О П Р
Е Д Е Л Е
Н И Е
№
399 19.06.2023год. град Стара Загора
Старозагорският
административен съд, ІІ състав, в закрито заседание на деветнадесети юни през две
хиляди двадесет и трета година, в състав:
СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА
като разгледа докладваното от съдия Г.ДИНКОВА административно дело № 355 по
описа за 2023г., за да се произнесе,
съобрази следното:
Производството е по чл.294
и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба на М.П.Е.
***, подадена чрез пълномощника й адв.Д.Д., срещу започналите изпълнителни
действия, обективирани в писмо с изх.№ 10-11-7375/ 07.06.2023г. за принудително
изпълнение на Заповед № 10-00-1788/ 05.09.2019г. на Кмета на Община Стара
Загора.
В жалбата се твърди, че в
посоченото писмо се съдържа волеизявление на органа по изпълнението за начало
на действия по принудително изпълнение и на следващите се от него правни
последици, поради което представлявало акт на органа по изпълнението във връзка
с принудителното изпълнение на влязъл в сила административен акт – Заповед №
10-00-1788/ 05.09.2019г. Незаконосъобразността на действията на органа по
изпълнението, обективирани в писмо изх.№ 10-11-7375/ 07.06.2023г. се обосновава
с липсата на изпратена покана за доброволно изпълнение съгласно изискването на
чл.277 от АПК.
С жалбата е направено и
особено искане по чл.297, ал.4 от АПК за спиране на производството по
принудително изпълнение на Заповед № 10-00-1788/ 05.09.2019г. на Кмета на
Община Стара Загора.
Съдът намира че жалбата е
процесуално недопустима, по следните съображения:
От приложените по делото
документи се установява по несъмнен начин, че Заповед № 10-00-1788 от
05.09.1019г. на Кмета на Община Стара Загора, с която на основание чл.225а във
вр. с чл.225, ал.2, т.1 и т.2 от ЗУТ, е наредено да бъде премахнат незаконен
строеж, пета категория: „Двуетажна жилищна сграда и едноетажна пристройка № 50“
– по приложение № 1 /комбинирана скица/, находящ се в УПИ I-ОДО, кв.19а по плана на гр.Стара Загора,
изпълнен от И.Г.Е., и е определен срок за доброволно изпълнение от 30
/тридесет/ календарни дни, е влязла в сила на 29.01.2021г. /датата, на която е
постановено Решение № 1199 по адм.дело № 10050/ 20202 по описа на Върховния
административен съд, с което е оставено в сила решение № 264 от 01.07.2020г. по
адм.дело № 680/ 2019г. на Административен съд Стара Загора за отхвърляне на
жалбата на М.П.Е. против Заповед № 10-00-1788/ 05.09.2019г. на Кмета на Община
Стара Загора/.
На 07.06.2023г. е била
извършена проверка от работна група, включваща трима служители от Община Стара
Загора, относно изпълнението на заповед № 10-00-1788/ 05.09.2019г. за
премахване на незаконен строеж, за резулвтатите от която е съставен констативен
протокол от същата дата. В КП е посочено, че адресати на влязлата в сила на
29.01.2021г. заповед са наследниците на И.Г.Е. и към датата на проверката
заповедта не е изпълнена.
С оспореното писмо изх.№
10-11-7375 от 07.06.2023г. на Заместник-кмета на Община Стара Загора,
наследниците на И.Г.Е. /сред които попада и жалбоподателката М.Е., видно от
представеното по делото удостоверение за наследници № 2385/ 21.07.2022г/ са
уведомени за наличието на влязла в сила заповед № 10-00-1788/ 05.09.2019г. на
Кмета на Община Стара Загора за премахване на незаконен строеж „Двуетажна
жилищна сграда и едноетажна пристройка № 50“, находящ се в УПИ I-одо от кв.19а по плана на гр.Стара
Загора, и пристъпването към изпълнение на принудително премахване от общината
по ред, определен с наредба на общинския съвет, в 30-дневен срок от получаване
на писмото.
От съдържанието на
процесното писмо не се налага извода, направен в жалбата, че то съставлява акт
или действие на органа по изпълнението, подлежащ на оспорване пред съда
съгласно чл.294 от АПК.
С разпоредбата на чл. 294
от АПК е въведен съдебен контрол върху законосъобразността на постановленията,
действията и бездействията на органа по изпълнението – т.е регламентираната в чл. 294 от АПК защита е
процесуална по своя характер и предмет на същата са волеизявленията на органа
по изпълнението по допустимостта или движението на изпълнителното производство
и фактическите действия, с които той осъществява процесуалните си правомощия
респ. фактическите бездействия, изразяващи се в неизпълнение на негови
процесуални задължения.
Видно от съдържанието на
изрично посоченото като обжалвано писмо с изх.№ 10-11-7375 от 07.06.2023г. на
Заместник-кмета на Община Стара Загора, същото има изцяло информативен
/уведомителен/ характер. По съществото и съдържанието си това писмо несъмнено
не представлява постановление на органа по изпълнението по см. на чл.294 от АПК, тъй като няма характеристиките на индивидуален административен акт. В него
не се съдържа никакво властническо волеизявление, скрепено с възможността за
държавна принуда, което едностранно да поражда или да е в състояние да породи
промени в правната сфера на жалбоподателката, а единствено я уведомява, че след
30 дни от неговото получаване ще се пристъпи към принудително изпълнение на
влязлата в сила заповед за премахване на незаконен строеж. Не може да се приеме
също, че оспореното писмо обективира действия на орган по изпълнението,
доколкото то само указва бъдещо предприемане на действия по принудително
изпълнение, а освен това неговият автор – Зам.кмет на Община Стара Загора, по
аргумент от разпоредбата на чл.271, ал.1, т.1 АПК, не се явява орган по
изпълнението, тъй като не е издател на подлежащия на изпълнение административен
акт /влязлата в сила Заповед № 10-00-1788 от 05.09.2019г., издадена от Кмета на
Община Стара Загора/ и няма данни да е действал при делегация на такива
правомощия или в хипотеза на заместване на титуляра.
По тези съображения и
поради липсата на подлежащо на оспорване постановление или действие на органа
по изпълнението, подадената жалба се явява е недопустима и като такава следва
да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено. С оглед посочения резултат съдът не дължи
произнасяне по направеното искане за спиране на производството по принудително
изпълнение на Заповед № 10-00-1788/ 05.09.2019г. на Кмета на Община Стара
Загора, което право може да бъде реализирано само в надлежно производство - по
спор за наличие на предмет на изпълнение или при оспорване на засягащ правата
акт, действие или бездействие на органа по изпълнението по чл. 294 от АПК.
Водим от горните мотиви и
на основание чл. 159, ал.1, т.1 от АПК
съдът
О П
Р Е Д
Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ
жалбата на М.П.Е. *** против изпълнителни
действия, обективирани в писмо с изх.№ 10-11-7375/ 07.06.2023г. за принудително
изпълнение на Заповед № 10-00-1788/ 05.09.2019г. на Кмета на Община Стара
Загора, като процесуално недопустима.
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ
искането на М.П.Е. *** за спиране на производството по принудително изпълнение
на Заповед № 10-00-1788/ 05.09.2019г., издадена от Кмета на Община Стара
Загора.
ПРЕКРАТЯВА производството
по адм. дело № 355/ 2023г. по описа на Административен съд – Стара Загора.
Определението подлежи на
обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от
съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: