Решение по дело №220/2022 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 март 2023 г.
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20227190700220
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 септември 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер: 33                                                    22.03.2023 г.                                        Град Разград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският административен съд, в открито съдебно заседание на двадесет и втори февруари две хиляди двадесет и трета   година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИН МАРИНОВ

 

при секретаря Ралица Вълчева, като разгледа докладваното от съдията Марин Маринов  административно дело № 220 по описа за 2022 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК)  във връзка с чл. 215 от Закона за устройство на територията ЗУТ).

Образувано е по жалба на Р. П. Х. с ЕГН ********** с постоянен адрес *****, срещу Заповед № 1118 от 12.09.2022 год. на Кмета на Община Разград, с която е разпоредено премахване на три строежа от VI категория, изградени в поземлен имот с идентификатор 61710.502.6009 по кадастралната карта на гр. Разград с административен адрес гр. Р., ул. „*****” № **. В жалбата се твърди, че оспорената заповед не съдържа пълно описание на обстоятелствата и действителната фактическа обстановка, поради което било нарушено правото на защита на оспорващата. Твърди се също, че административният орган не се е съобразил с легалното определение за гараж, дадено в § 1, т. 3 от ДР на наредба № Iз-1971 за строително-техническите правила и норми за осигуряване на безопасност при пожари, а изградените сгради били за съхранение на отоплителни материали, инвентар и различни движими вещи. Също така заповедта  била в противоречие с чл. 46, ал. 1 от ЗУТ. Административният орган неправилно е приел в противоречие с чл. 151, ал. 1, т. 3 от ЗУТ, че за изграждане на процесните строежи било необходимо разрешение на строеж. И на последно място заповедта противоречала на целта на закона. От съда се иска да отмени оспорената заповед. Претендира се присъждане на разноски по делото в т.ч. и адвокатски хонорар.

Ответникът по делото – Кметът на Община  Разград,  чрез процесуалния си представител – началника на отдел  „Правно-нормативно обслужване” С. Д., - с юридическа правоспособност, в писмено становище и в съдебно заседание оспорва жалбата като неоснователна. Излага доводи в подкрепа на твърдението си, че оспорената заповед е валиден и законосъобразен административен акт. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорващата Х. е закупила с НА № 2, том 5, рег. № 3110, дело 259/2004 год. /л.33/ на нотариус Р. К. – нотариус с район на действие РС – Разград с рег. Номер 380  на Нотариалната камара, дворно място, находящо се в гр. Р., ул. „*****” № **, с площ от 333 кв.м., съставляващо имот с пл. № 6009 от кв. 485 по плана на гр. Разград, заедно с построената в него едноетажна полумасивна жилищна сграда, върху избено помещение  със застроена площ от 53 кв.м., при граници на целия имот : имот № 4023, имот № 6010, парцел IV-4025 и ул. „*****”.

По повод на жалба вх. № 94/05.07.2022 год.  от собственици на поземлен имот, съседен на описания по-горе имот, на 22.07.2022 г. и 25.07.2022 год. служители от дирекция „Устройство на територията, кадастър и контрол на строителството – гл. инспектор инж. М. и гл. специалист И., извършили проверка в поземлен имот с идентификатор 61710.502.6009, по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Р., с административен адрес ул. „*****“ № **, гр. Р.

За извършената проверка бил съставен Констативен акт  от 15.08.2022 год. /л.24/. Проверяващите констатирали  три строежа, изградени в имота, за които няма издадено разрешение за строеж, протокол за откриване на строителна линия, както и не са предвидени в ПУП за парцела, а именно:

Строежът „Два гаража за леки коли“, представлява покрита площадка с едноскатен покрив с наклон към ул. „*****”. Размерите на строежа в план са 8,65/5,00 м. и светла височина от 2,60 м. при входа и 3,00 м. при дъното на строежа, със застроена площ 43,25 кв.м. Бетоновият под е с наклон към ул. *****, а входовете са изпълнени от две ролетни врати с размери 335/230 и 325/230 и входна врата 90/250. Носещата конструкция е изцяло от  дървени греди и колони с изключение фасадата към ул. *****, където колоните са стоманобетонни. Покрив - дървена конструкция покрита с метални керемиди. Строежът е напълно завършен. Контролните органи приели, че строителството е извършено през 2021 г. и 2022 г. от Р. П. Х., съгласно данните в  жалба с вх. № 94 от 05.07.2022 г..

Строежът „Гараж за камион“, представлява покрита площадка с едноскатен покрив с наклон към имот с идентификатор 61710.502.4023 по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Разград /ул. „*****“ № **/. Размерите на строежа са: дължина 10,50 м., широчина при входа 4,80 м., а в дъното 3,70 и светла височина от 3,50 м. при границата с имот с идентификатор 61710.502.4023 по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Разград и 3,80 м. при границата със строеж „Два гаража за леки коли“, със застроената площ 44,35 кв.м. Бетоновият под е с наклон навътре към имота, а входа е изпълнен от ролетна врата с размери 440/350. Носещата конструкция е с дървени греди и колони в имот с идентификатор 61710.502.6009, и метални колони по границата с имот с идентификатор 61710.502.4023, а по фасадата към ул. „*****” колоните са стоманобетонни. По границата с имот с идентификатор 61710.502.4023, изцяло в имот с идентификатор 61710.502.6009, има изграден зид от бетонови тухли 40/20/15 см. на височина 1,80 м. от кота терен. Над зида до стрехата на покрива е монтирана поликарбонова плоскост. Покрив - дървена конструкция, покрита с метални керемиди. Строежът е напълно завършен. Контролните органи приели, че строителството е извършено през 2021 г. и 2022 г. от Р. П. Х., съгласно данните от жалба с вх. № 94 от 05.07.2022 г..

Строежът „Складове с покрита площадка“, представлява постройка с двускатен покрив с наклон към имот с идентификатор 61710.502.4023 по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Разград и към собствения имот с идентификатор 61710.502.6009. Строежът е на границата с имот с идентификатор 61710.502.4023 и имот с идентификатор 61710.502.6010. Размерите на строежа в план са 12,50/3,25 м. и светла височина от 2,60 м при стрехите и 3,30м. при билото, със застроена площ 40,62 кв.м. Подът е от бетонова настилка и теракотни плочи, а стените са от зидария с бетонови тухли 40/20/15 см., частично измазани от двете страни. Конструкция е изцяло с дървени греди и колони. Покрив - дървена конструкция покрита с метални керемиди. Строежът е напълно завършен. Строителството на строежа е извършено частично преди 2012 г. и завършено през 2021 г. и 2022 г. от оспорващата П., съгласно данните от жалба с вх. № 94 от 05.07.2022 г. и устно изявление на извършителя на строежа.

Към констативния акт са приложени и констативни протоколи от 22.07.2022 год. /л. 22/ и от 25.07.2022 год. /л.23/  от извършените проверки на място, схема /л.21/, копие от ПР /л.27/и ПЗ /л.28/, скица на поземлен имот  от 11.07.2022 год. /л.29/.

Контролните органи приели, че е допуснато нарушение на чл. 137, ал. 3 и чл. 148, ал. 1 и ал. 2 от ЗУТ.

            Копие от констативния акт е връчен на оспорващата лично  на 18.08.2022 год. В законоустановения седем дневен срок по чл. 225а, ал. 2, изр. второ от ЗУТ е постъпило възражение с вх. № 94-00-983 от 23.08.2022 г. срещу Констативния акт от 15.08.2022 г. от оспорващата, чрез адв. Д. Р., вписана в САК,  което е прието от административния орган за неоснователно. Следва да се посочи, че възражението не  се съдържа в представената от административния орган административна преписка.

            На 12.09.2022 год. кметът на Община Разград е издал заповед № 1118, с която е разпоредил на основание чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ оспорващата Х. да премахне установените незаконни строежи „Два гаража за леки коли”, Гараж за камион” и „Складове с покрита площадка”.

            В оспорената заповед административният орган се е позовал на Констативен акт  от 15.08.2022 год. Описал е процесните строежи по идентичен с констативния акт начин.

Приел е, че за имот с планоснимачен номер 6009 от кв.485 по плана на гр.Разград е образуван УПИ V-609, съгласно изработен ПУП-ПРЗ, одобрен със Заповед № 1634/11.04.2005 г. на кмета на Община Разград. Съгласно одобрен и действащ ПУП в УПИ V-609 по североизточната и югоизточната му граница със съседните имоти с планоснимачни номера 4025 и 6010 е предвидено свързано застрояване. По отношение на имот с планоснимачен номер 4023 не е предвидено застрояване по границата. За кабинета за обучение, със застроена площ: 39,40 кв.м, разположен по североизточната граница на имота е издадено Разрешение за строеж № 182 от 13.06.2005 г.

            По отношение на процесните строежи е приел, че същите са от VI – та категория на основание чл. 137, ал. 1, т. 6, б. „б” от ЗУТ. Приел е също за безспорно  установено, че те са  незаконни строежи по смисъла на чл.225, ал.2, т. 1 и т. 2 от ЗУТ, тъй като са извършени без градоустройствена обезпеченост (виза), без нотариално завереното писмено съгласие от собственика на съседния поземлен имот с идентификатор 61710.502.4023 по кадастралната карта и кадастралните регистри на град Разград и без издадено разрешение за строеж от овластения за това орган, в нарушение на чл.137, ал.З, във връзка с чл. 140, ал. 3 и чл. 21, ал. 5; чл. 148, ал. 1 и ал. 2, във връзка с чл. 147, ал. 1, т. 1 и ал. 2 от ЗУТ и подлежат на  премахване по реда на чл.225а, ал.1 от ЗУТ.

            Заповедта е връчена на 14.09.2022 год., а жалбата срещу нея е подадена в АС – Разград на 27.09.2022 год.

            В хода на съдебното производство беше изслушана съдебно-техническа експертиза, неоспорена от страните и приета от съда. Вещото лице дава заключение, че  трите обекта: „Два гаража за леки коли“, „Гараж за камион“ и „Складове с покрита площадка“ са строежи по смисъла на § 5, т. 38 от ДР на Закона за устройство на територията (ЗУТ). Трите обекта са строежи от вида допълващо застрояване с характер на застрояване – ниско, с височина до 10 м. Те са  от шеста категория . Трите обекта са с различна височина и са разделени пространствено. Старата ограда на имота  към ул. „*****  е съборена и на нейно място са изградени 5 бр. стоманобетонни  колони, на които  са монтирани три гаражни ролетни врати и една  входна врата към имота, като тротоарът пред имота e оформен като рамка за автомобили / виж  трети абзац от стр. 3 на експертизата л. 67/ Обектите „Два гаража за леки коли“ и „Гараж за камион“ са обекти на допълващо застрояване, служат за паркиране под покрив на моторни превозни средства и задоволяват личните нужди на собствениците на тези превозни средства.  Между обекти „Два гаража за леки коли“ и „Гараж за камион“ няма преградни стени. Описаните в констативния протокол три ролетни врати са закрепени към стоманобетонни колони, изградени на уличната регулация. През тях се осъществява достъпа до новоизградените сгради.

Предвижданията на плана са в имота да се изградят като основно застрояване две жилищни сгради и допълващо застрояване - свързано по част от дворищните граници с УПИ IV-4025 (ПИ с идентификатор 61710.502.4025) в североизточна посока и ПИ 6010 (ПИ с идентификатор 61710.502.6010) в северозападна посока. На югоизточната вътрешна регулация с ПИ 4023 (ПИ с идентификатор 61710.502.4023) и на уличната регулация (югоизточна посока) не е предвидено изграждане на допълващо застрояване.  Новите строежи не са в съответствие с ЗРП на града. Не са спазени разпоредбите на Раздел VII. „Допълващо застрояване, огради“, чл. 41 - чл. 48 от ЗУТ.

В поземления имот по кадастралната карта на града са отбелязани три сгради с идентификатори 61710.502.6009.1, 61710.502.6009.2 и 61710.502.6009.3, които са с функционално предназначение: Жилищна сграда - еднофамилна, брой етажи 1, със застроени площи съответно 24 кв. м, 41 кв. м и 40 кв. м. Описаните сгради в оспорената заповед - „Два гаража за леки коли“, „Гараж за камион“ и „Складове с покрита площадка“ не са отразени в кадастралната карта на гр. Разград. Новоизградените постройки не са свързани с носещите конструктивни елементи на съществуващите жилищни сгради. При премахването им няма да се наруши целостта и устойчивостта на съществуващите жилищни сгради.

При така установените факти и след като извърши проверка по чл. 168 от АПК, съдът направи следните правни изводи:

Жалбата като подадена от надлежна страна, срещу индивидуален административен акт, подлежащ на оспорване и в срока, предвиден в чл. 149, ал. 1 от АПК, е процесуално допустима.

Заповедта е издадена от компетентен по материя и място орган - кмета на Община Разград,  съгласно чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ. Същата е постановена в предвидената от закона писмена форма и съдържа всички изискуеми по чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити.

При издаването ѝ административният орган не е допуснал съществени нарушения на процесуалните  правила. Административният акт съдържа мотиви, в които са изложени фактическите и правни основания за издаването ѝ. Доколко тези фактически и правни основания са материално законосъобразни и доколко обхващат всички елементи на фактическия състав на приложената правна норма, е въпрос на материална законосъобразност на акта. Строежите са точно и подробно описани и индивидуализирани. Оспорващата е уведомен за започване на административното производство чрез връчване на констативен акт т.е. спазена е  разпоредбата на чл. 26, ал. 1 от АПК. Следва да се има предвид, че нарушенията на административно производствените правила са съществени само, когато създават вероятност за неистинност на фактите, които органът е счел за установени и когато са от значене за съществуването на разпореденото от административния орган. В случая административният орган не е допуснал такива нарушения, поради което твърдението на оспорващата в тази насока  е неоснователно и недоказано.

Настоящият съдебен състав приема, че оспорената заповед не противоречи на материалния закон.   С нея е наредено премахване на строеж, който се явява незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 1 и  т. 2 от ЗУТ. Съгласно чл. 225, ал. 2, т. 1 от ЗУТ  строеж или част от него е незаконен, когато се извършва в несъответствие с предвижданията на действащия подробен устройствен план, а съгласно т. 2, когато се извършва без одобрени инвестиционни проекти и/или без разрешение за строеж.

В разпоредбата на чл. 41, ал. 1 от ЗУТ е посочено, че допълващото застрояване в урегулирани поземлени имоти се състои от спомагателни, обслужващи, стопански и второстепенни постройки към сградите на основното застрояване и се разрешава в съответствие с предвижданията на подробния устройствен план, а според ал. 2 когато допълващо застрояване не е предвидено с действащия подробен устройствен план, то се допуска от главния архитект на общината с виза за проучване и проектиране по чл. 140, ако постройките се застрояват свободно или допрени до сгради на основното застрояване в урегулирания поземлен имот или свързано с постройки на допълващо застрояване само между два урегулирани поземлени имота. Допуснатото застрояване се отразява служебно в действащия подробен устройствен план.

 Съгласно чл. 137, ал. 3 от ЗУТ строежите се изпълняват в съответствие с предвижданията на подробния устройствен план и съгласувани и одобрени инвестиционни проекти при условията и по реда на този закон.

Според  чл. 148, ал. 1 от  ЗУТ строежи могат да се извършват само ако са разрешени съгласно този закон, а според втората алинея  разрешението се издава от главния архитект на общината.

Според легалното определение, дадено в § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ  "Строежи" са надземни, полуподземни, подземни и подводни сгради, постройки, пристройки, надстройки, укрепителни, възстановителни работи, консервация, реставрация, реконструкция по автентични данни по смисъла на чл. 74, ал. 1 от Закона за културното наследство и адаптация на недвижими културни ценности, огради, мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, благоустройствени и спортни съоръжения, както и техните основни ремонти, реконструкции и преустройства със и без промяна на предназначението.

Описаните в оспорената заповед обекти  нямат характеристиките на преместваем обект по смисъла на § 5, т. 80 от ДР на ЗУТ, съгласно кредитираното от съда заключение на вещото лице. С оглед описанието на обектите, дадено в оспорената заповед, както и на заключението на вещото лице, съдът приема, че  същият се явява строеж по смисъла на § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ. Те са от шеста категория (чл. 137, ал. 1, т. 6 ЗУТ) и представлява постройки на допълващото застрояване по смисъла на чл. 46, ал. 1 ЗУТ. Строежите са изградени през 2021 и 2022 год., съгласно приетото от административния орган, което не се оспорва от жалбоподателката.

Те не са предвидени за изграждане по  действащия застроителен план на мястото, където са изградени /виж извадка от ПУП-ПЗ л. 28 с посочени линии на допълващо застрояване/. За тях няма издадена  виза за проучване и проектиране, съгласно чл. 41, ал. 2 от ЗУТ.  Следователно  процесните строежи са незаконни по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 1 от ЗУТ, тъй като са извършени в несъответствие с предвижданията на действащия ПУП.

Неоснователно е позоваването  на оспорващата с разпоредбата на чл. 46, ал. 1 от ЗУТ, за да обоснове законността на процесните постройки, тъй като според тази разпоредба допълващото застрояване се допуска, само ако е предвидено в съответния ПУП или  ако е допуснато с виза на главния архитект на общината по реда на чл. 140 от ЗУТ, когато застрояването не е предвидено с ПУП, според ал. 2. В случая тези строежи не са предвидени по действащия ПУП, нито  са допуснати с виза за проучване и проектиране, издадена по реда на чл. 140 от ЗУТ.

На следващо място  за изграждане на процесните строежи се изисква разрешение за строеж по чл. 148, ал. 1 от ЗУТ, без да е необходимо одобряване на инвестиционен проект, съгласно чл. 147, ал. 1, т. 1 от ЗУТ. След като строежите са извършени без издадени такива  разрешения, то същите  се явява незаконни по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ. Строежите не попадат в нито една от хипотезите на чл. 151, ал. 1 от ЗУТ.

Неоснователно и недоказано е твърдението на оспорващия, че за процесните строежи не се изисква разрешение за строеж, като се позовава на чл. 151, ал. 1 т. 3 от ЗУТ. Съдът намира, че с  оглед начина на изграждане на процесните строежи, техните параметри и предназначение  те не могат да бъдат  определени като „леки постройки” за отоплителни материали и инвентар по смисъла на чл. 151, ал. 1, т. 3 от ЗУТ.

Неоснователно и недоказано е и твърдението, че  оспорващата е ползвала съществуваща ограда от към ул. „******“, като стени на процесните гаражи.  С оглед доказателствата по преписката  и  заключението на вещото лице,  съдът приема за  безспорно установено, че оспорващата е съборила съществуващата към ул. „*****” ограда и на нейно място са изградени пет стоманобетонни колони, на които са закрепени ролетните врати на процесните гаражи и върху които лежат покривните конструкции на същите.

Като изградени през 2021 и 2022 г. строежите не попада в обхвата на разпоредбите на § 16, ал. 1  от ПЗР на ЗУТ и на § 127, ал. 1, от ПЗР на ЗИДЗУТ и не може да се определят като търпими. С оглед на  времето на изграждане не са приложими и хипотезите на § 16, ал. 2 и 3 от ПЗР на ЗУТ и на § 127, ал. 2, от ПЗР на ЗИДЗУТ, поради което не е необходимо изследване на въпроса дали са узаконени или не, а и оспорващия не твърди такъв факт.  Ето защо същите подлежи на премахване по реда на чл. 225а, ал. 1 ЗУТ и издадената в този смисъл заповед е материално законосъобразна.

Не е налице и несъответствие на оспорената заповед с целта на закона. За да е налице такова несъответствие, би трябвало административният орган да е упражнил предоставеното му публично субективно право не за осъществяване на интереса, за който е установено от закона това публично право, или да е нарушил принципа на съразмерност при издаване на оспорения акт. В конкретния случай административният орган действа в условията на обвързана компетентност, с оглед императивния характер на нормата на чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ. След като административният орган при издаване на оспорената заповед е приложил единствената предвидена в закона възможност и е приложил правилно материалния закон, то не е налице и нарушение на принципа за съразмерност, провъзгласен  в чл. 6  от АПК.

С оглед изхода на делото искането на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като своевременно направено, е основателно. В тежест на оспорващата, следва да бъде възложено заплащането на възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита на административния орган, което съдът определя в размер на 100 лв., съгласно чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл. 78, ал. 8 от ГПК, и  чл. 37 от Закона за правната помощ.

Мотивиран така и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на Р. П. Х. с постоянен адрес *****, срещу Заповед № 1118 от 12.09.2022 год. на Кмета на Община Разград.

ОСЪЖДА Р. П. Х. с ЕГН **********, с постоянен адрес ***** да заплати на Община Разград 100 лв. /сто лева/ юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд чрез Административен съд Разград  в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия:/п/