Решение по дело №97/2025 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 1148
Дата: 10 април 2025 г. (в сила от 10 април 2025 г.)
Съдия: Спас Спасов
Дело: 20257200700097
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 февруари 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1148

Русе, 10.04.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Русе - III КАСАЦИОНЕН състав, в съдебно заседание на деветнадесети март две хиляди двадесет и пета година в състав:

Председател: ЙЪЛДЪЗ АГУШ
Членове: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА
СПАС СПАСОВ

При секретар МАРИЯ СТАНЧЕВА и с участието на прокурора ДИАНА АНГЕЛОВА НЕЕВА като разгледа докладваното от съдия СПАС СПАСОВ канд № 20257200600097 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 208-228 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на „Автоморга Спартак“ ЕООД, с адрес в гр. Русе, чрез адв. П., против решение № 590/18.12.2024 г., постановено по а.н.д. № 1047/2024 г. по описа на Районен съд – Русе. С обжалваното решение e потвърдено НП № 03/14.03.2024 г., издадено от директора на РИОСВ-Русе, с което на основание чл. 136, ал. 3, т. 2 от Закона за управление на отпадъците на дружеството е наложена „имуществена санкция“ в размер на 20 000 лева за нарушение на чл. 35, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците във вр. с чл. 17, ал. 1 от Наредба за излезли от употреба моторни превозни средства.

В жалбата и в с.з. се излагат съображения за неправилност и незаконосъобразност на съдебния акт. Липсвала дейност по управление и третиране на отпадък, нарушено било правото на защита на дружеството. Иска се отмяна на въззивното решение и отмяна на обжалваното НП. Претендират се разноски.

Ответникът – Директор на РИОСВ-Русе, чрез юрк. К. в с.з. оспорва жалбата като неоснователна. Моли за оставяне на въззивното решение в сила. Претендира присъждане на разноски.

Представителят на ОП – Русе дава мотивирано заключение за неоснователност на касационната жалба.

Жалбата е допустима като подадена от надлежна страна и в изискуемия от закона срок.

От фактическа страна въззивният съд е приел, че автоморгата ползва по силата на сключен на 02.03.2022 г. договор за наем недвижим имот – поземлен имот за срок от десет години – до 29.02.2032 г. В договора страните изрично уговорили възможността имотът да се ползва като площадка за събиране и съхраняване на ИУМПС, както и отпадъци от МПС и ИУМПС /3.9. и 4.5./.

На 08.03.2022 г. дружеството-жалбоподател представило в РИОСВ-Русе Уведомление за инвестиционно предложение с вх. № АО-1430-(1)/08.03.2022 г. за „Обособяване на площадка за третиране на отпадъци – разкомплектоване на ИУМПС и ИУЕЕО, събиране и съхранение на НУБА, ОЦЧМ, пластмаса и хартия“.

С решение № РУ-33-П/2023 г. на директора на РИОСВ образуваната във връзка с така подаденото уведомление процедура по Глава I V от Закона за опазване на околната среда била прекратена поради неизпълнение на дадени указания в срок. Това решение не било обжалвано и влязло в сила, считано от 08.07.2023 г.

С Наказателно постановление № 41/03.08.2023 г., издадено от Директора на РИОСВ-Русе, на основание чл. 136, ал. 1, т. 3 от Закона за управление на отпадъците на дружеството-жалбоподател било наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 7000 лева за осъществено нарушение на 35, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците във вр. с чл. 17, ал. 1 от Наредба за излезли от употреба моторни превозни средства. Същото било връчено на представител на дружеството-жалбоподател на 04.08.2023 г. и не било обжалваното в указания срок, поради което влязло в сила, считано от 21.08.2023 г.

На 11.01.2024 г. при извършена проверка в горепосочения недвижим имот от служители на РИОСВ-Русе, било установено, че в последният се съхраняват на площ от 3979 кв. м. излезли от употреба моторни превозни средства върху непропусклива повърхност-бетон. Имотът бил ограден с телена ограда и бил с ограничен достъп, като била поставена указателна табела с обявено работно време и наименование на дружеството-жалбоподател.

По време на проверката служителите на РИОСВ-Русе констатирали наличието на 80 бр. излезли от употреба моторни превозни средства /ИУМПС/, като повечето от тях били с отстранени компонентни части – без гуми, брони, двигатели, акумулатори и др., както и части от ИУМПС-та – гуми и стъкла и др. Не било установено извършването на разкомплектоване на последните.

На случаен принцип проверяващите описали състоянието на няколко МПС (10 бр.)

Гореизложеното било обективирано в Констативен протокол № 01-ТЦ от 11.01.2024 г.

Въз основа на констатираното в хода на извършената проверка и след извършена справка в регистрите на издадените документи на РИОСВ-Русе и в Националната информационна система за отпадъци – НИСО, било прието, че дружеството-жалбоподател извършва дейност по третиране, изразяваща се в съхранение на излезли от употреба моторни превозни средства без да притежава разрешителен документ за тази дейност, осъществявайки по този начин нарушение на разпоредбата на чл. 35, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците във вр. с чл. 17, ал. 1 от Наредба за излезли от употреба моторни превозни средства, като в тази връзка би съставен АУАН № 0002847/19.01.2024 г., който бил подписан от представител на последното без да се сочат възражения, като такива не били направени и в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН.

Въз основа на така съставения АУАН, Директорът на РИОСВ-Русе, в качеството му на АНО, издал оспореното наказателното постановление, като в същото били възприети фактическо описание и правна квалификация на нарушение, идентични със съдържащите се в АУАН-а, като за осъщественото нарушение на чл. 136, ал. 3, т. 2 от Закон за управление на отпадъците на дружеството-жалбоподател било наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 20 000 лева за нарушение на чл. 35, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците във вр. с чл. 17, ал. 1 от Наредба за излезли от употреба моторни превозни средства.

От наличните по делото справки съдът установил, че част от автомобилите са с прекратена регистрация.

От правна страна изложил, че от събраните в хода на производството гласни и писмени доказателства и извършената им оценка следва да бъде изведен единственият възможен от правна страна извод, а именно, че дружеството-жалбоподател е осъществило състава на нарушението на чл. 35, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците във вр. с чл. 17, ал. 1 от Наредба за излезли от употреба моторни превозни средства, във връзка с което била ангажирана и административнонаказателната му отговорност.

Съгласно разпоредбата на чл. 35, ал. 1, т. 1 от ЗУО за извършване на дейностите по третиране на отпадъци, включително за дейности по рециклиране на кораби по смисъла на Регламент (ЕС) № 1257/2013 се изисква разрешение, издадено по реда на Глава V, раздел I от същия закон.

Съгласно легалната дефиниция, съдържаща се в §1, т. 44 от ДР от ЗУО „Третиране на отпадъци“ са дейностите по оползотворяване или обезвреждане, включително подготовката преди оползотворяване или обезвреждане.

Съгласно легалната дефиниция, съдържаща се в § 1, т. 42 от ДР от ЗУО „Съхраняване“ е дейност, свързана със складирането на отпадъците от събирането им до тяхното третиране, за срок, не по-дълъг от: а) три години – при последващо предаване за оползотворяване; б) една година – при последващо предаване за обезвреждане.

Съгласно легалната дефиниция, съдържаща се в § 1, т. 13 от ЗУО „Оползотворяване“ е всяка дейност, която има като основен резултат използването на отпадъка за полезна цел чрез замяна на други материали, които иначе биха били използвани за изпълнението на конкретна функция, или подготовка на отпадъка да изпълнява тази функция в производствено предприятие или в икономиката като цяло. Приложение № 2 съдържа неизчерпателен списък на дейностите по оползотворяване, обозначени със съответния код.

Посоченият в НП код R-13 се отнася за съхраняване на отпадъци до извършването на някоя от дейностите с кодове R1-R12, с изключение временното съхраняване на отпадъци на площадката на образуване до събирането им.

Съгласно чл. 17, ал. 1 от Наредба за излезли от употреба моторни превозни средства дейностите по събиране и транспортиране и по третиране на излезли от употреба моторни превозни средства се извършват от лица, притежаващи документ по чл. 35 от ЗУО. От така цитираната разпоредба е видно, че: 1. лицата, които се занимават с тези дейности следва да имат разрешение по чл. 35 от ЗУО и 2. изпълнителното деяние се изразява в три форми на действие – събиране, транспортиране и третиране.

Съгласно легалната дефиниция, съдържаща се в § 1, т. 17 от ДР на ЗУО „Отпадък“ това е всяко вещество или предмет, от който притежателят се освобождава или възнамерява да се освободи, или е длъжен да се освободи.

Съгласно легалната дефиниция, съдържаща се в § 1, т. 1 от ДР на Наредба за излезли от употреба моторни превозни средства „Излязло от употреба моторно превозно средство“ е отпадък по смисъла на § 1, т. 17 от допълнителните разпоредби (ДР) на ЗУО, в т. ч.: а) моторно превозно средство с прекратена регистрация, което се намира върху имот – държавна или общинска собственост, за повече от три месеца от датата на прекратяване на регистрацията; б) моторно превозно средство, на което не е заверен знакът за технически преглед съгласно чл. 32д от Наредба № I-45 от 2000 г. или съгласно чл. 38 от Наредба № Н-32 от 2011 г. за повече от три месеца от определената му дата за следващ преглед за проверка на техническата му изправност, в случай че то се намира върху държавна или общинска собственост; в) изоставено регистрирано МПС.

От събраната по делото доказателствена съвкупност съдът установил, че на посочените в наказателното постановление дата и място служителите на РИОСВ-Русе са констатирали наличието на 80 броя излезли от употреба моторни превозни средства по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на Наредба за излезли от употреба моторни превозни средства във вр. с 1, т. 17 от ДР на ЗУО. До този извод съдът стигнал, отчитайки, че последните били с отстранени компонентни части – без гуми, брони, двигатели, акумулатори и др., без преминат технически преглед и с прекратена регистрация. На следващо място настоящият съдебен състав приел, че от наличните по делото доказателства е видно, че дружеството-жалбоподател е осъществявалo дейност по третиране на отпадъци по смисъла на §1, т. 44 от ДР от ЗУО, изразяваща се в съхранение по смисъла на код R13 от Приложение № 2 от ДР на ЗУО на горепосочените ИУМПС. В тази насока по силата на чл. 17, ал. 1 от Наредба за излезли от употреба моторни превозни средства за последното е възникнало задължение да се снабди с разрешение по реда на чл. 35, ал. 1, т. 1 от ЗУО. По делото не е налице спор, че дружеството-жалбоподател не е разполагало с такъв, осъществявайки по този начин от обективна страна състава на нарушението, във връзка с което била ангажирана и административнонаказателната му отговорност.

Решението е правилно.

Спорът се свежда до обстоятелството дали процесните автомобили представляват излезли от употреба моторни превозни средства.

Въззивният съд е направил детайлен и подробен анализ на нормативната уредба и на фактическата обстановка, която не следва да се приповтаря и се споделя от настоящия състав.

Следва да се подчертае, че хипотезите на § 1, т. 1, букви „а“ и „б“ от ДР на НИУМПС са алтернативни, а не водещи, с оглед на използваната законодателна техника в т. 1 in fine: „в това число…“. Т.е. като ИУМПС следва да се третира не само МПС с прекратена регистрация, намиращо се на имот – държавна или общинска собственост, но и автомобили, от който притежателят се освобождава или възнамерява да се освободи, или е длъжен да се освободи.

В тази връзка въззивният съд е положил дължимата процесуална грижа и при съвкупна преценка е отчел, че предмет на дейността са съхранение на МПС с прекратена регистрация и незаверен знак, които са без основни компоненти като двигател и скоростна кутия, вкл. автомобил с прекратена регистрация от 2015 г. с липсващи гуми, врати, броня, акумулатор и изтекъл срок за съхранение (справка № 108500-21072/2024 г. на ОДМВР – Русе), наличие на наемно правоотношение с предмет регистриране на площадка за третиране на отпадъци, отчетено намерение за издаване на разрешение по ЗУО.

С оглед установеното логически обосновани се явяват доводите на решаващия състав, че се касае за съхранение на отпадък от който притежателят се освобождава или възнамерява да се освободи.

От своя страна третирането на отпадъка (вкл. съхранението) попада в предметния обхват на разрешителния режим по чл. 35, ал. 1 от ЗУО.

Противно на твърденията на касатора деянието е описано точно и коректно в издаденото НП.

Решението като правилно следва да бъде оставено в сила.

В полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 120 лева.

Воден от горното съдът

РЕШИ:

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 590/18.12.2024 г., постановено по а.н.д. № 1047/2024 г. по описа на Районен съд – Русе

ОСЪЖДА „Автоморга Спартак“ ЕООД да заплати на РИОСВ-Русе сумата 120 лева юрисконсултско възнаграждение

Решението е окончателно

Председател:
Членове: