МОТИВИ:
НАХ дело № 415/2020 г.
Досъдебно производство № 700/2019 г. по описа на
РУ - Кърджали е образувано за
престъпление по чл. 345, ал.2, вр. ал.1 от НК.
В хода на разследването
в качеството на обвиняем е привлечен Д.Р. ***, ЕГН-**********,***, български гражданин, с основно образование, за престъпление по чл.345, ал.2, вр. ал.1 от НК. Преценявайки, че са налице
изискванията за приложението на чл. 78а от НК, РП Кърджали внася в съда постановление
с предложение за освобождаване от наказателна отговорност с налагане на административно
наказание.
В
съдебно заседание обвиняемият се явява лично
и с от редовно упълномощен адвокат, който намира постановлението на РП-К-ли за
правилно и законосъобразно. От името на доверителя си моли за минимално
наказание.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено
от фактическа страна следното:
На 11.11.2019г. служители на
ЗЖУ-Кърджали- свидетелите К.Г., А.М. и Р.Т., към 18.50 часа в с.Стремци, общ.Кърджали спрели за проверка обв.Д.Р.,
който управлявал мотоциклет марка "Вонроуд", модел
"ВЖМ125Т22". При проверката
мотоциклета е бил без регистрационни номера, а водачът Д.Р. не представил свидетелство за управление на МПС (не е притежавал СУМПС). Обвиняемият не представил и регистрационен талон на мотоциклета.
При направена проверка било установено,
че регистрацията на посочения
мотоциклет е прекратена по реда на
чл.143, ал.11 от Закона за движение по
пътищата. Водачът Д.Р. не е минавал курсове
за водач на МПС и същия няма валидно свидетелство за управление на МПС. На водача обв.
Д.Р. са били съставени актове за установяване на адм.нарушение по ЗДвП от
11.11.2019г. за нарушени
чл.140 и чл.150 от ЗДвП.
Горепосоченият мотоциклет марка "Вонроуд", модел "ВЖМ125Т22" с номер на рама *** е бил с първоначална регистрация от 17.04.2013г. и е имал табела с регистрационен
номер Х-2364-В. Съгласно регистрационния талон мотоциклета представлява моторно превозно средство по смисъла
на ЗДвП и подлежи на регистрация
по реда на
Закона за движение по пътищата
и Наредба №1-45 от
24.03.2000г. на МВР.
Поради административно нарушение
на обв.Д.Р. със Заповед за
ППАМ №19-1947-000047, издадена по реда на
чл.143, ал.11 от ЗДвП от 29.08.2019г., е била
прекратена регистрацията на мотоциклета и табелата с регистрационен номер е била иззета
от органите на Пътна полиция-МВР
за срок от
шест месеца. Заповедта е била връчена на обв.Д.Р.
на 29.08.2019г. когато е била и иззета табелата
с per. номер.
Съгласно § 6, т. 69 от ДР на ЗДвП „Прекратяване
на регистрация" е отмяна на разрешението
превозното средство да се използва
в пътното движение. В този случай
възстановяване на регистрацията на превозното средство следва да се
извърши при поискване от собственика
след представяне на документите по чл. 15, ал.
1 след изтичане срока на наложената
принудителна административна
мярка по чл. 171, т. 2а ЗДвП по реда на
Наредба №1-45 от
24.03.2000г., издадена от министъра на
вътрешните работи, което не е било
направено.
Предвид събраните доказателства
в хода на досъдебното производство съдът намира, че е доказано
осъществяването от обективна и субективна страна от обв.Д. Т. Р. на престъплението по чл.345, ал.2 във вр. с ал.1 от НК, а именно: На 11.11.2019г. в с.Стремци, общ.Кърджали е управлявал моторно превозно средство- мотоциклет марка "Вонроуд", модел
"ВЖМ125Т22", с номер на
рама *** и номер на двигател ***, без регистрационни табели, което не
е регистрирано по надлежния ред, предвиден в чл.140, ал.1 и ал.2 от
ЗДвП и Наредба №1-45 от 24.03.2000г. издадена от министъра на
вътрешните работи.
От правна страна:
Съобразно разпоредбата на
чл.140,ал.1 от ЗДВП- По пътищата ,отворени за обществено ползване се допускат
само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели
с регистрационен номер, поставен на определените за това места.Съобразно
разпоредбата на чл.140,ал.2 от ЗДВП - Условията и реда за регистриране, отчет,
пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и
ремаркета, теглени от тях , се определя с наредба на министъра на вътрешните
работи, съгласувано с министъра на транспорта, информационните технологии и
съобщенията и министъра на отбраната.
Изпълнителното деяние се изразява в управление на МПС,
което не е регистрирано по надлежния за това ред. Съгласно действащата към дата
11.11.2019г. разпоредба на чл.140, ал.1 от ЗДвП, по
пътищата, отворени за обществено ползване се допускат само моторни превозни
средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен
номер, поставени на определените за това места. Ал.2 на чл.140 от ЗДвП
съответно предвижда, че условията и редът за регистриране, отчет, спиране от
движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване
на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, се
определя с наредба на министъра на вътрешните работи, съгласувано с министъра
на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра на
отбраната. Това е действащата към датата на деянието Наредба № 1-45 от
24.03.2000г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение
на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за
предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства, издадена от
Министъра на вътрешните работи.
От субективна страна деянието е извършено виновно, при
форма на вина пряк умисъл по смисъла на чл.11 ал.2 от НК. Обвиняемият е имал
знанието, че управляваното от него МПС не е регистрирано по надлежния за това
ред, въпреки което го е привел в движение по републиканската пътна мрежа.
По отношение на обвиняемия са налице законоустановените предпоставки за освобождаване от
наказателна отговорност с налагане на административно наказание по чл. 78а НК,
тъй като:
1. За извършеното престъпление по чл. 345, ал.2, вр. с ал.1 от НК се предвижда наказание лишаване от свобода
до една година или глоба от петстотин до хиляда лева;
2. Обвиняемият не е осъждан за престъпление от общ
характер и не е освобождаван от наказателна отговорност с налагане на
административно наказание по реда на чл. 78а НК;
3. С престъплението не са причинени имуществени вреди.
4. Не е налице някоя от хипотезите на чл. 78а, ал. 7 НК,
ограничаващи приложението на института на освобождаване от наказателна
отговорност с налагане на административно наказание по реда на глава VIII,
раздел IV НК.
При
определяне на наказанието, което следва да бъде наложено на обвиняемия, и
базирайки се на двата основни принципа, залегнали в разпоредбата на чл.54 от НК- принципите на законност и индивидуализация, съдът прецени:
- обществената опасност на деянието е типична за този вид престъпления, засягащи
обществените отношения, свързани със сигурността на регистрационния режим на
транспорта.
- обществената опасност на обвиняемия е занижена: касае се за зрял човек с
чисто съдебно минало, признава се за виновен,
отнася се критично към извършеното, съдейства за разкриване на
обективната истина, ползва се с добри
характеристични данни по местоживеене.
С
оглед на изложеното съдът намира, че предвиденото в текста на чл.78а от НК
наказание „глоба” следва да бъде определено към минималния размер, а именно 1000
лева.
Така наложеното наказание напълно
отговаря на извършеното и ще осъществи изцяло целите на личната и генерална
превенция на закона.
Водим от изложеното, съдът
постанови решението си.
Районен съдия: