Определение по дело №48/2020 на Софийски окръжен съд

Номер на акта: 60
Дата: 27 февруари 2020 г. (в сила от 13 май 2020 г.)
Съдия: Кристина Иванова Тодорова
Дело: 20201800200048
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 24 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

гр.София, 27.02.2020 г.

 

СОФИЙСКИ ОКРЪЖЕН СЪД, наказателно отделение - четвърти състав, в закрито съдебно заседание, проведено на двадесет и седми февруари през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРИСТИНА ТОДОРОВА

 

като разгледа докладваното от съдия Тодорова ч.н.д. № 48/2020 г. по описа на СОС и постановление на Окръжна прокуратура - София от 03.02.2020 г. за прекратяване на наказателното производство по досъдебно производство № 111/2016 г. по описа на ОСлО при СОП и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

          Производството е по реда на чл.243 ал.4 и сл. от НПК.

Образувано е по жалба на И.А.Г. ***, с посочен адрес за кореспонденция гр.Б., пл.”*********” № **, против постановление на прокурор при Окръжна прокуратура - гр.С. от 03.02.2020 г. за прекратяване на наказателното производство по досъдебно производство № 111/2016 г. по описа на ОСлО при СОП, образувано и водено срещу неизвестен извършител за престъпление по чл.219 ал.1 от НК.

В жалбата срещу прекратителното постановление на прокурора се развиват доводи в подкрепа на заявеното твърдение за неговата незаконосъобразност и необоснованост, като се сочи превратен анализ на доказателствата и неизпълнение на задължението за обективно, всестранно и пълно изясняване на обстоятелствата по делото. Твърди се неправилно приложение на материалния закон, във връзка с изведения в постановлението, решаващ извод на прокурора за липса на деяние, което по своето обективно и субективно проявление да е съставомерно престъпление по чл.219 ал.1 от НК. Аргументацията е свързана с неотчитане на обстоятелствата, че Г. Г. е бил кмет на Община Б. в периода 01.11.2003 г. - 31.10.2015 г. и в това му качество, същия отговарял за общинските жилища, предназначени за настаняване под наем на граждани с установени жилищни нужди, предвид което същият се явява длъжностно лице и съответно годен субект на престъпление по чл.219 ал.1 от НК; че в края на кметския мандат на Г. са останали неизплатени на общината наеми за тези жилища в размер на 327 765,08 лева, т.е. на общината е причинена значителна щета; че въпреки това, Г. не е предприел действия по изземване на общинските жилища от неизправните наематели на същите, по реда на чл.65 ал.1 от ЗОС, с което всъщност е извършил изпълнителската дейност по неполагане на достатъчно грижи по ръководенето, управлението и стопанисването на това общинско имущество. Изразява се несъгласие с доводите на прокурора за липса на причинена на Община Б. вреда, а оттам и за липса на извършена престъпна безстопанственост, поради настъпила погасителна давност за всички дължими суми от наеми на общински жилища за периода 01.11.2015 г. 31.12.2018 г. В този аспект се подчертава за неправилно прието, че такава вреда липсва и поради това, че тези вземания на общината – за наеми от предоставени за ползване общински жилища, не били осчетоводени като „несъбираеми и отнесени в загуба”. Възразява се и срещу изложените в процесуалният акт на прокурора доводи, че кмета Г. основателно не е пристъпил към принудително извеждане на неизправните наематели от общинските жилища, тъй като с тези си действия би нарушил Конституцията и ЕКЗПЧ, а на практика – това би довело до „пораждането на етнически конфликт и ескалация на битовата престъпност в района”. Искането, което се прави в съответствие с релевираните оплаквания, е за отмяна на атакуваното прокурорско постановление и връщане на делото на СОП, със задължителни указания относно прилагането на закона.

          С. окръжен съд, след като се запозна с данните по делото и ги прецени във връзка с атакуваното постановление на СОП, както и във връзка с изложеното в жалбата, приема за установено следното:

          С постановление на прокурор от С.о.п. от 28.11.2016 г. е  образувано досъдебно производство № 111/2016 г. по описа на ОСлО при СОП, срещу неизвестен извършител, за извършено престъпление по чл.219 ал.1 от НК, а именно за това, че в периода 2011 -2015 г., в гр.Б., в качеството си на длъжностно лице, отговарящо за управлението на общинските жилища, не е положил достатъчни грижи за ръководенето, управлението и стопанисването на същите и от това са последвали значителни вреди на Община Б.. Впоследствие и самото разследване по така образуваното наказателно производство е водено срещу неизвестен извършител, като в хода на това разследване, при условията на чл.219 ал.1 от НПК не е било привлечено като обвиняем конкретно лице за престъплението, за което е било образувано наказателното производство.

След извършеното разследване и на основание чл.235 от НПК, разследващият орган от ОСлО при СОП е изпратил досъдебно производство № 111/2016 г. по описа на ОСлО при СОП на наблюдаващия прокурор при СОП, с мнение за прекратяване на наказателното производство по делото на основание чл. 243 ал.1 т.1 във вр. чл. 24 ал.1, т.1 от НПК.

          С постановление на СОП от 03.02.2020 г. по пр. пр. № 2273/2016 г., предмет на съдебна проверка в настоящото производство, на основание чл.243 ал.1 т.1, във вр. с чл.24 ал.1, т.1 от НПК е прекратено наказателното производство по досъдебно производство № 111/2016 г. по описа на ОСлО при СОП, водено срещу неизвестен извършител за престъпление по чл.219 ал.1 от НК.

          Препис от това постановление на прокурора за прекратяване на наказателното производство по горепосоченото досъдебно производство, е получен от жалбоподателя – законният представител на ощетеното ЮЛ /чл.14, чл.44 ал.1, т.15 от ЗМСМА/ - И.Г. ***, на датата 07.02.2020 г., което е видно от приложеното известие за доставяне /прикачено към атакуваното постановление на СОП/. В тази разписка /известие/ са удостоверени и фамилията и подписа на упълномощеното лице, което от името на кмета на Община Б. е получило препис от оспорваното постановление на СОП. Последното, като такова постановено на основание чл.243 ал.1, т.1, вр. чл.24 ал.1, т.1 от НПК е измежду процесуалните актове на прокурора, подлежащи на съдебен контрол съгласно чл.243 ал.4 от НПК. Срокът за обжалване на тази категория актове е лимитиран от процесуалния закон – седемдневен срок от получаване на преписа от този акт. В случая, съобразно правилата за изчисляване на сроковете по чл.183 ал.2 от НПК, срокът за обжалване на постановлението на СОП от 03.02.2020 г. за прекратяване на наказателното производство по ДП № 111/2016 г. по описа на ОСлО при СОП, е започнал да тече от деня следващ този, на получаване на преписа от него от посоченото в чл.243 ал.4 НПК лице, легитимирано да го обжалва по съдебен ред – от датата 08.02.2020 г. и е изтекъл в края на последния ден – 14.02.2020 г., който е бил присъствен. От приложеното по делото копие на товарителница № ********* е видно, че жалбата на кмета на Община Б. срещу прекратителното прокурорско постановление е подадена /постъпила/ в офиса на куриерската служба на датата 17.02.2020 г. и съответно е постъпила в деловодството на СОС на следващия ден, т.е. след изтичане на прекулзивния седмодневен срок по чл.243 ал.4 от НПК. Указание за това, че жалбата е била депозирана извън законоустановения срок, носи и поставения на първата страница на същата печат на Община Б., на който са отбелязани изходящ номер и дата, на която жалбата е издадена от общината, като последната е също 17.02.2020 г.

При това положение и с оглед на горните съображения, настоящият състав на СОС приема, че като просрочена жалбата на кмета на Община Б., като законен представител на ощетеното ЮЛ – Община Б. срещу атакуваното постановление за прекратяване на наказателното производство следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по настоящото дело съответно следва да бъде прекратено като недопустимо.

Отделно от гореизложеното, настоящата инстанция намира за необходимо да отбележи, че съгласно чл.243 ал.10 НПК атакуваното постановление на СОП за прекратяване на производството подлежи на инстанционен /йерархичен/ контрол пред по-горестоящия прокурор, като такова, което не е било обжалвано по съдебен ред /независимо от причината за необжалването му/. Този контрол се осъществява служебно, но всяко заинтересовано лице, не само тези, които притежават легитимация за съдебно обжалване по чл.243 ал.4 от НПК може да сигнализира горестоящата прокуратура за служебна отмяна на постановлението за прекратяване на наказателното производство, на основание чл.243 ал.10 от НПК.

          Воден от горното, С. окръжен съд

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на И.А.Г.,***, с посочен адрес за кореспонденция гр.Б., пл.”********” № **, против постановление на прокурор при Окръжна прокуратура - гр.С. от 03.02.2020 г. за прекратяване на наказателното производство по досъдебно производство № 111/2016 г. по описа на ОСлО при СОП, образувано и водено срещу неизвестен извършител за престъпление по чл.219 ал.1 от НК.

ПРЕКРАТЯВА производството по ЧНД № 48/2020 г. по описа на С. окръжен съд.

          Определението подлежи на обжалване и протестиране пред Апелативен съд – гр.С. в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: