Р Е Ш Е Н И Е
№171 /1.3.2021г.
гр. Пазарджик
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд –
Пазарджик, осми състав, в открито съдебно заседание на двадесет и трети
февруари, две хиляди двадесет и първа
година в състав:
Съдия:
Светомир Бабаков
при секретаря
Янка Вукева, като разгледа докладваното от съдия Бабаков административно дело №
149 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Делото е по реда на чл. 459 и сл. от ИК във вр. с чл.42 и
сл. от ЗМСМА.
Образувано е по жалба на Д.К.Х. *** против Решение № 246/08.02.2021 г.
на ОИК Септември, с което на
основание чл.87, ал.1, т.1 във вр. с чл. 30 от Изборния кодекс, чл.463 от същия
кодекс, във р. с чл.42, ал.1, т.5 и ал.5 от ЗМСМА, ОИК- Септември е прекратила
предсрочно пълномощията на Д.К.Х., обявен за избран за кмет на с. Ветрен дол,
общ. Септември.
Жалбоподателят Д.К.Х. моли да бъде отменено оспореното решение като
незаконосъобразно. В съдебно заседание, чрез адв. П.- Г. излага допълнителни
доводи за незаконосъобразност на административния орган. Твърди се, че Х. е
имал дейност единствено като земеделски производител и никога не е извършвал
реално търговска дейност. Подробни доводи в защита на позицията на
жалбоподателя се излагат в писмена защита.
Ответникът – Общинска избирателна
комисия – Септември – оспорва жалбата чрез своя
председател в проведеното съдебно заседание. Излага съображения за законосъобразността
и обосноваността на обжалвания административен акт.
Жалбата е допустима,
като подадена в законоустановения срок от активно легитимирано лице и при
наличието на правен интерес от оспорването. Разгледана по същество, жалбата е
неоснователна.
Обжалваното Решение № 246/08.02.2021 г. на
ОИК Септември, е постановено във връзка с Решение № 821/20.10.2020 г. по адм.
д. 549/20 г. по описана АС Пазарджик, оставено в сила с решение №
1399/03.02.2021 г. по адм. д. 12189/20 по описа на ВАС. С посочените съдебни актове е приета за
основателна жалбата на Местна коалиция „БСП за България/Партия на Зелените,
Движение за радикална промяна „Българска пролет“, против Решение №
193/20.05.2020 г. на ОИК Септември, с което е отхърлено предложението за
предсрочно прекратяване на пълномощията на кмета на с. Ветрен дол, Д.К.Х..
Оспореният административен акт е отменен и преписката е върната за ново
произнасяне съобразно задължителните мотиви на съда.
Съдебните състави са приели, че
жалбоподателят не е изпълнил задължението си по чл. 41 ал.3 от ЗМСМА и в
едномесечен срок от обявяване на изборните резултати не е предприел
необходимите действия за прекратяване на дейността си като едноличен търговец.
Посочили са, че неизпълнението в срок на задължението за прекратяване на дейността
като едноличен търговец е достатъчно основание за предсрочното прекратяване на
правомощията му като кмет на с. Ветрен дол.
Именно в изпълнение на
задължителните указания на съда, на 08.02.2021 г. ОИК Септември е издала
Решение № 246/08.02.2021 г., с което на основание чл.87, ал.1, т.1
във вр. с чл. 30 от Изборния кодекс, чл.463 от същия кодекс, във р. с чл.42,
ал.1, т.5 и ал.5 от ЗМСМА, ОИК- Септември е прекратила предсрочно пълномощията
на Д.К.Х., обявен за избран за кмет на с. Ветрен дол, общ. Септември.
Недоволен
от така постановеното решение на ОИК Септември, Д.К.Х. го е обжалвал в
законоустановения срок пред съда.
В съдебно
заседание, съдът е приобщил по делото материалите по адм. д. 549/20 по описа на
АС Пазарджик и адм. д. 12189/20 г. по описа на ВАС. Представени са също справки
история на осигуряването на самоосигуряващо се лице и справка- данни за
осигуряване по ЕГН за период от 01.01.2008- 31.12.2020 г. на името на лицето
Д.К.Х..
При така
изложената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
На първо
място, съдът държи да отбележи, че в настоящия казус, ОИК Септември е действала
в изпълнение на задължителните указания на влязло в сила съдебно решение- решение № 821/20.10.2020 г. по
адм. д. 549/20 г. по описана АС Пазарджик, оставено в сила с решение №
1399/03.02.2021 г. по адм. д. 12189/20 по описа на ВАС. Актове
на административен орган в противоречие с влязло в сила съдебно решение са
нищожни- аргумент от чл. 177 ал.2 от АПК. Т.е., в случая ОИК Септември е
постановила единствено възможното като
валиден правен резултат решение- да
прекрати предсрочно правомощията на Д.Х. ***. Ако беше постановил решение в
обратен смисъл, административният орган щеше да постанови нищожен правен акт.
В случая е несъмнено,
че жалбоподателя Х. към момента на избирането му за кмет на изборите през
есента на 2019 г. е „извършвал търговска дейност по смисъла на Търговския
закон“, съобразно терминологоията на чл. 41, ал. 1 и ал. 3 от ЗМСМА, като това
е ставало по силата на регистрацията му като едноличен търговец (извършена
години по-рано). Това е така, тъй като едноличният търговец е такъв по своята
правноорганизационна форма, подобно на търговските дружества и кооперациите,
предвидени в чл. 1, ал. 2 от ТЗ. Следователно към момента на полагане на
клетвата като кмет на кметство жалбоподателя Х. се е оказал в положение на
несъвместимост на двете качества – търговец и кмет. Затова той е имал
задължение в едномесечен срок от този момент да предприеме действия по
заличаването си като едноличен търговец и да уведоми писмено за това както
председателя на общинския съвет, така и общинската избирателна комисия. След
като не е сторил това, като в крайна сметка е заличил едноличния си търговец
едва на 11.05.2020 г.
са налице всички предпоставки за прекратяване на пълномощията му като кмет.
Ирелевантни за спора са
твърденията на Х., че макар и регистриран като ЕТ, той не е извършвал реално
търговска дейност. В случая е от значение, дали от формална страна Х. е предприел
действия за заличаването му като ЕТ, което става по реда, предвиден в чл. 60а
от ТЗ. След като не е сторил това в срока по чл. 41 ал.3 от ЗМСМА, Х. е
осъществил хипотезата на чл. 42 ал.1 т.5 вр. чл. 41 ал.1 и ал.3 от ЗМСМА за
предсрочното прекратяване на правомощията му като кмет.
Без значение е също
обстоятелството, дали жалбоподателят не
е извършвал никога реално търговска дейност и че не е допуснал конфликт на
интереси три мандата като кмет на с. Ветрен дол. Обстоятелството, че два
мандата е съществувала несъвместимост на качествата търговец и кмет при Х., не
санира пропуска на жалбоподателя да изпълни задължението си по чл. 41 ал.3 от ЗМСМА в едномесечен срок от избора му за кмет за третия мандат. Дали е забравил
или не за регистрацията си като ЕТ, както и дали е извършвал реално дейност
само като земеделски производител са също обстоятелства, които не обуславят
изводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт. Както се каза,
в случая е от значение единствено дали от формална страна Х. е предприел в срок
действия за заличаването му като ЕТ, а в случая това не е сторено. Разпоредбата
на чл. 41 ал.3 от ЗМСМА е императивна, законът не дава възможност едномесечния
срок да бъде продължаван или спиран, както и без значение е дали пропускането
му се дължи на извинителни причини. Още по- малко може да се допусне
извинителен характер на бездействието на Х. да предприеме действия по
заличаването му като ЕТ, след като несъвместимостта по отношение на него е
съществувала толкова дълъг период от време, преди последния му мандат като кмет
на с. Ветрен дол.
Цитираните в писмената защита на
жалбоподателя доводи свързани с практиката на КС за „автоматизма“ при
предсрочното прекратяване на правомощието на кмета и формален съдебен контрол
осъществяван от съдилищата, също не могат да бъдат споделени. Напротив, в
Решение № 13/24.09.2020 г. на КС е възприето становището, че негативните правни
последици на разпоредбата на чл.42 ал.1 т.5 от ЗМСМА не настъпват автоматично,
а само при бездействие на лицето за прекратяване на несъвместимост в посочения
от закона срок и при предвидената процедура, което включва и индивидуална
преценка по същество от компетентната ОИК. Тази индивидуална преценка в случая
е направена, като е преценено от ОИК Септември, че в едномесечен срок по чл. 41
ал.3 от ЗМСМА, Х. не е предприел действия по заличаването му като ЕТ, а при
формалния съдебен контрол, обективиран в мотивите на настоящото решение, съдът
се съгласява с изводите на
административния орган.
Ето защо, оспореното решение на ОИК
Септември като материално законосъобразно следва да бъде потвърдено, а жалбата
срещу него- да бъде оставена без уважение.
По изложените
съображения, Административен съд, гр.
Пазарджик,
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д.К.Х. *** против Решение № 246/08.02.2021 г.
на ОИК Септември, с което на основание чл.87, ал.1, т.1 във вр. с чл. 30 от
Изборния кодекс, чл.463 от същия кодекс, във р. с чл.42, ал.1, т.5 и ал.5 от ЗМСМА, ОИК- Септември е прекратила предсрочно пълномощията на Д.К.Х., обявен за
избран за кмет на с. Ветрен дол, общ. Септември.
Решението подлежи на
касационно обжалване чрез настоящия съд пред Върховния административен съд в
7-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: /п/
Определение
№ 4996 от 20.04.2021г. на ВАС - софия, Трето отделеншие по АД № 3331/2021г.
- ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Д. К. Х. , от с. Ветрен дол ,
общ. Септември, против решение № 171 от 01.03.2021г., постановено по
административно дело № 149 по описа на Административен съд – Пазарджик за
2021г., 8 състав.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 3331/2021 г. по описа на Върховния
административен съд, Трето отделение.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба, пред петчленен състав на
Върховния административен съд, в 7 – дневен срок от съобщаването му на
страните.