Решение по дело №11154/2018 на Софийски градски съд

Номер на акта: 1101
Дата: 10 февруари 2020 г. (в сила от 14 декември 2020 г.)
Съдия: Виолета Иванова Йовчева
Дело: 20181100511154
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 17 август 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

гр. София, .......02.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, Гражданско отделение, II „А” състав в публично заседание на единадесети март през двехиляди и деветнадесета година, в състав:

                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИОЛЕТА ЙОВЧЕВА

                                                  ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИР ЛУКАНОВ

                                                            АНЕТА ИЛЧЕВА

 

при секретаря Емилия Вукадинова, като разгледа докладваното от съдия Йовчева гр. д. № 11154/2018г. по описа на СГС, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 258 и сл. ГПК.

Образувано е по жалба на ответника Агенция по заетостта срещу решение от 14.05.2018г., постановено по гр. д. № 9104/2017 г. по описа на СРС, 87 състав, с което е уважен предявения от Фондация “А.“ срещу жалбопоподателя иск с правно основание чл. 79, ал.1, пр. 1 ЗД за заплащане на сумата 16 544. 96 лв., представляваща действително направени разходи за възнаграждения и осигурителни вноски на лицата от целевата група по Договор с регистрационен номер ESF -1109- 01 – 01003 по оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ по схема за предоставяме на безвъзмездна финансова помощ BG051PO001-1.1.09 Квалификационни услуги и насърчаване на заетостта“, ведно със законната лихва от 25.11.2015 г. (датата на завеждане на исковата молба) до окончателното изплащане и са присъдени разноски съобразно изхода на спора.

Въззивникът – ответник обжалва решението изцяло като неправилно и необосновано, поради неправилно приложение на материалния закон и нарушения на съдопроизводствените правила. Поддържа, че решението не е мотивирано и СРС формално е решил спора, без да обсъди всички доводи  на страните и събраните по делото доказателства. Излага съображения, че минималната работна заплата е обвързана само с 8 - часов работен ден, поради което изводите в обжалвания акт, че не следва лицата да бъдат назначавани на 8 - часов работен ден, са неправилни. Твърди, че е налице смесване на понятията минимален осигурителен доход и минимална работна заплата. Сочи, че съгласно заложеното в Насоки за кандидатстване по схемата: „Разходи за възнаграждения на лицата от целевата група за стажуване при работодател за срок от три месеца“, тези разходи са в размер на минималната работна заплата, която към момента на подаване на проектното предложение е в размер на 270 лв. Твърди, че считано от 01.05.2012г., минималната работна заплата е в размер на 290 лв., като бенефициентът не е поискал промяна в бюджета. Поддържа, че в писмо на МТСП от 11.11.2013г. е дадено тълкуване, че ако работодателят назначи лица на по-малко от 8 часов работен ден, следва да определи по - ниска от минималната работна заплата, пропорционално на отработенето време. Предвид изложеното твърди, че е налице неизпълнение на договора от страна на въззиваемия – ищец. Моли съда да отмени решението и да отхвърли иска, с присъждане на разноски.

В срока по чл. 263, ал .1 от ГПК е подаден отговор на въззивна жалба от въззиваемия- ищец, в която се твърди, че въззивната жалба е неоснователна, необоснова и недоказана. Навежда доводи, че решението е мотивирано и правилно по същество, тъй като е изправна страна по договора и е изпълнил задължението си по него, поради което поисканите за верифициране разходи по т.1.3 от проектното предложение са допустими, преки и следва да бъдат заплатени от ищеца. Излага подробни съображения, че към датата на сключване на съответните трудови договори – 01.10.2013г., минималната работна заплата е в размер на 310 лв. и 1. 85 лв. за час при нормална продължителност на работното  време от 8 часа, при 5 дневна работна седмица. Сочи, че при приложение на това правило е формирано основното месечно трудово възнаграждение на наетите по програмата лица за 4 - часов работен ден, така, че да не се надвишава договорената сума на минималната работна заплата и при съобразявяне на минималния осигурителен праг за длъжността „Актьор стажант“ от 542 лв., по арг. и от императивната разпоредба на чл. 6, ал. 3 КСО. Поддържа, че Насоките за кандидатстване не са част от договорното съдържание и не обвързват страните, но отделно от това, претендираните за верифициране разходи са допустими както съгласно Насоките, така и  на основание чл. 7, ал. 4 от договора. Моли съда да потвърди решението като правилно и законосъобразно.

Съдът, като съобрази доводите на страните и събраните писмени доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съгласно правилата на чл. 235, ал. 2 ГПК, намира за установено следното от фактическа и правна страна, във връзка с наведените във въззивната жалба пороци на оспорения съдебен акт:

Съгласно чл. 269 ГПК въззивният съд се произнася служебно по валидността на решението, а по допустимостта – в обжалваната му част, като по останалите въпроси е ограничен от релевираните въззивни основания в жалбата.

Първоинстанционното решение е валидно и допустимо.

По същество решението е правилно.

Неоснователни са оплакванията за липса на мотиви на решението на СРС. В обжалвания съдебен акт са изложени съображения, макар и лаконични, по всички правопораждащи фактическия състав на иска предпоставки. Изложената в мотивите на обжалвания акт воля на съда е ясна и са изложени съображения за основателност  на иска на предявеното договорно основание. Ето защо релевираните в жалбата доводи за липса на мотиви се необосновани.

СРС е сезиран с иск с правно основание чл. 79, ал. 1, пр. 1 от ЗЗД.

С оглед процесуалното поведение на страните и наведените във въззивната  жалба доводи, настоящата инстанция счита, че между страните е безспорно, че между тях е възникнало валидно облигационно правоотношение по договор с регистрационен номер ESF -1109- 01 – 01003/13.11.2012г. по оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ по схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG051PO001-1.1.09 Квалификационни услуги и насърчаване на заетостта, със срок за изпълнение на проекта 12 месеца, при максимална обща сума на проекта 67 087. 03 лева /чл. 3.1./

По делото е безспорно установено, че по подадено искане за окончателно плащане вх. № 39/0024 от 28.04.2014г. от ищеца, в качеството му на бенефициент по договора, процесната сума е отказана за плащане от ответника, в качеството му на договарящ орган, по бюджетно перо 1.3. – Разходи за възнаграждения на лицата от целевата група за стажуване при работодател за срок от три месеца- приложение № А 1.3, с мотиви, че наетите като стажанти от ищеца лица са назначени и стажували на 4 - часов работен ден, при задължително осигуряване на заетост на 8 - часов работен ден според ответната агенция.

По делото също не е спорно и установено, че процесната сума от 16 544. 66 лв. представлява действително направени разходи от ищцовата агенция за възнаграждения и осигурителни вноски на назначени по трудови договори 18 броя лица за м. октомври 2013г. и 17 броя лица за м. ноември и м. декември 2013г. за срок от три месеца, при 4 - часов работен ден, при уговорено месечно възнаграждение по трудовите договори в размер на 271 лв. 

Съгласно приложение ІІІ - Бюджет на проекта, т.1.3, заложеният общ бюджет за разходи за лицата от целевата група за стажуване при работодател за срок от 3 месеца, е в размер на сумата 19 018. 80 лв., на база минимална работна заплата /МРЗ/ от 270 лв. за 20 лица за три месеца. Към датата на подаване на проектното предложение, МРЗ е в размер на 270 лв., съгласно ПМС № 180/30.06.2011г., а към датата на сключване на трудовите договори – 01.10.2013г., е в сила ПМС 250/11.10.2012г., съгласно което МРЗ е в размер на 310 лв. Поради това, при минимален осигурителен доход за длъжността актьор - стажант от 542 лв. за пълен работен ден от 8 часа, трудовите договори с наетите лица са сключени за 4 - часов работен ден с възнаграждение в размер на сумата 271 лв.

              При така изложеното, съдът намира жалбата за изцяло неоснователна. В договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ няма изрично изискване за наемане на лицата на 8 - часов работен ден. Поддържаните в хода на целия процес съображения в тази връзка на въззивника – ответник не могат да бъдат споделени. Настоящият въззивен състав споделя мотивите на първоинстаницонния съд, че в договора и в Насоките за кандидатстване по схема BG051PO001-1.1.09 Квалификационни услуги и насърчаване на заетостта“, няма изискване за наемане на лицата на 8 -часов работен ден, респ. това да е основание за отказ за плащане на съответните разходи. Тълкуването, дадено в писмо изх. № 110-7-0045/5 от 11.11.2013г. на МТСП, в което се сочи, че назначаването на лицата на 6- часов работен ден, дава възможност на работодателя да определи по-ниска от МРЗ, пропорционално на отработеното време, не налага различен извод, каквото е основното оплакване в жалбата. При тълкуване волята на страните по реда на чл. 20 ЗЗД не може да се приеме, че сключването на договорите при 4 - часов работен ден, с оглед промяната на МРЗ към този момент, представлява неизпълнение на договора от страна на бенефициента. Отчитането на промяната на размера на МРЗ и невъзможността в рамките на определения общ бюджет да бъдат изплатени възнаграждения на наетите лица налага извод, че бенефициентът е изпълнил договора именно със сключените трудови договори в рамките на общо определения бюджет.

Отделно са правилни доводите на въззивамия – ищец, че тълкуването, дадено в Насоките за кандидатстване и от МТСП, не обвързва страните и съда. В представения договор и приложенията към него се сочи, че разходите за възнаграждение се изплащат за всеки реално отработен ден, до размера на минималната работна заплата за месеца. В тази връзка доводите на ищеца, че лицата са наети на 4 часов работен ден, с оглед спазване на минималния осигурителен праг и липса на възможност за превишаване на общия бюджет, не налага извод, че ищецът е неизправна страна по договора.

              При така изложеното, неоснователни са доводите в жалбата и за смесване на понятията на понятията минимална работна заплата и минимален осигурителен праг. Изводите, че ищецът е изправна страна по договора, се налагат при тълкуване волята на страните както с оглед целта на финансирането и проекта – сформиране на целева група, която да получи професионално обучение в част от професията „Актьор за драматичен театър“ и стаж на успешно завършилите лица, така и с оглед реално извършените  претендирани разходи за възнаграждения и осигуровки, в рамките на определения бюджет.

При липсата на други доводи за неправилност на обжалваното решение, настоящият състав счита, че жалбата е неоснователна и обжалваното решение следва да бъде потвърдено като правилно.

При този изход на делото, с право на разноски, на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК, разполага само въззивникът -ищец, но последният не претендира такива за настоящата инстанция. Поради изложеното, разноски не следва да се присъждат.

Така мотивиран, Софийски градски съд

 

РЕШИ:

 

ПОТВЪРЖДАВА решение от 14.05.2018г., постановено по гр. д. № 9104/2017 г. по описа на СРС, 87 състав.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 1 -месечен срок от съобщенията до страните пред ВКС при условията на чл. 280, ал.1 и 2 ГПК.

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ:                        

 

      ЧЛЕНОВЕ:  1.                

        

                           2.