Решение по дело №453/2023 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 399
Дата: 8 септември 2023 г.
Съдия: Габриела Георгиева Христова-Декова
Дело: 20237170700453
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 399

град Плевен, 08.09.2023 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛЕВЕНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, седми административен състав, в закрито съдебно заседание на осми септември две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАБРИЕЛА ХРИСТОВА

 

като разгледа докладваното от съдия Христова адм.д. № 453/2023г. по описа на Административен съд Плевен, и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по чл.175, ал.1 от АПК и е по повод постъпила молба от ответника – ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда“ 2014-2020г. чрез процесуалния му представител гл. експерт С. Т., с искане за поправка на очевидна фактическа грешка, като бъде допълнен диспозитива на постановеното решение № 395/08.08.2023г. по адм. д. № 453/2023г. чрез вписване на допълнителен абзац за уважаване жалбата на Община Плевен в частта против решението за финансова корекция, с която са приети извършени нередности по т.1 „Избор на изпълнител, който не отговаря на установените изисквания по процедурата“ и по т.3 „Недостатъчна одитна пътека при изпълнението на договора за обществена поръчка“.

Ответникът Община Плевен не изразява становище по искането.

Съдът, като обсъди доводите на страните и доказателствата по делото, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Административното дело е образувано по жалба на Община Плевен, представлявана от кмета Г.С., подадена против Решение за налагане на финансова корекция от 09.05.2023г., издадено от ръководителя на Управляващия орган (РУО) на Оперативна програма „Околна среда“ 2014-2020г. (ОПОС). С оспорения акт на Община Плевен е наложена една обща финансова корекция (ФК) в размер на 25 % върху поисканите за възстановяване разходи по договор № ИРО-2527/21.01.2021г. с изпълнител ДЗЗД „ПЛЕВЕН 2020“ на стойност 9 642 814,38 лв. без ДДС, приети за допустими за финансиране по ОПОС 2014-2020г. и представляващи средства от ЕСИФ по смисъла на чл.1, ал.2 от ЗУСЕФСУ, за констатирани три нарушения на правилата за определяне на изпълнител по проведена обществена поръчка.

С Решение № 395/08.08.2023г. по адм. дело № 453/2023г., настоящият състав е отхвърлил жалбата на Община Плевен срещу оспореното РФК. В мотивите си съдът е приел, че две от нарушенията не са били извършени от бенефициера, но това не се е отразило на крайния извод за законосъобразност на оспорения акт, доколкото е доказано второто нарушение и е определена на основание чл.72, ал.4 от ЗУСЕФСУ една обща финансова корекция в размер на 25 % от стойността на засегнатите от нарушението и признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране по програмата разходи.

Искането за поправка на очевидна фактическа грешка не е ограничено със срок. То е направено от надлежна, участвала в производството страна, поради което е допустимо.

Разгледано по същество, искането е неоснователно.

Съгласно разпоредбата на чл.175, ал.1 от АПК, съдът може да поправи допуснати в решението писмени грешки, грешки в пресмятането или други подобни очевидни неточности. Очевидна фактическа грешка е налице, когато е налице несъответствие между формираната истински воля на съда и нейното външно изразяване в писмения текст на решението. В конкретния случай това условие не е налице, поради което молбата следва да се отхвърли. Не се сочи и конкретна дума, израз, изречение или число, при изписване на които да е била допусната грешка от съда и да се иска тяхната поправка в постановения съдебен акт.

Съгласно чл.72, ал.4 от ЗУСЕФСУ, при констатирани два или повече случаи на нередност по чл.70, ал.1, т.9 се определя една корекция за всички нарушения, засягащи едни и същи допустими разходи, чийто размер е равен на най-високия процент, приложен за всяко от тях в акта по чл.73, ал.1. В случая РУО е констатирал три отделни нарушения по чл.70, ал.1, т.9, за всяко от които е предвидена ФК в размер на 25 %. Тъй като нарушенията касаят едни и същи разходи – тези по договор № ИРО-2527/21.01.2021г. с изпълнител ДЗЗД „ПЛЕВЕН 2020“, то в съответствие с правилото на чл.72, ал.4 от ЗУСЕФСУ е наложена една финансова корекция в най-високия размер, а именно 25 %.

В акта по чл.73, ал.1 от ЗУСЕФСУ органът установява наличието на нередности, за които се дължи определяне на финансова корекция, поради включването им в Приложение №1 към чл.2, ал.1 на Наредбата за нередности. Това е основанието на финансовата корекция, което чл.73, ал.1 от ЗУСЕФСУ визира. Но това основание – наличието на нередност, има само установително действие, не и само по себе си разпоредително, тъй като без определен (определяем) размер на финансовата корекция не може да възникне задължение за нея. С оглед на това едва след определянето и на размера на финансовата корекция за установената нередност, а когато те са повече от една – и след преценка на обстоятелствата по чл.72, ал.4 от ЗУСЕФСУ, органът ще разпореди (задължи) бенефициера да изпълни определената/една от определените финансови корекции, т.е. задължение за бенефициера създава разпоредителната част, която определя размера на финансовата корекция. Именно това е ликвидното (определено по основание и по размер) задължение, което се възлага на бенефициера с решението по чл.73, ал.1 от ЗУСЕФСУ. Изводът на съда за неосъщественост на първата и третата установени от органа нередности не се отразява на законосъобразността на определената от РУО финансова корекция. Горното изрично е посочено в мотивите на съдебното решение, чиято поправка се иска.

Следователно формираната воля на съда в мотивите към постановеното решение и в самия диспозитив е в един и същ смисъл по отношение крайния размер на определената финансова корекция по РФК, съответно липсва основание за частична отмяна на оспорения акт с диспозитива на съдебното решение, поради което молбата следва да се остави без уважение.

В същия смисъл е и трайно установената практика на ВАС по аналогични казуси – така Решение № 1397/08.02.2023г. по адм. д. № 6977/2022г., Решение № 11928/21.12.2022г. по адм. д. № 6977/2022г., Решение № 1158/02.02.2023г. по адм. д. № 7871/2022г., Решение № 4906/10.05.2023г. по адм. д. № 10561/2022г., Решение № 2117/27.02.2023г. по адм. д. № 8748/2022г., Решение № 7542/01.08.2022г. по адм. д. № 4414/2022г. и много други.

Водим от горното и на основание чл.175, ал.2 от АПК, Плевенски административен съд, седми административен състав

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ молбата на ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда“ 2014-2020г. за поправка на очевидна фактическа грешка в Решение № 395 от 08.08.2023г. по адм. д. № 453/2023г. по описа на Административен съд Плевен.

Решението може да бъде обжалвано чрез Административен съд Плевен пред Върховния административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването му.

Препис от решението да се изпрати на страните по делото.

 

      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /п/