Решение по дело №573/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 945
Дата: 12 май 2021 г.
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20217180700573
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 март 2021 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ 945

 

гр. Пловдив, 12.05.2021год.

 

 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХХVІ състав в открито заседание на тринадесети април през две хиляди двадесет и първа година в състав:

                   

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

 

                                                   ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА

 

                                                                                   ПЕТЪР КАСАБОВ                     

               

        при секретаря М.Г. и с участието на прокурора Калоян Димитров, като разгледа докладваното от съдията Л. Несторова КАНД № 573 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административно-процесуалния кодекс във връзка с чл.63, ал.1, пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

         Образувано е по касационна жалба, предявена от ТД на НАП-Пловдив, депозирана чрез юрисконсулт П., против Решение № 260106 от 22.01.2021г. на  Пловдивския районен съд, постановено по НАХД № 1235 по описа на същия съд за 2020г., с което е отменено Наказателно постановление № 482596-F504122/06.12.2019г. на И.Д. Директор на Дирекция „Обслужване“ при ТД на НАП-Пловдив, с което на ГРАДСКИ АРХЕОЛОГИЧЕСКИ МУЗЕЙ гр. Хисаря с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, представляван от М.К.М. с ЕГН **********, е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 1092.18лв. за нарушение по чл. 180 ал.2 вр. ал.1 чл. 86 ал.1 и ал.2 вр. чл. 102 ал.3 т.1 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ и чл. 112 ал.1 от Правилника за приложение на  Закона за данък върху добавената стойност /ППЗДДС/, на основание чл. 180 ал.2 вр. ал.1 от ЗДДС.

        Касационният жалбоподател излага подробни съображения относно неправилност и необоснованост на съдебния акт.

       Претендира се отмяната на съдебния акт,  респективно  потвърждаване на НП. Претендират се и съдебни разноски за двете съдебни инстанции.

       Ответникът по касационната жалба, в писмено становище,  изразява съображения относно неоснователност на касационните оплаквания. Претендира разноските по делото.

        Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, дава заключение, че жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

         Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

         Съгласно чл.63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХII от АПК. Съгласно чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с материалния закон, следи служебно.

         Настоящата съдебна инстанция намира, че разгледана по същество жалбата се явява неоснователна.

         Първоинстанционният съд е установил следната фактическа обстановка:

ГРАДСКИ АРХЕОЛОГИЧЕСКИ МУЗЕЙ гр. Хисаря е бюджетна организация, второстепенен разпоредител с бюджет към Министерство на културата на Република България. Реализира дейност по възмездно доставяне на стоки и услуги в два обекта в гр. Хисаря:в самия музей в ***и на обект „Римски терми“ в парк „Момина сълза“ в гр. Хисаря.

        На 30.05.2019 г. представляващият ГРАДСКИ АРХЕОЛОГИЧЕСКИ МУЗЕЙ гр. Хисаря - М.К.М. подава в ТД на НАП гр. Пловдив заявление с вх. № 303911901384392 за регистрация по ЗДДС.

        Във връзка със заявлението  е извършена проверка от органите на ТД на НАП гр. Пловдив. Изискани са документи и писмени обяснения. В хода на проверката е установено, че към  дата 31.07.2017 г. е формиран, от реализираната дейност по възмездно доставяне на стоки и услуги /от извършени продажби на сувенири и рекламни материали / облагаем  оборот в размер над 50 000 лв., съгласно чл.96 ал.2 от ЗДДС.  Съгласно нормата на чл.96 ал.1 от ЗДДС е следвало да  се подаде, в срок до 14.08.2017 г. включително, заявление за регистрация по ЗДДС. Установено е, че заявлението не е подадено в срок.

         С Акт за регистрация № 160421901498084 от 13.06.2019 г., връчен на 19.06.2019 г., ГРАДСКИ АРХЕОЛОГИЧЕСКИ МУЗЕЙ гр. Хисаря  е регистриран по ЗДДС, считано от 19.06.2019 г., когато е връчен Актът за регистрация.  

        Районният съд е установил, че ГРАДСКИ АРХЕОЛОГИЧЕСКИ МУЗЕЙ гр. Хисаря е вписан в Регистър БУЛСТАТ като културна организация на основание  Закона за закрила и развитие на културата /ЗЗРК/ с ЕИК по БУЛСТАТ ********* и представлява лице по смисъла на чл.42 от ЗДДС. На това основание редица от доставките, които лицето извършва, не са облагаеми, а са освободени доставки, за които не се начислява ДДС.

       Установено е в хода на проверката, че за периода 01.01.2019 г. – 31.01.2019г., в който ГРАДСКИ АРХЕОЛОГИЧЕСКИ МУЗЕЙ гр. Хисаря е следвало да бъде регистриран по ЗДДС, ако бе подал своевременно заявление за това, предвид достигнатия към 31.07.2017 г. облагаем, съобразно чл.96 ал.2 от ЗДДС, оборот в размер над 50 000 лв., лицето е реализирало облагаеми доставки на стойност 6553.10 лв., за които съобразно чл.86 ал.1 и 2 от ЗДДС и в съответствие и с чл.102 ал.3 т.1 от ЗДДС и чл.112 от ППЗДДС е следвало да начисли ДДС, но не е изпълнило това си задължение в срока за това – до 14.02.2019 г. включително.

         На ГРАДСКИ АРХЕОЛОГИЧЕСКИ МУЗЕЙ гр. Хисаря, в присъствието на представляващия музея М., е съставен акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № F504122/12.08.2019 г. за нарушение по чл.180 ал.2 вр. ал.1 вр. чл.86 ал.1 и ал.2 вр. чл.102 ал.3 т.1 от ЗДДС и чл.112 ал.1 от ППЗДДС – за неначисляване на ДДС за данъчен период  от 01.01.2019г-31.01.2019г. Нарушението е извършено на 15.02.2019г. като това е отбелязано в АУАН.  Отбелязано е в АУАН,  че на основание чл.67 ал. 2 от ЗДДС, когато при договаряне на доставката не е изрично посочено, че данъкът се дължи отделно, приема се, че той е включен в договорената цена, поради което размерът на данъка е определен по формулата, разписана в чл.53 ал. 2 от ППЗДДС. Установеното в АУАН нарушение било документирано с протокол по чл. 50 от ДОПК с № **********/13.06.2019 г., а размерът на неначисления в срок ДДС бил определен с протокол № **********/08.08.2019 г. АУАН № F504122/12.08.2019г. е подписан от представляващия ГРАДСКИ АРХЕОЛОГИЧЕСКИ МУЗЕЙ без възражения. Такива били подадени писмено в срока по чл.44 от ЗАНН.

        Последвало е издаването на НП № 482596-F504122/06.12.2019г.  от И.Д. Директор на Дирекция „Обслужване“ при ТД на НАП-Пловдив, с което на ГРАДСКИ АРХЕОЛОГИЧЕСКИ МУЗЕЙ гр. Хисаря,  представляван от М.К.М., е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 1092.18лв. за нарушение по чл. 180 ал.2 вр. ал.1 чл. 86 ал.1 и ал.2 вр. чл. 102 ал.3 т.1 от ЗДДС и чл. 112 ал.1 от ППЗДДС, на основание чл. 180 ал.2 вр. ал.1 от ЗДДС.

      Районният съд е обсъдил събраните писмени и гласни доказателства и е приел, че НП следва да бъде отменено като незаконосъобразно. Изрично е посочено, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, ограничаващи правото на защита на наказаното лице, нарушени са изискванията на чл.42 т.4 и чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН.

     Според ПРС нито актосъставителят в АУАН, нито административно-наказващият орган в НП са конкретизирали за какви и кои точно облагаеми доставки се дължи ДДС, за да се направи проверка извършени ли са през процесния месец действително доставки на стоки и услуги от наказания субект, били ли са те облагаеми и дължим ли е бил данък добавена стойност за начисляване от доставчика. Според първоинстанционния съд това нарушение е съществено, доколкото ГРАДСКИ АРХЕОЛОГИЧЕСКИ МУЗЕЙ гр. Хисаря е бюджетна организация и второстепенен разпоредител с бюджет към Министерство на културата лице по смисъла на чл.42 от ЗДДС и предвид на това, част от доставките, които извършва, не са облагаеми, а са  освободени доставки, за които не се начислява ДДС. Посочено е още, че освен освободените доставки по чл. 42, т. 1, буква "б" ЗДДС, проверяваното лице е възможно да извършва и освободени доставки по чл. 39, чл. 40, чл. 41, чл. 42, чл. 44, ал. 1, чл. 49, ал. 1, чл. 50 ЗДДС и други. Т. е. напълно реално е в доставките, счетени за съставомерни от наказващия орган, всъщност да се включват такива, които да са освободени от облагане.

       Коментираните нарушения са приети за съществени от решаващия съд, доколкото наказаното лице е поставено в положение да гадае, какви факти следва да оборва, а това е в пълен разрез с правото му правилно да организира защитата си по така повдигнатото административно обвинение. Всъщност, нарушенията не касаят липса на достатъчно наличен доказателствен материал по делото, а празнота в изложените съставомерни факти и обстоятелства в акта и постановлението.

        С тези съображения е обоснован крайният извод на съда за незаконосъобразност на оспореното НП.

        Като е стигнал до тези правни изводи, районният съд е постановил правилен съдебен акт. В решението са изложени подробни и задълбочени мотиви относно незаконосъобразността на оспорения административен акт. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Фактическите констатации и правните изводи формирани от първостепенния съд се споделят напълно от настоящата инстанция при условията на чл. 221, ал. 2 от АПК. Това прави излишно тяхното преповтаряне.

       Относно възраженията, формулирани в обстоятелствената част на касационната жалба следва да се посочи, че за да предизвика целените с издаването му правни последици, наказателното постановление, като писмено обективирано волеизявление, следва да съдържа отнапред определен в закона минимален обем информация. Данните, фактите и обстоятелствата, които следва да обхваща наказателното постановление са посочени в чл. 57 от ЗАНН. Тези от тях, посочени в чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН, а именно - описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, доказателствата, които го потвърждават, както и законните разпоредби, които са били нарушени виновно, съставляват мотивите – фактическите и правни основания, от които следва постановения от административнонаказващия орган резултат.

        Неспазването на така установените нормативни изисквания, има за последица постановен в съществено нарушение на закона акт. С оглед правилното определяне на наказанието и възможността за упражняване на съдебен контрол за законосъобразност на констатираното нарушение, административнонаказващият орган следва да опише подробно и да събере пълни данни за обстоятелствата, при които е извършено нарушението, нещо което в конкретния случай не е сторено, поради което процесното НП се явява незаконосъобразно само на това основание. Това е така, защото описанието на нарушението, доказателствата които го потвърждават и законовите разпоредби, които са виновно нарушени, не могат да бъдат извличани по пътя на формалната или правна логика. Това би имало за последица твърде сериозна неопределеност в регламентацията на обществените отношения от категорията на процесните такива и в твърде сериозна степен би застрашило правото на защита на засегнатото лице. В този смисъл са без значение индициите, че лицето на което е наложено административното наказание, вероятно е разбрало кои са фактите и обстоятелствата, въз основа на които е ангажирана административнонаказателната му отговорност. Правоприлагането не може да почива на предположения, а на конкретни факти, обстоятелства и данни.

        Необходимо е да се посочи, че е недопустимо за описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, да се препраща към други документи, без тяхното съдържание да е възпроизведено в обстоятелствената част на АУАН, съответно на НП. Описанието на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършано, както и доказателства, които го подкрепят, следва задължително да се съдържат в АУАН, т. е още от образуването на административнонаказателното производство е необходимо по недвусмислен начин да е ясно, за какво нарушение и въз основа на какви доказателства се ангажира административнонаказателната отговорност на виновното лице. Това е така, защото АУАН поставя началото на това производство и нарушителят трябва да има възможност да разбере точно какво административно нарушение му се вменява, че е извършил. В този смисъл наведените в касационната жалба доводи се явяват неоснователни. Още повече, че нито в Протокол № **********/08.08.2019г., нито в Протокол № **********/13.06.2019г. се съдържат мотиви относно това дали проверяваното лице е  извършвало освободени доставки по чл. 39, чл. 40, чл. 41, чл. 42, чл. 44, ал. 1, чл. 49, ал. 1, чл. 50 ЗДДС и други.

        Изложеното до тук налага да се приеме, че обжалваното пред касационната инстанция решение на районния съд е валидно и допустимо. При постановяването му не се констатират нарушения нито на материални, нито на процесуалния закон. То ще следва да бъде оставено в сила.

        При този изход на спора, разноски се дължат на касационния ответник, като с отговора е направено искане за тяхното присъждане, без да са приложени доказателства за техния размер и тяхното заплащане. В този смисъл искането следва да се остави без уважение

       Така мотивиран, на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, Пловдивският административен съд, ХХVІ касационен състав,

 

Р Е Ш И:

 

        ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260106 от 22.01.2021г. на  Пловдивския районен съд, постановено по НАХД № 1235 по описа на същия съд за 2020г.

         Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ:   1.

 

                     2.