Решение по дело №2878/2018 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2047
Дата: 30 октомври 2019 г. (в сила от 23 юни 2020 г.)
Съдия: Мария Димитрова Иванова Даскалова
Дело: 20187050702878
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 октомври 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№ ............/………………………….., гр. Варна

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Административен съд – Варна, седемнадесети състав, в открито съдебно заседание на втори април две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

Председател: М. Иванова-Даскалова

 

Секретар: Оля Йорданова

Като разгледа докладваното от административния съдия Административно дело №2878 по описа за 2018г., за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и следв. от АПК във вр. с чл.53б, ал.7 от ЗКИР.

Образувано е по жалба подадена от „ТОРА“ЕООД-гр.Добрич срещу Заповед №18-6053/20.07.2018г. на Началника на службата по геодезия, картография и кадастър-Варна, с която на основание чл.51 ал.1 т.3 и чл.53б, ал.5 от ЗКИР е одобрено изменение в кадастрална карта и кадастрални регистри на с.Баново, ЕКАТТЕ 02662, общ.Суворово, одобрена със заповед № РД-18-66/08.07.2016г. на ИД на АГКК, представляващо отстраняване на явна фактическа грешка, съответствие с документ за собственост и отразяване границите на зоната за ограничение във връзка с §5, т.3 от ЗУТ чрез нанасяне на нови обекти: ПИ 02662.6.108 и ПИ 02662.6.109 и промяна в границите на съществуващите обекти: ПИ 02662.6.87 и ПИ 02662.6.88.

С жалбата се оспорва заповедта като незаконосъобразна. В нея не било посочено в какво точно се изразява установената явна фактическа грешка, за какво съответствие с документ за собственост става въпрос, кои са границите на зоната на ограничение във връзка с §5, т.З от ЗУТ. Не било посочено коя от двете хипотези в дефиницията за явна фактическа грешка дадена в §1, т.9 от ДР на ЗКИР административния орган приел, че е налице и на какво основание. Предвид определението в §1, т.20 от ДР на ЗКИР на „зона на ограничение", в заповедта не било посочено ясно коя е зоната на ограничение, кои поземлени имоти или части от тях попадат в нея, какви са въведените ограничения в ползването или извършването на дейности, както и за какви мрежи и съоръжения от техническата инфраструктура е налице определена сервитутна ивица по смисъла на §5, т.ЗЗ от ЗУТ, как тя е учредена и как е индивидуализирана. Посоченият в Заповедта НА №18 от 17.12.2004г. бил вписан в СВ-Девня, а не в СВ-Варна и с него на основание чл.483, ал.1 от ГПК /отм./ било установетно правото на собственост на „МАНЕКС СЪН”АД върху СВИНЕУГОИТЕЛЕН КОМПЛЕКС в с.Слънчево, общ. Аксаково и четири поземлени имота с начин на трайно ползване „водоем“ в землището на с.Калиманци, община Суворово. Този НА не установявал право на собственост върху ПИ 02662.6.87 и ПИ 02662.6.88, от които е образуван ПИ 02662.6.109, нито върху ПИ № 006018 в землището на с.Баново, общ.Суворово, от който са образувани ПИ 02662.6.87 и ПИ 02662.6.88. „ТОРА“ ЕООД–Добрич бил единствен собственик на ПИ 02662.6.87 и ПИ 02662.6.88, които придобило чрез покупко-продажба на земеделска земя с НА №46 т.ІV дело №656/2015г., вписан в Службата по вписванията –Девня. Неясно защо в заповедта било посочено, че съгласно чл.54, ал.2 от ЗКИР подлежи на обжалване в 14-дневен срок, тъй като чл.54 от ЗКИР реграментирал реда за изменение на КККР на основание непълнота или грешката, а не явна фактическа грешка. При спор за материално право, непълнота или грешката се отстранявала след решаване на спора по съдебен ред, което не било относимо за явната  фактическа грешка. Поради това Заповедта за одобряване на изменение на КККР на с.Баново, общ.Суворово била издадена при съществено нарушение на административно-производствените правила и в противоречие с материалноправни разпоредби и следвало да бъде отменена. Претендират присъждане на направените по делото разноски. В хода по същество процесуалният представител поддържа доводите в жалбата за отмяна на заповедта, като допълнително сочи допуснато съществено процесуално нарушение, тъй като административния орган не изпълнил задължението си по чл.26, ал.1 от АПК да уведоми „Тора“ за започване на производство по изменение на КККР. Счита, че липсват мотиви в заповедта. Депозира подробна писмена защита. Моли за отмяна на заповедта и за присъждане на жалбоподателя на направените  разноски, включително за адвокатско възнаграждение, за които представя списък.

Ответникът - Началникът на Службата по геодезия, картография и кадастър - гр.Варна депозира административната преписка по издаване на заповедта. В писмено становище /л.10/ заявява, че оспорва изцяло жалбата. Намира я за неоснователна и недоказана и моли да бъде отхвърлена. Прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар, в случай че претендираният такъв надхвърля минималния по Наредба №1/2004г. и моли да бъде редуциран на минималния в наредбата.

Заинтересованата страна МАНЕКС СЪН“АД-с.Слънчево, общ.Аксаково чрез процесуален представител депозира писмен отговор със съображения за неоснователност на жалбата. Заповедта била издадена от компетентен орган, с необходимото съдържание, с фактически и правни основания, съответстващи на разпоредителна й част. Още с Решение №КЗ-1/12.04.1996г. на Комисията за земята в т.VІ била разрешена промяна на предназначението на земеделската земя, върху която било извършено разширение на обекта „Свинеугоителен комплекс-Слънчево“, вкл. с площта от 19.093дка земя в землището на с.Калиманци, общ.Суворов за земята в пояс „А“ на санитарно-охранителна зона около каптажи 1 и 2, водоем и помпена станция и земята за пояс „А“ на санитарно-охранителна зона около вододайна зона, състояща се от 7 броя каптажи. С Акт за въвеждане във владение и трасиране на границите при промяната на предназначението на земеделски земи за неотложни държавни и общински нужди от 02.10.1996г. „СУК“ЕООД бил въведен във владение на имотите представляващи 19.093дка земя с описаните съоръжения, които в АЧДС №74/24.02.1997г. било отразено, че са включени в капитала му. При приватизацията на „СУК“ЕООД имотите станали част от имуществото на „СУК“АД, което с Решение №6194/03.10.2005г. на ВОС било преименувано на „Манекс сън“АД. С оглед на това дружеството било собственик на земята, представляваща санитарно-охранителна зона „А“ около вододайната зона и 7 броя каптажи и притежавало правото да инициира производство за поправка на явната фактическа грешка в кадастралната карта и регистър, за което била издадена Заповедта. Тя била постановена при спазване на административнопроизводствените правила и в съответствие с приложимия закон. В съдебно заседание и в хода по същество представителят поддържа доводите за отхвърляне на жалбата като неоснователна. Счита Заповедта за издадена в съответствие с особените изисквания на закона и претендира присъждане на дружеството на разноските направени във връзка с делото. Депозира подробни писмени бележки, в които излага фактите и обстоятелствата, с оглед на които счита за доказано, че „МАНЕКС СЪН“АД по силата на чл.17а ЗППДОбП / отм./ е придобило собствеността на процесната площ от 19.903дка, представляващи 2.640дка за пояс „А“ на СОЗ около №1 и 2, водоем и помпена станция и 17.263дка за пояс „А“ на СОЗ около вододайна зона, състояща се от 7 бр. каптажи, ведно със земята и съоръженията в с.Слънчево с площ от 331.1 дка. Изтъква, че в писмото изх. №12/04.02.1997г. от Общинска поземлена комисия е посочено, че тази територия не представлява земеделска земя. Тя и съоръженията в нея фигурирали като актив придобит още през 1996г. в счетоводните сметки на „Манекс Сън“ АД и видно от схемата на целия животновъден комплекс. Каптажите и водопроводът представлявали съоръжение разположено в процесния новообразуван имот, а водовземането и водоползването от този водоем се извършвало и заплащало от „Манекс Сън“ АД съгласно представените документи от Басейнова дирекция „Черноморски район. Тъй като тази територия не била земеделска земя, не било допуснато нарушение на закона като не бил съгласуван проекта за изменение на КККР с директора на Обл. дирекция „Земеделие“. Позовава се на приетото по делото заключение на вещото лице, че в скицата-проект за изменение са посочени коректно координатите на определящите гранични точки на нанасяните обекти и на санитарно-охранителната им зона, площта им и др. основни данни. Поради със Заповедта за изменение на КККР била отстранена правилно явната фактическа грешка и отразени правилно и в съответствие с материалните изисквания имотите на „Манекс Сън“ АД с оглед начинът им на трайно ползване, граници, площ и др. основни кадастрални данни. Моли жалбата да бъде отхвърлена и присъдени направените по делото разноски.

Жалбата е допустима. Подадена е в срок и срещу подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност административен акт. За „ТОРА“ЕООД-гр.Добрич е налице правен интерес и активна легитимация за оспорването, тъй като е вписано в кадастралния регистър към действащата кадастрална карта като съсобственик на ПИ 02662.6.87 и ПИ 02662.6.88, чиито граници и площ се изменят със Заповедта. С оглед на това тя е административен акт, който засяга неблагоприятно правата и интересите му.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Съдебната проверка на Заповедта съгласно чл.168 ал.1 от АПК бе извършена освен по оплакванията в жалбата, поддържани от представителят в съдебно заседание и на всички основания по чл.146 от АПК.

От приложените към жалбата, представените с административната преписка и приети в съдебна фаза писмени доказателства, както и заключението на съдебно-техническата експетиза, като взе предвид изявленията на представителите на страните, при съобразяване на приложимите правни норми, съдът достигна до следните фактически установявания и правни изводи:

Със Заповед №РД-18-66/08.07.2016г. на Изпълнителния директор на АГКК на основание чл.49 от ЗКИР е одобрена кадастралната карта и регистър на с.Баново, ЕКАТЕ 02662, общ.Суворово. Заповедта за одобряване на КККР е обнародвана в ДВк бр.67/26.08.2016г. /л.51/ с указание за възможността да бъде оспорена в 30-дневен срок от обнародването й. Няма спор по делото и от писмените доказателстнва се установява, че тази заповед не е обжалвана и в края на септември 2016г. е влязла в сила със следните отразявания за основните обекти:

-ПИ 02662.6.87 с площ 49986кв.м, с трайно предназначение на територията „земеделска“, начин на трайно ползване „пасище“, 7-ма категория на земята при неполивни условия, с номер по предходния план 006087 и записан собственик - „ТОРА“ЕООД с документ НА №46 от 15.04.2015г. на СВ-Девня, съгласно скицата на л.53 от делото;

-ПИ 02662.6.88 с площ 97782кв.м, с трайно предназначение на територията „земеделска“, начин на трайно ползване „пасище“, 7-ма категория на земята при неполивни условия, с номер по предходния план 006088 и записан собственик-„ТОРА“ЕООД с документ НА №46 от 15.04.2015г. на СВ-Девня, съгласно скицата на л.54 от делото;.

За тези ПИ 02662.6.87 и ПИ 02662.6.88 по КККР на с.Баново в писмото от 26.04.2018г. на Началника на ОС“Земеделие“-Суворово при ОД “Земеделие“-Варна е посочено, че са имоти в землището на с.Баново, получени от разделянето на имот 006018 по КВС. Видно от скицата от 24.02.1995г., по това време парцел №18 в масив 6 по КВС бил с площ 147,78дка в местност „Соуджик“ и представлявал мери и пасища от Държавния поземлен фонд. В писмото от ОС“Земеделие“-Суворово е посочено, че нямало информация за нанасени в имот 006018 по КВС съществуващи водопроводни съоръжения.

С договор за замяна на недвижими имоти от 2007г. вписан с №281 от 22.05.2007г. в СД-Девня, собствеността върху този имот 006018 е прехвърлена от МЗГ на „Център за научноизследователска, образователна и производствена дейност по лозата и виното“ООД-гр.Варна.

В НА за покупко-продажба №122 т.ІІІ от 15.04.2015г., вписан с №46 от 15.04.2015г.  в СВ–Девня, с който „ТОРА“ЕООД-гр.Добрич придобило собствеността върху поземлен имот 006018 в землището на с.Баново, в местността „Соуджик“ също е посочено, че имота е с площ 147,777дка, с начин на трайно ползване „Пасище, мера“, 7-ма категория на земята при неполивни условия. От издадените на 12.10.2015г. и на 25.11.2015г. скици от Общ. служба „Земеделие“ е видно, че от поземлен имот 006018 са образувани имоти  006087 и 006088 със посочената в тях площ и граници.

Няма спор, че във тези карти и планове, поддържани от ОС“Земеделие“-Суворово не е имало данни и не са били нанесени санитарно-охранителната зона с каптажите и др. съоръжения, във връзка с които още през 1996г. с Решение №КЗ-1/12.04.1996г. на Комисията за земята е било променено предназначението на 19903кв.м земя, която включвала 2.640дка за пояс „А“ на СОЗ около каптажи 1 и 2, водоем и помпена станция и 17.263дка за пояс „А“ на СОЗ около вододайна зона, състояща се от 7 бр. каптажи в в землището на общ.Суворово, с.Калиманци, границите на които са посочени в приложените към решението кадастрални и генерални /парцеларни/ планове.

Въз основа на това рашение за промяна предназначението на земята и заплатените средства от „СУК“ЕООД-с.Слънчево, с Акт от 02.10.1996г. това дружество е въведено във владение и са трасирани границите на изградения обект:  пояс „А“ на СОЗ около №1 и 2, водоем, помпена станция и вододайна зона, състояща се от 7 каптажа с обща площ 19.703дка, които включвали:

- площ от 2.640дка за пояс „А“ на СОЗ около каптажи 1 и 2, водоем и помпена станция;

-площ от 17263кв.м за пояс „А“ на СОЗ около вододайна зона, състояща се от 7 броя каптажи.

Всичко това е отразено и в писмото издадено на 04.02.1997г. от Председателя на Общинска поземлена комисия Суворово /л.69/, в което е посочено, че имота за който е издадено Решението на Комисията по земята не е земеделска земя, а застроен терен със СОЗ „А“  с площ 19,903дка и е изключен от Плана за земеразделяне на с.Калиманци, който бил в процес на изработване и по отношение на който нямало реституционни претенции.

Визно от съставения Акт за частна държавна собственост №74 от 24.02.1997г. , в него като собственост на „СУК“ЕАД-с.Слънчево са описани притежаваните от дружеството общо 353,03дка земя, в които са включени помпената станция в с.Калиманци, ведно с оценените през 1996г. площадки с №9 и №10 в землището на с.Калиманци с обща площ 19,903дка. Сред активите в анализа за правното състояние на дружеството фигурират площадка №9 - Пояс А на СОЗ около 2 бр. каптажи, водоем и помпена станция със земята, върху която са с площ 2.640дка и площадка № 10 - Пояс А на СОЗ около вододайна зона и 7 броя каптажи със земята върху която са с площ 17.263дка.

От представените по делото писмени доказателства и извлечения от счетоводните документи се установява, че „Манекс Сън“ АД-с.Слъчнево е новото наименование на „СУК“ЕАД-с.Слънчево и в счетоводните му сметки като негови активи се водят земята с площ 2.640дка в която попада СОЗ около 2 бр. каптажи , водоема и помпената станция в с.Калиманци и земята с площ 17.263дка, в която попада СОЗ около вододайната зона със 7 броя каптажи, ведно с водопровода, който е отразен на схемата на целия животновъден комплекс, част от които попадат в землището на с.Баново. От представените писмени доказателства – разрешителни, писма и др. издадени от Басейнова дирекция “Черноморски район“ се установява, че водоползването от процесния водоем се извършва от „Манекс Сън“АД за нуждите на свинеугоителния комплекс, за което заплаща съответните такси.

Доказателствата подкрепят заявеното от пълномощника на „МАНЕКС СЪН“ АД, че то е собственик на земята, в която попадат каптажите и СОЗ по силата на чл.17а ЗППДОбП /отм./ още в качеството му на „СУК“АД, с което предходно наименование дружеството е посочено в АДС от 1997г. и е било до вписване на промяната с Решение от 03.10.2005г. на Окръжен съд-Варна. Тази собственост е удостоверена в съставения НА №29 том І от 17.12.2005г., вписан с акт №18 том Х от 17.12.2005г. на СВ-Девня, в който като отделни имоти са описани площите с начин на трайно ползване „водоем“, попадащи в землищата на с.Калиманци и с.Баново,  общ.Суворово.

Тъй като тези площи предназначени още 1996г. за водоеми, в които попадат СОЗ с каптажите и др. съоръжения съществуват на място и са били отразени в генералния парцеларен план и др. документи и книжа, но в частта, с която които попадат в землището на с.Баново, общ.Суворово не са били нанесени в Плана за земеразделянето на това землище, при интегрирането му в кадастралната карта също са останали неотразени имакар да съществуват на място, не фигурират в КККР влязла в сила 2016г.

 За отстраняване на тази грешка е инициирано административно производство за изменение на КККР от заинтересованото лице - „МАНЕКС СЪН“АД-Варна, което подало в СГКК-Варна заявление с вх.№01-238814/27.06.2018г. /л.56 и следв./ с искане за изменение на КККР за ПИ 02662.6.87 и ПИ 02662.6.88 със скица-проект, обяснителна записка, документи за собственост и др., при което да се обособи имот за водоемите негова собственост. Представени са документите, удостоверяващи собствеността на „МАНЕКС СЪН“АД-Варна /бивше „СУК“ЕООД-с.Слънчево/ върху площта, описана в Решение №КЗ-1/12.04.1996г. на Комисията за земята, с което било променено предназначението на земята с площ 17263кв.м с отреждането й за санитарно-охранителна зона около вододайна зона, състояща се от 7 броя каптажи; Акта за въвеждане във владение и трасиране на границите на тези земи с променено предназначение от земеделски земи в земи за неотложни държавни и общински нужди, с който от 02.10.1996г. „СУК“ЕООД е въведен във владение на имотите представляващи 19.093дка земя в землището на с.Калиманци със описаните съоръжения. Депозирана е със заявлението обяснителна записка, че за тази зона и каптажите, в частта попадаща в землището на с.Калиманци, общ. Суворово е обособен ПИ 35376.10.115 с площ 12255кв.м – за водоем, с отразен в регистъра собственик „МАНЕКС СЪН“АД-Варна, но в землището на с.Баново, общ. Суворово такъв имот не е отреден в КККР и записан на заявителя. Към заявлението и скицата-проект са представени освен изходните материали, сред които и НА №29, т.І, 17.12.2004г., АЧДС №74/24.02.1997г. и др., така и комбинирана скица, скица-предложение за новообразуваните ПИ, протокол за трасиране на новообразуваните имоти и данни от геодезическите измервания.

Въз основа на заявлението, представените с него документи и проект за изменение в СГКК-Варна изготвен от хравоспособно по ЗКИР лице започнало производство по изменение на КККР на с.Баново във връзка с отстраняване на явна фактическа грешка – по чл.51 ал.1 т.3 от ЗКИР и чл.53б от ЗКИР. Съгласно действащата по това време – юни-юли 2018г. редакция на Закона за кадастъра и имотния регистър, кадастралната карта и кадастралните регистри се поддържат в актуално състояние, като се изменят при наличие на някоя от хипотезите изброени в три точки на чл.51 ал.1 от ЗКИР: изменения в данните за обектите на кадастъра, настъпили след влизането в сила на кадастралната карта и кадастралните регистри; при непълноти или грешки; при явна фактическа грешка. Съгласно чл.51, ал.2 и следв. от ЗКИР измененията в кадастралната карта и кадастралните регистри в тези хипотези се извършват от СГКК по местонахождение на имота по заявление от собственик, друго лице, когато това е предвидено в закон, или въз основа на служебно постъпила информация от ведомство или община. За извършване на измененията в кадастралната карта от правоспособно лице по кадастър се изработва проект в цифров вид във формата по чл.12, т.5 и в графичен вид, в който новообразуваните имоти са индивидуализирани с граници и идентификатор. Съгласно чл.51 ал.6 от ЗКИР при промяна на граници на поземлени имоти и сгради, при създаване на нови обекти на кадастъра, при допълване на непълноти или поправяне на грешки, както и при отстраняване на явна фактическа грешка в кадастралната карта, проектът съдържа и данни от геодезически измервания.

В чл.53б, ал.1 от ЗКИР е конкретизирано, че явна фактическа грешка се отстранява от АГКК по заявление от заинтересовано лице или при установяването й от службата по геодезия, картография и кадастър. За явната фактическа грешка е предвидено, че се отстранява въз основа на проект за изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти, изработен от правоспособно лице, по възлагане от АГКК или по възлагане на заинтересовано лице, като проекта се изисква да обхваща всички поземлени имоти, засегнати от установената явна фактическа грешка – чл.53б, ал.2 и ал.3 от ЗКИР. В чл.53б, ал.4 от ЗКИР изрично е разписано, че АГКК изпраща проекта за изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти по ал.2 на директора на областна дирекция "Земеделие" за съгласуване относно обезщетяване по реда на чл. 10б от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, съответно на чл.6 и §8 от ПЗР на Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд. При липса на основание за обезщетяване директорът на областна дирекция "Земеделие" връща проекта с мотивирано становище. В чл.53б, ал.5, т.1 от ЗКИР е разписано, че изменението в КККР при отстраняване на явна фактическа грешка, когато засяга до 50 поземлени имота се извършва със заповед на началника на СГКК, а когато касае повече от 50 имота – със заповед на изпълнителния директор на АГКК. Заповедта на началника на СГКК се съобщава на заинтересованите лица по реда на АПК и подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването й пред административния съд по местонахождение на имота, като обжалването й не спира изпълнението й, освен ако съдът не постанови друго. Съгласно чл.53б, ал.6 от ЗКИР, за обезщетяване на засегнатите лица по реда на чл.10б, ал.1 от ЗСПЗЗ или чл.6 и §8 от ПЗР на ЗВСГЗГФ, заповедта, придружена от скицата-проект, се изпраща на общинската служба по земеделие. Скицата-проект за отстраняване на явната фактическа грешка съдържа данни за площта на територията, за която се дължи обезщетение по реда на чл.10б, ал.1 от ЗСПЗЗ, съответно по чл.6 и §8 от ПЗР на ЗВСГЗГФ.

На основание чл.26 ал.1 от АПК от СГКК-Варна е изпратено уведомление за започналото производство по заявлението до директора на областна дирекция "Земеделие" –Варна, с копие до заявителя „Манекс сън“АД, с указание за изразяване на становище в 7-дневен срок. Указано е, че след изтичане на срока КККР ще бъде променена. С оглед на това доказано е оплакването на „ТОРА“ЕООД-Добрич, че не е било уведомено за началото на производството.

В ОД „Земеделие“-Варна уведомителното писмо е получено на 10.07.2018г. и в отговор с писмо от 13.07.2018г. Директорът на ОД“Земеделие“ уведомил Началника на СГКК-Варна, че за изразяване на становище по искането за отстраняване на явна фактическа грешка, следва да им бъдат предоставени копия от документите, представени в СГКК-Варна и копие на КККР в частта на явната фактическа грешка. Посочено е, че в уведомлението липсва информация за землището, имота, площта и др. характеристики, без които не можели да извършат проверка и да изразят становище. Заявил готовност да дадат такова, след представяне на необходимата информация. В административната преписка няма данни да е изпратено второ писмо с копие на преписката – на проекта и на др. документи до областна дирекция "Земеделие" –Варна.

На 20.07.2019г. Началника на службата по геодезия, картография и кадастър-Варна издал Заповед №18-6053/20.07.2018г., с която на основание чл.51 ал.1 т.3 и чл.53б, ал.5 от ЗКИР одобрил изменение в кадастрална карта и кадастрални регистри на с.Баново, ЕКАТТЕ 02662, общ.Суворово, одобрена със Заповед №РД-18-66/08.07.2016г. на ИД на АГКК, представляващо отстраняване на явна фактическа грешка, съответствие с документ за собственост и отразяване границите на зоната за ограничение във връзка с §5, т.3 от ЗУТ като:

1/ нанесъл нови обекти в КККР:

ПИ 02662.6.108 с площ 258кв.м и начин на трайно ползване „пасище“, собственост на „ТОРА“ЕООД с НА №46 от 15.04.2015г. на СВ-Девня, които данни за имота се вписват в кадастралния регистър;

ПИ 02662.6.109 с площ 5481кв.м и начин на трайно ползване „водоем“, собственост на „МАНЕКС СЪН“АД с  НА №18 от 17.12.2004г. на СВ-Варна, които данни за имота се вписват в кадастралния регистър;

2/променил границите на съществуващи обекти в КККР:

на ПИ 02662.6.87, който от площ 49986кв.м преди промяната става с площ 45182кв.м. след промяната, без да се променят останалите му данни: начин на трайно ползване „пасище“, собственост на „ТОРА“ЕООД с НА №46 от 15.04.2015г. на СВ-Девня;

на ПИ 02662.6.88, който от площ 97782кв.м преди промяната става с площ 96847кв.м. след промяната, без да се променят останалите му данни: начин на трайно ползване „пасище“, собственост на „ТОРА“ЕООД с НА №46 от 15.04.2015г. на СВ-Девня.

На основание чл.61 ал.1 от АПК за тази Заповед за изменение са изпратени съобщения до заявителя „МАНЕКС СЪН“АД-с.Слънчево, до „ТОРА“ЕООД-гр.Добрич, както и до Областна дирекция "Земеделие" –Варна, с приложени копия на заповедта и на скицата-проект. Писмото със заповезна за изменение е получено на 25.07.2018г. от ОД“Земеделие“, на 06.08.2019г. от „МАНЕКС СЪН“АД-с.Слънчево и на 14.08.2018г. от „ТОРА“ЕООД-гр.Добрич. Последното дружество е оспорило заповедта за изменение на КККР с жалба до съда, с искане за отмяната й като незаконосъобразна и за спиране на допуснатото й предварително изпълнение по силата на закона.

След образуване на делото с Определение №694/13.03.2019г. е спряно допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на Заповед №РД-18-66/08.07.2016г. на ИД на АГКК.

Във връзка със спора между страните и с оглед проверката на оспорената заповед и одобреното с нея изменение на КККР по делото е допусната съдебно-техническа експертиза, заключението по която е прието без оспорване от страните. Вещото лице инженер-геодезист с правоспособност по ЗКИР въз основа на доказателствата приети по делото, след справки в ОС“Земеделие“- Суворово и СГКК – Варна и извършен оглед на място с геодезическо заснемане на терена представя със заключението комбинирана скица, на която с черен цвят показва поземлени имоти 02662.6.87, 02662.6.88, 35376.10.115 по действащата КККР, с червен цвят показва имота с площ 17 263кв.м за пояс „А“ на СОЗ около вододайната зона, състояща се от 7 бр. каптажи по действащия към 12.04.1996г. Генерално - застроителен (парцеларен) план за тях, представляващ неразделна част от Решение № КЗ-1/12.04.1996г. на Комисията за земята.

На комбинираната скица с виолетов цвят и надписи онагледява разположението на землищната граница между селата Баново и Калиманци, общ.Суворово, както е била в Едромащабната топографска карта изработена през 1988г., съобразно която процесните три каптажа и водосъбирателната стая попадат в землището на с.Баново, с каквото разположение са и след изменението на разположението на землищната граница между селата Баново и Калиманци, показан в син цвят на комбинираната скица по Плана за земеразделяне на с.Баново. Описаните в Решение №КЗ-1/12.04.1996г. на Комисията за земята, в Акта за въвеждане във владение от 02.10.1996г. и АДС №74/24.02.1997г. с експертната оценка към него и в НА №29 т.І от 17.12.2004г. вписан с акт №18 от 17.12.2004г. в СВ-Девня 7бр. каптажи и санитарно охранителната им зона с площ 17.263дка вещото лице сочи, че за първи път са отразени в цялост в Едромащабната топографска карта с мащаб 1:5000 /ЕТК/ изработена през 1988г. Въз основа на тази ЕТК била изработена скицата (генерален план) - неразделна част от Решение №КЗ-1/12.04.1996г. на Комисията за земята /л.166 от делото/, в която същобили отразени каптажите и санитарно охранителната зона. При изработване и одобряване на Плана за земеразделяне на с.Баново констатира, че трите  каптажа и водосъбирателната стая не са били отразени, както и санитарно-охранителната им зона. Само част от попадащата в землището на с.Калиманци санитарно-охранителна зона била отразена, поради което при интегрирането иа КВС (Плана за земеразделяне) в КККР, каптажите и СОЗ около тях останали неотразени.

При огледа на място и извършеното контролно геодезическо заснемане на обектите, за които е издадена заповедта за отстраняване на явна фактическа грешка, вещото лице констатира, че трите каптажа и водосъбирателната стая са изградени масивно, от стоманобетон и представляват трайни топографски обекти с изкуствен произход в неурбанизирана територия, като на място санитарно охранителната зона не била оградена с ограда. В съдебно заседание пояснява, че каптажите са шахти с диаметър около 1м–1,20м, разположени в правоъгълна стая, че предствлявали дренирани тръби с дупки, в които попадали подпочвените води, след което по естествения наклон се отвеждали от каптажите в събирателната стая, която била като водоем, на който в единия край влизали тръбите от каптажите, а от другия - по-ниския край излизали тръбите за свинекомплекса. В скиците-проект към заявлението границите на тези обекти били отразени правилно, в съответствие с разположението им на място и в генералния план от 1996г., съобразно координатните на определящите ги гранични точки и на санитарно-охранителната им зона, с площ и др. основни данни. Заключава, че със заповедта за изменение на ККР са нанесени номерата, границите и площите на новосформираните имоти, както и начинът им на трайно ползване и др. основни данни, съобразно изискванията в Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016г. Новообособеният ПИ с идентификатор 02662.6.109 правилно вещото лице сочи, че бил нанесен в КККР с начин на трайно ползване „водоем“, с кода посочен в Приложение №3 към Наредба №РД-02-20-5 от 15.12.2016г. в т.16 от таблицата, касаещ поземлени имоти за водни течения, водни площи и съоръжения, каквато била територията на санитарно-охранителната зона в земл. на с.Баново.

В съдебно заседание вещото лице уточнява, че Генерално-застроителния план е представен на скицата с мащаб 1:10000 /л.166 от делото/, на която има заверки с печати, че е съгласуван с Община Суворово, отдел “ТСУ“, ОС „Земеделие“-Варна,  Комисия по земята-София, „ВиК“, „Линейно кабелно стопанство“, „Електроснабдяване“, БТК АД, Общинска поземлена комисия, Министерство на околната среда. Това бил парцеларен план с обозначение на отделните обекти и връзката между тях, с посочени комуникации, вкл. водопровода, който тръгва от север, минава през процесните имоти и продължава към свинекомплекса в долния десен ъгъл на скицата. По този план имотът с площ 17.263дка бил обозначен с №8 и посочен като вододайна зона, като една част от него попадала в землището на с.Баново,  а друга част - в землището на с. Калиманци.    

Вещото лице сочи, че е проверил в скиците-проекти координатите на граничните точки и установил, че съответстват на Генералния план, респ. на ЕТК, в които имало информация и били свързани с постановяване на решението за смяната предназначението на земята. Старите планове се оцифрявали и при мащабите 1:5000 и 1:10000, допустимата грешка при оцифряването възлизала в рамките на 700кв.м. В тази връзка сочи, че на комбинираната скица е представил в червен цвят границите на имота СОЗ „А“ и установил, че в частта на имота, която попада в землището на с.Баново оцифреното от фирмата, която е  представила линейния проект е коректно направено, от правоспособно лице, а разминаване на границите на имота имало в частта, в която попадал в землището на с.Калиманци.

С оглед изложеното правилно Началникът на СГКК-Варна е преценил, че започналото пред него производство е за изменение на КККР в хипотезата на чл.51 ал.1 т.3 от ЗКИР – поради наличие на явна фактическа грешка в одобрената КККР на с.Баново. Съгласно §1 т.9 от ДР на ЗКИР "явна фактическа грешка" е несъответствието в границите на поземлените имоти между урбанизирана и неурбанизирана територия, получено при обединяване на данните по чл. 41, ал.1, както и несъответствие в границите на съществуващите на местността (терена) трайни топографски обекти с естествен или изкуствен произход в неурбанизирана територия, определени чрез геодезически измервания и границите им от планове и карти, одобрени по реда на ЗСПЗЗ и ЗВСГЗГФ, когато разликите в координатите на определящите ги точки са по-големи от допустимите в наредбата по чл.31. В случая се касае за несъответствие на отразеното в КККР със съществуващите в землището на с.Баново трайни топографски обекти с изкуствен произход, представляващи изградени от стоманобетон 3бр. каптажи и водосъбирателната стая със санитарно-охранителна зона около тях, с площ 5481кв.м, която площ представлява имот с начин на трайно ползване „водоем“. Тази площ като застроен терен с каптажите и водосъбирателната стая със санитарно-охранителната зона около тях не представлява земеделска земя от 1996г., когато е променено предназначението й и с Решение №КД-1/12.04.1996г. на Комисията по земята като земя за неземеделски нужди е включена в капитала на „СУК“ЕАД-с.Слънчево, което е въведено във владение на 02.10.1996г. Тъй като тази площ не е земеделска земя по смисъла на чл.2 от ЗСПЗЗ, както е посочено в писмото от 04.02.1997г. на Председателя на Общинска поземлена комисия-Суворово, тя е изключена от Плана за земеразделяне.

Земята за неземеделски нужди с променено предназначение с Решение №КД-1/12.04.1996г. на Комисията, която е отразена с границите й в гернералния парцеларен план, от която 5481кв.м представляваща СОЗ с 3бр. каптажи и водосъбирателната стая попадат в землището на с.Баново, не е била отразена с това й предназначение в изработените планове за землището на с.Баново. Видно от скиците на земеделските земи издадени от  Общинската служба „Земеделие“-Суворово / а преди това ПК-Суворово/ цялата площ от 147,777дка на имот №006018 е отразявана и третирана като земеделска земя от Държавния поземлен фонд. В резултат на това на 22.05.2007г. от Министъра на земеделието и горите е извършена замяна на собствеността върху земеделски земи от ДПФ, сред които е имот №006018 с цялата площ от 147,777дка срещу други земеделски земи, независимо от извършената още 1996г. промяна на предназначението на 5481кв.м земята, в която попада СОЗ с каптажите и др. съоръжения с площ в землището на с.Баново, с оглед на което тази площ не е представлявала земеделска земя по чл.2 от ЗСПЗЗ.

Тъй като кадастралната карта и кадастралните регистри се създават и поддържат в актуално състояние с цел: документиране на местоположението, границите, трайното предназначение на територията и начина на трайно ползване на недвижимите имоти, правилно от заинтересованото лице – „МАНЕКС СЪН“АД-с.Слънчево в качеството му на собственик на земята с площ 5481кв.м, която не е земеделска земя, а е отредена за водоем с оглед съществуващите в нея каптажи и водосъбирателната стая, със санитарно-охранителната зона за тях е инициирало изменение на действащата КККР на с.Баново и нанасянето им като отделен имот. Изменението касае по-малко от 50 имота, поради което и с оглед местонахождението им, началникът на СГКК-Варна е компетентния да издаде заповед за отстраняване на явната фактическа грешка, съгласно правомощията по чл.53б, ал.5, т.1 от ЗКИР.

Оспорената заповед е издадена в писмена форма и с необходимото съдържание. Фактическите и правни основания, въз основа на които е издадена заповедта са посочени в обстоятелствената й част, в документите цитирани в нея, които се съдържат в преписката. Поради това заповедта отговаря на изискването на чл.59 ал.2 от АПК. Доводите в жалбата за неяснота на посочените в основания за издаването й, за липсата на мотиви за постановяването й със съответната разпоредителна част са неоснователни.

Основателно и доказано е оплакването в жалбата за допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Макар „ТОРА“ЕООД-гр.Добрич да записано като собственик на ПИ 02662.6.87 и ПИ 02662.6.88 в КККР и поисканото изменение да ги засяга, дружеството не е било уведомено за започване на производството. Независимо, че представените със заявлението документи сочат, че площта от 5481кв.м, не е земеделска земя, а е отредена за водоем с оглед съществуващите в нея каптажи и водосъбирателната стая и санитарно-охранителната зона с Решение на Комисията по земята и собственост на „МАНЕКС СЪН“АД-с.Слънчево, тъй като попада в ПИ 02662.6.87 и ПИ 02662.6.88, които са отразени в КККР като земеделска земя, за административният орган е съществувало задължението по чл.53б, ал.4 от ЗКИР да изпрати проекта за изменение на КККР на недвижимите имоти на директора на ОД „Земеделие" –Варна за съгласуване относно обезщетяване по реда на чл.10б от ЗСПЗЗ. Като го уведомил само за започналото производство, без да му предостави проекта за изменение, Началникът на СГКК-Варна фактически е лишил директора на ОД „Земеделие" –Варна от възможността да се запознае и да съгласува скицата-проект за обезщетяване на „ТОРА“ЕООД-гр.Добрич по реда на чл.10б, ал.1 от ЗСПЗЗ за площта от имотите му, която ще бъде нанесена като отделен имот – водоем с друго предназначение и начин на ползване. Това е разписано от законодателя като задължително изискване и част от процедурата по отстраняване на явната фактическа грешка, тъй като когато е налице такава грешка, тя се дължи на несъответствие на съществуващите на местността трайни топографски обекти с естествен или с изкуствен произход в неурбанизираната територия с границите на имотите представляващи земеделски земи в плановете и картите, одобрени по реда на ЗСПЗЗ. При наличие на такава явна фактическа грешка в одобрената кадастрална карта на с.Баново, началникът на СГКК е компетентен да постанови само изменението й, но не може да реши въпросите по обезщетяването на собственика на земеделските земи, чиито граници са били нанесени грешно в плановете и картите одобрени по реда на ЗСПЗЗ. Законово е отчетена възможността при изработване на плановете и картите по ЗСПЗЗ да бъде допуснато несъответствие между границите на имотите, представляващи земеделски земи и съществуващите на място трайни топографски обекти и тъй като данните от тези планове се интегрират в кадастралната карта, създадената в резултат на тази неточност конкуренция в правата на лицата по отношение на земеделските земи и на другите обекти, законодателят е предвидил да се разреши по административен ред, като кадастралната карта се измени и се нанесат коректно имотите представляващи топографски обекти от изкуствен илиестествен произход, а за засегнатата площ съществувала като земеделска земя в картите и плановете по ЗСПЗЗ се определи обезщетение по реда на чл.10б, ал.1 от ЗСПЗЗ. Предвд чл.53б, ал.6 от ЗКИР обезщетяването следва хронологично във времето издаването на заповедта за изменение на КККР при отстраняване на явна фактическа грешка, но преценката за дължимостта на обезщетение на засегнатите лица от отстраняването на явната фактическа грешка по реда на чл.10б, ал. 1 от ЗСПЗЗ се решава от компетентния орган по ЗСПЗЗ и то преди издаването на заповедта за изменение на КККР.

Поради това от доказателствата по делото се налага извода, че Началникът на СГКК-Варна е издал административен акт в обхвата на искането, с което е бил сезиран и изменението е с необходимия и изискуем от закона обем и съдържание, но при допуснато съществено нарушение на административно-производствените правила, което е довело до липса на съгласуване от директора на ОД „Земеделие" –Варна на скицата–проект  за изменение за обезщетяване на „ТОРА“ЕООД-гр.Добрич по реда на чл.10б, ал.1 от ЗСПЗЗ за площта от имотите му, която ще бъде нанесена като отделен имот – водоем с друго предназначение и начин на ползване, което е основание по чл.146 т.3 от АПК за отмяна на заповедта.

На основание чл.173 ал.2 от АПК, преписката по заявлението следва да бъде върната на административния орган за ново процедиране от фазата на изпращане на скицата-проект за изменение на КККР на Директора на ОД“Земеделие“-Варна за съгласуване относно обезщетяването, съгласно чл.53б, ал.4 от ЗКИР.

При този изхода на спора, своевременно направеното искане от представителя на жалбоподателя за присъждане на разноски следва да бъде уважено. На основание чл.143 ал.1 от АПК ответната страна – СГКК-Варна следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя „ТОРА“ЕООД-гр.Добрич направените по делото разноски в общ размер 1258,38лв., от които 558,38лв. - за държавна такса и депозит за вещо лице и 700лв.- за адвокатско възнаграждение. Направеното възражение от ответника за прекомерност на адвокатския хонорар заплатен от жалбоподателя е неоснователно. Заплатеният от дружеството адвокатски хонорар от 700лв. е в размер близък до предвидения минимум от 600лв. за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела по ЗКИР в чл.8 ал.2 т.1 от НАРЕДБА №1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, съобразен е с фактическата и правна сложност на делото. В тази връзка следва да се отчете, че процесуалното представителство от адвоката е осъществено не само във връзка с оспорването на заповедта, а и по направено искане за спиране на допуснатото от закона предварително изпълнение на същата. Искането на заинтересованата страна за присъждане на разноски е своевременно, но неоснователно, тъй като с оглед изхода на спора не е налице хипотезата предвидена в чл.143 ал.3 от АПК.

Водим от изложеното и на основание чл.172 ал.2 и чл.173 ал.2,  Съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ Заповед №18-6053/20.07.2018г. на Началника на службата по геодезия, картография и кадастър-Варна, с която на основание чл.51 ал.1 т.3 и чл.53б, ал.5 от ЗКИР е одобрено изменение в кадастрална карта и кадастрални регистри на с.Баново, ЕКАТТЕ 02662, общ.Суворово, одобрена със Заповед № РД-18-66/08.07.2016г. на ИД на АГКК.

 

ВРЪЩА преписката по заявление с вх.№01-238814/27.06.2018г. на „МАНЕКС СЪН“АД-с.Слънчево, общ.Аксаково /л.56 и следв./ на административния орган за ново процедиране от фазата на изпращане на скицата-проект за изменение на КККР на Директора на ОД“Земеделие“-Варна за съгласуване относно обезщетяването, съгласно чл.53б, ал.4 от ЗКИР и произнасяне съобразно указанията по тълкуването и прилагането на закона.

 

ОСЪЖДА Службата по геодезия, картография и кадастър-Варна да заплати на „ТОРА“ЕООД-гр.Добрич с ЕИК ********* сумата размер на 1258,38лв. /хиляда двеста петдесет и осем лева и 38ст./, от която 558,38лв. разноски за държавна такса и депозит за вещо лице и 700лв. за адвокатско възнаграждение.

 

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщаването му на страните с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България по реда на глава ХІІ от АПК.

 

СЪДИЯ: