РЕШЕНИЕ
Град Асеновград,
10.11.2017г.
ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ с председател СТЕФКА ПАШОВА,
като разгледа в открито съдебно заседание на 08.11.2017г.- осми ноември две
хиляди и седемнадесета година, при участието на секретаря Ася Иванова,
докладваното от председателя на съдебния състав нахд № 848.2017г. по описа на
съда, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производство по чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е НП № 196 от 27.09.2017г. на Кмета на Община
Асеновград, с което на „Иватом ЕТ- И.М.“, ЕИК : ********* със седалище и адрес
на управление: град Асеновград, обл. Пловдивска, ул. „Шести януари“ № 1, вх. А,
ет.5, ап. 24, представлявано от И.Т.М., ЕГН – **********, е наложена
имуществена санкция в размер на 100 лева - сто лева, за нарушение по чл. 19
вр.чл. 2 ал.1 т.2 от „Наредбата за преместваемите обекти, елементи на
гражданското обзавеждане, рекламни, информационни и монументално- декоративни
елементи на територията на община Асеновград.“
По същество:
Процесуалният представител на жалбоподателя, адвокат Т.К., пледира за отмяна на
обжалваното НП като неправилно и незаконосъобразно, като се изтъква, че никъде
в наредбата няма изискване за разрешение за поставяне на кашпи или саксии.
Въззиваемата страна – редовно призована,
представлявана от ЮК Марчева, пледира за
потвърждаване на обжалваното НП като правилно и законосъобразно.
По
процедурата:
Спазени са сроковете по чл. 34 от ЗАНН,
предвид на това, че АУАН № 77 е съставен на 04.07.2017г. за нарушение, сочено
за извършено на 04.07.2017г., а НП за него е издадено на 27.09.2017г.
АУАН е съставен от инспектор при община Асеновград, за когото
обаче няма упълномощителна заповед за съставяне на актове за установяване на
административно нарушения, съобразно чл.61,ал.2 от „Наредбата за преместваемите
обекти, елементи на градското обзавеждане, рекламни, информационни и
монументално - декоративни елементи на територията на община Асеновград“,
поради което и същият е съставен от орган без надлежно компетентност, което
представлява съществено нарушение на административно-производствените правила.
НП е издадено от Кмета на община
Асеновград, който се явява компетентен орган да издава наказателни
постановления, съгласно чл. 61 ал.3 от наредбата.
АУАН е съставен в присъствието на свидетели
по установяване на нарушението и на нарушителя, като екземпляр от него му е надлежно връчен с разяснени му права на
възражения в 3 – дневен срок.
Налице е съществено противоречие между
описателна част на административното нарушение в АУАН и в НП и дадената правна
квалификация на същото. Така, словестно е вменено извършването на следното : “ не
е спазен КП…да премахне доброволно поставените 5 броя кашпи пред заведението
„Кул плейс““, докато дадената правна квалификация на така описаното
административно нарушение по чл. 19 от наредбата, урежда изискване за издаване
на разрешение за поставяне на преместваеми обекти, а не задължение за
изпълнение на констативни протоколи и предписания.
Така, липсата на каквато и да е идентичност
между фактическа част и правна част, представлява напълна невъзможност да се
разбере какво административно нарушение е вменено на жалбоподателя да е
извършено от него, поради което и това представлява по своя характер съществено
процесуално нарушение.
По фактите:
На 28.06.2017г. актосъставителката Фердие Ф., ведно с колегата си – свидетелката
Н.И., по постъпила жалба от съседен обект, извършили проверка в кафе – аперитив
„Кул плейс“, находящ се в град Асеновград, ул.“Марица“ № 15, стопанисван от
ЕТ“Иватом - И.М.“, представлявано от И.Т.М. - управител, в хода на която
установили, че е изграден циментов постамент с височина 16 см., дължина 5,10
см. и ширина 42 см., върху който са поставени 5 каменни кашпи. Постаментът с
каменните кашпи е изграден в имот № 00702.515.404 по кадастралната карта на
Асеновград. НТП за второстепенна улица. Съгласно одобрена схема по чл. 56 от ЗУТ и наредбата за преместваемите обекти, елементи на градското обзавеждане,
реклами и минументални декоративни
елементи на територията на Община Асеновград, поставени на общо разрешената за
ползване търговска площ на открито е с размери 10,72 на 5,00 метра и кашпите
попадат в общата площ, но за същите няма разрешително за поставянето им. За
това е съставен констативен протокол № 001401 и е даден 3 – дневен срок за
тяхното премахване.След изтичане на определения срок за премахване на кашпите,
проверяващите извършили втора проверка, като констатирали, че предписанието не
е изпълнено, за което съставили акт за установяване на административно
нарушение. Проверяващите констатирали, че са поставени 5 броя каменни кашпи,
поставени на част от улица, представляващи част от самото заведение, поставени
извън мястото, за което има издадено разрешение от Община Асеновград.
За поставянето на маси има издадена схема
по чл. 56 от ЗУТ и „Наредба за преместваемите обекти, елементи на градско
обзавеждане, реклама и монументално-декоративни елементи на територията на
Община Асеновград“, както и такава за навес 35 квадратни метра.
Издадено е Удостоверение №24 от 25.03.2015г.
за въвеждане в експлоатация на строеж четвърта категория.
Въз основа на съставения акт за установяване
на административно нарушение, е издадено и обжалваното НП.
По
правото:
Съгласно действащата към датата на вмененото
административно нарушение „НАРЕДБА за преместваемите обекти, елементи на градското
обзавеждане, рекламни, информационни и монументално-декоративни елементи на
територията на Община Асеновград“,.
Съгласно Чл.2. /1/
По смисъла на тази наредба:
Преместваем обект е обект,
предназначен за увеселителна, търговска или друга обслужваща дейност, който
може след отделянето му от повърхността и от мрежите на техническата
инфраструктура да бъде преместван в пространството, без да губи своята
индивидуализация и възможност да бъде ползван на друго място със същото или с
подобно предназначение на това, за което е ползван на мястото, от което е
отделен, като поставянето му и/или премахването му не изменя трайно
субстанцията или начина на ползване на земята, както и на обекта, върху който
се поставя или от който се отделя.
Видно от така даденото нормативно
разписано определение, процесните 5 броя каменни кашпи попадат под категорирята
«преместваеми обекти» , като предназначени за друго обслужваща дейност и те
могат след отделянето им от повърхността и от мрежите на техническата инфраструктура
да бъдат преместени в пространството, без да губят своята индивидуалност и
възможност да бъдат ползвани на друго място със същото, или с подобо
предназначение на това, за което е ползван на мястото, от което е отделен, като
поставянето му или премахването му не изменя трайно субстанцията, или начина на
ползване на земята и на обекта, върху който са поставени.
Като преместваеми обекти, за тях следва да
има издадено разрешение за поставянето им, предвид на това, че те са установени
като разположени на терен, отреден за улица. Същите са стационарни преместваеми
обекти, по силата на чл.3 ал.1 от наредбата. Като такива за тях се изисква
издаването на разрешение за тяхното поставяне, съобразно чл. 7 от наредбата, ситуационното
разположение на всеки обект по тази наредба се обозначава чрез схема на
преместваемите обекти, която е задължителна предпоставка за съгласуване и
одобряване на проекта.
Съгласно чл. 19 от „Наредбата за
преместваемите обекти, елементи на градското обзавеждане, рекламни, информационни
и монументално- декоративни елементи на територията на община Асеновград“, „ Върху поземлени имоти могат, да се
разполагат преместваеми обекти с разрешение за поставяне, издадено от Кмета на
Община Асеновград, въз основа на одобрена от Главния архитект на Общината
схема, при спазване на реда и условията на настоящата наредба.“
Разполагането на преместваем обект без разрешение за поставяне,
представлява нарушение по чл. 64 ал.1т.1 от „Наредбата за преместваемите
обекти, елементи на градското обзавеждане, рекламни, информационни и
монументално- декоративни елементи на територията на община Асеновград“, а не
както е правно квалифицирано както в
АУАН, така и в НП – такова по чл. 19 вр.чл. 2 ал.2 от наредбата. Като е дал
неправилна правна квалификация, административно- наказващият орган е издал едно
незаконосъобразно наказателно постановление.
С оглед горното, съдът намери, че
обжалваното НП е поставено при съществено нарушение на
административно-производствените правила и е незаконосъобразно, поради което и
на основание чл. 63 ал.1 от ЗАНН
Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОТМЕНЯВА НП № 196 от 27.09.2017г. на Кмета на Община Асеновград, с
което на „Иватом ЕТ- И.М.“, ЕИК : ********* със седалище и адрес на управление:
град Асеновград, обл. Пловдивска, ул. „Шести януари“ № 1, вх. А, ет.5, ап. 24,
представлявано от И.Т.М., ЕГН – **********, е наложена имуществена санкция в
размер на 100 лева - сто лева, за нарушение по чл. 19 вр.чл. 2 ал.1 т.2 от
„Наредбата за преместваемите обекти, елементи на гражданското обзавеждане,
рекламни, информационни и монументално- декоративни елементи на територията на
община Асеновград.“
Решението да се съобщи на жалбоподателя и на
въззивавемата страна.
Същото
подлежи на обжалване пред Административен съд- Пловдив, в 14- дневен срок от
неговото съобщаване на страните, по реда на глава 12 от АПК, на касационните
основания, визирани в НПК.
Районен съдия: