РЕШЕНИЕ
№ 2141
Русе, 17.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Русе - II състав, в съдебно заседание на трети юли две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | ДЕСИСЛАВА ВЕЛИКОВА |
При секретар ГАЛИНА КУНЧЕВА като разгледа докладваното от съдия ДЕСИСЛАВА ВЕЛИКОВА административно дело № 20257200700229 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.156 от ДОПК и чл. 4, ал. 1 и чл. 9б от ЗМДТ.
Образувано е по жалба на Е. Т. И. от гр. Русе, с която оспорва Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК № АУЗ-2117-1/17.12.2024 г., издаден от инспектор в Дирекция “МДТ“ при Община Русе, с който са установени задължения за данък недвижими имоти /ДНИ/ и такса за битови отпадъци /ТБО/ за периода 2018 г. - 2024 г. включително, и лихви върху тях, за недвижим имот, представляващ земеделска земя с площ 4243.00 кв.м., находящ се в местност „Пухлево дере“ в гр. Русе, потвърден мълчаливо от горестоящия административен орган - директор на Дирекция „МДТ“ при Община Русе. Претендира се отмяна на акта по съображения, че е издаден в противоречие на материалния закон. Оспорващата претендира и направените разноски по делото, за които е представила списък /л.189 от делото/.
Ответникът по делото – Директор Дирекция „МДТ“ при Община Русе счита жалбата за неоснователна.
Съдът след като съобрази становищата на страните, събраните по делото доказателства и след служебна проверка за законосъобразност на обжалвания акт, приема за установено следното:
Жалбоподателката Е. Т. И. е наследник /дъщеря/ на Т. И. П., починал на 14.02.2001 год. Наследодателят е бил собственик на имот, представляващ земеделска земя – нива с площ 4.243 дка, находящ се в местност „Пухлево дере“ в гр. Русе по силата на договор за доброволна делба на съсобствен недвижим имот от 21.07.1998 г. /л.9 от преписката/. Видно от съглашението предметът на делбата е имот, възстановен с решение на поземления орган по реда на ЗСПЗЗ. След смъртта на собственика, имотът е преминал в наследство на В. П. /съпруга/, Р. В. /дъщеря/ и оспорващата Е. И. /дъщеря/, съгласно удостоверение за наследници изх.№1-3018 от 03.06.2016 г. на Община Русе /л.12 от преписката/. След смъртта на съпругата В. П. на 29.05.2016 г. /удостоверение за наследници на Община Русе от 03.06.2016 г. на л.11 от преписката/, имотът е станал собственост по наследство в равни части на двете дъщери. Така по наследство, оспорващата Е. И. се легитимира като собственик на ½ ид.ч. от процесния имот. Другият наследник Р. В. е подала Декларация по чл.14 от ЗМДТ за облагане с ДНИ на 28.11.2016 г. и е декларирала имота /л.4-л.8 от преписката/.
С Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК № АУЗ-2117-1/17.12.2025 г, издаден от инспектор в Дирекция “МДТ“ при Община Русе, на жалбоподателката, съобразно притежаваната от нея идеална част, са установени задължения за ДНИ и ТБО и лихви върху тях за имот, представляващ земеделска земя с площ 4243.00 кв.м. , находящ се в местност „Пухлево дере“ в гр. Русе за данъчен период 2018 г. - 2024 г., включително;
АУЗ е оспорен пред горестоящия административен орган – директор на Дирекция „МДТ“ при Община Русе с жалба, входирана в деловодството на органа на на 17.01.2025 г. /л.23 и л.24 от делото/. По повод изискани данни от съда, с писмо вх.№2067 от 02.05.2018 г. по описа на съда /л.58 от делото/ от горестоящия орган е удостоверено, че липсва произнасяне от негова страна по подадената жалба по административен ред.
За посочения имот находящ се в местността „Пухлево дере“ в гр. Русе, съответно на притежаваната от оспорващата ½ ид.ч., са определени размери на задълженията за ДНИ и ТБО и лихви върху тях по години за периода 2018 г. - 2014 г., както следва:
таблица
| Година |
ДНИ |
ТБО |
||
| главница |
лихва |
главница |
лихва |
|
| 2018 |
67.15 |
46.87 |
22,16 |
15.47 |
| 2019 |
67.15 |
40.07 |
22,16 |
13.22 |
| 2020 |
67.15 |
33.24 |
22,16 |
10.97 |
| 2021 |
67.15 |
26.43 |
22,16 |
8.72 |
| 2022 |
67.15 |
19.64 |
22,16 |
6.48 |
| 2023 |
67.15 |
12.00 |
22,16 |
3.96 |
| 2024 |
100.72 |
4.12 |
22,16 |
0.91 |
| ОБЩО: |
503.62 |
182.37 |
155.12 |
59.73 |
В съдебно заседание административният орган посочва, че имотът попада в урбанизираните територии на Община Русе и на основание чл.10,ал.1 от ЗМДТ подлежи на облагане с ДНИ. Във връзка с определяне на размера на ТБО е установил, че имотът попада извън границите, в които Община Русе е организирала сметосъбиране и извозване на битови отпадъци, съгласно заповедите на кмета на Общината. По тази причина е начислена такса само за компонента – обществена хигиена, като в утвърдените от ОбС-Русе промили за ТБО за граждани за жилищни имоти в гр.Русе за периода 2018 г. – 2024 г. таксата за обществена хигиена е 0,66 промила.
От представеното писмо на Дирекция “Инвестиционно проектиране, устройство и кадастър“ при Община Русе /л.135 от делото/ се установява, че имотът в местността „Пухлево дере“ в гр.Русе, че нямало данни за провеждане процедура по промяна предназначението на имота. Същият попадал в строителните граници на гр.Русе и попадал в зона „За защитно озеленяване“, съгласно устройствения план на Община Русе. Съгласно регулационния план на квартал Източна промишлена зона, процесния ПИ, заедно с други околни имоти бил част от УПИ „За вторични суровини“, като част от площта му била разположена в съседен УПИ „ДСО монтажи“, кв. 1034 на кв. ИПЗ, одобрени със Заповед №449/20.09.1976 г. на зам. председателя на ГНС- Русе.
Не е спорно по делото, че за ПИ с идентификатор 63427.8.112 няма одобрен ПУП и не е известно да е провеждана процедура по чл.17 и сл. от ЗОЗЗ за промяна на предназначението му, видно и от посоченото писмо.
По делото са приети 5 бр. договори за отдаване под наем на земеделска земя и 2 бр. анекси към тях в периода 2018-2025 г. за отдаване под наем на процесния имот като земеделска земя /л.25- л.36 от преписката/.
С оглед на анализираните доказателства, съдът намира, че относно статута на имота в местността „Пухлево дере“ в гр.Русе безспорно е установено, че макар той да попада в обхвата на ОГП на гр.Русе, няма отредено конкретно предназначение с действащ за него ПУП. По начина на трайно ползване е земеделска земя – нива и не е застроен.
По делото от ответника са представени множество писмени доказателства – решения на ОбС-Русе за определяне размера на ТБО за периода 2018 г.-2024 г, договори, установяващи предоставяне на услугата по поддържане на териториите на гр.Русе, заповедите на кмета на Община Русе за определяне на границите на териториите, в които общината предоставя услугите по чл.62 от ЗМДТ и др. за установяване на фактическите основания за издаване на оспорения частично акт.
При така установените факти, съдът прави следните изводи от правна страна относно допустимостта и основателността на оспорването:
По силата на препращащите норми на чл. 4, ал. 1 и чл. 9б от ЗМДТ, установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци и такси се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК.
Служител на общинската администрация, който е определен със заповед на кмета на общината да изпълнява функциите на орган по приходите, съгласно чл. 4, ал. 3 ЗМДТ, приложим и за местните такси по силата на чл. 9б ЗМДТ, е компетентният орган за издаване на АУЗ. Съобразно тези разпоредби, оспореният акт, с който за жалбоподателката са установени задължения за плащане на ДНИ и ТБО и лихви върху тях за периода 2018 г. - 2024 г. за имота в местността „Пухлево дере“ в гр.Русе, е издаден от компетентен орган –инспектор в Дирекция „МДТ“ при Община Русе – Л. С. Т., оправомощен с права на орган по приходите със Заповед № РД- 01-3040 от 28.09.2022, изменена със Заповеди: №РД-01-56/09.01.2023 г. и № РД-01-3319/09.10.2023 г. г. на Кмета на Община Русе, съгласно чл.4,ал.3 и ал.4 от ЗМДТ /л.18-л.20 от преписката/. При оспорване на акта по административен ред, не е постановено решение от горестоящия административен орган.
Съгласно разпоредбата на чл. 155, ал. 1 ДОПК решаващият орган разглежда жалбата по същество и се произнася с мотивирано решение в 60-дневен срок от изтичане на срока по чл. 146 от кодекса, съответно от отстраняване на нередовностите по чл. 145 или от одобряване на споразумението по чл. 154. В разпоредбата на чл. 156, ал. 1 ДОПК е предвидено че ревизионният акт в частта, която не е отменена с решението по чл. 155 ДОПК, може да се обжалва чрез решаващия орган пред административния съд по местонахождението му в 14-дневен срок от получаването на решението. В нормата на чл. 156, ал. 4 ДОПК е регламентирано че непроизнасянето на решаващия орган в срока по чл. 155, ал. 1 ДОПК се смята за потвърждение на ревизионния акт в обжалваната част, като в тези случаи жалбата до съда против ревизионния акт може да се подаде в 30-дневен срок от изтичането на срока за произнасяне /чл. 156, ал. 5 ДОПК/.
Производството по чл. 152 и сл. във вр. с чл. 144 във вр. с чл. 107, ал. 4 ДОПК във вр. с чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ, за обжалването по административен ред на АУЗ е образувано на 17.01.2025 г. с постъпилата в община Русе, Дирекция “МДТ” жалба против АУЗ №АУЗ-2117-1/17.12.2024 г., издаден от орган по приходите в дирекция „Местни данъци и такси“ при общината. От тази дата е започнал да тече 7 дневния срок по чл.146 ДОПК, който е изтекъл на 24.01.2025 г.
След изтичането на този срок е започнал да тече и 60 дневния срок по чл. 155, ал. 1 ДОПК за директора Дирекция ”Местни данъци и такси" в община Русе да разгледа и да се произнесе с мотивирано решение по подадената жалба срещу АУЗ. Срокът за произнасяне на решаващия орган е изтекъл на 28 март 2025 г. В посочения срок горестоящият административен орган не се е произнесъл по жалбата.
По силата на законовата фикция, установена с нормата на чл. 156, ал. 4 ДОПК, непроизнасянето на решаващия орган в срока по чл. 155, ал. 1 ДОПК следва да се смята за потвърждение на обжалвания АУЗ. В хипотезата на потвърждаване на акта, при прилагането на законовата фикция по чл. 156, ал. 4 ДОПК, законът предвижда специален, по-дълъг срок за неговото обжалване по съдебен ред - 30-дневен от изтичането на срока за произнасяне на решаващия орган /чл. 156, ал. 5 ДОПК/. В случая жалбата до съда срещу АУЗ, е подадена в този срок, тъй като е постъпила на 04.04.2025 г. Жалбата е допустима за разглеждане - подадена е в срок и срещу подлежащ на оспорване ИАА – АУЗ с който са установени задължения за плащане на ДНИ и ТБО и лихви върху тях за периода 2018 г. - 2024 г., вкл. за недвижим имот в местността „Пухлево дере“ в гр.Русе.
По същество жалбата е основателна.
Спорен по делото е въпросът, дали процесният недвижим имот, с оглед естеството и предназначението си, представлява облагаем обект по смисъла на общото правило на чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ или е изключен от данъчно облагане предвид нормата на чл. 10, ал. 3 от ЗМДТ.
Разпоредбата на чл. 10, ал 1 от ЗМДТ (Доп. - ДВ, бр. 61 от 2013 г., в сила от 1.01.2014 г.) постановява, че с данък върху недвижимите имоти се облагат разположените на територията на страната сгради и поземлени имоти в строителните граници на населените места и селищните образувания, както и поземлените имоти извън тях, които според подробен устройствен план имат предназначението по чл. 8, т. 1 от Закона за устройство на територията и след промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон. В редакцията си (Доп. - ДВ, бр. 98 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.) същата е изменена, като е посочено, че с данък върху недвижимите имоти се облагат разположените на територията на страната поземлени имоти, сгради и самостоятелни обекти в сгради в строителните граници на населените места и селищните образувания, както и поземлените имоти извън тях, които според подробен устройствен план имат предназначението по чл. 8, т. 1 от Закона за устройство на територията и след промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон. Разпоредбата на чл. 10., ал.1 в редакцията и (Изм. - ДВ, бр. 96 от 2019 г., в сила от 1.01.2020 г.) установява, че, с данък върху недвижимите имоти се облагат разположените на територията на страната сгради и самостоятелни обекти в сгради, както и поземлените имоти, разположени в строителните граници на населените места и селищните образувания, и поземлените имоти извън тях, които според подробен устройствен план имат предназначението по чл. 8, т. 1 от Закона за устройство на територията и след промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон.
В разпоредбата на чл. 10, ал. 1 ЗМДТ в различните и редакции, законодателят е обособил две групи поземлени имоти, подлежащи на облагане с ДНИ. Първата група са поземлените имоти, които попадат в строителните граници на населените места и селищните образования. Втората група са поземлените имоти, които се намират извън строителните граници на населените места и селищните образования. Трайно се приема обаче в съдебната практика, че за целите на данъчното облагане по чл.10, ал.1 от ЗМДТ, законодателят е приел за релевантно предназначението на недвижимия имот. Имотите с предназначение по чл. 8, т. 1 ЗУТ могат да бъдат в урбанизирана територия, т. е. в населени места и селищни образования, но могат, с оглед на чл. 8, т. 1 ЗУТ, да бъдат и отделни поземлени имоти извън тях, т.е. и за двете групи поземлени имоти е налице изискването да имат предназначението по чл. 8, т. 1 ЗУТ и да е налице промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон.
По аргумент от разпоредбата на облагане с данък подлежат имотите, които имат предназначението по чл. 8, т. 1 от ЗУТ, независимо къде се намират - в строителните граници на населеното място или в границите на неговото землище. От доказателствата по делото се установява, че процесният имот не попада в територия, обхваната от действащ подробен устройствен план. Той представлява земеделска земя с начин на трайно ползване – нива. Общият устройствен план на гр.Русе определя характера на територията, на която се намира процесният имот - урбанизирана, но той не установява, а и не би могъл с оглед на чл. 106 от ЗУТ да установи, конкретното предназначение на този имот. Освен липсата на предназначение, определено с действащ за поземления имот ПУП по чл.8, ал.1 от ЗУТ, не е налице и другото кумулативно допълнително изискване, въведено с изменението на чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ, а именно - извършена промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон. Имотът отговаря на изискванията на чл. 2 от ЗСПЗЗ. Посочената разпоредба регламентира, че земеделски земи са тези, които са предназначени за земеделско производство и отговарят на посочените в т. 1 - т. 4 от нормата условия. По делото не е спорно, че процесният имот не попада в територия, обхваната от действащ подробен устройствен план, че не е включен в горския фонд, че не е застроен със сгради, нито представлява двор или складово помещение към такива, както и, че не е зает от открити мини и кариери, от енергийни, напоителни, транспортни или други съоръжения за общо ползване, нито представлява прилежащи части към такива съоръжения. Липсват твърдения, а и данни, за инициирана и проведена процедура за промяна на предназначението на земята по реда специалния закон - по чл. 17, ал. 1 от ЗОЗЗ. От горното се следва, че процесният недвижим имот не попада в обхвата на общия принцип за облагане, въведен в чл. 10, ал.1 ЗМДТ, а спрямо същия следва да се приложи нормата на чл. 10, ал.3, която изключва облагането с ДНИ, тъй като се касае до земеделски имот, който не е застроен и не представлява прилежаща площ към застроени терени.
В случая не е било спорно по делото и е установено от събраните в хода на административното производство доказателства, че процесният имот е възстановен по ЗСПЗЗ в урбанизирана територия с начин на трайно ползване „нива“, за имота няма одобрен ПУП и не е провеждана процедура за промяна на предназначението му.
Предвид посоченото, обстоятелството, че имотът попада в територия, определена с общия устройствен план на гр.Русе и е в строителните граници на гр. Русе, не е достатъчно, за да се приеме, че той вече не представлява земеделска земя. Както се посочи по-горе, наред с изискването в чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ поземленият имот да е в строителните граници на населеното място, за да е обект на данъчно облагане, същият трябва да има конкретно предназначение измежду посочените в чл. 8, т. 1 от ЗУТ, което да е определено според подробен устройствен план. Последното изискване в настоящия случай не е изпълнено. Общият устройствен план определя характера на територията, на която се намира процесният имот - урбанизирана, но той не установява, а и не би могъл с оглед на чл. 106 от ЗУТ, да установи конкретното предназначение на този имот.
След като имотът в местността “Пухлево дере” на гр.Русе е извън хипотезата на чл. 10, ал. 1 ЗМДТ и чл. 8, т. 1 от ЗУТ, жалбоподателката не е данъчнозадължен правен субект. Предвид на това, в нарушение на материалния закон е определено задължение за ДНИ, в общ размер на 503.62 лв. и лихви в общ размер на 182.37 лв. за периода 2018 г.-2024 г.
След като недвижимият имот, предмет на оспорения акт, не е имот, за който се дължи данък, то той не е и имот, за който се дължи такса за битови отпадъци. Изводът се следва от разпоредбата на чл. 64, ал. 1 ЗМДТ, според която таксата се заплаща от лицата по чл. 11 ЗМДТ за имотите на територията на общината. Лицата, според последната норма, са собствениците на облагаеми с данък недвижими имоти. След като ТБО се заплаща от лицата по чл. 11 ЗМДТ, а оспорващата, досежно процесния имот, не е сред тези лица, то тя не е субект на задължението по чл. 64 ЗМДТ. Материалнонезаконосъобразен е и актът в частта на определените ТБО в общ размер на 155.12 лв. и лихви – 59.73 лв. за имота в местността “Пухлево дере” на гр.Русе.
За пълнота на изложението следва да се посочи, че е неоснователно възражението на оспорващата за изтекла давност на определените с АУЗ задължения за ДНИ и ТБО за 2018 г. и за 2019 г. за процесния имот. Публичните задължения – ДНИ и ТБО, се погасяват с изтичане 5- годишен давностен срок, който съгласно нормата на чл. 171, ал. 1 от ДОПК започва да тече от началото на годината, следваща годината, за която данъкът или таксата са станали дължими. Видно от чл. 172, ал. 2 и ал. 3 ДОПК, давността се прекъсва с издаването на акта за установяване на публичното вземане или с предприемането на действия по принудително изпълнение, като от прекъсването на давността започва да тече нова давност. В случая, предвидената в закона 5-годишна давност не е изтекла към датата на издаване на обжалвания акт / 17.12.2024 г. / по отношение на задължения – за ДНИ и ТБО за 2018 г. и за 2019 г, за които срокът по чл. 171, ал. 1 ДОПК е започнал да тече от 01.01.2020 г., респективно 2021 г., и не е изтекъл към 17.12.2024 г. Задълженията за ДНИ и ТБО за 2018 г. е следвало да се платят през 2019 г., поради което срокът по чл. 171, ал. 1 ДОПК е започнал да тече на 01.01.2020 г. и следвало да изтече на 31.12.2024 г., но актът е издаден преди тази дата на 17.12.2024 г., с което давността е прекъсната на основание чл.172, ал.2 от ДОПК. Аналогично това се отнася и за задълженията на 2019 г.
Неоснователно е и възражението за нищожност на АУЗ предвид влязлото в сила Решение №23/17.05.2018 г. по адм. д. № 176/2018 г. по описа на Административен съд- Русе, оставено в сила с Решение № 14568/27.11.2018 г. по адм. д. №8236/2018 г. на ВАС, І отд., с което е отменен по жалба на Р. Т. В. от гр. Русе, Акт за установяване на общински публични вземания № СУД002079/25.10.2017 г., издаден от старши инспектор в отдел „КСМДТ“ в Дирекция“МДТ“ при Община Русе, в частта му, в която са установени задължения за данък недвижими имоти и такса битови отпадъци за период 2011 г. - 2016 г. включително, и лихви върху тях, за имот, представляващ земеделска земя с площ 4 243.00 кв.м., находящ се в местност „Пухлево дере“ в гр. Русе, както следва: ДНИ в общ размер на 235,02 лв. и лихви – 85,56 лв. и ТБО в общ размер - 130,94 лв. и лихви - 48,11лв., потвърден мълчаливо в тази част от Директор на Дирекция “МДТ” при Община Русе при условията на чл. 156, ал. 4 от ДОПК. Съгласно разпоредбата на чл. 177, ал. 1 от АПК решението има сила за страните по делото. Силата на пресъдено нещо се формира само по предмета, по който съдът се е произнесъл (Тълкувателно решение № 1 от 4.01.2001 г. по т. гр. д. № 1/2000 г., ОСГК на ВКС, мотиви към т. 18). Отводът за прeсъдено нещо предпоставя тъждество на предмета и за да е налице, е необходимо изцяло пълно припокриване между правото, разрешено вече със сила на прeсъдено нещо по първото дело и правото - предмет на разглеждане на второто дело, с оглед белезите, които го индивидуализират – правопораждащ факт, съдържание, основание, субекти и времето, за което се претендира. В конкретния не е лице идентичност на посочените обстоятелства в двата оспорени акт, поради което възражението, че новият административен акт е издаден в нарушение на чл. 177, ал. 2 от АПК е неоснователно.
С оглед изхода на спора и на основание чл. 161, ал. 1, изр. първо от ДОПК, претенцията на оспорваща за присъждане на направените по делото разноски е основателна. Същата следва да се уважи за сумата от 370 лв., от които за държавна такса-10 лв. и 360 лв. за адвокатско възнаграждение.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 160 от ДОПК, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ по жалба на Е. Т. И. от гр. Русе, Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК № АУЗ-2117-1/17.12.2024 г., издаден от инспектор в Дирекция “МДТ“ при Община Русе, с който са установени задължения за данък недвижими имоти и такса битови отпадъци за период 2018 г. - 2024 г. включително, и лихви върху тях, за имот, представляващ земеделска земя с площ 4 243.00 кв.м., находящ се в местност „Пухлево дере“ в гр. Русе, както следва: ДНИ в общ размер на 503.62 лв. и лихви - 182.37 лв. и ТБО в общ размер - 155.12 лв. и лихви – 59.73 лв., потвърден мълчаливо от Директор на Дирекция “МДТ” при Община Русе при условията на чл. 156, ал. 4 от ДОПК.
ОСЪЖДА Община Русе да заплати на Е. Т. И. с [ЕГН], от гр. Русе, [улица], вх.2, ет.7, ап.21, сумата от 370 /триста и седемдесет/ лева, представляваща разноски по делото.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
| Съдия: | |