Решение по дело №184/2019 на Районен съд - Карнобат

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 септември 2019 г. (в сила от 12 декември 2019 г.)
Съдия: Мариела Анастасова Иванова
Дело: 20192130200184
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 91/20.9.2019г.

Гр. Карнобат

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

РАЙОНЕН СЪД КАРНОБАТ                                          НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На  дванадесети   септември                      две хиляди и деветнадесета година

в публичното заседание в следния състав:                                                         

                               Районен съдия: Мариела Иванова

Секретар: Галина Милкова

като разгледа докладваното от съдия Иванова н.а.х.д. №184 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното :

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по повод постъпила жалба от С.Ф.С. с ЕГН ********** *** против Наказателно постановление №4806/18.10.2017г. на главен инспектор „Мониторинг“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ при Агенция “Пътна инфраструктура”гр.София, с което за нарушение на чл.26, ал.2, т.1, б.а от Закона за пътищата, на основание чл.53, ал.1  от Закона за пътищата на жалбоподателя е наложена глоба в размер на 1000лв. По съображения подробно изложени в жалбата се иска отмяна на атакуваното постановление.

В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не изпраща представител.

Ответната страна оспорва жалбата и моли за постановяване на решение, с което да се потвърди атакуваното НП .

Жалбата е подадена от надлежна страна, в срока по чл. 59, ал.2 от ЗАНН и е процесуално допустима. Видно от представените обратни разписки №  същите са върнати в цялост с отбелязване " получателят непознат на посочения адрес". Съгласно чл. 58, ал. 2 ЗАНН, когато нарушителят не се намери на посочения от него адрес, а новият му адрес е неизвестен, наказващият орган отбелязва това върху наказателното постановление и то се счита за връчено от деня на отбелязването. Съдът намира, че не са налице изискванията за приложение на чл. 58, ал. 2 ЗАНН. Действително, нарушителят не е открит на посочения в АУАН адрес, но наказващият орган не е представил доказателства, а липсват и твърдения в тази насока, че е положил усилия да открие новия адрес на нарушителя или в случай, че установи, че адресът му не е променян - да предприеме връчване на НП по друг начин (напр. чрез органите на МВР).

Карнобатският районен съд, след като анализира събраните по делото доказателства и съобрази закона, намира за установено от фактическа страна следното:

На 21.09.2019г. около 09:50 часа, на път I-6, км.449 до КПП Карнобат св. С. – „инспектор“ при Агенция “Пътна инфраструктура”гр.София, спира за проверка ППС с четири оси, управлявано от жалбоподателя. ППС-то е измерено с ролетка, като е установено надвишаване на нормите в Наредба №11 за движение на тежки и/или извънгабаритни ППС от 03.07.2001 г. на МРРБ. Измерената дължина на ППС е 20.10м., при допустима максимална дължина 18.75м., съгласно чл.5,ал. 1, т.3, б.“д“ от Наредбата. Водачът не представя на проверяващия валидно разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси) от Агенция ”Пътна инфраструктура”, с оглед установеното надвишаване.

За констатираното нарушение св.С. съставя АУАН, който е връчен на нарушителя срещу подпис.Последният подписва АУАН като вписва, че няма възражения.

В последствие, няколко часа по-късно е подадено заявление за издаване на разрешително за движение на тежко или извънгабаритно пътно превозно средство и в АУАН този факт е отбелязан. 

Изложената фактическа обстановка се установява от показанията на разпитания по делото свидетел Г.В.С., както и от писмените доказателства по делото.

От правна страна съдът приема следното :

При съставянето на акта и издаването на наказателното постановление не са допуснати нарушения на процесуалните правила, обуславящи отмяна на последното. Актът за установяване на административното нарушение е съставен в присъствието на жалбоподателя, съобразно изискванията на закона, предявен е на същия, за да се запознае със съдържанието му.

Както актът за установяване на административно нарушение, така и наказателно постановление са издадени от оправомощени за целта лица- Заповед № РД-11-594/01.06.2015г. на председателя на УС на АПИ и пълномощно № П-176/23.04.2015г. на председателя на УС на АПИ

Нарушението и обстоятелствата, при което е извършено, са описани достатъчно пълно и ясно както в акта, така и в наказателното постановление, като фактическите констатации се подкрепят от събраните по делото доказателства.

ППС е било измерено с надлежни технически средства, съгласно изискванията на чл.35, ал.3 от Наредбата, като се установило надвишаване в параметрите му. От своя страна самото техническо средство отговаря на Закона за измерванията - свидетелство за калибриране.

  Съгласно чл.26, ал.2, т. 1, б.”а” от ЗП за дейности от специалното ползване на пътищата без разрешение се забраняват  в обхвата на пътя и ограничителната строителна линия движението на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства. Съгласно чл.18, ал.1 от с.з специалното ползване на пътищата се осъществява с разрешение на собственика или на администрацията, управляваща пътя.

В чл.15, ал.3 от Наредбата №11/2001 г., съгласно която собствениците на Жалбоподателят не е представил необходимото разрешение, с което е осъществил състава на вмененото му нарушение. Вината му е налице и обосновава ангажиране на административно-наказателната му отговорност.

Правната квалификация на нарушението е правилна. Водачът е нарушил именно  чл. 26, ал. 2, т. 1 б. "а" от ЗП и е наказан в съответствие с разпоредбата на чл. 53, ал. 1 от ЗП. Нормата на чл. 177, ал. 3 от ЗДвП, на която се позовава жалбоподателят, регулира защитата на друг вид обществени отношения – безопасността на движението по пътищата и свързаната с нея необходимост от спазване на определени параметри в размерите на транспортните средства, движещи се без специално разрешение. Нарушената разпоредба на  чл. 26, ал. 2, т. 1 б. "а" от ЗП урежда обществени отношения, свързани със ползването, поддържането и финансирането на пътищата, както и с управлението на пътната инфраструктура в Република България. В този смисъл, при определяне на текста от закона, приложим към конкретното деяние, в административнонаказателното производство не е било допуснато нарушение, поради което съдът неправилно отменил издаденото НП в този смисъл и Решение № 1198 от 27.06.2019 г. на АдмС - Бургас по к. а. н. д. № 1027/2019 г.

Предвид изхода на делото в тежест на жалбоподателя следва да се възложат съдебно деловодните разноски в размер на 68.42лв., представляващи заплатени разходи за явяване на свидетел.

Мотивиран от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН, Карнобатският районен съд

 

Р Е Ш И :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №4806/18.10.2017г. на главен инспектор „Мониторинг“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ при Агенция “Пътна инфраструктура”гр.София, с което на С.Ф.С. с ЕГН ********** *** за нарушение на чл.26, ал.2, т.1, б.а от Закона за пътищата и на основание чл.53, ал.1  от Закона за пътищата е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1000лв.

ОСЪЖДА С.Ф.С. с ЕГБ ********** *** да заплати по сметка на Районен съд Карнобат сумата от68.42лв. съдебно-деловодни разноски.

  Решението може да се обжалва пред Административен съд- Бургас в 14-дневен срок от съобщението.

                                                           

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ :