Р Е Ш Е Н И Е
№ 411 19.12.2013 г. град
Перник
В ИМЕТО НА НАРОДА
Пернишкият окръжен съд
на 19.11.2013 г.,
в публичното съдебно заседание в следния състав :
Съдия :
Методи Величков
Секретар : Мария Стоянова,
като разгледа докладваното от съдията гражданско дело
№ 75 по описа за 2013г., за да се произнесе
взе предвид следното :
Производството е по
реда на чл. 124, ал.1 ГПК – предявени са два обективно съединени положителени
установителни искове.
По
съображения изложени в исковата молба, след частично оттегляне на иска за
сервитутната зона, след конкретизация на основанието, въз основа на което се
претендира правото на собственост върху земята и нейната площ, ищецът Община П., моли да бъде признато за
установено по отношение на ответника “Ч.Е.З. Р. Б.” АД, че Община П. е
собственик :
На основание п-ф 7, ал. 1, т. 7 ПЗР от ЗМСМА на трафопост „П.”, /като съвкупност от сграда и енергийно оборудване/, панелно строителство, построен
в поземлен имот с идентификатор *** по кадастралната карта и кадастралните
регистри одобрени със Заповед № *** г. на Изпълнителния директор на АГКК, представляващ
сграда с идентификатор ***, с
административен адрес на обекта : ***,
На основание п-ф 42 ПЗР от ЗОС, че е собственик на площта от
както и моли да му
бъдат присъдени направените разноски по делото.
Ответната страна “Ч.Е.З.
Р. Б.” АД, оспорва исковете като недопустими,
а по същество като неоснователени
и недоказани. Позовал се е и на изтекла придобивна давност. Моли да му се
присъдят направените разноски.
С оглед
депозираната изрична молба от ответника с рег. № *** г. /л.192 от
производството пред ПРС/, в настоящето производство “Н. е. к.” ЕАД гр. С., не
участва като трето лице помагач на ответното дружество, независимо, че са й
изпращани преписи и призовки.
Пернишкият окръжен съд след като прецени събраните по
делото доказателства по реда на чл. 12, чл. 235, ал.2 и чл. 237, ал. 2 от ГПК,
приема за установено следното :
Съдът намира, че
исковата молба е редовна. Същата е предявена от активнолегитимирана страна,
имаща правен интерес от нейното предявяване. Касае е се за правен спор, между
процесуално правоспособни и дееспособни субекти, който е подведомствен на Пернишкия
окръжен съд. Налице са положителните процесуални предпоставки за предявяването
на исковете и не са налице отрицателни процесуални предпоставки, водещи до
тяхното погасяване. По възражението на ответника за недопустимост на исковете,
съдът се е произнесъл с изрично определение № 631 от 03. 06. 2013г., като е приел, че те
са процесуално допустими. Към настоящия момент следва да
добави, че така предявения установителен по отношение на трафопоста, се явява
допустим съгласно т.2 от ТР на № 8/2012, постановено на 27.ноември.2013 г. на
ОСГКТ на ВКС. Предявеният установителен иск за земята под него, също се явява
допустим, макар, че не е предявен за
целия имот, а за част от него. Същият би се явил недопустим, ако беше предявен
за целия имот, тъй като за целия имот не е налице правен спор. За частта от
имота, под трафопоста, същият е допустим, тъй като е налице правен спор, вече е
предявен установителен иск за трафопоста и при евентуалното му уважаване, с
оглед разпоредбата на п-ф 4а от Закона за енергетиката, ищецът би имал право да
претендира наем или наемоподобен доход. Следователно исковата молба подлежи на
разглеждане по същество.
Видно от АДС № *** г., от ВРИД Кмета на Община П.,
трафопостът е актуван като държавна частна собственост, като е отбелязано, че е изграден през 1982г. В графа 2 от същия е отбелязано,
че е актуван на основание ПМС от 1993г. и писмо *** г. на „Н..ЕК. АД – клон Е.
гр. П. /л.168 от п-вото, развило се пред ПРС/.
Видно от приложено
строително разрешение № ***г., на СД /с. д./ „И.С.С.” е разрешено да построи
трафопоста. /л.168 от п-вото, развило се пред ПРС/. На съда служебно е
известно, че старото наименование на кв. „П.” е кв.”Б. м.”.
От паспорт техн.
картотека - картон № * /форма № 10/ на
МЕГ Д.С.О. „Е.”, Д.С.П. „Е.” – о. С., е видно, че трансформатора е включен под
напрежение на 15.12.1982 г., а от паспорт,
форма № * на С.К. “Е.” - район С., П. “Е.” – П., Е. район П., се установява, че процесният трансформаторен пост е
въведен в експлоатация на 15.12.1982 г. В двата паспорта са
посочени подробни технически характеристики на процесния трафопост /л.150 –л.188 от п-вото пред ПРС/. Горните обстоятелства се
установяват и от последните три абзаца от допълнителното заключение на вещото
лице инж. Р.Н.Н., което съдът възприема. /л.100 от п-вото/.
Видно от т.5 от първоначалната и от т.2 от
допълнителната комплексна
съдебно-техническа и икономическа експертиза на вещите лица Б.П. и И.К. /л.72 и л.89 от делото/ към момента на влизане в сила на ЗМСМА – 17.09.1991 г., процесният трафопост се е водел в инвентарните книги на
предприятие „Е.” – П.
като ДМА като сграда и машини и съоръжения от
От свидетелските
показания на С. Т. А., служител в ответното дружество от 22години, се
установява, че трафопостът се стопанисва и ползва само от дружеството, като
никой друг няма ключове и достъп до него, а ако е необходимо да влязат някакви
контролни органи, това става само след отключването му от служители на дружеството
и в тяхно присъствие. Свидетелските показания на същия кореспондират и с
представените писмени доказателства, касаещи провеждането на технически
изпитания, ремонт и поддръжка на трафопоста /л.172 – л.179 от развилото се п-во
пред ПРС/. /
Видно от акт № ***г.,
трафопостът е актуван като общинска частна собственост, а в графа 2 като правно
основание е посочено 9.11.1999г., чл.2, ал.1, т.9 от ЗОС /Дв. 96 – 1999г./ във
връзка с п-ф 10 от ПЗР на ЗОС.
Видно от Разпореждане № 46/07.11.1991 г. на Министерския съвет се образува “Н.Е.К.” ЕАД като еднолично търговско дружество с държавно
имущество, като в него са включени обединенията, комбинатите и другите
предприятия от системата на Комитета по енергетика, съгласно Приложение № 1.
Видно от същото приложение като част от С. е. к. – С. о. е включено и П. “Е.”- П.. Поради това и съдът намира, че към момента на
влизане в сила на ЗМСМА държавното предприятие, извършващо производство,
пренос, разпределение и пласмент на електрическа енергия на територията на
област П. е
“Е.” – П..
Видно от Заповед № *** г. на Държавната агенция по енергетика и енергийни
ресурси “Н.Е.К.” ЕАД се преобразува, чрез отделяне на ново е.а. д. “Е. – С. о.” ЕАД, което дружество
става правоприемник на активите, включително на електроенергийните съоръжения
/електрически уредби и електропроводни линии с високо, средно и ниско
напрежение за разпределение и пласмент на ел. енергия/ на територията на
югозападната част на България. С Решение № 20/02.11.2007 г., постановено по ф.д. № 6358/2000 г.
на СГС, е вписано преобразуване при условията на общо правоприемство на “Е. – С. о.” ЕАД, чрез вливането му в “Е.- С.” АД. С Решение № 21/29.01.2008
г., постановено по ф.д. № 6358/2000 г. на СГС е вписана промяна на
наименованието на “Е.- С.”АД в “Ч.Е.З. Р. Б.” АД.
От първоначалната и допълнителната комплексна съдебно-техническа и
икономическа експертиза на вещите лица Б.П. и И.К., както и от обясненията на
вещите лица в съдебно заседание, се установява, че
-
процесният
трафопост обслужва 386
броя потребители, само
на територията на Община
П.;
-
в
ответното дружество не се съхраняват счетоводни данни към 17.09.1991 г. поради настъпили промени в
собствеността, наименованието на предприятията, начина на водене на
счетоводната отчетност - първична и аналитична, от ръчна до електронна, реда и
мястото за съхранение на документи, както и дългия период от време;
-
в Д. а. гр. П. е съхранен баланс на “Н.Е.К.” ЕАД, “Е.” -
клон П. към 31.12.1991 г., видно от който предприятието притежава ДМА на една
обща стойност, но липсва запазена оборотна ведомост или друг документ, от който
да бъде направен извод за конкретните ДМА, включени в баланса и във формираната
обща стойност и в частност за включването на процесния трафопост в баланса. В д. а. не се съхраняват сметки
201, 203 и 204 към 1991г., а по Закона за счетоводството е изтекъл срокът за
съхранение на тези документи. Само от балансовата стойност не може да се
направи извод дали процесният трафопост е включен
в баланса. Единствените съхранени документи са инвентарни книги, които са с
период на създаване от
-
процесният
трафопост се води в инвентарните книги на ответното дружество по сметка № 203, като сграда под инвентарен № *** с дата на придобиване *** г.
и по сметка 204, като машини и съоръжения, с инвентарен номер ***, което е
видно и от представените извлечения /л. 34и сл./
-
има трафопостове, които могат да се изключат от енергийната система, без
това да повлия не самата система, но процесния трафопост не е от тях и освен,
че захранва 386 потребители, същият захранва и останали трафопостове от
системата.
От правна страна:
Предявеният иск за право на
собственост върху трафопоста е с правно основание чл.124 ГПК, вр. §7, ал.1, т.7
от ЗМСМА. За основателността на този иск ищецът следва при условията на главно
и пълно доказване да установи придобиване собствеността върху процесния имот, чрез установяване наличието на предпоставките на §7,
ал.1, т.7 ЗМСМА, а именно: че процесното съоръжение е елемент на енергийната
система, че то обслужва само територията на Община П. и че не е включено в
капитала, уставния фонд или се води в баланса на търговско дружество, фирма или
предприятие с държавно имущество към датата на влизане на ЗМСМА в сила -
17.09.1991 г.
Съгласно Решение № 244 от
25.02.2010 г. на ВКС по гр. д. № 99/2009 г., I г. о., ГК, постановено по реда
на чл.290 ГПК и включващо се в практиката, задължителна за съдилищата, с
приемането и влизането в сила на §7 от ЗМСМА, първата му редакция /в сила от
17.09.1991 г./, се определя кои държавни имоти преминават в собственост на
Общините по силата на самия закон. С ал. 2 от §7 от ЗМСМА, в сила от 30.05.1995
г. са изключени от действието на ал.1 имотите, които са включени в капитала,
уставния фонд, или се водят в баланса на търговско дружество, фирма, или
предприятие с държавно имущество. Макар тази разпоредба да е приета по-късно,
следва да се приеме, че тя поражда действие едновременно с алинея първа на този
текст, тъй като урежда отрицателната предпоставка недвижими имоти да не станат
общинска собственост, ако са включени в капитала на търговски дружества с
държавно имущество. Да се приеме противното, означава да се обезсмисли
приемането на ал.2 от §7 от ЗМСМА и всички имоти, дори тези, които се
стопанисват и управляват от държавните предприятия и дружества, ако имат
значение за населението на общината, да станат
държавна собственост.
Съгласно Решение
№ 314 от 28.11.2011 г. на ВКС по гр. д. № 1061/2010 г., I г. о., ГК, постановено по реда на чл.290 ГПК и
включващо се в практиката, задължителна за съдилищата, до влизане в сила
на ЗС (16.11.1951 г.) няма общинска собственост. Конституцията от
Съгласно Решение
№ 1064 от 9.12.2008 г. на ВКС по гр. д. № 3969/2007 г., II г. о., ГК, с влизане в сила на ЗМСМА е направено
разграничение на държавната и общинска собственост като в § 7 е посочено кои от бившите обекти на
държавна собственост преминават в собственост на общините. Съгласно т. 7 от
разпоредбата, общинска собственост стават мрежите и съоръженията на
техническата инфраструктура на транспортната, енергийната, водоснабдителната и
др. системи, обслужващи територията на съответната община и невключени в
уставния фонд на търговски дружества. Характеристиката на обектите, които
преминават в собственост на общините, налага изводът, че критерий за отделянето
на общинската собственост от тази на държавата е нейното предназначение - да
обслужва общинската инфраструктура. Към момента на приемане на ЗМСМА е действал
чл.2 от отменения Закон за електростопанството от
Съгласно Решение № 150/07.05.2012 г.,
постановено по гр.д. № 1052/2011 г. на ВКС, II
г. о., ГК, постановено по реда
на чл.290 ГПК и включващо се в практиката, задължителна за съдилищата, ако
имотът, предоставен на държавно предприятие, е включен в капитала на преобразувано
търговско дружество, същият не може да премине в собственост на общината.
Включването на имота в баланса на държавното предприятие към 17.09.1991 г.
запазва правото на собственост върху този имот в патримониума на държавата, а
оттам и възможността за последващото му включване в капитала на преобразуваното
търговско дружество, дори към този момент имотът да е имал посоченото в ал.1 на
§7 ПЗР ЗМСМА предназначение. В този смисъл е и трайно установената практика на
ВКС, обективирана в решения, постановени по реда на чл.290 ГПК - решение №
197/28.06.2010 г. по гр.д.№ 875/2009
г. на І ГО на ВКС, решение № 713/18.10.2010 г. по гр.д. № 450/2009 г. на І ГО на ВКС, решение №
97/25.02.2010 г. по гр.д. № 99/2009
г. на І ГО на ВКС, решение № 83/15.05.2010 г. по гр.д.№ 68/2010 г. на ІІ ГО на ВКС, решение № 943/04.03.2010
г. по гр.д. № 2809/2008 г. на ІІІ ГО на
ВКС, решение № 52/03.11.2011 г. по т.д. № 325/2009 г. на ІІ ТО на ВКС. Целта на законодателя е
да преминат в собственост на общините тези имоти, които са изградени със
средства от общинския бюджет, целеви средства от заеми на общините, със
средства от самооблагане на населението или с негов труд, както и такива, които
държавата безвъзмездно е предоставила на общините. За имотите, които са строени
със средства на юридически лица с държавно имущество обаче законодателят е
изключил възможността да станат собственост на общините, дори те да се ползуват
за целите, посочени в ал.1 на §4 ПЗР ЗМСМА. Дори имуществото да е било ползвано
за целите, посочени в тази разпоредба, правото на собственост върху него не
преминава в патримониума на общината с влизане на ЗМСМА в сила, ако към този
момент същото е включено в уставния фонд на държавна фирма или предоставено в
оперативно управление и ползване на държавно предприятие, респ. включено в
баланса или в капитала на търговско дружество с държавно имущество, което
удостоверява произходът на средствата за изграждането му, обвързвайки
диференцирането на общинската собственост от държавната и с конкретното му
предназначение, т.е. с конкретните нужди, които то обслужва. За установяване на
това обстоятелство следва да бъде допуснато изслушване на експертиза, ако
страната, като последващ приобретател, не разполага с документите,
удостоверяващи предоставянето на имота за ползване и управление по реда на НДИ/ отм./. Ако такива документи са били
представени пред въззивния съд от трето, неучастващо в производството по делото
лице, съдът е длъжен да допусне изслушване на експертиза въз основа на
съдържащите се в новопредставените писмени доказателства данни, освен ако въз
основа на съдържащите се в тези документи записвания може и сам да извърши
преценката дали имотът се е водел по баланса на фирма или предприятие с
държавно имущество като предоставен за ползване и управление преди преобразуването
на предприятието в дружество по реда на ТЗ.
С оглед проследения по-горе
режим на собственост на енергийните обекти, както и обстоятелствата, че
процесният трафопост е изграден през
Освен това в настоящия случай
видно от комплексната съдебно-техническа и икономическа експертиза на вещите
лица Б.П. и И.К. ответното дружество притежава акт за държавна собственост № *** г., с който
процесният трафопост е актуван като държавна собственост, като съгласно същия
акт процесният трафопост е изграден през
Съгласно Решение № 150/07.05.2012 г. по
гр.д. № 1052/2011 г. на ВКС, II г. о., ГК, постановено по реда на чл.290 ГПК и
включващо се в практиката, задължителна за съдилищата, липсата на писмени
доказателства за установяване обстоятелството, че процесният имот е бил включен
в уставния фонд на държавната фирма-праводател на ответника, респективно - в
капитала на такова дружество или да се води по баланса му към 17.09.1991 г. не
води до извод, че процесният имот е собственост на ищеца. Достатъчно е
процесният имот да е включен в баланса на фирма с държавно имущество, за да се
приеме, че държавата запазва правото на собственост и след влизане в сила на ЗМСМА.
С оглед устните обяснения на
вещото лице инж. К., дадени в с. з. на 22.10.2013 г., съдът намира, че ищецът в
конкретния казус не е доказал и наличието на първата положителна предпоставка
по ал.2 от § 7 ЗМСМА, а с оглед гореизложеното съдът намира, че
е налице отрицателната предпоставка на ал.2 от § 7 ЗМСМА -
процесният трафопост е бил включен в баланса на
“Е.”- П. към
датата на влизане на ЗМСМА в сила -
17.09.1991 г. Следователно установителният иск, касаещ трафопоста,
следва да бъде отхвърлен като неоснователен, поради което пък съдът не следва да обсъжда
възражението на ответника за изтекла придобивна давност.
II. По отношение втория установителен иск за правото на собственост на земята под трафопоста, в размер на
Видно от
първоначалното и допълнителното заключение на вещото лице инж. Р. Н., към
Следователно процената
площ, представлява част от застроен имот, който е бил отреден /и все още е отреден/
както за жилищно строително, така и за обществено и блогоустройствено
мероприятие - поща.
Към
С оглед
изложеното съдът намира, че ищецът е доказал наличието на предпоставките по п-ф
42 ПЗР на ЗОС, поради което искът за земята се явява основателен и следва да
бъде уважен, така както е отбелязан на скицата на вещото лице инж. Р.Н., която
следва да се приподпише от съда и да представлява неразделна част от решението.
Ищецът е направил
разноски по делото общо в размер на 1394,59 лв., от тях : 554,59 лв. за държ.
такса по първия иск /л.238 от п-вото пред ПРС/ и 50 лв. държ. такса за втория
иск /л.22 от същото п-во/, адв. хонорар в размер на 300 лв. /л.225 от п-вото
пред ПРС/ и хонорари за вещи лица – 100 лв. /л.224 от п-вото пред ПРС/, 200 лв.
/л.97/, 100 лв. /л.98/ и 100 лв. /л. 117/. Няма
доказателства по смисъла на т.1 от ТР от 06.11.2013 г. на ОСГТК по тълк. дело №
6/2012 г. на ВКС, да са внасяни държавна такса в размер на 188,40 лв. и такса за
вписване в размер на 18,84 лв. Освен това самата такса от 554,59 лв е правилно изчислена и внесена, с оглед
указанията на САС, дадени в определението за определяне на родово компетентен
съд, поради което дори и да е внесена и друга такса, то тя е неотносима.
Ответникът е
направил разноски в размер на 1300 лв., от тях: 300 лв. хонорари за вещи лица
/л.91/ и 1000 лв. за адв. възнаграждение /л.109/.
Тъй като ищецът е
предявил три иска, като п-вото по третия иск е прекратено, а първият иск е
неоснователен, то на основание чл.78, ал.4 и ал.3 от ГПК, същият дължи на
ответника сумата 866,67 лв.
С оглед уважената
част от исковете /по втория иск/, на основание чл.78, ал.1 от ГПК, ответникът
дължи на ищеца сумата 464,86 лв.
Следователно ищецът
скледва да заплати на ответника сумата 399,81 лв. изчеслени по компенсация.
Водим от
гореизложеното и същия смисъл, съдът
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ иска на Община П., чрез Кмета – Р. Я., с който моли да бъде признато
за установено по отношение на ответника “Ч.Е.З. Р. Б.” АД, с ЕИК ***, със
седалище и адрес на управление – ***, че Община
П. е собственик на основание п-ф
7, ал.1, т.7 ПЗР от ЗМСМА, на трафопост „П”, /като съвкупност
от сграда и енергийно оборудване/, на един етаж, панелно строителство, построен в поземлен
имот с идентификатор *** по кадастралната карта и кадастралните регистри
одобрени със Заповед № *** г. на Изпълнителния директор на АГКК, представляващ
сграда с идентификатор ***, с
административен адрес на обекта: *** – като неоснователен.
ПРИЗНАВА за установено по иска на Община П., чрез Кмета – Р. Я., срещу ответника
“Ч.Е.З. Р. Б.” АД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление – ***, че Община П. е собственик на основание п-ф 42 ПЗР от ЗОС, на площ от
ОСЪЖДА Община П., да заплати на “Ч.Е.З. Р. Б.” АД, сумата 399,81 лв.,
представляваща направените от ответното дружество разноски по делото,
съразмерно отхвърления иск и прекратената част по делото, изчислени по
компенсация.
РЕШЕНИЕТО може да
се обжалва пред Софийския апелативен съд, в двуседмичен срок от датата на връчването му
на страните.
Съдия
: