№ 422
гр. Велико Търново, 20.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, IV СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесети септември през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:КИРИЛ ХАДЖИТАНЕВ
при участието на секретаря РОСИНА АТ. КАЧАМАКОВА
като разгледа докладваното от КИРИЛ ХАДЖИТАНЕВ Административно
наказателно дело № 20224110200473 по описа за 2022 година
Производство по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Съдът е сезиран с жалба от ***, ЕГН: **********в качеството на
кмет на Община Велико Търново против наказателно постановление № 24-06-
33/25.03.2022 г. на министъра на културата, с което за извършено
административно нарушение по 228б от Закон за културното наследство
(ЗКН) е наложено наказание глоба в размер на 5000 лв.
Наведени са оплаквания за незаконосъобразност и необоснованост
на обжалваното НП обосноваващи според жалбоподателя неговата отмяна.
В съдебно заседание, жалбоподателят не се явява, представлява се от
Д. Й. – редовно упълномощен служител на Община Велико Търново с
юридическо образование. Заемат становище за отмяна на обжалваното
наказателно постановление. Твърдят липса на извършено на извършено от
жалбоподателя нарушение и неправилно установена фактическа обстановка.
Претендират разноски.
Въззиваемата страна се представлява от М. Б. – юрисконсулт. Заемат
становище за законосъобразност на обжалваното наказателно постановление.
Претендират разноски.
Съдът, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото
доказателства, приема за установено следното:
Административно наказателно производство е започнало чрез
съставяне на Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) №
3/31.01.2022 г., с вх. № 24-06-33/31.01.2022 г., съставен от П. Х. Г., на
длъжност главен инспектор в ГД „Инспекторат за опазване на културното
1
наследство" (ИОКН) в Министерство на културата, в присъствието
свидетелите В. Д. И. - старши инспектор в ГД ИОКН при МК, и Р. В. ** -
инспектор в ГД ИОКН при МК.
АУАН е връчен на жалбоподателя чрез редовен пълномощник – ***
– И.а – зам. кмет на Община В. Търново на дата 31.01.2022 г. В графа
възражения е вписано, че ще бъдат подадени писмени възражения. В
законоустановения срок у постъпило писмено възражение. В него се заема
становище, че са предприети необходимите действия в указания срок, като е
представена в министерство на културата документацията по конкурсната
процедура за съгласуване.
Въз основа на издадения АУАН е издадено обжалваното наказателно
постановление.
В обстоятелствената част на обжалваното наказателно
постановление се приема за установено, че на 20.07.2021 г. на кмета на
Община Велико Търново е издадено Разпореждане за прилагане на
принудителна административна мярка (РППАМ) № 24-06-33/20.07.2021 г. на
основание чл. 192, ал. 1, т. 2, буква „а” от ЗКН, във връзка с чл. 22 и чл. 23 от
Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), с цел
преустановяване на нарушение на чл. 28, ал. 6 от ЗКН. Принудителната мярка
е приложена след извършена проверка, при която е установено, че по
отношение на директора на Регионален исторически музей - Велико Търново
(РИМ-Велико Търново) не са предприети действия на основание чл. 31, т. 2
от ЗКН за обявяване и провеждане на конкурс, с което е допуснато нарушение
на чл. 28, ал. 6 от ЗКН по отношение на срока и реда за заемане на
длъжността директор на РИМ - Велико Търново. Резултатите от извършената
проверка са отразени в Констативен протокол № 24-06-33/08.06.2021 г.
Констативният протокол е изпратен на кмета на община Велико Търново с
писмо изх. № 24-06-33/09.06.2021 г. на МК. Писмото съдържа уведомление по
чл. 26, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс до кмета на община
Велико Търново за започване на производство по издаване на разпореждане
за прилагане на принудителна административна мярка по чл. 192, ал. 1, т. 2,
буква „а“ от ЗКН за организиране и провеждане на конкурс за директор на
РИМ - Велико Търново.
Във връзка с констатациите от проверката на инспектори на ГД
ИОКН и уведомлението по чл. 26, ал. 1 от Административнопроцесуалния
кодекс и в срока по чл. 34, ал. 1 и ал. 3 от същия кодекс, с писмо изх. № 0415-
00-37/16.06.2021 г. (вх. № 24-06- 33/17.06.2021 г. на МК), кметът на община
Велико Търново инж. д-р *** уведомява ГД ИОКН за предприети действия
по преустановяване на нарушението по чл. 28, ал. 6 от ЗКН с прекратяването
на безсрочното трудово правоотношение с директора на РИМ-Велико
Търново и трансформирането му със заемане на длъжността до провеждане на
конкурс. Инж. д-р *** заявява, че в качеството си на кмет на Община Велико
Търново е предприел необходимите действия за преустановяване на
завареното фактическо положение, което според него не налага издаване на
принудителна мярка.
2
На 20.07.2021 г. инспектор на ГД ИОКН извършва служебна
проверка в МК относно започване на процедура за съгласуване на условия за
провеждане на конкурс за директор на РИМ-Велико Търново по реда на чл.
14, ал. 1, т. 13, буква „б“ от ЗКН. При проверката се установява, че в МК не е
постъпвало писмо за стартиране на такава процедура от страна на Община
Велико Търново. Към същата дата при проверка в сайта на Община Велико
Търново не са установени данни за започване на производство по подготовка
и обявяване на конкурс за заемане на длъжността директор на РИМ - Велико
Търново.
Съгласно РППАМ № 24-06-33/20.07.2021 г. на кмета на Община
Велико Търново инж. д-р *** е дадено следното писмено предписание: „да
предприеме действия за организиране и провеждане на конкурс за избор на
директор на Регионален исторически музей - Велико Търново, съгласно
разпоредбите на чл. 28, ал. 6 от ЗКН: „Правоотношенията с директорите на
музеи по ал. 5 възникват въз основа на конкурс за срок от 5 години, освен в
случаите, когато в специален закон е предвидено друго. Конкурсът за
директор на държавен музей към Министерството на културата се провежда
по реда, предвиден в наредбата по чл. 5, ал. 4 от Закона за закрила и развитие
на културата, а за общинските и регионалните музеи - от комисия, назначена
по реда на Кодекса на труда, в състава на която се включват трима
представители на съответната община, трима директори на национални и/или
регионални музеи и един представител на Министерството на културата“,
като в тези действия да се включи и приключване на процедурата по
съгласуване с министъра на културата по реда на чл. 14, ал. 1, т. 13, буква „б“
от ЗКН. “ Определен е срок за изпълнение на издаденото предписание -
31.10.2021 г.
Принудителната мярка е постъпила в Община Велико Търново на
23.07.2021 г., видно от Известие за доставяне № PS 1000 047Н4В Р на
„Български Пощи“ ЕООД и не е обжалвана по съдебен ред пред
Административен съд - Велико Търново в законоустановения срок.
С писмо № 24-06-33/02.11.2021 г. на заместник-министъра на
културата от кмета на Община Велико Търново е поискана информация за
предприетите от него действия по изпълнението на РППАМ № 24-06-
33/20.07.2021 г. В отговор с писмо, изх. № 0415-00- 37/04.11.2021 г. (вх. № 24-
06-33/05.11.2021 г. на МК), кметът на Община Велико Търново посочва, че в
изпълнение на РППАМ № 24-06-33/20.07.2021 г. в МК е изпратено писмо,
изх. № 0415-00-38/27.10.2021 г. с искане за съгласуване на условията за
провеждане на конкурс за заемане на длъжността „директор“ на културен
институт: РИМ - Велико Търново и Художествена галерия „Борис Денев“ -
Велико Търново. Писмото е постъпило в МК с вх. № 08-00-689/29.10.2021 г.
Като основание за започването на съгласувателната процедура с министъра на
културата относно условията за обявяването на конкурсите през месец
октомври, кметът на Община Велико Търново посочва заседание на
Общински съвет - Велико Търново от 30.09.2021 г., на което е взето Решение
№ 695 за приемане Правилник за устройството и дейността на Регионален
исторически музей - Велико Търново, във връзка с което е изразено
3
становище за предприемане на необходимите действия в определения за
изпълнение на издаденото предписание срок - 31.10.2021 г.
В ГД ИОКН и МК не е постъпвало искане за удължаване на срока за
изпълнение на предписанието.
При така установената фактическа обстановка наказващият орган е
приел, че инж. д-р ***, като кмет на Община Велико Търново не е изпълнил
предписание по Разпореждане за прилагане на принудителна
административна мярка с изх. № 24-06-33/20.07.2021 г. на МК, получена на
23.07.2021 г., а именно: „да предприеме действия за организиране и
провеждане на конкурс за избор на директор на Регионален исторически
музей - Велико Търново, съгласно разпоредбите на чл. 28, ал. 6 от ЗКН:
„Правоотношенията с директорите на музеи по ал. 5 възникват въз основа на
конкурс за срок от 5 години, освен в случаите, когато в специален закон е
предвидено друго. Конкурсът за директор на държавен музей към
Министерството на културата се провежда по реда, предвиден в наредбата по
чл. 5, ал. 4 от Закона за закрила и развитие на културата, а за общинските и
регионалните музеи - от комисия, назначена по реда на Кодекса на труда, в
състава на която се включват трима представители на съответната община,
трима директори на национални и/или регионални музеи и един представител
па Министерството на културата“, като в тези действия да се включи и
приключване на процедурата по съгласуване с министъра на културата по
реда на чл. 14, ал. 1, т. 13, буква „б“ от ЗКН“, като не е предприел всички
необходими действия за организиране и провеждане на конкурс за избор на
директор на РИМ-Велико Търново в срока, указан в Разпореждането -
31.10.2021 г.
Прието е, че е налице административно нарушение на чл.228б от
ЗКН и е наложено административно наказание глоба в размер на 5000 лева.
От формална страна не се констатираха нарушения на адм.
наказателната процедура. АУАН и НП са съставени от оправомощени за това
лица, в предписаната от закона форма и реквизити. Връчени са по надлежния
ред в рамките на законовите срокове.
При осъществяване на контрола за законосъобразност и
обоснованост на НП, съдът намира, че в хода на административно
наказателното производство не са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, които да водят до ограничаване на правата на
жалбоподателя, респективно да влекат незаконосъобразност на атакуваното
НП.
Съдът приема, че фактическата обстановка описана в
обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление се
потвърждава от писмените и гласни доказателства събрани в рамките на
съдебното следствие. Всички събрани писмени и гласни доказателства, които
са непротиворечиви и взаимно се допълват изграждат пред съда цялостна
доказателствена общност, която потвърждава приетата за установена
фактическа обстановка.
4
Съдът счита, че неправилно актосъставителят и административно
наказващият орган са квалифицирали установеното от фактическа страна като
административно нарушение по чл.228б от ЗКН.
Посоченият текст предвижда, че който не изпълни приложена
принудителна административна мярка по чл. 192, ал. 1, т. 2, се наказва с глоба
от 2000 до 5000 лв. - за физическо лице, а на едноличен търговец или
юридическо лице се налага имуществена санкция в размер от 5000 до 10 000
лв.
За да е налице съставомерност на деянието като административно
нарушение по чл.228б от ЗКН е необходимо да е налице виновно
неизпълнение на приложена принудителна административна мярка по реда на
чл.192, ал.1, т.2 от ЗКН. В настоящия казус безспорно е установено, че по
повод дейност на контролните органи е налице влязла в сила и действаща
принудителна административна мярка с изх. № 24-06-33/20.07.2021 г. на МК,
получена на 23.07.2021 г., като са дадени следните задължителни
предписания: „да предприеме действия за организиране и провеждане на
конкурс за избор на директор на Регионален исторически музей - Велико
Търново, съгласно разпоредбите на чл. 28, ал. 6 от ЗКН: „Правоотношенията
с директорите на музеи по ал. 5 възникват въз основа на конкурс за срок от 5
години, освен в случаите, когато в специален закон е предвидено друго.
Конкурсът за директор на държавен музей към Министерството на културата
се провежда по реда, предвиден в наредбата по чл. 5, ал. 4 от Закона за
закрила и развитие на културата, а за общинските и регионалните музеи - от
комисия, назначена по реда на Кодекса на труда, в състава на която се
включват трима представители на съответната община, трима директори на
национални и/или регионални музеи и един представител на Министерството
на културата “, като в тези действия да се включи и приключване на
процедурата по съгласуване с министъра на културата по реда на чл. 14, ал. 1,
т. 13, буква „б“ от ЗКН“. Определен е срок за изпълнение на предписанията –
30.10.2021 г.
От събраните писмени доказателства, безспорно се установява, че
жалбоподателят е предприел действия за организиране и провеждане на
конкурс за избор на директор на Регионален исторически музей - Велико
Търново. Проведено е заседание на Общински съвет - Велико Търново от
30.09.2021 г., на което е взето Решение № 695 за приемане Правилник за
устройството и дейността на Регионален исторически музей - Велико
Търново, изпратено писмо, изх. № 0415-00-38/27.10.2021 г. с искане за
съгласуване на условията за провеждане на конкурс за заемане на длъжността
„директор“ на културен институт: РИМ - Велико Търново и Художествена
галерия „Борис Денев“ - Велико Търново. Писмото е постъпило в МК с вх. №
08-00-689/29.10.2021 г. Съгласно чл. 14, ал. 1, т. 13, б. б от ЗКН условията за
провеждане на конкурси за директори на регионални и общински музеи се
съгласуват с министъра на културата. Съгласувателната процедура, е
започнала видно от събраните доказателства преди изтичане срока за
изпълнение на предписанията – 30.10.2021 г., тъй като искането за
съгласуване е подадено на дата 27.10.2021 г. Нормотворческата дейност на
5
Общинския съвет от заседание на Общински съвет - Велико Търново от
30.09.2021 г., на което е взето Решение № 695 за приемане Правилник за
устройството и дейността на Регионален исторически музей - Велико Търново
не е относима към предмета на доказване по делото, тъй като макар в
правилника да се урежда устройството и дейността на РИМ В. Търново,
начинът на провеждане на конкурс за директор се урежда в нормативен акт
ЗКН и ЗЗРК.
В мотивната част на обжалваното наказателно постановление е
прието, че предприетите действия от жалбоподателя са „необосновано
забавени и твърде недостатъчни“ за да се приеме, че представляват
изпълнение на предписанието. Съдът счита, че тъй като в предписанието не са
описани конкретни мерки и действия които следва да се предприемат и в
какви срокове, а е предписано „да се предприемат действия за организиране и
провеждане“ на конкурс, за изпълнение на предписанието в срок е достатъчно
предприемането на действия по стартиране на конкурсната процедура, първия
етап от която е съгласуване на условията за провеждане с министъра на
културата, което е направено преди изтичане на срока – 30.10.2021 г.
Съгласуването е етап от организирането и провеждането на конкурса, а
обстоятелството, че конкурса не е приключил до датата на изтичане на срока
е без значение за настоящия казус, тъй като такива предписания не са давани.
Ето защо, съдът намира, че липсва административно нарушение от
страна на кмета на Община Велико Търново, тъй като в дадения от
контролните органи срок – 30.10.2021 г. той е стартирал процедура по
съгласуване на условията за провеждане на конкурс за Директор на РИМ
Велико Търново, като по този начин е започнал изпълнение на даденото
задължително предписание с принудителна административна мярка с изх. №
24-06-33/20.07.2021 г. на МК.
Предвид горното съдът счита, че неправилно наказващият орган е
ангажирал административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за
извършено нарушение по 228б от ЗКН, поради което обжалваното
наказателно постановление следва да се отмени като неправилно и
незаконосъобразно.
При този изход на спора в полза на Община Велико Търново, следва
да се присъдят разноски за възнаграждение на служител с юридическо
образование в размер на 150 лева, съобразно размерите определени в чл.63д,
ал.5 от ЗАНН, вр. чл.37, ал.1 от Закона за правната помощ, вр. чл.27е от
Наредба за заплащането на правната помощ, а именно от 80 до 150 лева.
Възнаграждението не е прекомерно с оглед вида и характера на спора и обема
на оказаната правна помощ.
Поради изложеното и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН
РЕШИ:
6
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 24-06- 33/25.03.2022 г. на
министъра на културата, с което на ***, ЕГН: ********** в качеството на
кмет на Община Велико Търново за извършено административно нарушение
по 228б от Закон за културното наследство е наложено наказание глоба в
размер на 5000 лв.
ОСЪЖДА Министерство на културата на Република България да
заплати на Община Велико Търново сумата от 150 лева, представляваща
направени по делото разноски за възнаграждение на служител с юридическо
образование.
Решението подлежи на обжалване пред Великотърновския
административен съд в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е
изготвено и обявено.
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
7