Определение по дело №2458/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2407
Дата: 24 септември 2019 г. (в сила от 4 октомври 2019 г.)
Съдия: Мария Димитрова Иванова Даскалова
Дело: 20197050702458
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 26 август 2019 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

№ ……………/……………………………, гр.Варна

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – гр.Варна, ХVІІ-ти състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и четвърти септември 2019 година в състав:

 

СЪДИЯ: Мария Иванова – Даскалова

 

като разгледа адм.дело №2458 по описа за 2019г. на съда, за да се произнесе взе предвид следното:         

 

Производството е по реда на чл.197 и следв. от АПК, приложим на връзка с чл.54 ал.5 от АПК.

Образувано е по жалба на Сдружение на собствениците „Цар Асен №9а, община Варна, район Одесос“ представлявано от управителя Д.Д.Д. срещу обективирания в Писмо изх.№АУ070941ОД_005ОД/07.08.2019г. на Кмета на Район „Одесос“, Община Варна акт за спиране на основание чл.54 ал.1 т.3 от АПК на производството по заявлението му с вх.№АУ070941ОД/22.07.2019г. с искане за съгласуване и одобряване на представени инвестиционни проекти и издаване на разрешение за строеж за: “Текущ и основен ремонт на дървена покривна конструкция на съществуваща сграда в ПИ 10135.1505.130 по плана на гр.Варна, находяща се в гр.Варна, р-н „Одесос“, ул.“Цар Асен“ №9а.

В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобразност и необоснованост на обективираното в писмото волеизявление за спиране на процедурата по одобряване на проектите и издаване на разрешение за строеж за ремонта на сградата, инициирана от Сдружението на собствениците в нея. Изтъква се, че Сдружението е регистрирано съобразно Закота за управление на етажната собственост с БУЛСТАТ и възложител на внесения за одобряване проект. В преписката имало само твърдения на лице, което имало интерес да пречи на ремонта на сградата и нямало доказателства за престъпни обстоятелства, като осъдителна присъда или др. документи, от които да се установяват такива. Не били налични доказателства дори за сезиране с жалба на прокуратурата, поради производството било спряно без конкретни мотиви. В писмото не било посочено какви престъпни обстоятелства в случая издателят му счел, че са налице и с оглед на които е приложил чл.54 ал.1 т.3 от АПК. Поради това молят да бъде постановен съдебен акт, с който да бъде отменен обжалваният акт за спиране на процедурата по одобряване на проектите, обективиран в писмото и административният орган да бъде задължен да продължи административното производство. Претендират присъждане на направените по делото разноски. С допълнителна молба Д.Д. в качеството на управител на Сдружението представя доказателства за заплатена държавна такса за образуване на делото и уточнява, че е подписала заявлението от името на сдружението в качеството си на избран управител. Заявява, че със заявлението са представили всички описани като приложени документи, които им били върнати без указания. Във връзка с него при подаването му от сдружението не била заплащана такса за услугата, тъй като им било указано, че тя ще бъде изчислена накрая и ще следва да заплатят след издаване на поискания документ. Потвърждава, че във връзка със заявлението не е получавала получавала акт на Гл. архитект.

 Ответникът – Кметът на район «Одесос» при Община Варна представя административната преписка по заявление вх.№АУ070941ОД/22.07.2019г. с приложеното към него удостоверение за регистрация на Сдружението, без инвестиционните проекти, становища, скица, доклади и др., които са описани като приложени към него. Като част от преписката представя заявление и две уведомления подадени от Д. Х. С., която заявява, че е собственик на апартамент в гр.Варна, ул.Цар Асен №9а и твърди наличие на несъответствия в документите, подадени със заявлението на Сдружението на собствениците от 22.07.2019г., че е представен неистински протокол на Общото събрание на собствениците в сградата, че Д.Д.Д. няма представителна власт по отношение на Сдружението на собствениците в сградата. Като краен акт по преписката е представено оспореното Писмо изх.№АУ070941ОД_005ОД/07.08.2019г. с изявлението за спиране на основание чл.54 ал.1 т.3 от АПК на производството по подаденото от Сдружението заявление вх.№АУ070941ОД/22.07.2019г., ведно с обратните разписки за връчването му на Д.Д.Д. и на Димитрина Христова Славова. Тъй като първоначално представеното копие на заявлението на сдружението не е подписано от вносителя му, с допълнително писмо ответникът представя заверено ксерокопие на подписаното заявление, с уточнението, че сдружението не е заплащало такса за услугата, а писмото за спиране на процедурата е връчено на Д. Д. на 09.08.2019г. с обратна разписка. В писмата ответникът не изразява становище по жалбата.  

Съдът като съобрази изложеното от страните и прецени представените доказателства, с оглед приложимите разпоредби на ЗУТ и АПК достигна до следните фактически и правни изводи:

Жалбата е депозирана от Сдружение на собствениците „Цар Асен №9а, община Варна, район „Одесос“, представлявано от управителя Д.Д.Д., което е регистрирано на 08.11.2018г. лице съгласно ЗУЕС и фигурира в публичния регистър на сдруженията на собствениците на сгради в режим на етажна собственост с управител Д.Д.Д. и в регистър БУЛСТАТ. Сдружението е лицето, по заявление на което е започнало спряното административно производство. Обективираното в Писмо изх.№АУ070941ОД_005ОД/07.08.2019г. изявление на Кмета на район „Одесос“ за спиране на това производство се явява неблагоприятен за Сдружението административен акт, което поражда за него правен интерес и активна легитимация за оспорването му. Писмото за спиране на производството му е връчено чрез вписания в регистъра негов управител на 09.08.2019г., предвид на което подадената от негово име жалба срещу акта за спиране в съда на 23.08.2019г. е депозирана в 14-дневния срок по чл.197 от АПК. Жалбата е депозирана срещу обективираното в писмото волеизявление за спиране на административно производство на основание чл.54 ал.1 т.3 от АПК, което е акт подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност по реда на глава Х, раздел ІV от АПК, съгласно чл.54 ал.5 от АПК. Предвид изложеното, жалбата е допустима за разглеждане съгласно чл.197 и следв. от АПК.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Административното производство е започнало по подадено от Сдружение на собствениците „Цар Асен №9а, община Варна, район Одесос“ в район „Одесос“, Община Варна заявление вх.№АУ070941ОД/22.07.2019г. с искане за съгласуване и одобряване на представени инвестиционни проекти и издаване на разрешение за строеж за: “Текущ и основен ремонт на дървена покривна конструкция на съществуваща сграда в ПИ 10135.1505.130 по плана на гр.Варна, находяща се в гр.Варна, р-н „Одесос“, ул.“Цар Асен“ №9а. Заявителят е сдружение регистрирано по ЗУЕС като юридическо лице с БУЛСТАТ ********* и адрес: гр.Варна, ул.“Цар Асен“№9а, ет.3, ап.5, с вписан в регистъра на сдруженията по ЗУЕС и в регистър БУЛСТАТ като негов представител управителят му Д.Д.Д.. В това си качество Д. е подписала заявлението и го подала в кметството на район „Одесос“, ведно с описаните като приложения удостоверение, инвестиционни проекти, становища, скица, доклади и т.н.

Междувременно в районното кметство постъпили едно заявление и две уведомления от Д. Х. С., която заявява, че е собственик на апартамент в същата сграда етажна собственост в гр.Варна, ул.Цар Асен №9а и твърди, че има несъответствия в документите, подадени със заявлението на Сдружението на собствениците от 22.07.2019г., че е представен неистински протокол на Общото събрание на собствениците в сградата и Д.Д.Д. няма представителна власт по отношение на Сдружението на собствениците в нея. В уведомленията Славова заявила, че във връзка с тези факти и обстоятелства е сезирала Районна прокуратура-Варна с жалба вх.№9820/2019г.

. С подадените от нея заявление и уведомления не са представени доказателства за твърдените факти и обстоятелства.

На 07.08.2019г. по преписката се произнесъл Кмета на Район „Одесос“, Община Варна, като с Писмо изх.№АУ070941ОД_005ОД/07.08.2019г. постановил спиране на основание чл.54 ал.1 т.3 от АПК на производството по заявлението с вх.№АУ070941ОД/22.07.2019г. на Сдружението с оглед изложените в уведомленията подадени от Димитрина Христова Славова твърдения, че няма провеждано общо събрание на етажната собственост и не е вземано решение за извършване на ремонт на покрива на сградата и изготвяне на проектна документация за това и за неправомерно извършени в случая действия от страна на Д.Д., за което била сезирала с жалба вх.№9820/2019г. Районна прокуратура –Варна. В писмото е указано на заявителя след получаването му да се яви за получаване на подадените инвестиционни проекти и документи. Писмото за спиране на производството не съдържа указания за реда и сроковете за обжалването му. С обратни разписки писмото с изявлението за спиране на производството е връчено лично на Д.Д.Д. и на Димитрина Христова Славова.

Няма спор и от доказателствата се установява, че административното производство е инициирано от Сдружение регистрирано по ЗУЕС, което е юридическо лице с предмет на дейност – усвояване на средства от фондовете на Европейския съюз и/или от държавния или общинския бюджет, безвъзмездна помощ и субсидии и/или използване на собствени средства с цел ремонт и обновяване на сгради в режим на етажна собственост. С подаденото заявление в кметството на район „Одесос“ при Община Варна от управителя Д.Д. на това сдружение е поискано съгласуване и одобряване на представени инвестиционни проекти и издаване на разрешение за строеж за: “Текущ и основен ремонт на дървена покривна конструкция на съществуваща сграда в ПИ 10135.1505.130 по плана на гр.Варна, район „Одесос“, ул.Цар Асен №9а.

Касае се за административно производство, регламентирано в чл.145 и следв. от ЗУТ. Съгласно чл.145, ал.1, т.1 от ЗУТ, компетентен да съгласува и одобрява техническите или работните инвестиционни проекти е главния архитект на общината /района/. При постъпване на такова искане, той е административният орган, който може да го уважи като издаде одобряващ акт или да го отхвърли, постановявайки мотивиран отказ. Съгласно  чл.146 от ЗУТ отказ да се одобри инвестиционен проект се прави само по законосъобразност, като се посочват конкретните мотиви за това. За отказа да се одобри инвестиционния проект възложителят се уведомява писмено по реда на АПК и той може да бъде обжалван в 14-дневен срок от съобщението за издаването му. Въз основа на одобрен технически или работен инвестиционен проект, когато такъв се изисква, на възложителя се издава Разрешение за строеж от главният архитект на общината, съгласночл.148 ал.2 и ал.4 от ЗУТ. Отказът да се издаде разрешение за строеж също се прави само по законосъобразност, като се посочват конкретните мотиви за него, съгласно чл.149 ал.1 от ЗУТ.

Тези разпоредби на специалният закон очертават страните - участници в процеса на изработване и одобряване на инвестиционния проект в лицето на възложителя - заявител на проекта /чл.144 от ЗУТ/ и главния архитект на съответната община/района/, в който попада строежа, като компетентен да разгледа заявлението /чл.145 от ЗУТ/. За кмета на района, какъвто в случая е издателят на акта за спиране на производството, не е налице компетентност по закон да се произнася по искане за съгласуване и одобряване на инвестиционни проекти, каквито са представените от Сдружението, нито за постановяване на отказ за това, респ. за издаване на разрешение за строеж или за отказ за издаването му. След като Кмета на район „Одесос“ няма правомощия да одобрява и съгласува инвестиционни проекти, нито да постановява отказ за това, няма компетентност да постановява и актове по движението на този вид производства: да отказва разглеждане на такива заявления, да спира или да прекратява производствата, образувани по подадени такива. Това изцяло е в правомощията и от компетентността на гл. архитект на общината, респ. на гл.архитект на района, в градовете с районно деление, какъвто е град Варна. По искането в конкретното заявление, териториално и материално компетентен да се произнесе съгласно чл.145 ал.1 т.1 от ЗУТ е гл. архитект на район „Одесос“ при Община Варна. В §1 от ДР на ЗУТ няма предвидена законова възможност гл. архитект на района да делигира свои функции на кмета на района, а и в преписката няма доказателства и твърдения гл. архитект на район „Одесос“ да е предоставил своите функции по чл.145 ал.1 т.1 от ЗУТ на кмета на района.

Поради това оплакването на жалбоподателя, че постановявеният акт за спиране на производството по заявлението му, е издаден при неправилно прилжение на материалния закон и при допуснати съществени нарушиения на административно-производствените правила е основателно. Обективирания в Писмото акт за спиране на основание чл.54 ал.1 т.3 от АПК на производството по заявлението с вх.№АУ070941ОД/22.07.2019г. за съгласуване и одобряване на представени инвестиционни проекти и издаване на разрешение за строеж обективиран в Писмо изх.№АУ070941ОД_005ОД/07.08.2019г. на Кмета на Район „Одесос“, Община Варна е издаден от некомпетентен орган, при допуснато съществено нарушение на процесуалните и материални разпоредби на Закона за устройство на територията. Актът за спиране на производството следва да бъде обявен за нищожен и преписката по заявлението да бъде изпратена на компетентния административен орган – гл. архитект на района, за произнасяне по искането за съгласуване и одобряване на инвестиционните проекти и издаване на разрешение за строеж, съобразно изискванията в приложимите разпоредби от Закона за устройство на територията.

С оглед изхода на спора искането за присъждане на направените от жалбоподателя разноски е основателно и следва да бъде уважено. На основание чл.143 ал.1 от АПК ответната страна – Община Варна следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя Сдружение на собствениците „Цар Асен №9а, община Варна, район Одесос“ сумата в размер на 10лева, представляваща разноски за заплатената от него държавна такса за образуване на делото.

Водим от това и на основание чл.200, ал.1 от АПК, Съдът

 

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на обективирания в Писмо изх.№АУ070941ОД_005ОД/07.08.2019г. на Кмета на Район „Одесос“ при Община Варна акт за спиране на основание чл.54 ал.1 т.3 от АПК на производството по заявление вх.№АУ070941ОД/22.07.2019г. за съгласуване и одобряване на представени инвестиционни проекти и издаване на разрешение за строеж за: “Текущ и основен ремонт на дървена покривна конструкция на съществуваща сграда в ПИ 10135.1505.130 по плана на гр.Варна, находяща се в гр.Варна, р-н „Одесос“, ул.“Цар Асен“ №9а подадено от Сдружение на собствениците „Цар Асен №9а, община Варна, район Одесос“.

 

ИЗПРАЩА на Главния архитект на район „Одесос“ при Община Варна преписката по заявление вх.№АУ070941ОД/22.07.2019г. с искане за съгласуване и одобряване на инвестиционни проекти и издаване на разрешение за строеж за: “Текущ и основен ремонт на дървена покривна конструкция на съществуваща сграда в ПИ 10135.1505.130 по плана на гр.Варна, находяща се в гр.Варна, р-н „Одесос“, ул.“Цар Асен“ №9а подадено от Сдружение на собствениците „Цар Асен №9а, община Варна, район Одесос“ за разглеждане и произнасяне съобразно приложимите разпоредби на Закона за устройство на територията.

 

ОСЪЖДА Община Варна да заплати на Сдружение на собствениците „Цар Асен №9а, община Варна, район Одесос“ с БУЛСТАТ ********* и адрес: гр.Варна, ул.“Цар Асен“№9а, ет.3, ап.5 сумата в размер на 10лева/десет лева/, представляваща разноски за държавна такса.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба от страните, участвали в административното производство в 7-дневен срок от съобщаването пред ВАС на РБ по реда на глава ХІІІ от АПК.

 

СЪДИЯ: