Решение по дело №265/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 192
Дата: 2 ноември 2021 г. (в сила от 20 ноември 2021 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20217280700265
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 септември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 192/2.11.2021 г.

 

гр. Ямбол, 02.11.2021 г.  

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, шести състав, в публично заседание на двадесет и седми октомври две хиляди  двадесет и първа година в състав:

 

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Велина Митева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 265 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по реда на чл.40, ал.1 ЗДОИ по жалба на Сдружение с нестопанска цел „Криейтив клуб”, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр.Ямбол, ул.”Марин Дринов” № 4, ап.6, представлявано от А.Ж.К. член на УС, чрез адв. Е.С.Д.-***, * против Решение №2801-19608/17.09.2021 г. на Секретаря на Община Ямбол.

В жалбата се твърди, че решението не съдържа отговори на всички поставени в заявлението за достъп до информация въпроси и по отношение на тях е налице мълчалив отказ, който следва да бъде отменен, като се върне преписката на Община Ямбол за ново произнасяне относно това за какъв период от време прогнозно се очаква да бъде изчерпан капацитетът на Клетка 1 на Регионалното депо за битови отпадъци и на кого са възложени и на каква стойност, прединвестиционните действия за изграждане на ново съоръжение за третиране на битовите отпадъци, включително депониране, както и са се присъдят направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателя не се представлява, като с писмена молба подържа жалбата си с искане за уважаването и за присъждане на направените по делото разноски включващи държавна такса и адвокатско възнаграждение съгласно приложения списък на разноските.

За ответната страна се старши юрисконсулт Т. С., която оспорва жалба като неоснователна, т.к. с оспореното решение е предоставена информация по всички въпроси от заявлението, поради което се претендира за отхвърлянето й и за присъждане на направените разноски.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

Жалбоподателят Сдружение с нестопанска цел „Криейтив клуб”, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр.Ямбол, ул.***, представлявано от А.Ж.К.-член на УС е подал до Община Ямбол Заявление по ЗДОИ peг. №2801-18635/03.09.2021 г., с което е поискал достъп до следната обществена информация :

Какво е общото количество битови отпадъци, депонирани от 2016 до август 2021 г. в клетка 1 на Регионално депо за битови отпадъци, собственост на община Ямбол?

Какво е количеството битови отпадъци по години, депонирани от 2016 до август 2021 г. в клетка 1 на Регионално депо за битови отпадъци, собственост на община Ямбол, за всяка една от общините Ямбол, Сливен, Тунджа, Нова Загора и Стралджа?

Какъв е общият и остатъчният капацитет на клетка 1 на Регионалното депо за битови отпадъци, собственост на Община Ямбол и за какъв период от време прогнозно се очаква да бъде изчерпан?

Предприети ли са действия по възлагане и извършване на прединвестиционни проучвания за изграждане на ново съоръжение/я за третиране на битовите отпадъци, вкл. депониране, на какъв етап са тези дейности/процедури, на кого са възложени и на каква стойност?

В заявлението е посочено, че желае да получи исканата информация под форма на писмен отговор на e-mail: info@netnews.bg.

С писмо рег.№ 2801-17849/24.08.2021 г. заявителя е уведомен, че на основание чл.30, ал.1 ЗДОИ срока за предоставяне на исканата информация е удължен с 10 дни до 13.09.2021 г. предвид голямото количество на поисканата в заявленията информация и необходимостта от допълнително време за нейната подготовка.

С Решение №2801-19608/17.09.2021 г. на Секретаря на Община Ямбол е разрешен достъп до обществена информация, в обем и по начин пожелан от заявителя, както следва:

„Прилагам справка по години /приложени таблици в ексел формат/.

Относно остатъчният капацитет на клетка 1 на Регионалното депо за битови отпадъци, собственост на община Ямбол и за какъв период от време прогнозно се очаква да бъде изчерпан, Ви предоставям информация в приложена справка.

Предприети са действия по възлагане и извършване на прединвестиционни проучвания за изграждане на ново съоръжение/я за третиране на битовите отпадъци, вкл. депониране. Община Ямбол има сключен договор с предмет: „Подготовка и изработване на документация за възлагане на обществени поръчки „Инженеринг /проектиране и изпълнение на строителство и упражняване на авторски надзор/ на клетка 2 на Регионално депо за неопасни отпадъци".

Към решението са представени справки по месеци и години от 2016 г. до 2021 г. за количества депонирани отпадъци в тон от общините Ямбол, Сливен, Нова Загора, Тунджа и Стралджа, справка за количеството отпадъци към 31.07.2021 г. по години и общо, и приложение в което е посочено, че „на основание чл.120, ал.1, пр. първо във връзка с чл.117, ал.2 от ЗООС и чл.11, ал.1 от Наредба за условията и реда за издаване на комплексни разрешителни, община Ямбол има издадено комплексно разрешително № 225-Н1-ИО-АО/2021 г. от Изпълнителна агенция по околна среда“. В същото приложение е посочено, че капацитета на инсталацията (клетка 1) е 663190 т.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт, съгласно разпоредбата на чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.2 АПК, като разгледана по същество е основателна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Решение №2801-19608/17.09.2021 г. на Секретаря на Община Ямбол, в частта му в която се твърди, че е налице мълчалив отказ по отношение на поставените със Заявление по ЗДОИ peг. №2801-18635/03.09.2021 г. от Сдружение с нестопанска цел „Криейтив клуб”-Ямбол въпроси, относно това за какъв период от време прогнозно се очаква да бъде изчерпан капацитетът на Клетка 1 на Регионалното депо за битови отпадъци и на кого са възложени и на каква стойност са прединвестиционните действия за изграждане на ново съоръжение за третиране на битовите отпадъци, включително депониране.

Между страните няма спор и това е изрично отбелязано в атакуваното решение, че исканата със заявлението информация, която заявителя желае да получи, съгласно разпоредбата на чл.11 от Закона за достъп до обществена информация попада в категорията на служебна обществена информация, тъй като включва информация, която се събира, създава и съхранява по повод дейността на администрацията.

Спорен е въпроса дали постановеното решение, което е позитивно по своя характер и с което принципно се разрешава достъп до исканата информация отговаря в пълен обем на заявеното или не, с което по отношение на въпросите, по които не е даден отговор по същество, е формиран мълчалив отказ.

След преценка становищата на страните и съдържанието на заявлението за достъп до обществена информация и постановеното по него решение, съдът приема, че последното не съдържа в пълен обем исканата информация, като по отношение на непредоставената информация е налице мълчалив отказ.

В този аспект с решението нито е посочена информация, нито са формирани мотиви и постановен изричен отказ по отношение на поставените със заявлението въпроси „За какъв период от време прогнозно се очаква да бъде изчерпан капацитет на клетка 1 на Регионалното депо за битови отпадъци, собственост на Община Ямбол?“ и „На кого са възложени и на каква стойност са действия по възлагане и извършване на прединвестиционни проучвания за изграждане на ново съоръжение/я за третиране на битовите отпадъци, вкл. депониране?“.

По отношение на първия въпрос след като от решението се извлича информация за остатъчния капацитет на клетка 1 на Регионалното депо за битови отпадъци, собственост на Община Ямбол, то следва да е налице и изрично произнасяне досежно прогнозния период от време за неговото изчерпване, независимо дали решението ще бъде позитивно или негативно.

По отношение на втория въпрос, след като в решението е посочено, че са предприети действия по възлагане и извършване на прединвестиционни проучвания за изграждане на ново съоръжение/я за третиране на битовите отпадъци, вкл. депониране и община Ямбол има сключен договор с предмет: „Подготовка и изработване на документация за възлагане на обществени поръчки „Инженеринг /проектиране и изпълнение на строителство и упражняване на авторски надзор/ на клетка 2 на Регионално депо за неопасни отпадъци, то следва да е налице и изрично произнасяне по въпроса на кого са възложени и на каква стойност са действия по възлагане и извършване на прединвестиционни проучвания за изграждане на ново съоръжение/я за третиране на битовите отпадъци, вкл. депониране, независимо от характера на решението.

Така формирания частичен мълчаливия отказ е постановен при съществени нарушения на процедурата предвидена в ЗДОИ за предоставяне на достъп до обществена информация.

Закона за достъп до обществена информация урежда обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация, както и с повторното използване на информация от обществения сектор, като обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти.

Закона се прилага за достъп до обществената информация, която се създава или се съхранява от държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България, наричани по-нататък "органите", които са задължени субекти по силата на чл.3 ЗДОИ.

След като задълженият субект е сезиран със заявлението по чл.24 ЗДОИ, то е бил длъжен да постанови решение в срока по чл.28, ал.1 ЗДОИ, т.к. според правилото на чл.38 ЗДОИ задълженият субект е длъжен изрично да се произнесе в законоустановения срок по подаденото пред него заявление за достъп до обществена информация с акт, в който при хипотезата на отказ мотивирано да посочи кои са фактическите и правни основания, поради които не е възможно предоставяне на достъп до търсената информация.

 Нормата на чл.38 ЗДОИ регламентира съдържанието на решението за отказ, а с разпоредбата на чл.39 ЗДОИ са дадени указания как да бъде съобщено това решение на заявителя. Анализът на горепосочените разпоредби налага извода, че единствената призната от закона възможност за процедиране на задължения субект, е да постанови решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до поискана обществена информация, за което писмено да бъде уведомен заявителя.

Съгласно чл.29, ал.1 ЗДОИ,  в случай че не е ясно точно каква информация се иска или когато тя е формулирана много общо, заявителят се уведомява за това и има право да уточни предмета на исканата обществена информация, като срокът по чл.28, ал.1 започва да тече от датата на уточняването на предмета на исканата обществена информация.

В настоящия случай не е налице последната хипотеза, т.к. и административният орган не е предприел действия в тази насока, поради което съдът приема, че органа е нарушил уредената процедура, в резултат на което е изтекъл удължения срок за произнасяне и е налице мълчалив отказ.

С оглед характера на уредените обществени отношения и целта на приложимия материален закон и предвид разпоредбата на чл.39 ЗДОИ, която задължава субектите по чл.3 да се произнасят с мотивирано решение и в случаите на отказ да бъде предоставена исканата информация, съдът приема, че сезирания орган е бил длъжен да се произнесе с изричен акт в законоустановения срок по подаденото до него заявление за достъп до обществена информация, какъвто акт следва да бъде издаден и в случаите по чл.33 ЗДОИ. От друга страна при наличие на предпоставките на чл.28, ал.1 ЗДОИ органа трябва по надлежния ред да уведоми за това заявителя, като установяването на това обстоятелство е в тежест на задължения субект.

Ето защо обжалваният мълчалив отказ само на това основание следва да бъде отменен, а преписката съгласно чл.173, ал.2 АПК да бъде върната на община Ямбол за произнасяне по подаденото заявление в неговата цялост с надлежен акт в срока по чл.28 ЗДОИ и съобразно мотивите на настоящото решение.

При този изход на делото на основание чл.143, ал.1 АПК ответната страна дължи да заплати на жалбоподателя направените по делото разноски съгласно представените платежни документи в общ размер на 510 лева, включващ държавна такса и възнаграждение за един адвокат.

Водим от горното, Я А С, шести административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Решение №2801-19608/17.09.2021 г. на Секретаря на Община Ямбол, в частта му в която е налице мълчалив отказ по отношение на поставените със Заявление по ЗДОИ peг. №2801-18635/03.09.2021 г. от Сдружение с нестопанска цел „Криейтив клуб”, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр.Ямбол, ул.***, представлявано от А.Ж.К.-член на УС въпроси „За какъв период от време прогнозно се очаква да бъде изчерпан капацитет на клетка 1 на Регионалното депо за битови отпадъци, собственост на Община Ямбол?“ и „На кого са възложени и на каква стойност са действия по възлагане и извършване на прединвестиционни проучвания за изграждане на ново съоръжение/я за третиране на битовите отпадъци, вкл. депониране?“.

ВРЪЩА делото като преписка на Община Ямбол за произнасяне съобразно указанията в мотивите на настоящото решение.

ОСЪЖДА Община Ямбол да заплати на Сдружение с нестопанска цел „Криейтив клуб”, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр.Ямбол, ул.***, представлявано от А.Ж.К.-член на УС направените по делото разноски в размер на 510 (петстотин и десет) лева.  

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

                                                       СЪДИЯ: /п/ не се чете