на заявлението за подпомагане за кампания 2018 г. в сроковете, посочени в Наредба №5/27.02.2009 г.

На 08.05.2018 г. жалбоподателят е депозирал заявление за подпомагане за кампания 2018 г. с УИН 08/190618/07662, с което е заявил за подпомагане 13 парцела с обща площ 46.19 ха.

На основание чл. 52, ал. 1 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" от програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. са извършени административни проверки за спазване на поетия петгодишен агроекологичен ангжимент по подаденото от жалбоподателя заявление за подпомагане с УИН: 08/190618/07662. В хода на проверките са съпоставени размерът на одобрената/референтна площ по направелние "Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение" ( ВПС 4.1) от мярка 10 "Агроекология и климат" и размерът на допустимата заявена площ по направлението през текущата кампания в Интегрираната система за администриране и контрол. Установено е, че допустимата заявена от жалбоподателя площ през текущата кампания (46.19 ха) е 41.65 % спрямо размера на одобрената (референтната) площ за участие (94.11 ха) по направление "Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение (ВПС-4.1)", и не е спазено изискването на чл. 20, ал. 4 от от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020, че одобрената площ за прилагане на агроекологичните дейности може да бъде намалена с не повече от 10 на сто спрямо площта, за която има поет агроекологичен ангажимент по реда на глава пета или в случаите по, ал. 6.

За констатациите от проверките е информиран  Т.Н.М. с уведомително писмо № 01-6500/2073/18.04.2019 г., връчено на 08.05.2019 г. В писмото е посочено, че съгласно чл. 18, ал. 3, кт. 3 от № 7 от 24.02.2015 г., ДФЗ- Разплащателна агенция прекратява агроекологичния ангажимент и земеделските стопани възстановяват получената финансова помощ по съответното направление, съгласно условията на, ал. 4, когато не са спазили изискванията на чл. 20, ал. 4 от наредбата. Жалбоподателят е информиран, че съгласно чл. 63, т. 1 във вр.чл. 77, т. 4, буква "в" от Регламент (ЕС) № 1306 на ЕП и на съвета от 17.12.2013 г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и в съответствие с чл. 18, ал. 3, т. 3 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. ДФЗ- РА е предприел действия по прекратяване на агроекологичния ангажимент на  М. по направление "Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение (ВПС-4.1)". С писмото е отбелязано, че за тази цел ДФЗ открива производство по издаване на индивидуален административен акт. На жалбоподателя е предоставена възможност, в случай, че не е съгласен с направените констатации при административните проверки, да представи в седмодневен срок, считано от получаването на уведомителното писмо възражения и допълнителни доказателства. Срещу уведомителното писмо не е депозирано възражение.

На основание чл. 63, т. 1 във вр.чл. 77, т. 4, буква "в" от Регламент(ЕС) № 1306 на ЕП и на Съвета от 17.12.2013 г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и в съответствие с чл. 18, ал. 3, т. 3 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. е прекратен с оспороения в настоящото производство акт поетият от Т.Н.М. ангажимент по направление Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение (ВПС-4.1)" по мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2018 г. В мотивите на акта се съдържат констатациите от извършените административни проверки, с които жалбоподателят е запознат с цитираното по-горе уведомително писмо.

По делото като доказателства са приети документи, удостоверяващи прехвърлянето на фирмата, договори и анекси с ОДЗ Добрич, както и кореспонденцията между страните.

По делото е безспорно установено, че не се оспорва посочения в акта процент на допустимата заявена площ през 2018 г.

При тези данни съдът намира от правна страна следното:

Обществените отношения, свързани с прилагането на схемите и мерките на Общата селскостопанска политика на ЕС, се уреждат със Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), който определя структурите и процедурите за прилагане на мерките и дейностите по общата селскостопанска политика, органите и тяхната компетентност и правомощия, както и организационните връзки между тях. Според чл. 11а от ЗПЗП органът, който приема, проверява и взема решение по заявки за плащане по схеми и мерки за подпомагане на Общата селскостопанска политика е Разплащателната агенция, като основните и́ функции са регламентирани в закона и в наредбите, издадени в въз основа на законовата делегация на § 35 от ПЗР на ЗПЗП. Разплащателната агенция е държавен орган, създаден да осъществява от българска страна целите и задачите на Общата селскостопанска политика чрез усвояване на всички финансови средства, договорени за подпомагане на българското земеделие и създаване на възможности за ползване на всички схеми, включени в общата селскостопанска политика. Според § 1, т. 13 от допълнителните разпоредби на ЗПЗП, Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, вкл. интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на ЕС. С разпоредбата на чл. 11, ал. 2, т. 4 от ЗПЗП изпълнението на функциите на Разплащателна агенция от датата на издаване на акта за акредитация се възлага на Държавен фонд "Земеделие", чиито структури и организация на работа като Разплащателна агенция са подробно уредени в ЗПЗП и неговия устройствен правилник. Следователно, органът, оторизиран да прилага мерките и дейностите, включени в Общата селскостопанска политика, е ДФ "Земеделие". Съгласно чл. 20а от ЗПЗП изпълнителният директор на ДФ- Земеделие организира и ръководи дейността на Разплащателната агенция, и я представлява. Със заповед № 03-РД/715/27.06.2017 г. изпълнителният директор на ДФ - Земеделие е делегирал на зам.-изпълнителния директор Петя Димитрова Славчева правомощия да издава и подписва актове за прекратяване на агроекологичния ангажимент по мярка 10 "Агроекология и климат". Следователно, обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган, в кръга на делегираните му по надлежния ред правомощия.

Обжалваният акт е законоустановената писмена форма и е мотивиран в достатъчна степен, позволяваща преценка за съответствието му с приложимите материалноправни разпоредби и с целта на закона, с излагане на фактическите и правните основания за неговото издаване.

Актът е издаден при спазване на административнопроизводствените правила. Жалбоподателят е уведомен по реда на чл. 26, ал. 1 от АПК за образуване на административното производство, като му е предоставена възможност да възрази срещу констатациите от административните провоерки, послужили като основание за прекратяване на поетия от него ангажимент по направление "Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение (ВПС-4.1)" по мярка 10 "Агроекология и климат" но в нарушение на приложимите материалноправни разпоредби.

Ангажиментът на жалбоподателя по мярка 10 "Агроекология и климат" е прекратен с обжалвания акт при спазване на приложимите материалноправни разпоредби. Жалбоподателят е подал заявление за подпомагане по направление "Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение (ВПС-4.1)" по мярка 10 "Агроекология и климат", което е направление по смисъла на чл. 3, т. 2 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" от програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. Според разпоредбата на чл. 20, ал. 3 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. агроекологичните дейности по направленията по чл. 3, т. 2, 5 и 7 могат да не се прилагат върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в петгодишен период от поемане на агроекологичния ангажимент, като съгласно правилото, регламентирано в чл. 20, ал. 4 от същата наредба, одобрената площ за прилагане на агроекологичните дейности по направленията по чл. 3, т. 2 и 7 може да бъде намалена с не повече от 10 на сто спрямо площта, за която има поет агроекологичен ангажимент по реда на глава пета или в случаите по, ал. 6.

Съгласно чл. 18, ал. 3, т. 3 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г., посочена като правно основание за издаване на оспорения акт, Държавен фонд "Земеделие"- Разплащателна агенция прекратява агроекологичния ангажимент и земеделските стопани възстановяват получената финансова помощ по съответното направление, съгласно условията на, ал. 4, когато не са спазили изискванията на чл. 20, ал. 2 и 4. Разпоредбата на чл. 18, ал. 3, т. 3 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. е в синхрон с регламентацията в чл. 63, т. 1 във вр.чл. 77, т. 4, буква в) от Регламент № 1306 на ЕП и на Съвета от 17.12.2013 г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика. Съгласно чл. 63, т. 1 от регламента ако се установи, че даден бенефициер не изпълнява критериите за допустимост, ангажиментите или други задължения, свързани с условията за предоставяне на помощта или подкрепата, предвидена в секторното законодателство в областта на селското стопанство, помощта не се изплаща или се оттегля изцяло или частично и, когато е приложимо, съответните права на плащане съгласно член 21 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 не се предоставят или се отменят. В чл. 77, т. 4, б.в) от регламента е предвидено, че административните санкции могат да приемат форма на изключване от правото на участие в съответната схема за помощ или мярка за подпомагане.

По делото не е спорно, а и се установява от събраните доказателства, че одобрените площи за прилагане на агроекологични дейности, за които жалбоподателят е поел агроекологичен ангажимент са в размер на 94.11 ха площ. В същото време процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените през текущата кампания за 2018 г. парцели спрямо одобрените/референтни парцели за участие по мярка 10 "Агроекология и климат" е под 90%, а именно 41.65 %.

Всички изложени възражения от страна на жалбоподателя, че не му е отговорено какво точно трябва да направи във връзка с направеното прехвърляне на земите на новосъздаденото дружество, както и че ДФЗ Добрич е забавила подписването на анекса към договора са неотносими към спора и не променят изводите на административния орган, че е допуснато нарушение на чл.20, ал.3 и ал.4 от Наредба №7 от 24.02.2015 г.,  поради което и е прекретан ангажимента по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСС за периода 2014-2020 г. за кампания 2018 г.

Поради което и са налице са изискуемите материалноправни предпоставки за издаване на оспорения акт, поради което жалбата се явява неоснователна и следва да се отхвърли.

С оглед формирания извод за неоснователност на жалбата и своевременно направеното искане, на основание чл. 143, ал. 4 от АПК следва се присъдят на ответната страна разноски по делото в размер на 100 лева- възнаграждение за юрисконсулт.

Мотивиран от горното, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Т. Недждет М. *** против Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2018, изх. № 01-6500/5056 от 07.08.2019 г.

ОСЪЖДА Т. Невжден М., ЕГН ********** *** да заплати на Държавен фонд "Земеделие"- Разплащателна агенция сумата от 100 (сто) лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14- дневен срок от съобщението.

                                                   

 

 

                                                   СЪДИЯ: