Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 1344 Година
2020,23.07. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД, ХХІ състав
на 14.07.2020 година
в публичното заседание в следния
състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА
при секретаря НЕДЯЛКА ПЕТКОВА и при участието на
прокурора ПЕТЪР ПЕТРОВ, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ к. адм. дело номер 1227 по описа за
2020 година и като обсъди :
Производство по чл.208 и
сл. АПК във вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН.
Постъпила е касационна жалба от „Еко грийн рент“ЕООД със седалище в
гр.София срещу решение №541/23.03.2020г. по НАХД №6159/2019г. по описа на
Районен съд – Пловдив, XIV н.
състав, с което е потвърдено наказателно постановление/НП/ №461254-F488675/02.09.2019г. на Началник
отдел „Оперативни дейности“ –Пловдив при ЦУ на НАП, с което е наложено на дружеството
административно наказание – “Имуществена санкция” на основание чл.185
ал.2 ЗДДС в размер на 3 000 лева за нарушение на чл.7 ал.2 във вр. с чл.3 ал.9 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ и чл.118
ал.4,т.1 ЗДДС.
Жалбоподателят счита, че така постановеното решение
от състав на Районния Съд е незаконосъобразно, като излага доводи за наличие на
нарушаване на материалния и процесуалния закони, поради което моли същото да
бъде отменено, като вместо това се постанови отмяна на издаденото НП.
Ответникът по касационната жалба ЦУ на НАП –
София счита жалбата за неоснователна и настоява за отхвърлянето и. Претендира
разноски.
Представителят на Окръжна Прокуратура – Пловдив
застъпва становище за неоснователност на така подадената касационна жалба.
Пловдивският административен Съд – двадесет и
първи състав, след като разгледа по отделно и съвкупност наведените с жалбата
касационни осно-вания, намира за установено следното.
За да обоснове крайния си извод за
законосъобразност на атакуваното НП, състав на Районния Съд е приел, че от
една страна по несъмнен начин и с безспорни доказателства се установява
извършване от страна на дружеството на вмененото му нарушение на на чл.7 ал.2 във вр. с чл.3 ал.9
от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ и чл.118 ал.4,т.1 ЗДДС, а от друга че не са
налице съществени нарушения на процесуалните правила, осъществени в хода
на развитие на административно – наказателното производство.
Първоинстанционният съд е установил следната фактическа обстановка: на
11.05.2019 г., около 11:00 часа, Д.К., заемащ длъжността старши инспектор
по приходите, е извършил проверка в обект – автомивка, находящ се в гр.Пловдив, бул.„Васил Левски“№164, стопанисван от „Еко Грийн
Рент“ЕООД. Установено е, че
в обекта се намират три клетки
за измиване на самообслужване, а в четвъртата - услугите се осъществяват от персонала и прахосмукачка на самообслужване №2.
Извършена
е контролна покупка за услуга – прахосмукачка, с монтиран
автомат за самообслужване на стойност 1 лев. Установено е, че на автомата
не е визуализиран фискален бон, не
е изписан номер на
касова бележка, час и стойност на заплатената услуга. Установено е, че
в обекта има въведено фискално устройство /ФУ/, но липсва фискално устройство, вградено в автомат за самообслужване /ФУВАС/. При извършване на проверката
присъства свидетелят А..Същият отворя автомата на самообслужване, извършва проверка на наличните монети
и съставя опис.Извършен е и
опис на касовата
наличност в останалите автомати на самообслужване
и във фискалното устройство в обекта. Констатациите от проверката са обективирани в Протокол
за извършена проверка сер. АА
№ 0028763/ 11.05.2019 г.
На 27.05.2019 г.
Д.К. съставя АУАН № F488675, с който на дружеството е вменено нарушение на чл.
7 ал. 2, вр. чл.
3, ал. 8 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на Министъра на
финансите, вр. чл. 118 ал.4,т.1 ЗДДС. Последвало е издаването
на НП, с който е ангажирана административнонаказателната отговорност
на дружеството за нарушение на
чл. 7 ал. 2, вр. чл.
3, ал. 9 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на Министъра на
финансите, вр.
чл. 118
ал.4, т.1 ЗДДС.
ПРС е обсъдил събраните писмени и гласни доказателства в тяхната хронология и логическа последователност и е приел, че в случая
административното нарушение е извършено от жалбоподателя на посочените дата
и място. В наличните автомати за самообслужване
в проверения обект са липсвали фискални
устройства, каквото е изричното изискване на чл. 3,
ал. 9 и чл.
7, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. Фактът дали мивката
работи денонощно или не, както
и дали в същия обект има монтирано
фискално устройство не водят до
отпадане на административната отговорност на наказаното лице,
доколкото не са изпълнени изискванията
към апаратите за самообслужване. В съдебното решение
са изложени и аргументи относно факта, че не
се касае за маловажен случай
на административно нарушение, което не е довело до
неотчитане на приходи.
Настоящият съдебен състав
намира изводите на първоинстанционния съд за неправилни.
В процесното НП е ангажирана административно наказателната отговорност на дружеството за нарушение на чл. 7 ал. 2, вр. чл. 3, ал. 9 от Наредба
Н-18/13.12.2006 г. на Министъра
на финансите, вр. чл.
118 ал.4, т.1 ЗДДС, докато в АУАН е посочено,
че е извършено нарушение
на чл. 7 ал. 2, вр.
чл. 3, ал. 8 от
Наредба Н-18/13.12.2006 г. на
Министъра на финансите, вр. чл. 118 ал.4, т.1 ЗДДС.Промяната на правната квалификация, посочена в АУАН, би била допустима ако фактическите
обстоятелства, описани в него, биха съответствали
на нормата на чл.3,ал.8 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на Министъра на финансите. Такова съответствие
обаче не е налице. В самия
АУАН е цитирана като релевантна с всички нейни признаци от обективна страна,
нормата именно на чл. 3,
ал. 9 от
Наредба Н-18/13.12.2006 г. Приложното
поле на двете
норми - чл. 3, ал.8 и чл.3 ал.9 от Наредбата е изключващо се, като първата
урежда качеството задължено лице на търговец, който
извършва продажби на услуги с развлекателен характер или стоки
чрез автомат на самообслужване с електрическо захранване, а в приложното поле на чл. 3, ал.9 от Наредбата се
включва извършването на продажби на услуги чрез
автомат на самообслужване, с изключение на услугите с развлекателен характер.
По този начин,
още при започването
на административнонаказателното
производство, със съставянето на АУАН, е посочена погрешна дейност на наказаното лице, което съществено накърнява правото му на защита. Административнонаказващият орган
не разполага с процесуалната възможност да сочи нови
фактически обстоятелства в издаваното наказателно постановление, непосочени в акта, тъй като
това води до нарушаване правото
на защита на нарушителя. В случая, в АУАН е установено, че нарушителят е лице по чл. 3,
ал. 8 от
Наредба Н-18/13.12.2006 г. (в редакцията
действала към момента на съставяне
на акта и издаване на НП), а в НП е прието, че е лице
по чл. 3, ал. 9 от Наредба Н-18/13.12.2006г.
(в редакцията действала към момента
на издаване на НП), т.е. налице
е не само промяна в правната квалификация, сочена като нарушена.
Това процесуално нарушение не е от категорията нарушения в акта, които могат да
се преодолеят по реда на
чл.53 ал.2 ЗАНН, тъй като е
съществено и не би могло да се
санира в последващ стадий на административно-наказателното производство. Горепосоченото нарушение е значимо,
тъй като засяга съществен елемент от обективната
страна на административното нарушение, поради което съставлява
формална предпоставка за отмяна на
оспореното наказателно постановление.
При това положение е налице касационното
основание по чл.348 ал.1, т.1 НПК, поради което атакуваното решение на Районния
Съд следва да се отмени и вместо него се постанови друго, с което се отмени
наказателното постановление.
Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе
ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХХІ състав :
Р Е
Ш И
ОТМЕНЯ съдебно решение №541/23.03.2020г. по НАХД №6159/2019г. по описа на Районен съд – Пловдив,
, XIV н. състав, с което е потвърдено наказателно
постановление/НП/ №461254-F488675/02.09.2019г. на Началник отдел „Оперативни
дейности“ – Пловдив при ЦУ на НАП, с което е наложено на дружеството административно
наказание – “Имуществена санкция” на основание чл.185 ал.2 ЗДДС в размер на 3
000 лева за нарушение на чл.7 ал.2 във вр. с чл.3
ал.9 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ и чл.118 ал.4,т.1 ЗДДС, КАТО ВМЕСТО
ТОВА ПОСТАНОВЯВА :
ОТМЕНЯ наказателно постановление/НП/ №461254-F488675/02.09.2019г. на Началник
отдел „Оперативни дейности“ –Пловдив при ЦУ на НАП, с което е наложено на
дружеството административно наказание – “Имуществена санкция” на основание
чл.185 ал.2 ЗДДС в размер на 3 000 лева за нарушение на чл.7 ал.2 във вр. с чл.3 ал.9 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ и чл.118
ал.4, т.1 ЗДДС
РЕШЕНИЕТО НЕ подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
:
ЧЛЕНОВЕ : 1.
2.