Решение по дело №122/2020 на Районен съд - Тутракан

Номер на акта: 260003
Дата: 28 октомври 2021 г. (в сила от 2 февруари 2022 г.)
Съдия: Георги Манолов Георгиев
Дело: 20203430200122
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юни 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ _____

 

гр. Тутракан, 28.10.2021 г. 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Районен съд – гр. Тутракан в открито заседание на осемнадесети февруари две хиляди двадесет и първа година година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Г.Г.

 

при секретаря ЗАНИЕЛА ВАСИЛЕВА, като разгледа докладваното от съдията АНД № 122/2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.

1. Делото е първоначално образувано като АНД № 272/2019 г. на Районен съд - гр. Тутракан (ТнРС). Постановеното решение е отменено от касационната инстанция, като делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на съда.

2. Постъпила е жалба от В.Г.Т. срещу Наказателно постановление № 19-0362-000275/09.07.2019 г.  (НП), издадено от Началника на РУ на МВР - гр. Тутракан.

2.1. Прието е за установено, че жалбоподателят на 27.02.2019 г. в 13:25 часа в с. Нова Черна, на ул. „Черно море” до бензиностанция "А. 44”, в посока: гр. Силистра - гр. Русе е управлявал лек автомобил - „Пежо 308”, с peг. № *****, със скорост 112 км/ч при максимално допустима 50 км/ч за населено място, въведена с пътен знак Д11, след приспаднат толеранс от 3 км/ч, превишавайки максимално разрешената скорост с 59 км/ч, като нарушението е заснето с ATCC TFR1-М с № 517 и е заснет клип № 13508.

2.2. Въз основа на тази фактическа обстановка е за извършено нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП,

2.2.1. на осн. чл. 182, ал. 1, т. 6 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено

2.2.1.1. наказание: „Глоба” в размер на 750 лв.;

2.2.1.2. Лишаване от право да управлява МПС” за срок от три месеца;

2.3. на осн. Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. за определяне максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение на жалбоподателя са отнети 12 контролни точки.

3. Жалбоподателят моли за отмяна на обжалвания акт. Твърди се че:

3.1. Актът е следвало да бъде съставен в присъствието на нарушителя. Била нарушена процедурата и за съставяне на АУАН в отсъствие на нарушителя.

3.2. Не бил му предоставен за запознаване заснетия клип, поради което нарушителят нямал възможност да направи възражения по него.

3.3. Не били спазени изискванията на чл. 8 и 10 от Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства за контрол на правилата за движение по пътищата.

3.4. Оспорена е техническата годност и изправност на автоматизирано техническо средство.

3.5. Нарушен бил чл. 165, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, съгласно която определените от министъра на вътрешните работи служби при осъществяване на контрол за спазване на правилата за движение по пътя от всички участници в движението са длъжни при проверка да се обозначават ясно, осигурявайки необходимата видимост.

3.6. Служителите, работили с АТСС, нямали необходимите знания, квалификация и опит за осъществената от тях дейност, както и съответните правомощия.

3.7. Пътен знак Д11 бил поставен незаконосъобразно.

4. Административнонаказващия орган (АНО) Началника на РУ на МВР - гр. Тутракан, е депозирал становище, че  намира жалбата за неоснователна.

5. Районна прокуратура - гр. Тутракан, не изпраща представител и не взема становище.

От фактическа страна

 

Съдът след преценка поотделно и в съвкупност на събраните по делото гласни и писмени доказателства, доводите и становищата на страните прие за установено следното от фактическа страна:

 

6. По делото са изслушани показанията на свид. Г.С.Г. (актосъставител) и С.И. И. и Д.Й.Р. (свидетели при съставянето на акта) (л. 27 от н. д.)

7. В 09:00 ч. на 27.02.2019 г. от свид. Л. в с. Нова Черна, на ул. „Черно море” е приведено в режим на работа автоматизирано техническо средство (АТС) TFR1-M № 517. Същото е монтирано на служебен автомобил с рег. № ******. АТС е работило до 16:00 ч., видно от съставения Протокол (л. 37 от АНД № 272/2019 г.).

8. Свидетелите И. и Р. сочат, че в качеството им на служители на МВР им е служебно известно местоположението на бензиностанция „А.” в с. Нова Черна. И двамата твърдят, че разстоянието между бензиностанцията и знак Д11, обозначаващ началото на населеното място в посока от гр. Силистра към гр. Русе, е около 800 м.

9. В 13:25 ч. на същия ден е заснето МПС, с рег. № *****, което се е движило със скорост 112 км/ч. (л. 20 от АНД 272/2019 г.).

10. Установява се, че МПС, с рег. № ***** е собственост на „Ф. Б.” ЕАД (л. 33 от АНД 272/2019 г.).

11. На 16.04.2019 г. от С. С., в качеството ѝ на законен представител на „Ф. Б.” ЕАД до РУ на МВР - гр. Тутракан е подадена декларация, в която е посочено, че на 27.02.2019 г. процесния автомобил е управляван от жалбоподателя (л. 27 и 29 от АНД 272/2019 г.).

12. На същата дата на жалбоподателя е връчена покана да се яви в РУ, като му е указано, че при неявяването му ще бъде съставен АУАН в негово отсъствие (л. 28 от АНД 272/2019 г.).  

13. На 20.05.2019 г. от свид. Г.Г. е издаден АУАН № 260/20.05.2019 (л. 16 от АНД 272/2019 г.), с който е установено нарушението посочено  в НП.

14. На 06.06.2019 г. АУАН е връчен на жалбоподателя, който е посочил, че има възражения. Обстоятелствата по съставянето на акта се потвърждават от свидетелите.  

15. На 09.07.2019 г. е издадено процесното НП (л. 19 от АНД № 272/2019 г.).

16. На 05.08.2019 г. НП е връчено на жалбоподателя.

17. Представен е Проект за организация на движението на републикански път II-21 „Русе-Силистра” от км 33+500 до км 45+111. В проекта е отразено, че при навлизане в с. Нова черна в посока гр. Силистра - гр. Русе знак Д11 „Начало на населеното място” следва да е поставен на км 39+895, срещу който да е поставен знак Д12 „Край на населеното място” (при придвижване в посока гр. Русе - гр. Силистра), разположен съответно на км 39+905. В проекта е отразено, че тези два знака са съществуващи (означено с пунктиран кръг).

18. По делото е изслушано заключение на назначена по делото съдебна геодезическа експертиза (л. 35 от н. д.). Същата е установила, че:

18.1. Разстоянието между АТС и знак Д11 „Начало на населеното място” (в посока гр. Силистра - гр. Русе) е 1 489,18 м.

18.2. Разстоянието между АТС и знак Д11 „Начало на населеното място” (в посока гр. Русе - гр. Силистра) е 3,79 м.

18.3. Разстоянието между знак Д11 „Начало на населеното място” (в посока гр. Силистра - гр. Русе) и строителните граници на населеното място (отразени в кадастралния план - ПИ № 51956.888.9901) е 62,70 м.

18.4.  Разстоянието между Д11 „Начало на населеното място” (в посока гр. Русе - гр. Силистра) строителните граници на населеното място (отразени в кадастралния план - ПИ № 51956.888.9901) е 425,50 м.

18.5. Разстоянието между АТС и строителните граници на населеното място (отразени в кадастралния план - ПИ № 51956.888.9901) е 62,70 м.

18.6. Участъкът от републиканския път, който попада между мобилната камера и края на строителните граници на населеното място е застроен и от двете страни на пътя.

От правна страна

 

Така установената фактическа обстановка налага следните правни изводи:

 

19. Жалбата е допустима и е подадена в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН.

 

Компетентност и форма

 

20. АУАН е издаден от лице, попадащо в обхвата на т. 1.3 от Заповед № 8121з-515/14.05.2018 г. на Министъра на вътрешните работи (л. 22 от АНД № 272/2019 г.).

21. НП е издаден от лице, попадащо в обхвата на т. 2.8 от същата заповед.

 

Спазване на процесуалните правила

 

21.1. В Тълкувателно решение № 1/2014 г. на ВАС е прието, че в хипотезата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, установяването и заснемането на нарушение, могат да се осъществят само със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган.

21.2. С изменението на ЗДвП (ДВ, бр. 19 от 2015 г.) е създадена нова т. 65 в пар. 6 от ДР както е въведена легална дефиниция на понятието „Автоматизирани технически средства и системи“. Посочено е, че това  са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

21.3. В тази връзка законодателят изрично е уредил възможността нарушенията да бъдат установявани с мобилни АТС, които работят в присъствието на контролен орган, като същите работят без намесата на последния от началото до края на работния процес (какъвто е и настоящия случай).

22. Съгл. чл. 189, ал. 5 от ЗДвП изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес.

23. Доколкото не е било възможно да се установи нарушителят въз основа на заснетия клип, са събрани допълнително доказателства (декларацията на управителя на дружеството - собственик на автомобила). След установяването на нарушителя съгл. чл. 40, ал. 1 от ЗАНН същият е поканен и АУАН е съставен въз основа на установените с АТС обстоятелства в негово присъствие. По отношение на възражението на жалбоподателя, че не му бил представен за запознаване заснетия видеоклип, няма данни жалбоподателя да е направил такова искане. В АУАН е посочено единствено „имам възражения”.

24.  Спазени са сроковете за съставяне на АУАН (чл. 34, ал. 1 от ЗАНН) и за издаване на НП (чл. 34, ал. 3 от ЗАНН).

25. При съставянето на АУАН е спазена процедурата по чл. 40 и 43 от ЗАНН, а при  издаването на НП - тази, залегнала в чл. 52 - 57 от ЗАНН.

 

Спазване на материалният закон

 

26. По отношение на работата на АТС и компетенциите на служителите на МВР.

 

26.1. Включването на АТС, извършването на първоначалните настройки за започване на автоматизирания контрол и поставянето на началото на работния процес е установено с протокол по чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (л. 37 от АНД № 272/2019 г.). Действително не е изготвена снимка на АТС но съдът намира, че нарушението не е съществено, доколкото в протокола е описано точно местоположението на камерата, което посочено и като координати при заснемането на клипа.   

26.2. АТС е одобрен тип и е преминало изпитание за годност, извършено от Българския институт по метрология, видно от издаденото удостоверение, валидно до 24.02.2020 г. (л. 36 от АНД № 272/2019 г.). Същото е преминало на 19.02.2019 г. и проверка и от Лабораторията за проверка на радарни скоростомери и анализатори на алкохол в дъха към МВР (л. 38 от АНД № 272/2019 г.).

26.3. Служителят, монтирал АТС е преминал курс за обучение (л. 35 от АНД № 272/2019 г.).

26.4. По делото не са събрани доказателства (като такива не са посочени и от жалбоподателя), които да наведат на извода, че монтирането на АТС е извършено неправилно. Следва да се отбележи, че нито в Техническото описание и инструкции за експлоатация обучение, нито в нормативен акт са предвидени детайлни правила за разполагането на АТС. 

27. Визираната от жалбоподателя разпоредба на чл. 165, ал. 1, т. 1 от ЗДвП е отменена ( ДВ, бр. 54 от 2017 г.).

28.  По отношение на местоположението на знак Д11

28.1. В конкретният случай, доколкото път II-21 е част от републиканската пътна мрежа, за него е одобрен Проект за организация на движението, одобрен от ИД на Фонд „Републиканска пътна инфраструктура” през м. февруари 2008 г., видно от поставения печат (считано от 8 август 2008 г. Национална агенция „Пътна инфраструктура” е универсален правоприемник на Фонд „Републиканска пътна инфраструктура” - обн. ДВ. бр. 69 от 5 Август 2008 г.). Проектът е представен по делото (вж. т. 17).   

28.2. В проекта е отразено, че при навлизане в с. Нова черна в посока гр. Силистра - гр. Русе знак Д11 „Начало на населеното място” следва да е поставен на км 39+895, като от означението, че знакът е „съществуващ”, може да бъде направен извода, че същият е бил поставен в изпълнение на по - стар проект и при одобряването на новия такъв местоположението му е било заснето. В т. връзка може да се заключи, че знакът е поставен там, където е предвидено да бъде поставен съгласно проекта. 

28.3. Съгл. § 6, т. 49 от ДР на ЗДвП „Населено място” е застроена със сгради територия, при която началото и краят са обозначени със съответни пътни знаци. Така въведената дефиниция се разграничава от тази на § 5, т. 6 от ДР на ЗУТ, според която „Територия на населено място” е селищната територия, обхваната от границите му (строителните му граници), определени с устройствен план, без да се включва землището. Анализът на двете дефиниции налага извода, че при определянето на границите на населеното място по ЗДвП се изхожда не от регулационното планиране, а от фактическото застрояване на определена територия (което може да е извършено извън строителните граници), което застрояване налага засилен контрол по отношение на движението на МПС в нея. Именно поради тази причина стопанинът на пътя разполага с възможността да обозначи определен пътен участък като част от населено място, независимо от това дали същия попада в строителните му граници, определени с устройствен план. Такъв е и процесния случай.

28.4. От изготвената по делото експертиза се установява, че табелите за начало и край на населеното място (в посока: гр. Силистра - гр. Русе) са поставени съответно е 62,70 м. преди началото и 425,50 м. след края на строителните граници на населеното място, заснети в кадастралната карта. Същото е продиктувано от факта, че участъците са фактически застроени, особено този, разположен между края на строителните граници и бензиностанция „А. 44”.

28.5. АТС е било разположено в рамките населеното място - на 1 489,18 м. след началото му и 3,79 м. преди края му при движение в посока: гр. Силистра - гр. Русе (вж. т. 18.1 и 18.2).

28.6. Видно от представената снимка, обхватът на действие на радара е бил, настроен на 100 - 120 м (настроен на режим „М”, съгл. Раздел VII, т, 4 от Техническо описание и инструкция за експлоатация на АТС - л. 43 от н. д.).

28.7. В тази връзка се налага извода, че процесният автомобил се е намирал в границите на населеното място при заснемането му, на около 1 300 м след знак Д11 „Начало на населеното място” (в посока гр. Силистра - гр. Русе). 

 

29. С оглед отхвърлянето на възраженията на жалбоподателя, съдът приема, че действително процесният автомобил се е движил със скорост не по - ниска от 99 км/ч (след приспаднатия толеранс от 3 км/ч) и то след като е навлязъл на около 1 300 м в населеното място, с което е нарушил разпоредбата на  чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. Разпоредбата предвижда максимално допустима скорост за движение в населени места от 50 км/ч.

 

 

30. В обобщение на гореизложеното следва да се приеме, че обжалваният НП е издаден от компетентен орган в предвидената от закона форма, при издаването АНО не е допуснал съществени нарушения на процесуалните правила и материалните норми, правилно е установил извършителят и квалифицирал извършеното от него деяние.

 

Определяне на наказанието

 

31. Превишението на допустимата скорост е 59 км/ч. Вземайки предвид и факта, че същото е извършено в населено място, съдът приема, че деянието е със значителна обществена опасност, което изключва приложението на чл. 28 от ЗАНН.   

32. Чл. 182, ал. 1, т. 6 от ЗДвП предвижда при превишаване на максимално допустимата скорост с над 50 км/ч - глоба от 700 лв. и три месеца лишаване от право да управлява моторно превозно средство, като за всеки следващи 5 км/ч превишаване над 50 км/ч глобата се увеличава с 50 лв.

33. В тази връзка съдът намира, че АНО правилно е приложил санкционната разпоредба.

34. Предвид изложеното, съдът счита, че обжалваното НП е законосъобразно, поради което на основание чл. 63, ал. 1, предл. 1 от ЗАНН следва да бъде потвърдено.

 

Разноски

 

35. С оглед потвърждаването на НП на осн. чл. 189, ал. 3 от НПК, във вр. с чл. 84 от ЗАНН и по арг. от чл. 63, ал. 3 от ЗАНН жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати по сметка на Районен съд - гр. Тутракан направените разноски за съдебна геодезическа експертиза, възлизащи на 200 лв.

 

Р   Е   Ш   И :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 19-0362-000275/09.07.2019 г. , издаден от Началника на РУ на МВР - гр. Тутракан.

ОСЪЖДА В.Г.Т., с ЕГН **********, да заплати по сметка на Районен съд – гр. Тутракан направените разноски в производството, възлизащи на 200 лв. (двеста лева); както и 5 лв. за служебно издаване на изпълнителен лист, ако таксата не бъде заплатена доброволно.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - гр. Силистра в 14 - дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: