Р Е Ш Е Н И Е №28
гр. Търговище, 12.03.2021г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Търговище, в открито съдебно заседание на девети
март две хиляди двадесет и първа година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: РОСИЦА ЦВЕТКОВА
ЧЛЕНОВЕ: КРАСИМИРА ТОДОРОВА
АЛБЕНА СТЕФАНОВА
при секретаря Стоянка Иванова и с
участието на прокурор Васил Ангелов, като разгледа докладваното от председателя
КНАХД № 29 по описа на Административен съд –
Търговище за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл. 63 от ЗАНН.
Образувано е по касационна жалба на
процесуален представител на ЦУ на НАП против решение № 33 от 28.01.2021г. на
Търговищкия районен съд, постановено по НАХД № 967/2020г. Касационното
основание, което се сочи, е нарушение на
закона. Поддържа се, че районният съд неправилно е приложил закона, като е
счел, че е извършено нарушение, което не води до неотразяване на приходи и
респ. е по-леко наказуемо. По тези съображения се прави искане съдът да отмени
решението на първоинстанционния съд и да потвърди наказателното постановление.
Ответникът “СИТИ КОНТРОЛ И КАРУОШ”
ЕООД, редовно призован, чрез процесуален представител оспорва основателността
на жалбата. Обосновава, че решението е съобразено с материалния закон и следва
да бъде оставено в сила.
Представителят на ТОП дава
заключение за неоснователност на жалбата. Счита, че решението на ТРС следва да бъде
потвърдено.
Административен съд – Търговище, при
преценка на допустимостта на жалбата и след като извърши касационна проверка на
обжалваното решение, с оглед наведеното с жалбата касационно основание и
правомощията си по чл. 218, ал.2 от АПК, установи следното:
Касационната жалба е подадена в
срока по чл. 211, ал. 1 от АПК от надлежна страна и е процесуално допустима. Разгледана по същество е
основателна.
С обжалваното решение ТРС е изменил наказателното
постановление № 539940 – F563560 от 07.10.2020г., издадено от Началник на отдел
„Оперативни дейности“ - Варна към ЦУ на НАП, с което на “СИТИ КОНТРОЛ И КАРУОШ”
ЕООД – гр.Търговище, ул. „…“ № .., на основание чл. 185, ал. 2, изр. 1 от ЗДДС
е наложена имуществена санкция в размер на 3000 лева, като на основание чл.185,
ал. 2, изр. 2 във връзка с ал. 1 от ЗДДС е намалил размера на имуществената
санкция от 3000 на 500 лв.
Установената от районния съд
фактическа обстановка е следната: На 29.07.2020 г. в 16.00 часа служители на НАП извършили
проверка на търговски обект – автомивка на самообслужване, находящ се в гр.
Търговище, ул. „…“ № .., стопанисван от „Сити Контрол и Каруош” ЕООД.
Проверяващите установили, че в обекта, вляво от клетка за измиване № 6, е
поставен автомат – прахосмукачка на самообслужване, включен в електрическо
захранване и оборудван с механизъм за приемане на монети, без на него да е
монтирано и въведено в експлоатация фискално устройство, вградено в автомат на
самообслужване (ФУВАС). В присъствието на проверяващите от управителя на
дружеството било извършено преброяване на наличните в автомата монети и
съставен опис на паричните средства, като се установила сумата от 107 лева.
Била извършена справка в системата на НАП, от която се установило, че на
адреса, и въобще от дружеството към момента на извършване на справката, няма
регистрирани ФУВАС. При така установените факти проверяващите приели, че „Сити
Контрол и Каруош” ЕООД, като задължено лице по чл. 3 от Наредба №
Н-18/13.12.2006 г. на МФ, не е изпълнило задължението си да монтира, въведе в
експлоатация и регистрира в НАП ФУВАС от датата на започване на дейността си.
За резултатите от проверката бил съставен констативен протокол, а на 07.08.2020
г в гр. Търговище, в присъствието на управителя на дружеството – нарушител, бил
съставен АУАН № F563563 за нарушение на чл. 3, ал. 8 във вр. с чл. 7, ал. 1 от
Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ. Актът бил връчен на управителя на
дружеството, от когото в законоустановения срок по ЗАНН е постъпило възражение,
с което моли нарушението да бъде квалифицирано като маловажен случай по смисъла
на чл. 28 от ЗАНН. Приемайки възражението за неоснователно, административно
наказващият орган Началник отдел „Оперативни дейности“ - Варна в Централно
управление на НАП издал НП № 539940- F563560 от 07.10.2020 г., с което на
дружеството на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС е наложено административно
наказание - „имуществена санкция” в размер на 3000 лева.
Въз основа на тези факти ТРС е
обосновал извод, че наказателното постановление е издадено от компетентен
орган, в предвидената от закона форма и при липса на процесуално нарушение,
като е изложил мотиви по направените в тази връзка възражения от името на
оспорващото дружество. При преценка на материалната законосъобразност на
оспореното наказателно постановление, съдът е аргументирал, че безспорно е извършено
нарушение на чл.7, ал.1 във вр. с чл.3, ал. 8 от Наредба № Н-18 /13.12.2006г.
на МФ, което е наказуемо на основание чл.185, ал.2 от ЗДДС. Съдът е приел, че в
хода на административно-наказателното производство не е установено, че
нарушението е довело до неотразяване на приходи – от една страна, а от друга,
че от страна на дружеството са представени неоспорени от
административно-наказващия орган доказателства, че ежемесечно са осчетоводявани
постъпилите суми в автомата. По тези съображения съдът е обосновал, че
наказанието следва да бъде определено в размерите по ал.1 на чл. 185 от ЗДДС на
основание чл. 185, ал.2, изр. 2 от същия закон и е изменил наказателното
постановление в частта на наложената санкция.
Тези изводи по приложението на
материалния закон не могат да бъдат споделени. Редакцията на нормата на чл.
185, ал. 2 от ЗДДС сочи на извод, че при констатирано нарушение на изискванията
на Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в
търговските обекти чрез фискални устройства, административно-наказващият орган
не е длъжен да установи някакъв конкретен размер на неотразените доходи, за да
приложи нормата на чл. 185, ал. 2, изр. първо от ЗДДС. Нарушението по чл. 7,
ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г., изразяващо се в липсата на въведено в
експлоатация фискално устройство за търговския обект с изградена дистанционна
връзка с НАП, е от такова естество, че по дефиниция води до неотчитане на
приходи и само по изключение – няма такава последица. В този смисъл и решение
от 26.08.2020 г. на АдмС - Русе по к. а. н. д. № 228/2020 г. Приложението на
чл. 185, ал. 2, изр. първо от ЗДДС не изисква в НП и АУАН да се сочи и респ.
установява, че нарушението е довело до неотразяване на приходи, тъй като това
не е елемент от състава на нарушението. Напротив, приложението на
привилегирования състав изисква да се установи, че конкретното нарушение не е
довело до неотразяване на приходи, което означава да се установи, че всички
приходи от извършените продажби от съответния търговски обект са били отразени
или, че от обекта не са реализирани каквито и да било доходи. Обстоятелството,
че дружеството е отчитало приходи, не означава автоматично, че е отчитало
всички приходи от извършените продажби от посочения автомат, който е
функционирал без фискално устройство, което да подава данни в НАП за
извършените продажби. На база представените писмени доказателства подобен извод
не може да бъде обоснован и е напълно произволен.
По тези съображения съдът приема, че
правилната правна квалификация на нарушението, както е приел и наказващият
орган, е по чл. 185, ал. 2, изр. първо от ЗДДС.
По изложените съображения съдът
приема, че решението на районния съд е неправилно и следва да бъде отменено, на
основание чл. 221, ал.2 от АПК във връзка с чл. 63 от ЗАНН. При осъществяване
на правомощията си по чл. 222, ал.1 от АПК и въз основа на фактите, установени
от районния съд, настоящият съдебен състав съобрази следното: От формална
страна наказателното постановление е издадено от компетентен орган, в изпълнение на функциите му и в него се
съдържат всички изискуеми от закона реквизити. В хода на
административно-наказателното производство не са допуснати съществени
процесуални нарушения, като наказателното постановление съответства на
материалния закон, по изложените по-горе съображения. Наложеното наказание е в
законоустановения минимален размер, което предвид продължителния период на
работа на апарата без регистрирано фискално устройство не може да се приеме за справедливо
определен, но съдът няма правомощия да утежнява наложената санкция. Липсата на
основания за приложението на чл. 28 от ЗАНН е подробно аргументирана от РС и
затова съображенията в тази насока не следва да се преповтарят.
С оглед изхода на делото следва да
се постави претенцията за присъждане на разноски на касационния жалбоподател в
минимален размер за юрисконсултско възнаграждение. Съгласно чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, в съдебните производства по ал. 1 страните имат право на присъждане на
разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс. На основание чл. 63,
ал. 5 от ЗАНН, в полза на юридически лица или еднолични търговци се присъжда и
възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били защитавани от ю..
Размерът на присъденото възнаграждение не може да надхвърля максималния размер
за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната
помощ. Съгласно чл. 37, ал.1 от ЗПП, заплащането на правната помощ е съобразно
вида и количеството на извършената дейност и се определя в наредба на Министерския
съвет по предложение на НБПП. За защита по дела по ЗАНН в чл. 27е от Наредбата
за заплащане на правната помощ е предвидено възнаграждение от 80 лв. до 120 лв.
При тази правна рамка съдът приема, че претенцията за заплащане на разноски за ю.
в размер на 80лв. е основателна и следва да бъде уважена. По тези съображения “СИТИ
КОНТРОЛ И КАРУОШ” ЕООД – гр.Търговище, ул. „Цар Освободител“ № 43, следва да
бъде осъдено да плати на ЦУ на НАП разноски по делото в размер на 80 лв.
Водим от горното и на основание чл.
221, ал.2 от АПК във връзка с чл. 63 от ЗАНН,
Административен съд – Търговище,
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ решение № 33 от 28.01.2021г.
на Търговищкия районен съд, постановено по НАХД № 967/2020г., като вместо него
ПОСТАНОВЯВА:
ПОТВЪРЖДАВА наказателното
постановление № 539940 – F563560 от 07.10.2020г., издадено от Началник на отдел
„Оперативни дейности“ - Варна към ЦУ на НАП, с което на “СИТИ КОНТРОЛ И КАРУОШ”
ЕООД – гр.Търговище, ул. „Цар Освободител“ № 43, на основание чл. 185, ал. 2,
изр. 1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 3000 лева.
ОСЪЖДА „СИТИ КОНТРОЛ И КАРУОШ” ЕООД
– гр.Търговище, ул. „…“ № .., представлявано от А.Х. А., да плати на ЦУ на НАП
разноски по делото в размер на 80 лв.
Решението не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.