Решение по дело №411/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 587
Дата: 21 март 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237110700411
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 декември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

587

Кюстендил, 21.03.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Кюстендил - VI състав, в съдебно заседание на седми март две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА

При секретар ИРЕНА СИМЕОНОВА като разгледа докладваното от съдия ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА административно дело № 20237110700411 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) вр. с чл. 124, ал. 1 от Закона за държавния служител (ЗДСл).

Образувано е по жалба на Т. Д. С. от [населено място], чрез адв. П. Т., срещу заповед № 8121К-15182/18.12.2023 г. на министъра на вътрешните работи, с която на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл. е прекратено служебното му правоотношение за длъжността началник на отдел 03 „Проверка на декларации и установяване на конфликт на интереси“ към дирекция „Инспекторат“ при Министерство на вътрешните работи, поради съкращаване на длъжността, считано от 18.12.2023 г.

В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед, като издадена в противоречие с материалноправните норми, при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в несъответствие с целта на закона. Излага доводи, че не е налице реално съкращение в щата. Твърди, че това е второ поредно прекратяване на служебното му правоотношение след отмяна на предходна заповед на министъра на вътрешните работи и предвид краткия период от възстановяването му до издаването на оспорената заповед, същото е без да е налице валидно правно основание за това. Иска се от съда да отмени заповедта. Претендира разноски.

Ответната страна – министърът на вътрешните работи, чрез процесуалните си представители гл. юрк. Д. Б. и гл. юрк. К. Р., изразява становище за неоснователност на жалбата и моли същата да бъде отхвърлена. Излагат се съображения за правилност и законосъобразност на оспорения административен акт. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд - [област], като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира следното от фактическа страна:

Със заповед № 8121К-14543/23.11.2023 г. на министъра на вътрешните работи на основание чл. 122, ал. 1 от ЗДСл., във връзка с влязло в сила решение № 10682/07.11.2023 г. по адм. дело № 4425/2023 г. на Върховния административен съд, с което е отменена заповед № 8121К-7659/18.06.2021 г. на министъра на вътрешните работи за прекратяване на служебното правоотношение, и подадено заявление вх. № 812100-202562/15.11.2023 г., Т. Д. С. е възстановен на длъжността началник на отдел 03 "Проверка на декларации и установяване на конфликт на интереси“ към дирекция „Инспекторат“ при Министерство на вътрешните работи с ранг I младши, считано от 24.11.2023 г. Представена е длъжностна характеристика на длъжността началник на отдел 03 „Проверка на декларации и установяване на конфликт на интереси“ към дирекция „Инспекторат“ при Министерство на вътрешните работи рег. № 4575р-1002 от 25.05.2023 г.

В резултат на извършени структурни промени в дирекция „Инспекторат“ – МВР, с процесната заповед № 8121К-15182/18.12.2023 г. на министъра на вътрешните работи, служебното правоотношение на Т. Д. С. е прекратено на основание чл. 106, ал.1, т. 2 и чл. 108 от ЗДСл. във връзка с МЗ № 8121К-15123/15.12.2023 г. за изменение на щат на дирекция „Инспекторат“ – МВР, утвърден с МЗ № 8121К-9303/25.09.2020 г. за длъжността началник на отдел 03 „Проверка на декларации и установяване на конфликт на интереси“ към дирекция „Инспекторат“ при МВР, едностранно от органа по назначаването, в условието на неспазено предизвестие, поради съкращаване на длъжността, считано от 18.12.2023 г. (л. 13). Със заповедта е разпоредено на основание чл. 106, ал. 4 от ЗДСл. на служителя да се изплати една основна заплата за неспазения срок за предизвестие. Заповедта е връчена на служителя на 18.12.2023 г.

По делото е представена заповед № 8121К-9303/25.09.2020 г. на министъра на вътрешните работи за утвърждаване на щат на дирекция „Инспекторат“ - МВР, в сила от 01.10.2020 г., както и заповед № 8121К-15123/15.12.2023 г. на министъра на вътрешните работи, която касае нейното изменение по т. 1, а именно: съкратени са от щат на дирекция "Инспекторат" - МВР и са включени в резерва на МВР 12 (дванадесет) щатни бройки, за държавни служители с висше образование, като е закрит отдел 01 "Контрол на управленската дейност в главни дирекции и структури на територията на Южна [държава]"; съкратени са от щата на дирекция „Инспекторат“ – МВР и са включени в резерва на МВР 10 (десет) щатни бройки, за държавни служители с висше образование, като е закрит отдел 02 "Контрол на управленската дейност в дирекции и административни дирекции на МВР, АМВР, НИК, ИП, МИ, ЗВО, ЗМП и структури на територията на Северна [държава]"; съкратени са от щата на дирекция „Инспекторат“ – МВР 7 (седем) щатни бройки, за държавни служители с висше образование, като е закрит отдел 03 "Проверка на декларации и установяване на конфликт на интереси“; включени са в щата на дирекция „Инспекторат“ – МВР от резерва на МВР 14 (четиринадесет) щатни бройки, за държавни служители с висше образование, като е създаден отдел 01 "Контрол на управленската дейност, проверки на декларации и установяване на конфликт на интереси в главни дирекции и структури на територията на Южна [държава]“, от които 1 щатна бройка за началник на отдел, 12 щатни бройки за държавен инспектор и 1 щатна бройка за главен инспектор; включени са в щата на дирекция „Инспекторат“ – МВР от резерва на МВР 13 (тринадесет) щатни бройки, за държавни служители с висше образование, като е създаден отдел 02 "Контрол на управленската дейност, проверки на декларации и установяване на конфликт на интереси в дирекции и административни дирекции на МВР, АМВР, НИК, ИП, МИ, ЗВО, ЗМП и структури на територията на Северна [държава]“, от които 1 (една) щатна бройка за началник на отдел и 12 (дванадесет) щатни бройки за държавен инспектор. Посочено е, че заповедта влиза в сила от 18.12.2023 г.

По делото е представено предложение рег. № 4575р-2449/05.12.2023 г. на ВПД директор на дирекция „Инспекторат“ за промяна на организационната структура, функционалните задължения и щата на дирекцията. Предложението за съкращаване на щатни бройки и закриване на отделите в дирекцията и откриване на новите отдели в дирекцията е идентично с МЗ № 8121К-15123/15.12.2023 г. Предложението съдържа анализ на изпълнение на дейността на дирекцията по чл. 93, ал. 3 от Правилника за устройството и дейността на МВР и структурата й от 2013 г. до 2023 г. В предложението е посочено, че през 2021 г. в резултат на извършени структурни промени в дирекция "Инспекторат"- МВР, съгласно заповед № 8121К-7299/11.06.2021 г. на министъра на вътрешните работи контролната дейност на дирекцията е съсредоточена в два отдела - отдел 01 "Контрол на управленската дейност в главни дирекции и структури на територията на Южна [държава]" и отдел 02 "Контрол на управленската дейност в главни дирекции, дирекции и административни дирекции на МВР, АМВР, НИК, ИП, МИ, ЗВО, ЗМП и структури на територията на Северна [държава]“, а впоследствие с цел диференциране на дейността по ЗПКОНПИ (отм.), предвид очаквана промяна на закона, и с оглед прогнозираните нови задължения по прилагане на Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения, в структурата на дирекцията е създаден и отдел 03 "Проверка на декларации и установяване на конфликт на интереси". Съгласно данните за обема на изпълнение в дирекцията дейности по ЗПКОНПИ и по Закона за противодействие на корупцията в периода от 23.01.2018 г. (влизането в сила на ЗПКОНПИ) до 30.11.2023г., е установено, че направените през 2021 г. прогнози са актуални и към момента, а именно налице е намаляване на дейността, свързана с проверките на декларациите за несъвместимост и устойчивост при броя на производствата за установяване на конфликт на интереси. Посочено, че се свеждат до едно производство на година, като прогнозите за увеличаване на дейността с влизането в сила на Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения от 04.05.2023 г. не са оправдани. Посочено е още, че при сравнение на данните за извършените проверки по отдели в периода от 25.05.2023 г. (датата на създаването на отдел 03) до 30.11.2023 г. е установено, че държавните служители от отдел 03 имат най-ниска средна натовареност. Отбелязано е, че един държавен служител извършва средно 0.67 проверки, при средна натовареност от 3,5 проверки/държавен служител в отдел 01 и 1 проверка/държавен служител в отдел 02. С оглед на така установените обстоятелствата е предложено извършване на преструктуриране на основни звена в дирекцията, придружено с изменение на щата, като контролната дейност на дирекцията да се съсредоточи в два отдела: "Контрол на управленската дейност, проверки на декларации и установяване на конфликт на интереси в главни дирекции и структури на територията на Южна [държава]" и "Контрол на управленската дейност, проверки на декларации и установяване на конфликт на интереси в дирекции и административни дирекции на МВР, АМВР, НИК, ИП, МИ, ЗВО, ЗМП и структури на територията на Северна [държава]“. Посочено е, че при така предложената структура, осъществяваната от дирекцията дейност по ЗПКОНПИ ще се разпредели в двата отдела съобразно териториалния им обхват. Поради констатираното по-голямо натоварване на служителите, обслужващи структурите на МВР на територията на Южна [държава], в отдел 01 се предвиждат 12 щатни бройки за длъжност „държавен инспектор“ и 1 щатна бройка за длъжност „главен инспектор“, а в отдел 02 - 12 щатни бройки за длъжност „държавен инспектор“, като във всеки отдел е предвидена по 1 щатна бройка за длъжност "началник на отдел". Посочено е още, че предлаганото преструктуриране и изменение на щата на дирекцията освобождава получените при последните изменения от резервния щат на МВР 2 щатни бройки за държавен служител с висше образование, от които една щатна бройка за ръководна длъжност "началник на отдел". "началник на отдел" и една щатна бройка за длъжността „държавен инспектор“, които могат да бъдат използвани по целесъобразност.

В административната преписка се съдържа докладна записка относно проект за промяна на щата на дирекция „Инспекторат“ – МВР с рег. № 8121р25863/15.12.2023 г. на директора на дирекция „Човешки ресурси“, с която е направено предложение до министъра на вътрешните работи за утвърждаване на промяна по щата на дирекция „Инспекторат“ – МВР. Промяната в организационната структура, функционалните задължения на щата на дирекцията е мотивирано с изготвеното предложение рег. № 4575р-2449/05.12.2023 г. на ВПД директор на дирекция „Инспекторат“, като е посочено, че предложеното преструктуриране на дирекцията ще доведе до преминаването в резерва на министерството по чл. 106, ал. 1 от ПУДМВР на 2 (две) щатни бройки за държавни служители с висше образование.

Съгласно щатно разписание на длъжностите на дирекция "Инспекторат" - МВР, утвърдено със заповед № 8121К-9303/25.09.2020 г. на министъра на вътрешните работи, в сила от 01.10.2020 г., и в трите отдела е предвидена длъжността началник отдел (л. 113 по делото). Видно от поименното щатно разписание на длъжностите на дирекция "Инспекторат" - МВР, към 05.12.2023 г., Т. С. е заемал една от тези длъжности – началник на отдел 03 „Проверка на декларации и установяване на конфликт на интереси“.

От приетата по делото длъжностна характеристика за длъжността началник на отдел 03 "Проверка на декларации и установяване на конфликт на интереси" и приетите длъжностни характеристики за длъжностите началник отдел 01 "Контрол на управленската дейност в главни дирекции и структури на територията на Южна [държава]“ и отдел 02 "Контрол на управленската дейност в дирекции и административни дирекции на МВР, АМВР, НИК, ИП, МИ, ЗВО, ЗМП и структури на територията на Северна [държава]“, до изменението на щата на дирекцията, съдът установява пълна идентичност в основните цели, области на дейност, преки задължения, отговорности и изисквания за заемане на длъжностите. И трите длъжности са ръководни и организират работата на отделите. В областите им на дейност се включват планиране, отчетност, контролна дейност, оказване на методическа помощ. В преките задължения са включени организационни, ръководни и контролни такива по отношение цялата дейност в отдела, съобразно законовата и подзаконовата нормативна уредба, планиране и ръководене на отдела, следене за изпълнение на задачите в съответните срокове. Включени са задължения за подпомагане на директора, дейност по ръководство и участие в комисии, извършващи проверки на структури, дейности и процеси при постъпили сигнали срещу служители на МВР, участие в дейността на работни групи, експертни съвети и комисии в разработване на вътрешноведомствени нормативни актове в МВР, планиране, отчитане и анализиране на дейността на отдела, изготвяне на оценки за работата на подчинените служители, предлагане за награда или за и наказание служители от отделна, спазване разпоредбите на Кодекса за поведение на служителите в държавната администрация, спазване изискванията на Кодекса за етично поведение на служителите в държавната администрация, спазване изискванията на Закона за защита на класифицираната информация и правилника за прилагането му, оказване на методическа помощ по организацията, стила и методите на работа на ръководния състав на структурите на МВР. И трите длъжности се заемат от лица с минимална образователна-квалификационна степен: магистър, професионална област: съгласно ПМС 125/24.06.2002 г., професионален опит: 5 години и/или II младши ранг,, да притежава не по-малко от 3 години професионален опит в областта на контрола в държавната администрация по смисъла на Наредбата за структурата и минималната численост на инспекторатите, реда и начина на осъществяване на дейността им и взаимодействието със специализираните контролни органи и разрешено ниво за достъп до класифицирана информация: определено по реда на чл. 37 от Закона за защита на класифицираната информация. Допълнителните изискванията са свързани с притежавани компетентности: управленска, работа в екип, комуникативна, ориентация към резултатите, фокус към клиента и професионална по спазване на нормативните актове в сферата на дейност на МВР и дирекцията.

От приетите по делото нови длъжностни характеристики за началник на отдел 01 "Контрол на управленската дейност, проверки на декларации и установяване на конфликт на интереси в главни дирекции и структури на територията на Южна [държава]“ и началник на отдел 02 "Контрол на управленската дейност в дирекции и административни дирекции на МВР, АМВР, НИК, ИП, МИ, ЗВО, ЗМП и структури на територията на Северна [държава]" от 18.12.2023 г. са видни идентични основни цели на длъжността, области на дейност, преки задължения, отговорности и изисквания за заемане на длъжностите с посочените такива в старите длъжностни характеристики за началник на отдели 01, 02 и 03 в дирекцията. Разлика има по отношение добавянето в преките задължения на такива по оптимизиране и координиране на дейността на държавните инспектори при проверки на декларациите по чл. 49, ал. 1 от ЗПК и производства по установяване на конфликт на интереси.

По делото е допусната и назначена съдебно–икономическа експертиза, която не е оспорена от страните, като от заключението на вещото лице се установява, че дейностите на отдел 03 са включени съответно в дейностите на другите два отдела, като функциите попадащи в съдържанието на длъжността началник на отдел 03 са разпределени във функциите, попадащи в съдържанието на длъжностната характеристика на началник на отдел 02 и 03. Според вещото лице не е налице идентичност между функции, задачи и изисквания за заемане на длъжностите началник на отдел на закритите отдели 01, 02 и 03 и на новите отдели 01 и 02 на дирекция „Инспекторат“. Вещото лице е посочило, че в дирекция „Инспекторат“ се закриват три отдела и са съкратени 29 щатни бройки, а новите два отдела (които обединяват функциите на закритите три) включват 27 щатни бройки, т.е. има намаление на персонала с двама души, като намалението на щатни бройки е осъществено като е съкратен Т. С., а втората намалена е незаета такава в отдел 01 на дирекция „Инспекторат“ – МВР.

Съдът не кредитира заключението в частта му, в която вещото лице е приело, че не е налице идентичност между функции, задачи и изисквания за заемане на длъжностите началник на отдел на закритите отдели 01, 02 и 03 и на новите отдели 01 и 02 на дирекция „Инспекторат“, тъй като от представените длъжностни характеристики се установява идентичност в основните цели на длъжността, области на дейност, преки задължения, отговорности и изисквания за заемане на длъжностите на новите отдели 01 и 02 с посочените такива в длъжностните характеристики за началник на отдел на закритите отдели 01, 02 и 03.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, Административен съд – [област], като извърши цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна срещу годен за обжалване административен акт, поради което е допустима.

Разгледана по същество е основателна.

Оспорената заповед е издадена от министъра на вътрешните работи в качеството му на орган по назначаването и компетентен орган по смисъла на чл. 106, ал. 1 от ЗДСл. Спазена е установената в чл. 108, ал. 1 от ЗДСл. писмена форма на акта за прекратяване на служебното правоотношение, като в него е посочено правното основание – чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл., придобитият ранг на държавна служба – І младши, размерът и основанията на дължимите обезщетения. Не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да обосновават отмяна на заповедта.

Относно оплакването в жалбата касателно липсата на мотиви съгласно чл. 108 ЗДСл. в процесната заповед, следва да се отчете, че ангажираното в акта правно основание в конкретния случай съдържа в себе си и обуславящото го фактическо обстоятелство – съкращаване на щата, поради което не е било необходимо излагането на допълнителни мотиви.

По отношение на прилагането на материалния закон и съответствието с целта на закона, в каквато насока са изложени в жалбата доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, съдът намира следното:

Между страните не е спорно, че жалбоподателят е възстановен на работа, съгласно влязло в сила решение № 10682 от 07.11.2023 г. по адм. д. № 4425/2023 г. на ВАС.

Съгласно чл. 122 ЗДСЛ., при отменяне на заповедта за прекратяване на служебното правоотношение от органа по назначаването или от съда, държавният служител се възстановява на предишната длъжност, ако се яви в съответната администрация в двуседмичен срок от влизането в сила на административния акт или на съдебното решение.

В случая С. е възстановен на длъжност началник на отдел 03 "Проверка на декларации и установяване на конфликт на интереси“ към дирекция „Инспекторат“ при МВР.

От доказателствата по делото се установява закриване на три отдела на дирекция „Инспекторат“ на МВР. Видно от щата на дирекция „Инспекторат“, утвърден със заповед № 8121К-9303/25.09.2020 г. и в трите отдела е предвидена длъжността началник на отдел. Не е спорно, че Т. С. е заемал една от тези длъжности – началник на отдел 03.

Със заповед № 8121К-15123/15.12.2023 г. на министъра на вътрешните работи, са закрити трите отдела на дирекция „Инспекторат“ - отдел 01 "Контрол на управленската дейност в главни дирекции и структура на територията на Южна [държава]"; отдел 02 "Контрол на управленската дейност в главни дирекции, дирекции и административни дирекции на МВР, АМВР, НИК, ИП, МИ, ЗВО, ЗМП и структури на територията на Северна [държава]“; отдел 03 „Проверка на декларации и установяване на конфликт на интереси“ и са съкратени всички длъжности в тях, вкл. началник на отдел. Със същата заповед са създадени отдел 01 "Контрол на управленската дейност, проверки на декларации и установяване на конфликт на интереси в главни дирекции и структури на територията на Южна [държава], от които 1 щатна бройка за началник на отдел, 12 щатни бройки за държавен инспектор и 1 щатна бройка за главен инспектор; включени са в щата на дирекция „Инспекторат“ – МВР от резерва на МВР 13 (тринадесет) щатни бройки, за държавни служители с висше образование, като е създаден отдел 02 "Контрол на управленската дейност, проверки на декларации и установяване на конфликт на интереси в дирекции на МВР, АМВР, НИК, ИП, МИ, ЗВО, ЗМП и структури на територията на Северна [държава], от които 1 (една) щатна бройка за началник на отдел и 12 (дванадесет) щатни бройки за държавен инспектор. Видно е, че щатните бройки за длъжността началник на отдел в дирекцията от 3 са намалени на 2.

Така очертаната последователност на действията на ответника разкрива, че в случая няма реално съкращаване на длъжността, като основание за прекратяване на правоотношението на жалбоподателя по-малко от месец след възстановяването му, макар от формална страна и в числово изражение, съпоставката на длъжностите началник на закритите отдели 01, 02 и 03 на дирекция „Инспекторат“ и на новите отдели 01 и 02 на дирекция „Инспекторат“ да разкриват намаление на броя на служителите на длъжността началник на отдел, на която е възстановен. Действително, намалението на бройките за заемане на длъжността е една от двете форми на съкращаване, но в случая това е така само от формална страна. Действията, които е предприел ответникът във връзка с възстановяването на С. и след това прекратяване на правоотношението му представляват превратно упражняване на власт и не обосновават законосъобразно осъществяване на хипотезата на чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл., посочена като основание на обжалваната заповед.

Приложената като основание заповед № 8121К-15123/15.12.2023 г. на министъра на вътрешните работи за извършени структурни промени в дирекция „Инспекторат“ – МВР, считано от 18.12.2023 г. не сочи каквито и да е конкретни основания за посоченото намаляване на щатните бройки тъкмо за длъжността началник на отдел и то точно в отдела, където е определено място на изпълнение на С.. Като взе предвид изложеното съдът счита, че не може да се приеме дали е налице съкращаване на щатна бройка за длъжност началник на отдел и съответно хипотезата на чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл.

Освен това, доколкото С. е следвало да бъде възстановен на длъжност началник на отдел 01 „Контрол на управленската дейност в структури на територията на Южна [държава] (с това наименование преди извършените структурни промени в дирекция „Инспекторат“ – МВР), но е възстановен на такава длъжност в посочения отдел 03 към дирекция „Инспекторат“ - МВР, не може да се твърди обосновано, че в случая е съкратена именно щатна бройка от длъжността на жалбоподателя, макар и от външна страна това да е оформено документално със съответната заповед.

Съгласно чл. 2, ал. 3 ЗДСл. длъжностното разписание се утвърждава от органа по назначаването. Когато действа при условията на оперативна самостоятелност, органът следва да се съобразява с целта на закона и с обективната нужда от намаление на броя на служителите, заемащи съответната длъжност, респективно необходимостта от разкриване на нови длъжности. В противен случай е налице превратно упражняване на власт. В случая е видно, че в период по-малко от месец след оформяне на документацията по възстановяване на служителя, тази определена от органа една щатна бройка в кратък срок е съкратена. Това обстоятелство поставя под съмнение наличието на обективна нужда от извършеното намаляване на щатните бройки за длъжността началник на отдел и след това съкращаване на длъжността заемана от жалбоподателя.

Съдът счита, че прекратяването на правоотношението на С. с обжалваната заповед следва да се разглежда във връзка с предхождащото я възстановяване и обстоятелствата около неговото осъществяване от страна на жалбоподателя. Прекратяването на служебното правоотношение конкретно на С. измежду останалите, заемащи същата длъжност се явява необосновано. Следва да се вземе предвид и факта, че същото се прави в период по-малко от месец след възстановяването му, което означава, че ответникът в действителност заобикаля изпълнението на задължението си за възстановяване в изпълнение на съдебното решение.

С оглед на гореизложеното, процесното съкращаване навежда на извод, че съдебното решение е изпълнено само формално от органа по назначаване, след като не е извършена такава преценка служителят да се възстанови на предходната работа, без в кратък срок след това да бъде прекратявано правоотношението му. Посоченото съставлява нарушение на чл. 122, ал. 1 от ЗДСЛ., съгласно който служебното правоотношение е следвало да бъде възстановено във вида, в който е съществувало преди отмяната на предходната заповед за прекратяване на служебното правоотношение.

За пълнота, съдът намира за необходимо да отбележи, че действително ЗДСл. не въвежда задължително изискване за осъществяване на подбор, но в случая, предвид че възстановяването е именно в този отдел органът по назначаване е действал в нарушение на принципа на стабилитет на служебното правоотношение и не обосновава упражнената си оперативна самостоятелност по този начин да съкрати именно тази щатна бройка. С оглед задължението на органа по назначаване да възстанови незаконно промененото със съкращаването правно положение на С. в предишното положение, е следвало да възстанови служебното му правоотношение на длъжност, която не подлежи непосредствено след това на съкращение чрез намаляване на щатните бройки за заемането й или да намери такава, която съответства на преди заеманата от него, която е свободна.

По изложените съображения, съдът намира, че обжалваната заповед е издадена в нарушение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона, поради което същата следва да се отмени.

С оглед изхода на спора, в полза на жалбоподателя следва да се присъдят разноски в общ размер на 1909 (хиляда деветстотин и девет лева), съгласно представен от адв. Тренев списък на разноските по чл. 80 от ГПК.

Водим от горното, Административен съд – [област],

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ заповед № 8121К-15182//18.12.2023 г., издадена от министъра на вътрешните работи.

ОСЪЖДА Министерство на вътрешните работи да заплати на Т. Д. С., сума в размер на 1909 (хиляда деветстотин и девет лева), представляваща разноски по делото.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

Съдия: