Разпореждане по дело №901/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 2106
Дата: 11 октомври 2022 г.
Съдия: Дияна Божидарова Златева-Найденова
Дело: 20227150700901
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 септември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е

 

№ 2106/11.10.2022г.

гр. Пазарджик

 

Административен съд - Пазарджик, IV състав, в закрито заседание в състав

                                                 СЪДИЯ: ДИЯНА ЗЛАТЕВА –НАЙДЕНОВА

като разгледа докладваното от съдия Златева - Найденова административно дело № 901 по описа за 2022 г. и намери за установено следното:

Производството е по реда на Част Шеста от Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража (ЗИЗНС).

Образувано е по жалба на Д.Г.А., ЕГН **********,***, с искане Началникът на Затвора - Пазарджик да бъде задължен да прекрати действието и бездействието си по непредоставяне на възможност за гледане на телевизия и видео програми и да бъде задължен да осигури възможност такива да бъдат гледани. Изложени са съображения, че в лавката на Затвора - Пазарджик не можело да бъдат закупени „декодери“ на „Телекабел“.

Сочи се, че при направено искане от А. в тази насока, от Началника на Затвора Пазарджик е било отказано молбата да бъде удовлетворена.

Искането е подадено директно в съда, поради което липсва становище на Началника на Затвора - Пазарджик по нея, както и представена административна преписка.

С Разпореждане № 2026/29.09.2022 г. жалбата е оставена без движение, като от Началника на Затвора – Пазарджик е изискано да представи всички данни за оспорваните действия и бездействия, както и всички писмени молби на А. и писмени разпореждания или актове на Началника на Затвора в тази насока, включително и заверено копие от заповед и списък на разрешените за ползване вещи от лишените от свобода в Затвора - Пазарджик.

В тази връзка от Началника на Затвора – Пазарджик е представена  Справка вх. № 7742 от 30.09.2022 г. и още веднъж Справка вх. № 7753/30.09.2022 г., изготвена от изпълняващ длъжността Началник Затвора - Пазарджик, с приложена към нея административна преписка. Според заявените в същата данни, А. *** на 05.10.2016 г., за изпълнение на мярка за неотклонение „задържане под стража“.

Приложена по преписката е Молба вх. № М-202 от 10.08.2022 г. по описа на деловодството на затвора, адресирана до Началника на Затвора - Пазарджик, с която А. е поискал да бъде разрешено на 17.08.2022 г. (сряда) да получи един брой декодер за цифрова телевизия от лавката към затвора. Във връзка с това искане на А., инсп. Д. П.. е вписал резолюция  „…Липсва в СВР. С отрицателно мнение….“ от 10.08.2022 г. Последвала е резолюция „…Без уважение …“ от същата дата, като не е посочено името и длъжността на автора на волеизявлението.

Описаното искане и резолюции, изключват възможността текущият правен спор, да бъде квалифициран, като такъв с правно основание чл. 122, ал. 2 от Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража, доколкото по делото не се твърди и не се установява, процесната вещ да е иззета и собствеността върху ѝ да е отнета в полза на Фонд „Затворно дело“ със заповед на началника на затвора.

Твърдението на жалбоподателя е, че администрацията на затвора и началника на затвора не са извършили фактическото доставяне на веща, която той е поискал и е имал право да получи, като поддържания в тази насока петитум е ответникът да бъде задължен да извърши това фактическо действие, като осигури доставянето ѝ в лавката на затвора.

Съгласно чл. 87 от ЗИНЗС лишените от свобода могат да получават и четат вестници, списания и книги и да изучават чужди езици. Те могат да слушат радиопредавания и да гледат телевизия по ред, установен от началника на съответното място за лишаване от свобода.

Съобразно чл. 153, ал. 1 от ППЗИНЗС на лишените от свобода се осигурява гледане на телевизионни и видеопрограми до 22:00 ч., а с разрешение на началника на затвора, поправителния дом или затворническото общежитие за всеки конкретен случай - и до по-късно. Съответно в ал. 2 от същата разпоредба е предвидено, че лишените от свобода могат да държат при себе си и да ползват лични телевизионни и радиоприемници, като с оглед ал. 3 от същата разпоредба, личните телевизионни и радиоприемници се ползват във времето, определено от дневния режим, по общо съгласие на настанените в помещението и по начин, осигуряващ непрекъсната осемчасова междудневна почивка.

С преписката е представена и Заповед № М-04-268 от 17.05.2022 г. на Министъра на правосъдието, с която е одобрен Списък на разрешени лични вещи, предмети и хранителни продукти, които могат да получават, ползват и държат при себе си или на определените за целта места лишените от свобода и задържаните под стража по реда на наказателно процесуалния кодекс, настанени в затворите, поправителните домове, затворническите общежития и арестите в затворите. Съгласно раздел I, т. 5 „Битови вещи“, буква „ж)“ от списъка,  лишените от свобода имат право да ползват телевизор с размери на екрана до 24 инча LCD (LED или плазмен екран), който не поддържа безжична комуникация, със собствена телескопична антена; външен тунер (декодер); стайна антена с размери 50/50 см – закупени от лавката или с лични средства на лишените от свобода след предварителна заявка. От жалбата на лишения от свобода става ясно, че в спалното помещение, в което е настанен е наличен телевизионен приемник – телевизор с антена, но твърди, че не приема телевизионните сигнали.

Със Заповед № Л-994 от 08.07.2022 г. на Началника на Затвора – Пазарджик е определен механизмът на приемане на вещи след предварителна заявка на лишените от свобода и задържаните под стража, които ще подлежат на пердварителна проверка от служител на НОТ за техническо съответствие и наличие на непозволени предмети.

Според чл. 276, ал. 1 от ЗИНЗС, всеки лишен от свобода или задържан под стража може да иска: прекратяването на действия и бездействия на орган по изпълнение на наказанията или на длъжностно лице, представляващи нарушение на забраната по чл. 3; извършването на действия с цел прекратяване или предотвратяване на нарушение на забраната по чл. 3 от закона.

Съобразно чл. 3 от ЗИНЗС осъдените и задържаните под стража не могат да бъдат подлагани на изтезания, на жестоко, нечовешко или унизително отношение. За нарушение на чл. 3 ал. 1 от ЗИНЗС се смята и поставянето в неблагоприятни условия за изтърпяване на наказанието лишаване от свобода или задържането под стража, изразяващи се в липса на достатъчно жилищна площ, храна, облекло, отопление, осветление, проветряване, медицинско обслужване, условия за двигателна активност, продължителна изолация без възможност за общуване, необоснована употреба на помощни средства, както и други подобни действия, бездействия или обстоятелства, които уронват човешкото достойнство или пораждат чувство на страх, незащитеност или малоценност.

Очевидно и в двете уредени в  процесуалния закон хипотези, се касае до неосъществяване на дължимо фактическо поведение от страна на администрацията, а не за правно бездействие. Отказът на административен орган да извърши или да се въздържи от определено правно действие е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 4 от АПК, т.е волево властническо поведение на административен орган или на друг овластен със закон за това орган или организация.  Обратно, въздържанието на административния орган да извърши фактическо действие не е осъществяване на властническо правомощие, а неизпълнение на възложено с нормативен акт (не установено по облигаторен ред) задължение за конкретно поведение спрямо насрещен правен субект или субекти, с който или които не се намират в отношение на субординация. Корелативно на задължението на административния орган да осъществи определено поведение е правото на насрещния правен субект или субекти в чиято полза е установено задължението, да искат неговото изпълнение при въздържание от страна на административния орган да осъществи същото. Ето защо, охраняването на това право, става по реда на чл. 276 и сл. от ЗИНЗС.

В случая не е налице нито фактическо действие, нито пък фактическо бездействие, които да са основани на съответно, нормативно установено правило за поведение. По искането на А. е постановен изричен административен акт – отказ, който подлежи на обжалване по ред, който е различен от този по  чл. 276 и сл. от ЗИНЗС. На следващо място, самият А. в жалбата, с която е сезирал съдът изрично е посочил, че разполага с телевизор. Не на последно място по повод същата молба на А. за получаване на декодер с вх. № М-2022/10.08.2022 г., както и оставянето ѝ без уважение съдът се е произнесъл с Разпореждане № 1930/13.09.2022 г., което е влязло в законна сила.

Ето защо,  на основание чл. 159, т. 4 от АПК, Съдът

 

 

РАЗПОРЕДИ  :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата, предявена от Д.Г.А., ЕГН **********,***, с искане Началника на Затвора Пазарджик да бъде задължен да прекрати фактическото си действие и бездействието, за предоставяне на възможност за гледане на телевизия и видео програми.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 901 по описа на Административен съд Пазарджик за 2022 г.

Разпореждането подлежи на обжалване с частна жалба пред тричленен състав на Административен съд Пазарджик в тридневен срок от съобщаването.            

 

СЪДИЯ :/П/