Р
Е Ш Е
Н И Е
Номер 512 10.04.2020 година
град Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
БУРГАС, XІХ –ти административен състав, в публично заседание на пети март, две хиляди
и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧАВДАР ДИМИТРОВ
ЧЛЕНОВЕ:1. ХРИСТО Х.
2. МАРИНА НИКОЛОВА
Секретар: И.Ламбова
Прокурор: Д.Х.
като разгледа докладваното от съдия Чавдар Димитров
административно дело номер 158
по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е
образувано по протест на прокурор от Окръжна прокуратура гр.Бургас против Наредба №3 за пожарната
безопасност на територията на община Поморие, която наредба е приета с Решение
№455/08.02.2013г. по т.9 от Протокол № 20/08.02.2013г. на Общински съвет –
Поморие. Иска се прогласяване нищожността на подзаконовия нормативен акт, като
протестиращият прокурор възразява, че при приемане на Наредбата са нарушени
нормативни актове от по-висока степен, които не оправомощават колективния орган
на местната власт да приема правила в протестираната материя. Иска се обявяване
на нищожността на акта или отмяната й като незаконосъобразна. В сезиращия
съдебния състав протест се твърди, че атакуваната наредба е приета на основание
чл.22, ал.1, вр. чл. 21, ал.1, т.13 ЗМСМА, като при приемането й Общински съвет
Поморие е надхвърлил материалната си компетентност по чл.8 от ЗНА и чл.76,ал.1
от АПК и е приел подзаконов нормативен акт, без това да му е било делегирано от
нормативен акт от по-висока степен. Сочи се, че не е предвидена възможност да
бъдат регулирани на местно ниво обществените отношения, свързани с пожарната
безопасност. които са регламентирани в Закона за МВР и ППЗМВР, както и Наредба
№8121з-647 от 01.10.2014г.
Излагат
се доводи , че общинските съвети имат нормотворческа компетентност само в предвидените
в КРБ или закон случаи. Счита се, че в случая липсва изрично основание за
приемане на наредбата - порок, който според прокуратурата сочи нейната
нищожност, поради липса на законодателна компетентност, алтернативно се търси
отмяната на наредбата като незаконосъобразна.
В
съдебно заседание протеста се поддържа чрез прокурор при ОП Бургас. Участващия
по делото прокурор развива изложените в протеста съображения. Претендира
разноски.
Ответникът – Общински съвет – Поморие, редовно и
своевременно призован, изпраща процесуален представител, който излага
становище, че осигуряването на пожарната безопасност е част от правомощията на
общинския съвет по гарантиране на обществения ред на територията на общината,
поради което желае протестът да бъде отхвърлен.
Административен съд - Бургас, като взе предвид доводите
на страните, съобрази събраните по делото доказателства и закона, след преценка
на изложеното в протеста, като анализира приложените към него доказателства, прави
следните фактически и правни изводи:
Право
да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и
органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да
бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. Прокурорът може да
подаде протест срещу незаконосъобразния акт. Оспорването и протестирането се
извършва без ограничение във времето. Последващо оспорване /протестиране/ на
подзаконов нормативен акт на същото основание е недопустимо. Няма твърдения,
няма и доказателства протестираната в това производство наредба да е била
предмет на съдебен контрол за законосъобразност в предходен момент. Преценен
така, протестът е допустим и по него се дължи произнасяне по същество.
Разгледан
по същество, протестът е основателен:
При
въведени твърдения за незаконосъобразност и нищожност на протестирания
подзаконов нормативен акт, съдът е длъжен първо да изследва по - тежкия порок -
този за нищожността, свързана с липса на компетентност на ОбС да приеме
протестираната наредба. Според чл. 8 от ЗНА, всеки Общински съвет може да
издава наредби, с които да урежда въпроси съобразно нормативните актове от по -
висока степен, но само за неуредени от тях обществени отношения с местно
значение.
Съдът
констатира, че материята свързана с осигуряване на пожарната безопасност на
населението и предотвратяването на пожари е нормативно уредена в следните
закони: ЗАКОН ЗА МИНИСТЕРСТВОТО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ; ЗАКОН ЗА ЗАЩИТА ПРИ
БЕДСТВИЯ; ЗАКОН ЗА УСТРОЙСТВО НА ТЕРИТОРИЯТА; ЗАКОН ЗА ГОРИТЕ; ЗАКОН ЗА
ОПАЗВАНЕ НА ЗЕМЕДЕЛСКИТЕ ЗЕМИ; ЗАКОН ЗА ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА; ЗАКОН ЗА
ВОДИТЕ; ЗАКОН ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА и ЗАКОН ЗА ЗДРАВОСЛОВНИ И БЕЗОПАСНИ
УСЛОВИЯ НА ТРУД. В нито един от цитираните нормативни актове, респ. техните
правилници законодателят не е делегирал правомощия на общинските съвети по
уреждане на въпроси с местно значение, попадащи в обхвата на съответните
закони. Това важи както за уредените с тях материалноправни въпроси, така и по
въпроса за компетентността по установяване на административни нарушения и
реализиране на административнонаказателната отговорност на гражданите в тези
материи.
При
тези изводи протестираната наредба е издадена без да е налице компетентност за
това от Общински съвет Поморие и след като тези обществени отношения са уредени
с актове с по –висока степен на национално ниво.
Наред
с цитиралите по-горе като действали към момента на обнародване на оспорения
подзаконов нормативен акт закони, следва да бъде споделено и това, че към
датата /08.02.2013г/ на която е приета протестираната наредба е действал ЗМВР
/отм ДВ бр. 53/2014г./, обн. ДВ бр. 1 от 24.02.2006 г., в сила от 1.05.2006 г.
Текстовете на чл. 91б, ал.6 и 7 от този закон са предвиждали, че за определяне
на правилата и нормите за пожарна безопасност по ал. 5, т. 1 от ЗМВР, Министърът
на вътрешните работи съвместно с Министъра на инвестиционното проектиране
издават наредби. За определяне на правилата и нормите за пожарна безопасност
при други дейности, които създават опасност за възникване на пожари и
застрашават живота и здравето на гражданите, Министърът на вътрешните работи
съвместно със съответния Министър издават наредби. Предвид изложеното, следва
да се приеме това, че установения като съществувал към момента на приемане на
наредбата, но отменен нормативен акт също не е делегирал материални правомощия
на общинския съвет по уреждане на въпроси от спорната материя.
При
тези изводи, регулирането на обществените отношения по прилагане на горецитираните
закони се извършва с подзаконови нормативни актове, но компетентността за издаването
им по нито един от тях не принадлежи на общинските съвети, а на посочените в
законите министри или на Министерски съвет.
Правнонеобосновано
остава твърдението на жалбоподателя, че пожарната безопасност следва да се
разглежда като част от материята по опазване на „обществения ред“ на
територията на съответната община. Съгласно разпоредбата на чл.2, ал.1 ЗМВР „Дейността на МВР е насочена към защита на правата и свободите на
гражданите, противодействие на престъпността, защита на националната сигурност,
опазване на обществения ред и пожарна безопасност и защита на населението.“
Доколкото самият закон разглежда обществените отношения свързани с опазване на
обществения ред, като отделни от тези по гарантиране пожарната безопасност и
защита на населението, липсва основание за възприемане на такаизложеното становище
от страна на общински съвет Поморие. Нещо повече, във връзка с изпълнение на
нормите на такацитирания закон е издадена Наредба І-209/22.11.2004г. за
правилата и нормите за пожарна и аварийна безопасност на обектите в
експлоатация ДВ, бр.101 от 07.12.2004г. на Министъра на вътрешните работи и
Министъра на регионалното развитие и благоустройство действувала към деня на
издаване на оспорената наредба при което обществените отношения по определяне
на правилата за пожарна безопасност са уредени с акт на Министъра на вътрешните
работи и на Министъра на регионалното развитие и благоустройство без да се
предвижда компетентност в полза на органите на местно самоуправление.
При
горните установявания се налага извода, че протестираната наредба е приета без
законова делегация, което обосновава извод за нейната нищожност и протеста на
Прокуратурата на Република България, чрез Окръжна Прокуратура Бургас е
основателен на това основание и не следва да се обсъждат наведените доводи за
незаконосъобразност.
От
изхода на спора следва, че Общински съвет Помоирие следва да заплати на Окръжна Прокуратура Бургас
направените деловодни разноски в размер на 20 лв. за публикация на обявлението
в ДВ.
Мотивиран
от горното Административен съд Бургас ХIХ съдебен състав
Р Е Ш И :
ПРОГЛАСЯВА по протест на Прокуратурата на Република България, чрез Окръжна
Прокуратура Бургас НИЩОЖНОСТТА на Наредба
№3 за пожарната безопасност на територията на община Поморие, приета с Решение
№455/08.02.2013г. по т.9 от Протокол № 20/08.02.2013г. на Общински съвет –
Поморие в нейната цялост.
ОСЪЖДА Общински
съвет Поморие да заплати на Прокуратурата на Република България направените
деловодни разноски в размер на 20 лв. за публикация на обявлението в Държавен Вестник.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщението на страните с
касационна жалба.
ПРИ
ЛИПСА НА ОБЖАЛВАНЕ ИЛИ ПРОТЕСТ, респ. при тяхна неоснователност решението на
съда да се обнародва по начина, по която е обнародвана наредбата, чиято
нищожност е прогласена в едномесечен
срок от датата на изтичане на срока за обжалване и протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:
1.
2.