Решение по дело №361/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 428
Дата: 7 юни 2023 г. (в сила от 7 юни 2023 г.)
Съдия: Антоанета Вълчева Митрушева
Дело: 20237260700361
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 април 2023 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

  428 

 

07.06.2023 г., гр.Хасково

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Хасково, в открито съдебно заседание на първи юни две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

Съдия: АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА

 

при секретаря Ангелина Латунова

като разгледа докладваното от съдия А. Митрушева

адм. дело № 361 по описа на съда за 2023 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 172, ал. 5, вр. ал. 1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП).

 

            Образувано е по жалба, депозирана от Е.М.Е. ***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0271-000047/16.03.2023 г., издадена от ВПД Началник група към ОД на МВР – Хасково, Районно управление – Харманли, с която на жалбоподателя на основание чл. 171, т. 2а, б.“а“ от ЗДвП е наложена принудителна административна мярка „Прекратяване на регистрацията на ППС“ за срок от 184 дни.

 

Жалбоподателят твърди, че оспорената заповед е нищожна, незаконосъобразна, необоснована и постановена при наличие на съществени процесуални нарушения, като не съответствала на целта на закона. ЗПАМ била нищожна, тъй като била издадена от некомпетентен орган и нямала предписаните от закона реквизити и съдържание. Липсвала нужната по закон конкретизация и точно и ясно посочване на фактическите и правни основания за издаването й и на разпоредените последици. Липсата на ясно и точно изразена воля правела невъзможен съдебният контрол за законност и водела до невъзможност същата да бъде изпълнена. Налице била и нищожност на оспорения административен акт поради отсъствието на законово основание за издаването му. Налице била и липса на разбираемо изразена воля за вида и срока на наложената по ЗДвП ПАМ.

Оспорената заповед била постановена и в противоречие с материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

Изложената в заповедта за ПАМ фактическа обстановка била непълна, неточна и невярна, като не били отразени всички обстоятелства от значение за правилното и обосновано издаване на акта и приложението на закона. Оспорената заповед била издадена при неизяснена фактическа обстановка.

Жалбоподателят оспорва верността на посочените обстоятелства в заповедта и в АУАН.

Твърди, че не били налице предвидените в закона елементи на фактическия състав на нормите на закона, които били посочени непълно, невярно и неточно.

Оспореният акт бил незаконосъобразен, тъй като не били налице фактическите и правни основания за издаването му, като била нарушена и цялата административно-наказателна процедура по съставяне на акта, въз основа на който се издавала заповедта, както и административната процедура при съставяне на оспорения акт.

Изразената в диспозитива воля била неразбираема, като не било ясно какво има предвид органа, като в заповедта не бил определен конкретен срок на ПАМ без каквито и да е мотиви. Налагането на ПАМ било напълно необосновано и немотивирано. Липсата на мотиви водела до нищожност и незаконосъобразност на акта.

С оглед на така изложеното, се моли да бъде прогласен за нищожен или да бъде отменен изцяло оспорения акт, да бъде разпоредено да бъдат върнати иззетите СРМПС и два броя регистрационни табели и на жалбоподателя да бъдат присъдени разноските по делото.

 

Ответникът - Началник група към ОД на МВР – Хасково, Районно управление – Харманли (Х. А. А.) не се явява в съдебно заседание и не изразява становище по основателността на жалбата.

 

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, във връзка с доводите и твърденията на страните, приема за установено следното:

 

С обжалваната Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0271-000047/16.03.2023 г., издадена от Х. А. А. – ВПД Началник група към ОДМВР - Хасково, РУ - Харманли, на оспорващия Е.М.Е., ЕГН: **********,***, в качеството му на собственик на лек автомобил „Тойота Рав 4“ с рег.№ *******,  е наложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. 2а, б. "а" от ЗДвП - Прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца до 1 година (6 мес), а именно за 184 дни.

Като фактология в заповедта е посочено, че на 15.03.2023 г. в 17:45 ч. в гр. М. по ул.*** лицето Е.М.Е. предоставя за ползване и на разположение личното си МПС на Д. Н. А., ЕГН : **********, който не притежава СУМПС (неправоспособен). Отбелязано е, че за деянието е съставен АУАН сер.АД/407836. Със заповедта са отнети 2 броя регистрационни табели № *******.

Видно от отбелязването в заповедта за прилагане на ПАМ, същата е връчена на адресата си на 20.03.2023 г., а жалбата срещу заповедта е подадена на 03.04.2023 г. пред Административен съд – Хасково.

Цитираният АУАН е приобщен към доказателствения материал по делото. Същият е съставен срещу Д. Н. А.за нарушения на чл. 150 и чл. 100, ал. 1, т. 2 от ЗДвП за това, че при извършена проверка на 15.03.2023 г. било установено, че същият не притежава СУМПС и не представя СРМПС част 2. Посочено е още, че за проверка е спрян лек автомобил „Тойота Рав 4“ с рег.№ *******, а по отношение на Д. А., че същият е „водач“. Налице е отбелязване, че лицето възразява срещу констатациите на акта.

По делото е представена Заповед № 8121К-11489/26.09.2022 г. на Главния секретар на Министерство на вътрешните работи, с която инспектор Х. А. А. е временно преназначен за срок от една година на ръководна длъжност – Началник на Група „Охранителна полиция“ към Районно управление – Харманли при Областна дирекция на МВР – Хасково.

От страна на жалбоподателя по делото е представен двустранно подписан Договор за наем, сключен на 01.01.2023 г. между Е.М.Е., в качеството му на наемодател, и „Дилара Домейн“ ЕООД, като наемател. С договора наемодателят е предоставил на наемателя за временно (за срок от една година) и възмездно ползване собствения си лек автомобил с регистрационен номер № *******, модел Тойота РАВ-4.

По искане на жалбоподателя, по делото бяха събрани и гласни доказателства, чрез разпит на управителя на горепосоченото дружество, наемател на автомобила - С. С. Д.. В показанията си пред съда същата заяви, че след сключването на договора за наем автомобилът и ключовете за него й били предадени от Е.Е.. За случая със свалянето на номерата на автомобила същата пояснява, че същия ден докарала с въпросния автомобил момчета за работа в гр.М.. След като приключили, тя ги помолила да я изчакат до колата. Забавила се около 30 минути и когато се върнала, видяла, че номерата на автомобила са свалени. Когато ги попитала какво се е случило, й обяснили, че били в колата и слушали музика, когато дошъл полицай, който свалил номерата на колата и съставил акт на един от тях. Свидетелката заявява, че колата била отключена, но ключовете били у нея и че момчетата нямало как при това положение да шофират автомобила.  

 

Така възприетата фактическа обстановка налага следните правни изводи:

 

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения преклузивен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна – адресат на оспорения акт.

 

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

 

Съгласно разпоредбата на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 2а от ЗДвП се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по ЗДвП съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Нормата на чл. 170, ал. 1 от ЗДвП постановява, че контролът по спазване на правилата за движение и на изискванията, определени от закона и издадените въз основа на него нормативни актове, се осъществява от съответните служби по тази глава.

Съгласно нормативната уредба на чл. 165 от ЗДвП, във връзка с чл. 43 от ЗМВР и чл. 42, ал. 2, вр. чл. 37, ал. 1, т. 2 и чл. 30, ал. 1, т. 5 от ЗМВР, Директорът на Областна Дирекция на МВР е ръководител на служба с правомощия по осъществяване на контролна дейност върху движението по пътищата, включваща и прилагане на принудителни административни мерки (чл. 31, т. 2 от ЗМВР). В случая заповедта е издадена от компетентен административен орган с оглед разпоредбата на чл. 172, ал. 1, във връзка с чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП, предвид представената по делото Заповед № 272з-199/19.01.2023 г. на Директора на ОДМВР – Хасково, цитирана в оспорения акт като акт, с който се упълномощава издателят му. В тази заповед са изброени лицата, компетентни да издават заповеди от вида на процесната, като това се следва от длъжността, която заемат. В т. 7 от цитираната заповед са посочени началниците на сектори/групи „Охранителна полиция“ в районните управления при ОДМВР - Хасково. Издателят на оспорения в настоящото производство акт към датата на издаване на оспорената заповед е заемал временно длъжността Началник на Група „Охранителна полиция“ към Районно управление – Харманли при Областна дирекция на МВР – Хасково, от което следва, че оспорената заповед е издадена от орган, който притежава съответната материална и териториална компетентност, съгласно разпоредбата на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП.

Оспорената ЗППАМ е издадена в изискуемата писмена форма за валидност и в същата е посочен издателят на акта, както и установените правнорелевантни факти. По отношение на мотивите на административния орган относно наличието на материално-правните предпоставки за прилагане на конкретната принудителна административна мярка ще бъдат изложени доводи в хода на по-нататъшното изложение.

  По дефиницията на чл. 22 от ЗАНН принудителните административни мерки се прилагат за предотвратяване и преустановяване на административните нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях, като хипотезите, в които могат да се прилагат ПАМ, техният вид и органите, които ги прилагат, се уреждат в съответния закон (чл. 23 от ЗАНН).

Съгласно чл. 171, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки се налагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон. Волеизявлението за налагане на принудителна административна мярка се обективира в заповед, която има характер на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК и се издава съобразно изискванията на този кодекс, като специалният закон въвежда и изрично изискването същата да е мотивирана.

В общата разпоредба на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК е предвидено, че когато административният акт се издава в писмена форма, той следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му.

Като правно основание за издаването й в оспорената заповед е посочен текстът на чл. 171, т. 2а, буква „а“ от ЗДвП, съгласно която норма за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения, се прилага принудителна административна мярка "прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство" на собственик, който управлява моторно превозно средство, без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.

В мотивите на процесната заповед като предпоставка за издаването й е посочено, че Е.М.Е. предоставя за ползване и на разположение собственото си МПС на Д. Н. А., който не притежава СУМПС (неправоспособен). Така изложеното фактическо описание на обстоятелствата, обусловили издаването на заповедта, обаче е непълно и на практика не съответства на приложената правна норма. Единственото релевантно според горецитираната нормативна уредба обстоятелство за прилагане на принудителната административна мярка е фактът на управление на чуждо МПС от лице, за което е налице някое от изброените в чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП обстоятелства, при осъществяването на които предвидената в закона принудителна мярка „прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство“ се прилага по отношение на собственика, който не е управлявал моторното превозно средство.

В процесната ЗППАМ обаче липсва посочване, че лицето, на което автомобилът е бил предоставен „за ползване и на разположение“, е управлявал същия. Изложеното в ЗППАМ на практика описва отчасти нарушение на забраната, предвидена в чл. 102, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, според която „На водача, собственика или упълномощения ползвател на моторно пътно превозно средство се забранява да предоставя моторното превозно средство … на лице, което не е правоспособен водач“, но не излага ясно и недвусмислено фактическо основание за прилагане на принудителната административна мярка по чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП. В тази връзка съдът приема, че макар в заповедта ясно да е индивидуализиран правният субект, на който се налага ПАМ, то направеното в случая описание от фактическа страна не е достатъчно да обоснове налагането на същата по смисъла на приложената правна норма. В оспорената заповед не е направено и надлежно препращане към фактите, установени със съставения АУАН, поради което същите не следва да се възприемат като мотиви на акта, още повече, че и в самия акт за установяване на административно нарушение отново липсва посочване, че Д. А. е управлявал лекия автомобил.

Липсата на достатъчни фактически основания в издадената ЗППАМ представлява нарушение на формата на административния акт и представлява достатъчно основание за нейната отмяна по чл. 146, т. 2 от АПК.

Отделно от това, събраните по делото доказателства опровергават наличието на предпоставките по чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП и по-конкретно – факта на управление на посоченото МПС от лицето Д. Н. А.. Видно от разпита на свид.С. Д.е, че към момента на проверката ключовете за автомобила са се намирали у нея и че фактически е било невъзможно Д. Н. А.да е управлявал същия. В този смисъл съдът приема, че административният орган, в чиято тежест, съгласно чл. 170, ал. 1 от АПК, е да докаже при условията на пълно главно доказване наличието на предпоставките на приложената правна норма, не е установил и доказал наличието на релевантните юридически факти, с които правната норма на чл. 171, т. 2а, б. "а" от ЗДвП свързва налагането на ПАМ - "прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство". В случая налагането на ПАМ се основава на предположение, че неправоспособното лице към момента на проверката има качеството на водач на МПС по смисъла на § 6, т. 25 от ДР на ЗДвП. Това предположение е фактически и доказателствено необосновано и не е достатъчно да се приеме за доказано съществуването на материалноправните предпоставки за налагането на ограничението по чл. 171, т. 2а, б. "а" от ЗДвП, с оглед на което обжалваната заповед за прилагане на ПАМ се явява издадена и в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон.

При този изход на спора, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени поисканите и действително извършени разноски в производството. Същите възлизат на сума в размер на 1 010 лева, от които 1 000 лева – заплатено адвокатско възнаграждение за един адвокат, съгласно Договор за правна защита и съдействие от 28.03.2023 г. и 10 лева – внесена държавна такса.

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0271-000047/16.03.2023 г., издадена от ВПД Началник група към ОД на МВР – Хасково, Районно управление – Харманли.

 

ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ на МВР – Хасково да заплати на Е.М.Е., ЕГН : ********** *** сумата в размер на 1 010 (хиляда и десет) лева – разноски по делото.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

           Преписи от решението да бъдат връчени на страните.

 

 

 

                                                                                              СЪДИЯ: