Решение по дело №268/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 305
Дата: 16 юли 2021 г. (в сила от 11 април 2022 г.)
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20217240700268
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

           

305                                                        16.07.2021г.                         град Стара Загора

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

Старозагорският административен съд, ІІ състав, в публично съдебно шестнадесети юни през две хиляди и двадесет и първа година, в състав:

                                                                                                                                                                                                                                   СЪДИЯ: Г. ДИНКОВА

 

при секретар Ива Атанасова                                                                  

и с участието на прокурора     

като разгледа докладваното от съдия Г.Динкова административно дело № 268 по описа за  2021г., за да се произнесе, съобрази следното:       

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.9, ал.7 от Наредба № Т-РД-04-1/ 22.01.2021г. за реда за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи  туроператорска и туристическа агентска дейност, за компенсиране на загуби в резултат на епидемичния взрив от COVID-19 /Наредба №Т-РД-04-1/21г./.

            Образувано е по жалба на „Валден тур“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Стара Загора, ул.“Стефан Стамболов“ № 72, вх.А, ет.5, ап.14, представлявано от управителя Г. М.Т., срещу Заповед № Т-РД-27-72/ 30.03.2021г. на Министъра на туризма, с която заповед е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по схема за държавна помощ SA.59990(2020/N) от 18.12.2020 С(2020) съгласно чл.26а от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците /ЗМДВИП/, по подаденото от „Валден тур“ ООД Заявление с вх.№ BG-*********-2021-01-0029 в Системата за управление на националните инвестиции /СУНИ/.  

            В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административния акт, по съображения за постановяването му при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона.  Оспорва се извода на решаващия орган, че кандидатът – „Валден тур“ ООД, не е представило, след изпратено уведомление, допълнително изисканите документи. Сочи се, че действително на дружеството-кандидат за държавна помощ, е било изпратено уведомление, което касаело възникнал технически проблем в системата при прикачване на изискуемите декларации по образец. В това уведомление обаче липсвали указания за отстраняване на установени нередовности за непопълнени държавни помощи. Като не е дал указания за изправяне на допуснатата неточност в подадената от кандидата декларация приложение № 2, раздел 4, административният орган е нарушил, както приетите критерии за методология и оценка на проектни предложения по процедурата, така също и разпоредбата на чл.30, ал.2 от АПК, лишавайки кандидата от възможността да отстрани пропуски и да извърши корекция в подадените документи за кандидатстване по програмата. Отделно от това се поддържа, че след като в случая административният орган е разполагал с информация от извършената служебна проверка, за предходно ползвана от „Валден тур“ ООД държавна помощ, той е следвало, въз основа на събраните данни,  да извърши преценка дали кандидатът отговаря на условията за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по конкретната процедура, а не да отказва финансиране на соченото в заповедта основание. С оглед на това се твърди за нарушена разпоредбата на чл.36, ал.4 от АПК, въвеждаща изрична забрана за административните органи да изискват предоставяне на информация или документи, които са налични при тях, а да ги осигурява служебно за нуждите на съответното производство. Направено е искане за отмяна на обжалваната заповед, като незаконосъобразна.

 

            Ответникът по жалбата – Министър на туризма, редовно и своевременно призован, не се представлява в съдебно заседание. В представено по делото писмено становище от процесуалния му представител – г.юрисконсулт Х., оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че обжалваната заповед е издадена от компетентен орган и при правилно приложение на закона. Излага съображения, според които са спазени административнопроизводствените правила по разглеждане на заявлението и издаване на заповедта. В случая след изпратено уведомление за установени нередовности кандидатът е представил допълнително изисканите документи, но не са били попълнени всички държавни помощи, получени от него. Съгласно одобрените критерии и методология за оценка на проектни предложения по процедурата /приложение 6 към Насоки за кандидатстване и предоставяне на безвъзмездни средства по процедурата/, непредставянето на изискани след уведомление документи, или представянето на такива, но не съгласно изискванията, проектното предложение се отхвърля. При установеното от извършената проверка за административно съответствие и допустимост на кандидатите, несъответствие на представените от жалбоподателя документи съгласно Критериите за кандидатстване, Приложение № 6 към Насоките за кандидатстване, било невъзможно да се обоснове становище, различно от обективираното в оценителния доклад и съответно да се мотивира издаването на административен акт с различно съдържание.

 

            Въз основа на съвкупната преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

Със Заповед №Т-РД-14-4/ 01.02.2021г., допълнена със Заповед № Т-РД-14-6/ 25.02.2021г. Министърът на туризма, на основание чл.9, ал.4 от Наредба № Т-РД-04-1/ 22.01.2021г., е утвърдил Насоки за кандидатстване и предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, за компенсиране на загуби в резултат на епидемичния взрив от COVID-19 /Насоките/. В утвърдените Насоки е посочено, че мярката представлява държавна помощ под формата на преки безвъзмездни средства съгласно раздел т.3.1 от Временната рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19, приета на 19 март 2020г (С (20) 1863) и нейните изменения С (2020) 2215 и С (2020 3156), приети съответно на 3 април 2020г., 8 май 2020г. и С (2020) 7127 от 13 октомври 2020г. Администратор на помощта е министърът на туризма, като безвъзмездните средства се предоставят еднократно за компенсиране на загуби на туроператорите и туристическите агенти за периода от 01.03.2020г. до 31.12.2020г. и средствата се използват приоритетно за компенсиране на разходи, произтичащи от отказали се от ваучери клиенти, които не са възстановени от доставчиците на услуги към датата на получаване на държавната помощ, както и за покриване на извършените през периода разходи за основната дейност на съответния туроператор или туристически агент. В т.5 от Насоките се сочи, че минимален размер на помощта не се предвижда, а максималният такъв е 4 % от оборота на туроператора или туристическия агент без ДДС за 2019г., оповестен във финансовия отчет съгласно ЗСч, като същият не може да надхвърля 800 000 евро. Изрично е вписано, че помощта може да се кумулира с помощи в съответствие с регламентите за помощ de minimis – Регламент (ЕС) № 1407/2013, Регламент (ЕС) № 1408/2013, Регламент (ЕС) № 717/ 2014 и Регламент (ЕС) № 360/2012, както и с помощи в съответствие с Общия регламент за групово освобождаване, при условие че се спазват разпоредбите и правилата за кумулиране от Регламент (ЕС) № 651/2014.

С Насоките са определени: критериите за допустимост и недопустимост на кандидатите; краен срок за подаване на заявленията за държавната помощ; процедурата за подаване на заявленията за държавната помощ; списък с документите, които се подават на етап от кандидатстване; процедурата за разглеждане на формулярите за кандидатстване. В одобрената процедура за разглеждане на формулярите за кандидатстване /т.10 от Насоките/ изрично е указано, че оценката на документите се извършва на базата Оценъчен лист по образец – Приложение 6 към Насоките. В случай на установени по време на оценката нередовности, непълноти и/или несъответствия на документите за кандидатстване на съответния кандидат се изпраща уведомление за установяване нередовности, непълноти или несъответствия и се определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-дълъг от 10 дни, като денят на получаване на уведомлението не се брои. В уведомлението, което се изпраща на кандидата, задължително се съдържа информация, че неотстраняването на установените нередовности може да доведе до прекратяване на производството по отношение на съответния кандидат. В срок до 14 дни от разглеждането на формуляра Министърът на туризма се произнася със заповед за одобрение или отказ от предоставяне на безвъзмездните средства, която се връчва на туроператора или туристическия агент по реда на АПК чрез Системата за управление на националните инвестиции /СУНИ/.

Жалбоподателят в настоящото производство – „Валден тур“ ООД, е кандидатствал за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Схема за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, за компенсиране на загуби в резултат на епидемичния взрив от COVID-19, с подадено на 08.02.2021г. чрез СУНИ   Проектно предложение  BG-*********-2021-01-0029 /л.48-56 по делото/, със заявен размер на помощта – 14 680.00лв.

На 05.03.2021г. до кандидата, чрез системата СУНИ, било изпратено Уведомление за установени нередовности по подаденото заявление BG-*********-2021-01-0029 /л.61-62/, като на дружеството е указано да представи следните документи: 1. Декларация по образец за изпълнени условия по Временната рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19 /Приложение 2/, тъй като към проектното предложение е бил прикачен само КЕП без файла с декларацията по образец. В тази връзка кандидатът следвало да представи декларация по образец – приложение 2, коректно попълнена и подписана с валиден КЕП от лицето с право да представлява кандидата; 2. Декларация по образец от законния представител на туроператора или туристическия агент за липса на задължения към държавата към датата на подаване на заявлението /Приложение № 3/. Сочи се че към проектното предложение е бил прикачен само КЕП без файла на декларацията; 3. Декларация за съгласие по образец от законния представител на туроператора или туристическия агент данните на кандидата да бъдат предоставени от НСИ на МТ по служебен път /Приложение 4/. Посочено е, че представената със заявлението декларация не е била подписана с валиден КЕП от лицата с право да представляват кандидата; 4. Декларация по образец от законния представител на туроператора или туристическия агент за годишния оборот на дружеството през 2019г/приложение 5/, поради обстоятелството, че подадената от „Валден тур“ ООД декларация не е подписана с валиден КЕП от лицата, имащи право да представляват дружеството. 

Даден е 10-дневен срок за представяне на изисканите документи, като е указано, че в случай на непредставянето им в срок това може да доведе до отказ от предоставяне на безвъзмездните средства.

На 09.03.2021г. жалбоподателят е изпратил по електронен път, чрез системата СУНИ изисканите документи.

Видно от съдържанието на подадената Декларация по образец за изпълнени условия по Временната рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19 /Приложение № 2/, приложена на л.76-79 по делото, управителят на „Валден тур“ООД е декларирал: 1. че представляваното от него предприятие не е получавало държавна помощ във връзка със същите установими допустими разходи, които се припокриват частично или напълно с разходите по схемата /т.1, б.“а“ от Раздел 4 „Декларация за държавни помощи“/, както и такава, която заедно с помощта, за която се кандидатства, надхвърля 800 000 евро съгласно максимално допустимия лимит съгласно пар.22, т.1 от Временна рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19 /т.1, б.“б“, от Раздел 4 „Декларация за държавни помощи“/;  2. Че представляваното от него предприятие не е получавало минимална помощ „de minimis“ за период от три последователни години, включително текущата до датата на деклариране /т.2, Раздел 4 от декларацията/. Съответно в частта, където е указано да се посочат схемата за държавна помощ, по която е получена помощта, размера на получените средства и периода, за който се отнасят получените средства, е направено отбелязване „неприложимо“. 

На подаденото от „Валден тур“ ООД“ Проектно предложение /заявление/ рег. №  BG-*********-2021-01-0029 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по схема за държавна помощ SA.59990 (2020/N) от 18.12.2020 С (2020) съгласно чл.26а от ЗМДВИП, е извършено оценка на административно съответствие и допустимост. В представения оценителен лист /л.70-75 по делото/, съставен от оценител Л. В. М., е отразено, че към подадения формуляр за кандидатстване /проектно предложение/заявление/ кандидатът „Валден тур“ООД е приложил  декларации по образец – приложение 4 и приложение 5, които не са били подписани с валиден КЕП от лицата с право да представляват кандидата, а освен това не са били представени други две изискуеми декларации – приложение 2 и приложение 4, доколкото е бил прикачен само КЕП без файла с декларациите по образец. В графа „Забележки“ на оценителния лист се съдържа обобщена констатация, че проектното предложение не отговаря на изискванията на т.9 „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване“, точка 2, от Насоките за кандидатстване и предоставяне безвъзмездни средства по процедурата , и на Критерий № 3 от „Критерии за оценка на проектните предложения“ /приложение № 6 към условията/. Посочено е, че при извършена служебна проверка от МТ се е установило, че кандидатът е получил държавна помощ.  След изпратено уведомление за установени нередовности кандидатът е представил допълнително изисканите документи, но не са били попълнени всички държавни помощи, получени от него. Съгласно Критерии и методология за оценка на проектните предложения по процедурата /Приложение 6 към Насоките за кандидатстване и предоставяне на безвъзмездни средства по процедурата/: „В случай, че след допълнителното им изискване по установения ред документите по т.2-19 не бъдат предоставени от кандидата или са представени, но не съгласно изискванията, проектното предложение се отхвърля“.

На 23.03.2021г. Оценителната комисия, назначена със Заповед № Т-РД-16-32/05.02.2021г. на Министъра на туризма, е съставила протокол № 6, в който са обективирани резултатите от извършената проверка на подадените проектни предложения. В протокола е посочено, че 5 бр. заявления не отговарят на изискванията тъй като към 31 декември 2019г. кандидатите са в затруднено положение по смисъла на Общия регламент за групово освобождаване – чл.2, т.18 от Регламент (ЕС) № 651/2014г. Други 21 бр. заявления не отговарят на изискванията, тъй като в заявлението или приложените документи са установени нередовности съгласно Наредба № Т-РД-04-1/ 22.01.2021г, като след изтичане на предоставения 10-дневен срок нередовностите не били отстранени. По изложените съображения комисията предлага да бъде отказано предоставяне на безвъзмездната финансова помощ на тези кандидати, посочени в поименен списък, неразделна част към протокола. От приложения към протокола препис-извлечение на съставения Поименен списък на кандидатите, които не отговарят на изискванията /неотстранени констатирани нередовности в подадените документи/ се установява, че жалбоподателят фигурира в него под № 10.

С докладна записка № Т-93-00-1068/30.03.2021г. и приложение към нея досежно фирмата-жалбоподател /л.35-38/ председателят на оценителната комисия е представил  на Министъра на туризма проекти на заповеди за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на кандидати посочени в поименни списъци. Изложени са мотиви, аналогични на тези от протокола за работата на оценителната комисия.

С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № Т-РД-27-72/ 30.03.2021г. на Министъра на туризма, на основание чл.26а от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г., и за преодоляване на последиците и Решение на Министерския съвет № 947 от 18.12.2020г. и чл.9, ал.5 във вр. чл.7, ал.4 от Наредба № Т-РД-04-1 от 22.01.2021г., е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по схема за държавна помощ SA.59990 (2020/N) от 18.12.2020 С (2020) на „Валден тур“ ООД по подадено Заявление с вх.№ BG-176789478-2021-01-0029 в СУНИ. От фактическа страна обжалваният административен акт се основава на обстоятелството, че подаденото от „Валден тур“ООД проектно предложение не отговаря на изискванията на т.9 „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване“, точка 2, от Насоките за кандидатстване и предоставяне на безвъзмездни средства по процедурата, и на Критерий № 3 Критерии за оценка на проектните предложения /Приложение 6 към условията/. Посочено е, че при извършена служебна проверка от МТ е установено, че дружеството е получило държавна помощ. След изпратено уведомление за установени нередовности, кандидатът е предоставил допълнително изисканите документи, но не са попълнени всички помощи, получени от кандидата. Въз основа на това е прието, че проектното предложение не отговаря на изискванията на т.9 „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване“, точка 2, от Насоките за кандидатстване и предоставяне на безвъзмездни средства по процедурата, и на Критерий № 3 Критерии за оценка на проектните предложения /Приложение 6 към условията/. Сочи се, че съгласно Критерии и методология за оценка на проектни предложения  по процедурата /Приложение 6 към Насоките за кандидатстване и предоставяне на безвъзмездни средства по процедурата/, в случай че след допълнителното им изискване по установения ред документите по т.2-19 не бъдат предоставени от кандидата или са представени, но не съгласно изискванията, проектното предложение се отхвърля.

 

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

 

            Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес - адресат обжалваната заповед за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, в законово регламентирания срок по чл. 149, ал. 1 от АПК  и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

           Разгледана по същество жалбата е основателна.

Съгласно чл.26а от Закона за мерките и действия по време на извънредно положение, обявено с решение на НС от 13 март 2020г. и за преодоляване на последиците, Държавата предоставя на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, безвъзмездни средства в размер на 4 на сто от оборота им без ДДС през 2019г., които приоритетно се използват за компенсиране на загуби, произтичащи от отказали се от ваучери клиенти, както и от удържани от доставчиците на услуги суми. Според ал.2 от същата разпоредба, средствата по ал.1 се предоставят на лицата по ал.1 по ред, определен с наредба на министъра на туризма, и при спазване на правилата за държавните помощи.

Въз основа на законовата делегация, Министърът на туризма е издал Наредба № Т-РД-04-1/ 22.01.2021г. за реда за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи  туроператорска и туристическа агентска дейност, за компенсиране на загуби в резултат на епидемичния взрив от COVID-19, влязла в сила на 29.01.2021г. /обн. ДВ, бр.8 от 29.01.2021г./

С разпоредбата на чл.1 от Наредбата е установено, че с нея се определя редът за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, съгласно чл.26а от ЗМДВИП, като чл.4 от Наредбата указва, че администратор на държавната помощ съгласно чл.9 от Закона за държавните помощи, е министърът на туризма.

Обжалваната заповед е постановена в проведена процедура за предоставяне на държавна помощ под формата на преки безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, а с оглед цитираната нормативна регламентация Министърът на туризма, в качеството си на администратор на помощта, е компетентен да вземе решение за предоставяне на безвъзмездните средства, респективно да откаже това /арг.чл.9, ал.5 от Наредба № Т-РД-04-1 от 22.01.2021г/.  

С оглед на което оспорената заповед, с която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по схема за държавна помощ SA.59990 (2020/N) от 18.12.2020 С (2020) по подаденото от „Валден тур“ ООД Заявление с вх.№ BG-176789478-2021-01-0029, е издадена от материално компетентния орган – Министъра на туризма. 

 

Обжалваната заповед обаче е постановена в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон, при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и в несъответствие с целта на закона. Съображенията за това са следните:

 

Съдебният контрол за материална законосъобразност на оспорения  административен акт обхваща преценката налице ли са установените от компетентния орган релевантни юридически факти /изложени като мотиви в акта/ и доколко същите се субсумират в нормата, възприета като правно основание за неговото издаване, съответно - следват ли се разпоредените с акта правни последици.

 В случая от фактическа страна постановения от Министъра на туризма отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на кандидата „Валден тур“ ООД, се основава на констатацията, че „Проектното предложение не отговаря на изискванията на т.9 „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване“, точка 2, от Насоките за кандидатстване и предоставяне на безвъзмездни средства по процедурата, и на Критерий № 3 Критерии за оценка на проектните предложения /Приложение 6 към условията/. Последващото тази констатация изложение, формиращо мотивите за постановения отказ за финансово подпомагане, се свежда до твърдението, че след извършена служебна проверка от МТ е установено, че кандидатът е получил държавна помощ. След изпратеното до „Валден тур“ООД уведомление за отстраняване на нередовности в подадените документи, кандидатът е представил документ, който не е изряден, доколкото в подадената декларация – приложение № 2, не са били попълнени всички държавни помощи, получени от дружеството.

Като правно основание за издаване на заповедта се сочи разпоредбата на чл.7, ал.4 от Наредба № Т-РД-04-1 от 22.01.2021г, съгласно която ако туроператорът или туристическият агент, кандидатстващ за държавна помощ, получава няколко пъти или в няколко форми по мярката или помощта по други мерки, одобрени от Европейската комисия съгласно раздел 3.1 от Временната рамка, общата максимална граница на предприятие, както е посочено в т. 22 а) от тази рамка, ще се спазва. В тази връзка туроператорите и туристическите агенти трябва да декларират размера на получените средства, периода, за които се отнасят, и схемата, по която е получена помощта.

Не е спорно и се установява от приложената по делото Декларация по образец за изпълнени условия по Временната рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19 /Приложение 2/, че в Раздел 4 „Декларация за държавни помощи“, кандидатът не е посочил получавани от него други държавни помощи.

Недоказано обаче остана по делото твърдението на решаващия административен орган, че дружеството-жалбоподател е ползвало предходна държавна помощ, която не била надлежно декларирана в подадената от него декларация – приложение № 2. С разпореждане от 12.05.2021г., постановено в закрито заседание, съдът е указал на ответника на жалбата, че съгласно разпоредбата на чл.170, ал.1 от АПК в негова доказателствена тежест е да установи наличието на фактическите основания за издаването на оспорената заповед, като следва да ангажира доказателства относно соченото в заповедта твърдение, за извършена служебна проверка от МТ, при която е установено, че дружеството-жалбоподател е получило държавна помощ. Въпреки тези изрични указания, ответникът не представи никакви доказателства за това обстоятелство.  Поради липсата на надлежно установяване за получена от кандидата предходна държавна помощ,  не може да се приеме за доказана и твърдяната от административния орган нередовност на подаденото от „Валден тур“ООД проектно предложение, поради несъответствие на данните в декларация – приложение № 2.

От представените поделото документи не се установява и следващата констатация, обективирана в мотивната част на заповедта, свеждаща се до неотстраняване на констатирани нередовности в проектното предложение, въпреки изпратеното до кандидата уведомление за това.

Видно е от приложената по делото административна преписка, че при подаване на проектното предложение не са били надлежно представени изискуемите съгласно  т.2 – т.5 към т.9 от Насоките  Декларации по образец -приложения №№ 2, 3, 4 и 5. На кандидата е било изпратено уведомление за отстраняване на нередовности, в което му е указано, че две от подадените декларации не са подписани с валиден КЕП на представляващия дружеството /декларация – приложение 4 и декларация – приложение 5/, а за другите две е бил прикачен само КЕП без файла с декларацията /декларация-приложение 2 и декларация – приложение 3/.  В това уведомително писмо обаче няма обективирани констатации за установени несъответствия или непълноти при попълването на декларациите. Реално не е било и възможно към този момент да се установи некоректно попълване на декларация – приложение № 2 /не е посочена информация за получени от кандидата държавни помощи/, при положение, че същата въобще не е била подадена и едва с уведомителното писмо се изисква нейното представяне.  По делото няма данни, а и не се твърди от ответника, на кандидата да е изпращано второ уведомление за констатирана нередовност, предвид установено впоследствие несъответствие относно декларираната информация за получавани държавни помощи. Следователно и доколкото кандидатът е изпълнил в срок дадените му указания за отстраняване на нередовности, като е изпратил по електронен път изисканите декларации, подписани с КЕП от лицето, представляващо дружеството, не може да се приеме за приложима към конкретния случай цитираната в заповедта хипотеза за отхвърляне на проектното предложение – „Съгласно Критерии и методология за оценка на проектни предложения  по процедурата /Приложение 6 към Насоките за кандидатстване и предоставяне на безвъзмездни средства по процедурата/, в случай че след допълнителното им изискване по установения ред документите по т.2-19 не бъдат предоставени от кандидата или са представени, но не съгласно изискванията, проектното предложение се отхвърля“. Всъщност текст с подобно съдържание не е наличен в представените по делото Насоки за кандидатстване и предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, за компенсиране на загуби в резултат на епидемичния взрив от COVID-19, в т.ч. и в Приложение № 6 към тях. Подобна регламентация не съществува и в издадената от Министъра на туризма Наредба № Т-РД-04-1/ 22.01.2021г.

С оглед изложеното съдът приема за необоснован, от гл.т на установените по делото факти и обстоятелства, и неправилен, от гл.т на закона, формираният от решаващия административен орган извод, че се следва постановяване на отказ  за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подаденото от „Валден груп“ООД заявление с вх.№ BG-176789478-2021-01-0029, поради наличие на нередовност в документите за кандидатстване, която не  е била отстранена от кандидата.

Оспорената заповед е издадена и при съществени нарушения на административно-производствените правила. При констатиране на твърдяното несъответствие в подадената от кандидата декларация по образец – Приложение № 2, в изпълнение както на чл.30, ал.2 от АПК,  така и на изискването, регламентирано в чл.9, ал.2 от Наредба № Т-РД-04-1/ 22.01.2021г., възпроизведено и в т.10.1 от утвърдените Насоки за кандидатстване, на кандидата е следвало да бъде изпратено последващо уведомление за установената нередовност, като му се даде срок за отстраняването й. Неизпълнението на това задължение релевира допуснато съществено нарушение на процесуалните изисквания, представляващо самостоятелно основание за отмяна на обжалваната заповед.

Обжалваният акт  е постановен и в несъответствие с целта на закона – оказване на адекватна подкрепа на засегнатите икономически субекти, чрез компенсиране на загуби в резултат на пандемията от COVID-19, с оглед обезпечаване осъществяване на дейността въпреки неблагоприятната икономическа обстановка. И доколкото дружеството-жалбоподател попада в целевата група, към която е насочена подкрепата – лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, с лишаването му от претендираната от него финансова помощ категорично не е постигната основната цел на проведената процедура.

 

С оглед на гореизложеното съдът намира, че оспорената Заповед № Т-РД-27-72/ 30.03.2021г. на Министъра на туризма, като издадена в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон, при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и в несъответствие с целта на закона, следва да бъде отменена, като незаконосъобразна. На основание чл.173, ал.2 от АПК, преписката следва да бъде изпратена на компетентния административен орган, за ново разглеждане и произнасяне по подаденото от „Валден тур“ ООД Заявление рег. № BG-*********-2021-01-0029, при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона.

 

            Предвид изхода на делото и на основание чл.143, ал.1 от АПК, искането на жалбоподателя за присъждане на направените разноски следва да бъде уважено, като Министерство на туризма следва да бъде осъдено за заплати на  „Валден тур“ ООД сумата от 450 лева, представляваща държавна такса и  заплатено възнаграждение за един адвокат.

 

            Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение второ и чл.173, ал.2 от АПК, Старозагорският административен съд 

 

 

 

                                                Р     Е     Ш     И  :

 

            ОТМЕНЯ по жалба на „Валден тур“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Стара Загора, ул.“Стефан Стамболов“ № 72, вх.А, ет.5, ап.14, представлявано от управителя Г. М.Т., Заповед № Т-РД-27-72/ 30.03.2021г. на Министъра на туризма, с която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по схема за държавна помощ SA.59990(2020/N) от 18.12.2020 С(2020) съгласно чл.26а от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците, по подаденото от „Валден тур“ ООД Заявление с вх.№ BG-*********-2021-01-0029,  като незаконосъобразна.

 

            ИЗПРАЩА преписката на Министъра на туризма, за ново разглеждане и произнасяне по подаденото от „Валден тур“ ООД, ЕИК *********, Заявление с вх.№ BG-*********-2021-01-0029 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по схема за държавна помощ SA.59990(2020/N) от 18.12.2020 С(2020) съгласно чл.26а от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците.

 

            ОСЪЖДА Министерство на туризма, да заплати на „Валден тур“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Стара Загора, ул.“Стефан Стамболов“ № 72, вх.А, ет.5, ап.14, сумата от 450лв. /четиристотин и петдесет лева/, представляваща направените от жалбоподателя по делото разноски.

 

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните. 

 

 

 

           

                                                                                         СЪДИЯ: