Решение по дело №159/2020 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 юни 2020 г. (в сила от 9 юни 2020 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20207140700159
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта

                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               № 252/09.06.2020 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на четвърти юни през две хиляди и двадесета година в състав

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Антоанета Лазарова                                                        разгледа

Адм.дело №159/2020г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

            Производството е по реда на чл.172, ал.5 от Закон за движение по пътищата ЗДвП) във вр. с чл.145 и сл. от Административнопроцесуален кодекс (АПК).

         Образувано е по жалба на Ж.А.Б. *** срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №20-0243-000036/31.01.2020г. на Началник група към ОД на МВР Монтана, РУ Берковица, с която на основание чл.171, т.1, б.”д” от ЗДвП на оспорващия е наложена принудителна административна мярка (ПАМ) – временно отнемане на свидетелството за управление на МПС на водача до заплащане на дължимите глоби. В жалбата се излагат доводи, че оспорения административен акт е незаконосъобразен. В съдебно заседание оспорващият не се явява и не взема становище по спора.

         Ответникът по жалбата не взема становище по спора. 

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановеният срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №20-0243-000036/31.01.2020г. на Началник група към ОД на МВР Монтана, РУ Берковица, с която на основание чл.171, т.1, б.”д” от ЗДвП на оспорващия е наложена принудителна административна мярка (ПАМ) – временно отнемане на свидетелството за управление на МПС на водача до заплащане на дължимите глоби. Мотивите се свеждат до това, че на оспорващия са наложени глоба с Фиш серия М*** /15.05.2018г. и Наказателно постановление №18-0370-000891/08.01.2019г., които са влезли в законова сила и не са заплатени доброволно от оспорващия. При така описаното нарушения на чл.190, ал.3 от ЗДвП, административният орган е бил мотивиран на основание чл.171, т.1, б.”д” от ЗДвП да издаде оспорения административен акт, с които по отношение на оспорващия е наложена оспорената принудителна административна мярка.

От фактическа страна, съдът, намира за установено следното:

С приетия на л.7 по делото АУАН №GA 200813/31.01.2020г. е видно, че на 31.01.2020г., около 16,40 часа, на път 11-81, км. 72+785 с посока на движение от гр.В*** към гр.Монтана, оспорващият, управлява лек автомобил „А*** А3“ с рег.№М*** , собственост на Н*** Б*** , при наличието на незаплатени глоби, които са му наложени с влезли в сила Фиш серия М*** /15.05.2018г. на ОД на МВР Монтана, Сектор „Пътна полиция“ и Наказателно постановление №18-0370-000891/08.01.2019г. на ОД на МВР Монтана, РУ В*** .

Въз основа на установеното с делото АУАН №GA 200813/31.01.2020г.,  Началник група към ОД на МВР Монтана, РУ Берковица, е постановил и оспорената в настоящето съдебно производство на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №20-0243-000036/31.01.2020г., с която на основание чл.171, т.1, б.”д” от ЗДвП на оспорващия е наложена принудителна административна мярка (ПАМ) – временно отнемане на свидетелството за управление на МПС на водача до заплащане на дължимите глоби. Оспореният административен акт е връчен на лично оспорващия на 10.03.2020г., което се установява от подписа му върху разписка на административния акт, тоест жалбата с № ури 000-811/12.03.2020г., с която е оспорен административният акт, е подадена в рамките на законоустановеният срок и е процесуално допустима.

От така описаната фактическа обстановка въз основа на събраните по делото писмени доказателства, съдът, извежда следните правни изводи по същество на спора:

По аргумент от разпоредбата на чл.172, ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки (ПАМ) по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност. В случая административния акт е издаден от Началник група към ОД на МВР Монтана, РУ Берковица, който е овластен с правомощия със Заповед №301з-1411/07.06.2017г. на Директора на ОД на МВР Монтана (л.33 по делото), която е основана на дадени правомощия със Заповед №8121з-1524/09.12.2017г. на Министъра на вътрешните работи, като в случая и заеманата от административният орган длъжност може да се идентифицира с ръководител на служба за контрол по този закон (арг.: чл. 172, ал. 1, вр. с чл. 170 и чл. 165 от ЗДвП), тоест налице е компетентност на органа издал оспорения административен акт.

 По разбиране на настоящата съдебна инстанция, в случая по безспорен начин от събраните по делото доказателства се установява, че са налице материалноправните предпоставки за налагане на ПАМ. По делото не е спорно, че по отношение на оспорващия е наложена глоба в размер на 200 лева с Фиш серия М*** /15.05.2018г. на ОД на МВР Монтана, Сектор „Пътна полиция“ (л.22 по делото), който видно от разписката на него е надлежно връчен на оспорващия на 15.08.2018г. и е влязъл в законова сила. Видно от разписка №0600010615514265 (л.6 по делото), оспорващия е заплатил наложената глоба в размер на 200 лева с Фиш серия М*** /15.05.2018г. на ОД на МВР Монтана, Сектор „Пътна полиция“ на 12.03.2020г., тоест след издаване на оспорения административен акт. По аргумента на чл.142, ал.1 от АПК, съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му, тоест след като към 31.01.2020г. се установява, че оспорващия е управлявал МПС без да е заплатил глобата от 200 лева по влязъл в законова си Фиш серия М*** /15.05.2018г. на ОД на МВР Монтана, Сектор „Пътна полиция“, следва да се приеме, че са били налице материалноправните предпоставки за издаване на оспорения административен акт.

Пълнотата изисква да се отбележи, че в случая административния орган не е имал основание да мотивира издаването на административния акт с наличието на неплатена глоба по Наказателно постановление №18-0370-000891/08.01.2019г. на ОД на МВР Монтана, РУ В*** (л.24 по делото). Това е така, тъй като от представените по делото доказателства не се установява по безспорен и категоричен начин дали Наказателно постановление №18-0370-000891/08.01.2019г. на ОД на МВР Монтана, РУ В*** е било надлежно връчено на оспорващия при спазване на разпоредбата на чл.58 от Закон за административните нарушения и наказания (ЗАНН). При наличието на индиция, че оспорващия не е намерен на посочените от него адреси при спазване на разпоредбата на чл.58, ал.2 от ЗАНН, наказващият орган е следвало да направи отбелязва това върху наказателното постановление и да се счита за връчено от деня на отбелязването, а в случая това изискване не е спазено, тоест не може да се приеме, че наказателното постановление е влязло в законова сила и глобите по него не са заплатени доброволно от оспорващия.

В тази връзка, пак с оглед изчерпателност, следва да се отбележи, че макар административния орган да не е имал основание да сочи като мотиви за издаване на административния акт неплатената глоба по Наказателно постановление №18-0370-000891/08.01.2019г. на ОД на МВР Монтана, РУ В*** , то при наличието на неплатената глоба по Фиш серия М*** /15.05.2018г. на ОД на МВР Монтана, Сектор „Пътна полиция“ са налице материалните предпоставки на основание чл.171, т.1, б.”д” от ЗДвП.

По разбиране на настоящият съдебен състав в хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения, които да се лишили оспорващия от правото му на защита. Следва да се отбележи, че изискването за форма е спазено, тъй като видно от съдържанието на самата заповед, тя съдържа фактически основания - точно посочен акт за установяване на административно нарушение, дата и част на извършване на нарушението, на нарушителя и регистрационен номер на автомобила, тоест всички релевантни за приложимата правна норма факти са надлежно посочени, което е дало основание да се посочи надлежно и правното основание за налагането на оспорената ПАМ.   

Настоящият съдебен състав счита, че оспорената заповед е издадена при спазване на принципа на законност - чл. 4 от АПК, тъй като е издадена в рамките на установените със закона правомощия на органа, на основанията и по реда, установен със закон. Заповедта съответства и на целта на закона - да се запази живота и здравето на участници в движението и да се предодврати възможността за извършване на повторно нарушение от същото лице. В случая оспорващият не е бил лишен от право си на защита, тоест и изискването на чл.8 от АПК е спазено, тъй като макар че органът не го е уведомил за започване на административното производство по реда на чл. 26 от АПК, не е налице съществено нарушение, защото в случая става въпрос за принудителна административна мярка, чиято цел е да предотврати настъпването на неблагоприятни последици, които именно поведението на оспорващия би могло да породи. В тази връзка следва да се отбележи, че предвид наличието на надлежно събрани доказателства, които установяват материалноправните предпоставки за налагане на ПАМ не е налице и нарушение на разпоредбата на чл.35 от АПК, тъй като при издаване на административния акт са установени всички факти и обстоятелства от значение за случая.

При цялостната проверка законосъобразността на оспореният административен акт на основанията по чл. 146 от АПК, съдът констатира, че е издаден от компетентен орган, в законоустановената форма, при спазване на административнопроизводствените правила,    съгласно материално правните разпоредби и в съответствие с целта на закона.

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №20-0243-000036/31.01.2020г. на Началник група към ОД на МВР Монтана, РУ Берковица, с която на основание чл.171, т.1, б.”д” от ЗДвП на оспорващия е наложена принудителна административна мярка (ПАМ) – временно отнемане на свидетелството за управление на МПС на водача до заплащане на дължимите глоби, е законосъобразна и следва да бъде потвърдена, а жалбата да се отхвърли като неоснователна предвид, което на основание чл.172, ал.2 от АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                                Р Е Ш И

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Ж.А.Б. *** срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №20-0243-000036/31.01.2020г. на Началник група към ОД на МВР Монтана, РУ Берковица.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: