Решение по дело №7208/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 1478
Дата: 23 декември 2021 г.
Съдия: Петя Николова Топалова
Дело: 20211110207208
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 май 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1478
гр. София, 23.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 121-ВИ СЪСТАВ, в закрито заседание
на двадесет и трети декември през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:ПЕТЯ Н. ТОПАЛОВА
като разгледа докладваното от ПЕТЯ Н. ТОПАЛОВА Административно
наказателно дело № 20211110207208 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Настоящото делото е образувано след отмяна на решение№20281659/21.12.2020 г. по АНД №9390/2020 г. на СРС, НО, 8 състав, с Решение №3128/14.05.2021 г. по дело №2122/2021 г. на 12 касационен състав, АССГ.
СРС е сезиран с жалба от „ФИРМА гр. АДРЕС, с ЕИК ХХХ срещу наказателно
постановление №НП 13-508-36/07.04.2020 г. на изпълнителен директор на Изпълнителна
агенция „Медицински надзор” гр.София, с което й са наложена десет имуществени санкции
на основание чл. 221 ал. 2 от Закона за здравето /ЗЗ/ вр. чл. 233а ЗЗ в размер на 1 500 лв. за
нарушения на чл. 86 ал. 1 т. 1 ЗЗ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4 ЗЗ. В жалбата се излагат доводи за
допуснати процесуални нарушения и такива на материалния закон – датата на извършените
нарушения е определена неправилно, като е прието, че тя е датата на издаване на
съответната фактура; правят се възражения, че е изтекъл срокът по чл. 34 ал. 1 пр.2 ЗАНН,
тъй като нарушението е открито на дата 22.08.2019 г., когато са станали известни
нарушенията, нарушителя при проверката на НЗОК и СЗОК - аналогични с тези от
проверката на ИАМН. Правят се възражения, че разпоредбата на чл.86 от Закона за
здравето не диктува конкретни задължения, а отразеното в АУАН и НП, че „същите услуги
не попадали в обхвата на чл. 24а от Наредбата за осъществяване на правото на достъп до
медицинска помощ” е правен извод, а не посочена правна квалификация. Предлага се на
съда да отмени изцяло НП. Алтернативно се иска намаляване на имуществените санкции.
Редовно призовано жалбоподателят се представлява от юрисконсулт К. която поддържа
жалбата, представя писмени бележки и претендира юрисконсултско възнаграждение.
Въззиваемата страна се представлява от юрисконсулт САЙКОВ, който поддържа становище за законосъобразност и правилност на НП, и моли съда за неговото потвърждаване. Излага доводи, че от събраните по делото писмени и гласни доказателства безспорно се установяват извършени общо десет нарушения от страна на жалбоподателя. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
1

Жалбата е процесуално ДОПУСТИМА, а разгледана по същество същата е
ОСНОВАТЕЛНА, като мотивите са следните:

По делото е установена следната фактическа обстановка:

Контролните органи на въззиваемата страна били сезирани с писмо с вх. №96-00-
325/22.08.2019 г. на Националната здравноосигурителна каса във връзка с констатирани
нарушения, установени по време на тяхна проверка в „МБАЛ - Полимед” ООД.
При извършена собствена проверка, контролните органи установили следното:
1/ Видно от ИЗ №202/28.03.2019 г. на пациентката ААП хоспитализирана по КП
№218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става”. Пациентката
е заплатила сума в размер на 1 450 лв. по фактура №**********/01.04.2019 г. за: „Храна
съгласно дневно меню - 120 лв.; Административни услуги по т. 2 от ценоразписа - 660 лв.;
Финансови услуги по т. 3 от ценоразписа - 669.996 лв.“. В ИЗ на пациентката е приложена
подписана предварителна план сметка, в която са отразени като съдържание
административните и финансови услуги. Видно от описаното предоставените и заплатени
услуги не попадат в обхвата на чл. 24а допълнително поискани услуги по смисъла на
Наредбата за осъществяване на правото на достъп до медицинска помощ.
Контролните органи приели, че ЛЗ е изискало и получило без правно основание сума
в размер на 1 330 лв. за административни и финансови услуги, с което е нарушило чл. 86
ал.1 т. 1 33, а именно: „Като пациент всеки има право на: Зачитане на гражданските,
политическите, икономическите, социалните, културните и религиозните му права“, в частта
„икономически права“ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4 Закона за здравето: „Правото на достъпна
медицинска помощ се осъществява при прилагане на следните принципи: зачитане правата
на пациента“. Нарушението е извършено на 01.04.2019 г. - датата на издаване на фактурата,
в гр. София, а е установено на 30.10.2019 г. датата на двустранно подписан приемо-
предавателен протокол, с който е предадена медицинската документация отнасяща се до
пациентката.
Доказателства в тази насока са: заповед №ИАМН-РД 13-508/28.08.2019 г. на
изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; заповед
№ИАМН-РД 13-630/04.10.2019 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
„Медицински надзор”; заповед №ИАМН-РД13-508-1/08.11.2019 г. на изпълнителния
директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; първа страница на ИЗ
№202/28.03.2019 г. на пациентката ААП; епикриза; предварителна план-сметка за
стационарно лечение на ААП от 28.03.2019 г.; фактура №**********/01.04.2019 г.;
приемно-предавателен протокол от 30.10.2019 г.;
2
2/ Видно от ИЗ №201/28.03.2019 г. на пациентката АНС хоспитализирана по КП №218
„Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става”. Пациентката е
заплатила сума в размер на 1 680 лв. по фактура №**********/01.04.2019 г. за „Храна
съгласно дневно меню -120 лв.; Административни услуги по т. 2 от ценоразписа - 900 лв.;
Финансови услуги по т. 3 от ценоразписа - 660 лв.“. В ИЗ на пациентката е приложена
подписана предварителна план сметка, в която са отразени като съдържание
административните и финансови услуги. Видно от описаното предоставените и заплатени
услуги не попадат в обхвата на чл. 24а допълнително поискани услуги по смисъла на
Наредбата за осъществяване на правото на достъп до медицинска помощ. Контролните
органи приели, че жалбоподателят –ЮЛ е изискало и получило без правно основание сума в
размер на 1 560 лв. за административни и финансови услуги, с което е нарушило чл. 86 ал.1
т. 1 33, а именно: „Като пациент всеки има право на: Зачитане на гражданските,
политическите, икономическите, социалните, културните и религиозните му права“, в частта
„икономически права“ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4 Закона за здравето: „Правото на достъпна
медицинска помощ се осъществява при прилагане на следните принципи: зачитане правата
на пациента“; като нарушението е извършено на 01.04.2019 г., датата на издаване на
фактуратя в гр. София. Нарушението е установено на 30.10.2019 г. - датата на
двустранно подписан приемо-предавателен протокол, с който е предадена медицинската
документация отнасяща се до пациентката.
Доказателства в тази насока са: заповед №ИАМН-РД 13-508/28.08.2019 г. на
изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; заповед
№ИАМН-РД 13-630/04.10.2019 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
„Медицински надзор”;заповед №ИАМН-РД 13-508-1/08.11.2019 г. на изпълнителния
директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; първа страница на ИЗ №
201/28.03.2019 г. на пациентката АНС; епикриза; предварителна план-сметка за стационарно
лечение на АНС от 28.03.2019 г.; фактура №**********/01.04.2019 г.; приемно-
предавателен протокол от 30.10.2019 г.;
3/ Видно от ИЗ №199/27.03.2019 г. на пациентката СГГ хоспитализирана по КП №218
„Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става”. Пациентката е
заплатила сума в размер на 1 680 лв. по фактура № **********/02.04.2019 г. за: „Храна
съгласно дневно меню - 120 лв.; Административни услуги по т. 2 от ценоразписа - 900 лв.;
Финансови услуги по т. 3 от ценоразписа - 660 лв.“. В ИЗ на пациентката е приложена
подписана предварителна план сметка, в която са отразени като съдържание
административните и финансови услуги. Видно от описаното предоставените и заплатени
услуги не попадат в обхвата на чл. 24а допълнително поискани услуги по смисъла на
Наредбата за осъществяване на правото на достъп до медицинска помощ.
Конролните органи приели, че ЛЗ е изискало и получило без правно основание сума
в размер на 1 560 лв. за административни и финансови услуги, с което е нарушило чл. 86
ал.1 т. 1 33, а именно: „Като пациент всеки има право на: Зачитане на гражданските,
политическите, икономическите, социалните, културните и религиозните му права“, в частта
3
„икономически права“ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4 Закона за здравето: „Правото на достъпна
медицинска помощ се осъществява при прилагане на следните принципи: зачитане правата
на пациента“. Нарушението е извършено на 02.04.2019 г. - датата на издаване на фактурата,
като е установено на 30.10.2019 г., датата на двустранно подписан приемо-предавателен
протокол, с който е предадена медицинската документация отнасяща се до пациентката.
Събрани доказателства в тази насока са: заповед №ИАМН-РД 13-508/28.08.2019 г. на
изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; заповед
№ИАМН-РД13-630/04.10.2019 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
„Медицински надзор”; заповед №ИАМН-РД13-508-1/08.1 1.2019 г. на изпълнителния
директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; първа страница на ИЗ
№199/27.03.2019 г. на пациентката СГГ; епикриза; предварителна план-сметка за
стационарно лечение на СГГ от 27.03.2019 г.; фактура №**********/02.04.2019 г.; приемно-
предавателен протокол от 30.10.2019 г.;
4/ Видно от ИЗ №205/29.03.2019 г. на пациентката ДВГ хоспитализирана по КП №218
„Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става”. Пациентката е
заплатила сума в размер на 1 450 лв. по фактура №**********/02.04.2019 г. за: „Храна
съгласно дневно меню - 120 лв.; Административни услуги по т. 2 от ценоразписа - 660 лв.;
Финансови услуги по т. 3 от ценоразписа - 669.996 лв.“. В ИЗ на пациентката е приложена
подписана предварителна план сметка, в която са отразени като съдържание
административните и финансови услуги. Видно от описаното предоставените и заплатени
услуги не попадат в обхвата на чл. 24а допълнително поискани услуги по смисъла на
Наредбата за осъществяване на правото на достъп до медицинска помощ. Контролните
органи приели, че жалбодателят е изискал и получил без правно основание сума в размер на
1 330 лв. за административни и финансови услуги, с което е нарушил чл. 86 ал.1 т. 1 33, а
именно: „Като пациент всеки има право на: Зачитане на гражданските, политическите,
икономическите, социалните, културните и религиозните му права“, в частта „икономически
права“ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4 от Закона за здравето: „Правото на достъпна медицинска помощ
се осъществява при прилагане на следните принципи: зачитане правата на пациента“.
Нарушението е извършено на 02.04.2019 г. – когато е издадена фактурата, а е установено на
30.10.2019 г. датата на двустранно подписан приемо-предавателен протокол, с който е
предадена медицинската документация отнасяща се до пациентката.
Доказателствата в тази насока са: заповед №ИАМН-РД 13-508/28.08.2019 г. на
изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”;заповед №ИАМН-
РД 13-630/04.10.2019 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински
надзор”; заповед №ИАМН-РД 13-508-1/08.11.2019 г. на Изпълнителния директор на
Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; първа страница на ИЗ №205/29.03.2019 г. на
пациентката ДВГ; епикриза; предварителна план-сметка за стационарно лечение на ДВГ от
дата 29.03.2019 г.; фактура №**********/02.04.2019 г.; приемно-предавателен протокол от
30.10.2019 г.;
5/ Видно от ИЗ №204/29.03.2019 г. на пациентката ЦИК хоспитализирана по КП №
218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става”. Пациентката е
заплатила сума в размер на 1 450 лв. по фактура №**********/02.04.2019 г. за „Храна
съгласно дневно меню - 120 лв.; Административни услуги по т. 2 от ценоразписа - 660 лв.;
Финансови услуги по т. 3 от ценоразписа - 669.996 лв.“. В ИЗ на пациента е приложена
подписана предварителна план сметка, в която са отразени като съдържание
4
административните и финансови услуги. Видно от описаното предоставените и заплатени
услуги не попадат в обхвата на чл. 24а допълнително поискани услуги по смисъла на
Наредбата за осъществяване на правото на достъп до медицинска помощ. Контролните
органи приели, че ЛЗ е изискало и получило без правно основание сума в размер на 1 330
лв. за административни и финансови услуги, с което е нарушило чл. 86 ал.1 т. 1 33, а
именно: „Като пациент всеки има право на: Зачитане на гражданските, политическите,
икономическите, социалните, културните и религиозните му права“, в частта „икономически
права“ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4 Закона за здравето: „Правото на достъпна медицинска помощ се
осъществява при прилагане на следните принципи: зачитане правата на пациента“;
нарушението е извършено на 02.04.2019 г. - датата на издаване на фактура, в гр. София, а е
установено на 30.10.2019 г.
Събраните доказателства са: заповед №ИАМН-РД13-508/28.08.2019 г. на
изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; заповед
№ИАМН-РД 13-630/04.10.2019 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
„Медицински надзор”; заповед №ИАМН-РД 13-508-1/08.11.2019 г. на изпълнителния
директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; първа страница на ИЗ
№204/29.03.2019 г. на пациентката ЦИК; епикриза; предварителна план-сметка за
стационарно лечение на ЦИК от 29.03.2019 г.; фактура №**********/02.04.2019 г.;
приемно-предавателен протокол от 30.10.2019 г.;
6/ Видно от ИЗ №206/01.04.2019 г. на пациентката МДБ е хоспитализирана по КП
№218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става”. Пациентката
е заплатила сума в размер на 1 450 лв. по фактура №**********/02.04.2019 г. за: „Храна
съгласно дневно меню -120 лв.; Административни услуги по т. 2 от ценоразписа - 660 лв.;
Финансови услуги по т. 3 от ценоразписа - 669.996 лв.“. В ИЗ на пациентката е приложена
подписана предварителна план сметка, в която са отразени като съдържание
административните и финансови услуги. Видно от описаното предоставените и заплатени
услуги не попадат в обхвата на чл. 24а допълнително поискани услуги по смисъла на
Наредбата за осъществяване на правото на достъп до медицинска помощ. Контролните
органи приели, че жалбоподателят е искал и получил без правно основание сума в размер на
1 330 лв. за административни и финансови услуги, с което е нарушил чл. 86 ал.1 т. 1 33, а
именно: „Като пациент всеки има право на: Зачитане на гражданските, политическите,
икономическите, социалните, културните и религиозните му права“ в частта „икономически
права“ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4 Закона за здравето: „Правото на достъпна медицинска помощ се
осъществява при прилагане на следните принципи: зачитане правата на пациента“, като
нарушението е извършено на 02.04.2019 г. - датата на издаване на фактурата, в гр.София, а
е установено на 30.10.2019 г.
Доказателствата в тази насока са заповед №ИАМН-РД 13-508/28.08.2019 г. на
изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; заповед
№ИАМН-РД 13-630/04.10.2019 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
„Медицински надзор”; заповед №ИАМН-РД 13-508-1/08.1 1.2019 г. на изпълнителния
5
директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; първа страница на ИЗ
№206/01.04.2019 г. на пациентката МДБ; епикриза; предварителна план-сметка за
стационарно лечение на МДБ от 01.04.2019 г.; фактура №**********/02.04.2019 г.;
приемно-предавателен протокол от 30.10.2019 г.;
7/ Видно от ИЗ №208/01.04.2019 г. на пациента ИТИ хоспитализиран по КП №218
„Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става”. Пациентът е
заплатил сума в размер на 1 450 лв. по фактура №**********/02.04.2019 г. за: „Храна
съгласно дневно меню - 120 лв.; Административни услуги по т. 2 от ценоразписа - 660.00
лв.; Финансови услуги по т. 3 от ценоразписа - 669.996 лв.“. В ИЗ на пациента е приложена
подписана предварителна план сметка, в която са отразени като съдържание
административните и финансови услуги. Видно от описаното предоставените и заплатени
услуги не попадат в обхвата на чл. 24а допълнително поискани услуги по смисъла на
Наредбата за осъществяване на правото на достъп до медицинска помощ. Контролните
органи приели, че ЛЗ е изискало и получило без правно основание сума в размер на 1 330
лв. за административни и финансови услуги, с което е нарушило чл. 86 ал.1 т. 1 33, а
именно: „Като пациент всеки има право на: Зачитане на гражданските, политическите,
икономическите, социалните, културните и религиозните му права“, в частта „икономически
права“ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4 Закона за здравето: „Правото на достъпна медицинска помощ се
осъществява при прилагане на следните принципи: зачитане правата на пациента“, като
нарушението е извършено на 02.04.2019 г. - датата на издаване на фактурата, а е установено
на 30.10.2019 г. датата на двустранно подписан приемо-предавателен протокол, с който е
предадена медицинската документация отнасяща се до пациента.
Доказателствата в тази насока са - заповед №ИАМН-РД 13-508/28.08.2019 г. на
Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”, заповед
№ИАМН-РД 13-630/04.10.2019 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
„Медицински надзор”, Заповед №ИАМН-РД 13-508-1/08.11.2019 г. на изпълнителния
директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”, първа страница на ИЗ
№208/01.04.2019 г. на пациента ИТИ; епикриза; предварителна план-сметка за стационарно
лечение на ИТИ от дата - непосочена/2019 г.; фактура № **********/02.04.2019 г.; приемно-
предавателен протокол от 30.10.2019 г.;
8/ Видно от ИЗ №207/01.04.2019 г. на пациентката ВГГ хоспитализирана по КП
№218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става”. Пациентката
е заплатила сума в размер на 1 680 лв. по фактура № **********/03.04.2019 г. за: „Храна
съгласно дневно меню - 120 лв.; Административни услуги по т. 2 от ценоразписа - 900 лв.;
Финансови услуги по т. 3 от ценоразписа - 660 лв“. В ИЗ на пациентката е приложена
подписана предварителна план сметка, в която са отразени като съдържание
административните и финансови услуги. Видно от описаното предоставените и заплатени
услуги не попадат в обхвата на чл. 24а допълнително поискани услуги по смисъла на
Наредбата за осъществяване на правото на достъп до медицинска помощ. ЛЗ е изискало и
получило без правно основание сума в размер на 1 560 лв. за административни и финансови
6
услуги, с което е нарушило чл. 86 ал.1 т. 1 33, а именно: „Като пациент всеки има право на:
Зачитане на гражданските, политическите, икономическите, социалните, културните и
религиозните му права“, в частта „икономически права“ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4 Закона за
здравето: „Правото на достъпна медицинска помощ се осъществява при прилагане на
следните принципи: зачитане правата на пациента“, като нарушението е извършено на
03.04.2019 г. - датата на издаване на фактура в болницата, а е устаоено на 30.10.2019 г. -
датата на двустранно подписан приемо-предавателен протокол, с който е предадена
медицинската документация отнасяща се до пациентката.
Събрани доказателства в тази насока - заповед №ИАМН-РД 13-508/28.08.2019 г. на
изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; заповед
№ИАМН-РД 13-630/04.10.2019 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
„Медицински надзор”; заповед №ИАМН-РД 13-508-1/08.1 1.2019 г. на изпълнителния
директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; първа страница на ИЗ
№207/01.04.2019 г. на пациентката ВГГ; епикриза; предварителна план-сметка за
стационарно лечение на ВГГ от 01.04.2019 г.; фактура №**********/03.04.2019 г.; приемно-
предавателен протокол от 30.10.2019 г.;
9/ Видно от ИЗ №210/01.04.2019 г. на пациента НЦГ хоспитализиран по КП №218
„Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става”. Пациентът е
заплатил сума в размер на 1 450 лв. по фактура №**********/03.04.2019 г. за: „Храна
съгласно дневно меню - 120 лв.; Административни услуги по т. 2 от ценоразписа - 660 лв.;
Финансови услуги по т. 3 от ценоразписа - 669.996 лв.“. В ИЗ на пациента е приложена
подписана предварителна план сметка, в която са отразени като съдържание
административните и финансови услуги. Видно от описаното предоставените и заплатени
услуги не попадат в обхвата на чл. 24а допълнително поискани услуги по смисъла на
Наредбата за осъществяване на правото на достъп до медицинска помощ. Контролните
органи приели, че ЛЗ е изискало и получило без правно основание сума в размер на 1 330
лв. за административни и финансови услуги, с което е нарушило чл. 86 ал.1 т. 1 33, а
именно: „Като пациент всеки има право на: Зачитане на гражданските, политическите,
икономическите, социалните, културните и религиозните му права“, в частта „икономически
права“ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4 от Закона за здравето: „Правото на достъпна медицинска помощ
се осъществява при прилагане на следните принципи: зачитане правата на пациента“, като
нарушението е извършено на 03.04.2019 г. - датата на издаване на фактурата, а установено
на 30.10.2019 г. – при проверката.
Доказателства в тази насока - заповед №ИАМН-РД 13-508/28.08.2019 г. на
изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; заповед
№ИАМН-РД 13-630/04.10.2019 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
„Медицински надзор”;заповед №ИАМН-РД 13-508-1/08.1 1.2019 г. на изпълнителния
директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; първа страница на ИЗ
№210/01.04.2019 г. на пациента НЦГ; епикриза; предварителна план-сметка за стационарно
лечение на НЦГ от 01.04.2019 г.; фактура №**********/03.04.2019 г.; приемно-предавателен
7
протокол от 30.10.2019 г.;
10/ Видно от ИЗ №211/01.04.2019 г. на пациентката РМШ хоспитализирана по КП
№218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става”. Пациентката
е заплатила сума в размер на 1 450 лв. по фактура №**********/03.04.2019 г. за: „Храна
съгласно дневно меню - 120 лв.; Административни услуги по т. 2 от ценоразписа - 660 лв.;
Финансови услуги по т. 3 от ценоразписа - 669.996 лв.“. В ИЗ на пациентката е приложена
подписана предварителна план сметка, в която са отразени като съдържание
административните и финансови услуги. Видно от описаното предоставените и заплатени
услуги не попадат в обхвата на чл. 24а допълнително поискани услуги по смисъла на
Наредбата за осъществяване на правото на достъп до медицинска помощ. Контролните
органи приели, че ЛЗ е изискало и получило без правно основание сума в размер на 1 330
лв. за административни и финансови услуги, с което е нарушило чл. 86 ал.1 т. 1 33, а
именно: „Като пациент всеки има право на: Зачитане на гражданските, политическите,
икономическите, социалните, културните и религиозните му права“, в частта „икономически
права“ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4 Закона за здравето: „Правото на достъпна медицинска помощ се
осъществява при прилагане на следните принципи: зачитане правата на пациента“, като
нарушението е извършено на 03.04.2019 г.-датата на издаване на фактурата, а е установено
на 30.10.2019 г. – при проверката.
Доказателства в тази насока - заповед №ИАМН-РД 13-508/28.08.2019 г. на
изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; заповед
№ИАМН-РД 13-630/04.10.2019 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
„Медицински надзор”; заповед №ИАМН-РД 13-508-1/08.11.2019 г. на изпълнителния
директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; първа страница на ИЗ
№211/01.04.2019 г. на пациентката РМШ; епикриза; предварителна план-сметка за
стационарно лечение на РМШ от 01.04.2019 г.; фактура №**********/03.04.2019 г.;
приемно-предавателен протокол от 30.10.2019 г.;
Свидетелят СВ. Г. СТ. заемащ длъжността „държавен инспектор” в Изпълнителна
агенция „Медицински надзор” съставил и връчил на пълномощник АУАН №А 13-508-
36/22.01.2020 г.
Няма данни по делото, жалбоподателят-ЮЛ да се е възползвал от правото си по чл.44
ал.1 ЗАНН.
Наказващият орган възприел изцяло установената с АУАН фактическа обстановка и
издал атакуваното наказателно постановление.


Въз основа на изложената по-горе фактическа обстановка, съдът прави
следните правни изводи:


8
АУАН и НП са издадени от оправомощени за това длъжностни лица, в рамките на
определената им компетентност. АУАН е съставен в рамките на срока, установен в чл. 34
ал. 1 ЗАНН и в тази връзка възраженията в жалбата са изцяло неоснователни – за
процесните нарушения, съгласно чл.221 и чл.233а от Закона за здравето, срокът за съставяне
на АУАН от компетентния орган е моментът, в който той е открил извършване на
нарушението и нарушителя. В конкретния случай, компетентните органи са длъжностните
лица при ИА „Медицински надзор”, а не други органи, каквито са НЗОК или СЗОК.
В АУАН и НП е посочено, че нарушенията са извършени на датите съответни на
издадените фактури и съдът не споделя възраженията на жалбоподателя, че така
определените дати да некоректни. Процесните установени нарушения касаят икономически
права на пациента и неправилно включване на разходи за финансови и административни
услуги, поради което правилно са посочени датите на фактурите като такива на
нарушенията, тъй като именно с начисляването на тези разходи във фактурата са нарушени
правата на пациентите.
Въпреки, че не са налице горните процесуални нарушения, съществуват други такива
по смисъла на чл.42 и чл.57 от ЗАНН, които при абсолютна доказаност на всяко едно от
десетте нарушения, /арг. писмените доказателства и гласните - показанията на
актосъставителя С.С./, налагат отмяна на НП, като мотивите на съда са следните:
В атакуваното наказателно постановление липсва точно и конкретно описание на
нарушенията, както и посочване на нарушените правни норми, поради което
постановлението правилно е отменено от районния съд. Описаните като нарушени
разпоредби на чл.86 ал.1 т.1 във вр. чл.81 ал.2 т.4 от Закона за здавето, са общи и същите не
съдържат конкретно задължение, което не е изпълнено, или забрана, която е нарушена.
В конкретния случай, от страна на актосъставителя и административнонаказващия
орган е следвало да се посочи конкретно нарушение по чл.24а от Наредба за осъществяване
правото на достъп до медицинска помощ, ако такова е налице, относно допустимите
допълнителни разходи (ред. от 07.04.2017 г.) По време на своя престой в лечебно заведение,
сключило договор с НЗОК за оказване на болнична помощ, здравноосигурените лица имат
право срещу заплащане да получат допълнително поискани услуги, включващи:
1. подобрени битови условия – самостоятелна стая, в цената на която се включват
всички допълнителни битови условия, със или без придружител по желание на пациента;
2. допълнително обслужване, свързано с престоя на пациента в лечебното заведение,
извън осигурените здравни и общи грижи – самостоятелен сестрински пост, допълнителен
помощен персонал, меню за хранене по избор, съобразено със съответния лечебно-диетичен
режим;
3. избор на лекар или екип от медицински специалисти.
(2) Лечебните заведения имат право да предоставят срещу заплащане допълнително
поискани услуги, свързани с подобрени битови условия, само в случаите, когато болничните
стаи не разполагат с еднакви битови условия и са налице свободни стаи, предоставящи
9
възможности за избор.
(3) Лечебните заведения имат право да предоставят срещу заплащане допълнително
поискани услуги, свързани с осигуряване на допълнителен помощен персонал, само в случай
че са осигурили необходимите общи грижи за пациентите и поисканите услуги се различават
от тях.
Т.е., друг въпросът дали разпоредбата на чл.24а от Наредбата изобщо забранява като
недопустими констатираните и заплатени от пациентите разходи за храна, административни
и финансови услуги. Допълнително поисканите услуги, изброени в ценоразписа, приложен
към представените по делото план-сметки, като "оформяне и обработка на документи",
"поддръжка на компютърна система и софтуер", "статистическа обработка", "консумативи
за административно обслужване", "консумативи за финансово обслужване" и др. не може да
се приеме, че попадат в някоя от хипотезите на допустими допълнително поискани услуги
на чл.24а ал. 1, ал. 2 и ал. 3 от Наредбата.
Непосочването на точна правна квалификация, относима към извършените
нарушения, бланкетното описване на разпоредби, без да е конкретизирано извършеното
неправомерно деяние, води до неяснота относно това, в какво се изразява изпълнителното
деяние, с което са нарушени правата на пациентите.
Нарушени са разпоредбите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН, които регламентират
задължителните реквизити от формата на АУАН и НП и гарантират реализиране на правото
на защита на привлечения към административнонаказателна отговорност, както и
възможността съдът да провери доказаността на фактическите обстоятелства при
извършване на нарушението и относимостта им към приложената санкционна норма. Този
порок е от категорията на съществените, който във всички случаи е самостоятелно
основание за отмяна на НП, тъй като е довел до нарушаване правото на защита на
нарушителя.
Действително, в наказателното постановление е отразено, че „Видно от описаното,
предоставените и заплатени услуги не попадат в обхвата на чл. 24а допълнително
поискани услуги по смисъла на Наредбата за осъществяване на правото на достъп до
медицинска помощ.”. Това обаче не би могло да се приеме, че е правна квалификация на
нарушенията, а по-скоро правен извод на наказващия орган, който да обоснове
ангажирането на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя. Т.е., с това
посочване не би могъл да се санира пропускът, че за нито едно от 10-те нарушения не е
посочена коректната нарушена правна норма.
Въз основа на гореизложеното съдът приема, че наказателното постановление следва да се отмени като незаконосъобразно и тази насока е и практиката на АССГ - Решение №2076/30.03.2021 г. по дело №825/2021 г. на 11 касационен състав, Решение №2984/10.05.2021 г. по дело №2984/2021 г. на 7 касационен състав, Решение №2571/19.04.2021 г. по дело №2339/2021 г. на 13 касационен състав, Решение №5636/08.10.2021 г. по дело №6398/2021 г. на 3 касационен състав, Решение №1754/18.03.2021 г. по дело №219/2021 г. на 15 касационен състав, Решение №2076/30.03.2021 г. по дело №825/2021 г. на 11 касационен състав, Решение №4755/16.07.2021 г. по дело №4019/2021 г. на 3 касационен състав, Решение №4361/01.07.2021 г. по дело №2607/2021 г. на 16 касационен състав и др.
При този изход на делото, основателна е претенцията на жалбоподателя-ЮЛ за
присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като същото следва да бъде определено в
посочения размер в чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ, издадена въз
основа на законовата делегация по чл. 37 от ЗПП, а именно размер на 100 лв.
Така мотивиран и на основание чл.63 ал.1 ЗАНН, съдът
10

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ наказателно постановление №НП 13-508-36/07.04.2020 г. на изпълнителен
директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор” гр.София, с което на „ФИРМА гр.
АДРЕС, с ЕИК ХХХ са наложена десет имуществени санкции на основание чл. 221 ал. 2 от
Закона за здравето /ЗЗ/ вр. чл. 233а ЗЗ в размер на 1 500 лв. за нарушения на чл. 86 ал. 1 т. 1
ЗЗ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4 ЗЗ.
ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Медицински надзор” гр.София, с ЕИК *********,
да заплати на „ФИРМА гр. АДРЕС, с ЕИК ХХХ сума в размер на 100 лв. - юрисконсултско
възнаграждение за една инстанция.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд - София град в 14-дневен срок от съобщението до страните за неговото изготвяне на основанията, предвидени в НПК, по реда на глава XII от АПК.


РАЙОНЕН СЪДИЯ:
РЕШИ:
Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ наказателно постановление №НП 13-508-36/07.04.2020 г. на изпълнителен
директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор” гр.София, с което на „ФИРМА гр.
АДРЕС, с ЕИК ХХХ са наложена десет имуществени санкции на основание чл. 221 ал. 2 от
Закона за здравето /ЗЗ/ вр. чл. 233а ЗЗ в размер на 1 500 лв. за нарушения на чл. 86 ал. 1 т. 1
ЗЗ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4 ЗЗ.
ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Медицински надзор” гр.София, с ЕИК *********,
да заплати на „ФИРМА гр. АДРЕС, с ЕИК ХХХ сума в размер на 100 лв. - юрисконсултско
възнаграждение за една инстанция.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд - София град в 14-дневен срок от съобщението до страните за неговото изготвяне на основанията, предвидени в НПК, по реда на глава XII от АПК.


РАЙОНЕН СЪДИЯ:
11
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
12

Съдържание на мотивите

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Настоящото делото е образувано след отмяна на решение№20281659/21.12.2020 г. по АНД №9390/2020 г. на СРС, НО, 8 състав, с Решение №3128/14.05.2021 г. по дело №2122/2021 г. на 12 касационен състав, АССГ.
СРС е сезиран с жалба от ФИРМА гр. АДРЕС, с ЕИК ХХХ, срещу
наказателно постановление №НП 13-508-36/07.04.2020 г. на изпълнителен
директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор” гр.София, с което й
са наложена десет имуществени санкции на основание чл. 221 ал. 2 от Закона
за здравето /ЗЗ/ вр. чл. 233а ЗЗ в размер на 1 500 лв. за нарушения на чл. 86 ал.
1 т. 1 ЗЗ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4 ЗЗ. В жалбата се излагат доводи за допуснати
процесуални нарушения и такива на материалния закон – датата на
извършените нарушения е определена неправилно, като е прието, че тя е
датата на издаване на съответната фактура; правят се възражения, че е
изтекъл срокът по чл. 34 ал. 1 пр.2 ЗАНН, тъй като нарушението е открито на
дата 22.08.2019 г., когато са станали известни нарушенията, нарушителя при
проверката на НЗОК и СЗОК - аналогични с тези от проверката на ИАМН.
Правят се възражения, че разпоредбата на чл.86 от Закона за здравето не
диктува конкретни задължения, а отразеното в АУАН и НП, че „същите
услуги не попадали в обхвата на чл. 24а от Наредбата за осъществяване на
правото на достъп до медицинска помощ” е правен извод, а не посочена
правна квалификация. Предлага се на съда да отмени изцяло НП.
Алтернативно се иска намаляване на имуществените санкции. Редовно
призовано жалбоподателят се представлява от юрисконсулт КРОНЕВА, която
поддържа жалбата, представя писмени бележки и претендира юрисконсултско
възнаграждение.
Въззиваемата страна се представлява от юрисконсулт С., който поддържа становище за законосъобразност и правилност на НП, и моли съда за неговото потвърждаване. Излага доводи, че от събраните по делото писмени и гласни доказателства безспорно се установяват извършени общо десет нарушения от страна на жалбоподателя. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Жалбата е процесуално ДОПУСТИМА, а разгледана по същество същата е
ОСНОВАТЕЛНА, като мотивите са следните:

По делото е установена следната фактическа обстановка:

Контролните органи на въззиваемата страна били сезирани с писмо с
вх. №96-00-325/22.08.2019 г. на Националната здравноосигурителна каса във
връзка с констатирани нарушения, установени по време на тяхна проверка в
„МБАЛ - Полимед” ООД.
При извършена собствена проверка, контролните органи установили
следното:
1/ Видно от ИЗ №202/28.03.2019 г. на пациентката ААП
хоспитализирана по КП №218 „Оперативни процедури с алопластика на
тазобедрена и колянна става”. Пациентката е заплатила сума в размер на 1 450
лв. по фактура №**********/01.04.2019 г. за: „Храна съгласно дневно меню -
1
120 лв.; Административни услуги по т. 2 от ценоразписа - 660 лв.; Финансови
услуги по т. 3 от ценоразписа - 669.996 лв.“. В ИЗ на пациентката е
приложена подписана предварителна план сметка, в която са отразени като
съдържание административните и финансови услуги. Видно от описаното
предоставените и заплатени услуги не попадат в обхвата на чл. 24а
допълнително поискани услуги по смисъла на Наредбата за осъществяване на
правото на достъп до медицинска помощ.
Контролните органи приели, че ЛЗ е изискало и получило без правно
основание сума в размер на 1 330 лв. за административни и финансови
услуги, с което е нарушило чл. 86 ал.1 т. 1 33, а именно: „Като пациент всеки
има право на: Зачитане на гражданските, политическите, икономическите,
социалните, културните и религиозните му права“, в частта „икономически
права“ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4 Закона за здравето: „Правото на достъпна
медицинска помощ се осъществява при прилагане на следните принципи:
зачитане правата на пациента“. Нарушението е извършено на 01.04.2019 г. -
датата на издаване на фактурата, в гр. София, а е установено на 30.10.2019 г.
датата на двустранно подписан приемо-предавателен протокол, с който е
предадена медицинската документация отнасяща се до пациентката.
Доказателства в тази насока са: заповед №ИАМН-РД 13-508/28.08.2019
г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински
надзор”; заповед №ИАМН-РД 13-630/04.10.2019 г. на Изпълнителния
директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; заповед №ИАМН-
РД13-508-1/08.11.2019 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна
агенция „Медицински надзор”; първа страница на ИЗ №202/28.03.2019 г. на
пациентката ААП; епикриза; предварителна план-сметка за стационарно
лечение на ААП от 28.03.2019 г.; фактура №**********/01.04.2019 г.;
приемно-предавателен протокол от 30.10.2019 г.;
2/ Видно от ИЗ №201/28.03.2019 г. на пациентката АНС
хоспитализирана по КП №218 „Оперативни процедури с алопластика на
тазобедрена и колянна става”. Пациентката е заплатила сума в размер на 1 680
лв. по фактура №**********/01.04.2019 г. за „Храна съгласно дневно меню -
120 лв.; Административни услуги по т. 2 от ценоразписа - 900 лв.; Финансови
услуги по т. 3 от ценоразписа - 660 лв.“. В ИЗ на пациентката е приложена
подписана предварителна план сметка, в която са отразени като съдържание
административните и финансови услуги. Видно от описаното предоставените
и заплатени услуги не попадат в обхвата на чл. 24а допълнително поискани
услуги по смисъла на Наредбата за осъществяване на правото на достъп до
медицинска помощ. Контролните органи приели, че жалбоподателят –ЮЛ е
изискало и получило без правно основание сума в размер на 1 560 лв. за
административни и финансови услуги, с което е нарушило чл. 86 ал.1 т. 1 33,
а именно: „Като пациент всеки има право на: Зачитане на гражданските,
политическите, икономическите, социалните, културните и религиозните му
права“, в частта „икономически права“ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4 Закона за здравето:
„Правото на достъпна медицинска помощ се осъществява при прилагане на
2
следните принципи: зачитане правата на пациента“; като нарушението е
извършено на 01.04.2019 г., датата на издаване на фактуратя в гр. София.
Нарушението е установено на 30.10.2019 г. - датата на двустранно подписан
приемо-предавателен протокол, с който е предадена медицинската
документация отнасяща се до пациентката.
Доказателства в тази насока са: заповед №ИАМН-РД 13-508/28.08.2019
г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински
надзор”; заповед №ИАМН-РД 13-630/04.10.2019 г. на Изпълнителния
директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”;заповед №ИАМН-
РД 13-508-1/08.11.2019 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна
агенция „Медицински надзор”; първа страница на ИЗ № 201/28.03.2019 г. на
пациентката АНС; епикриза; предварителна план-сметка за стационарно
лечение на АНС от 28.03.2019 г.; фактура №**********/01.04.2019 г.;
приемно-предавателен протокол от 30.10.2019 г.;
3/ Видно от ИЗ №199/27.03.2019 г. на пациентката СГГ
хоспитализирана по КП №218 „Оперативни процедури с алопластика на
тазобедрена и колянна става”. Пациентката е заплатила сума в размер на 1 680
лв. по фактура № **********/02.04.2019 г. за: „Храна съгласно дневно меню -
120 лв.; Административни услуги по т. 2 от ценоразписа - 900 лв.; Финансови
услуги по т. 3 от ценоразписа - 660 лв.“. В ИЗ на пациентката е приложена
подписана предварителна план сметка, в която са отразени като съдържание
административните и финансови услуги. Видно от описаното предоставените
и заплатени услуги не попадат в обхвата на чл. 24а допълнително поискани
услуги по смисъла на Наредбата за осъществяване на правото на достъп до
медицинска помощ.
Конролните органи приели, че ЛЗ е изискало и получило без правно
основание сума в размер на 1 560 лв. за административни и финансови
услуги, с което е нарушило чл. 86 ал.1 т. 1 33, а именно: „Като пациент всеки
има право на: Зачитане на гражданските, политическите, икономическите,
социалните, културните и религиозните му права“, в частта „икономически
права“ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4 Закона за здравето: „Правото на достъпна
медицинска помощ се осъществява при прилагане на следните принципи:
зачитане правата на пациента“. Нарушението е извършено на 02.04.2019 г. -
датата на издаване на фактурата, като е установено на 30.10.2019 г., датата на
двустранно подписан приемо-предавателен протокол, с който е предадена
медицинската документация отнасяща се до пациентката.
Събрани доказателства в тази насока са: заповед №ИАМН-РД 13-
508/28.08.2019 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
„Медицински надзор”; заповед №ИАМН-РД13-630/04.10.2019 г. на
изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”;
заповед №ИАМН-РД13-508-1/08.1 1.2019 г. на изпълнителния директор на
Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; първа страница на ИЗ
№199/27.03.2019 г. на пациентката СГГ; епикриза; предварителна план-
3
сметка за стационарно лечение на СГГ от 27.03.2019 г.; фактура
№**********/02.04.2019 г.; приемно-предавателен протокол от 30.10.2019 г.;
4/ Видно от ИЗ №205/29.03.2019 г. на пациентката ДВГ
хоспитализирана по КП №218 „Оперативни процедури с алопластика на
тазобедрена и колянна става”. Пациентката е заплатила сума в размер на 1 450
лв. по фактура №**********/02.04.2019 г. за: „Храна съгласно дневно меню -
120 лв.; Административни услуги по т. 2 от ценоразписа - 660 лв.; Финансови
услуги по т. 3 от ценоразписа - 669.996 лв.“. В ИЗ на пациентката е
приложена подписана предварителна план сметка, в която са отразени като
съдържание административните и финансови услуги. Видно от описаното
предоставените и заплатени услуги не попадат в обхвата на чл. 24а
допълнително поискани услуги по смисъла на Наредбата за осъществяване на
правото на достъп до медицинска помощ. Контролните органи приели, че
жалбодателят е изискал и получил без правно основание сума в размер на 1
330 лв. за административни и финансови услуги, с което е нарушил чл. 86
ал.1 т. 1 33, а именно: „Като пациент всеки има право на: Зачитане на
гражданските, политическите, икономическите, социалните, културните и
религиозните му права“, в частта „икономически права“ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4 от
Закона за здравето: „Правото на достъпна медицинска помощ се осъществява
при прилагане на следните принципи: зачитане правата на пациента“.
Нарушението е извършено на 02.04.2019 г. – когато е издадена фактурата, а е
установено на 30.10.2019 г. датата на двустранно подписан приемо-
предавателен протокол, с който е предадена медицинската документация
отнасяща се до пациентката.
Доказателствата в тази насока са: заповед №ИАМН-РД 13-
508/28.08.2019 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
„Медицински надзор”;заповед №ИАМН-РД 13-630/04.10.2019 г. на
Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”;
заповед №ИАМН-РД 13-508-1/08.11.2019 г. на Изпълнителния директор на
Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; първа страница на ИЗ
№205/29.03.2019 г. на пациентката ДВГ; епикриза; предварителна план-
сметка за стационарно лечение на ДВГ от дата 29.03.2019 г.; фактура
№**********/02.04.2019 г.; приемно-предавателен протокол от 30.10.2019 г.;
5/ Видно от ИЗ №204/29.03.2019 г. на пациентката ЦИК
хоспитализирана по КП № 218 „Оперативни процедури с алопластика на
тазобедрена и колянна става”. Пациентката е заплатила сума в размер на 1 450
лв. по фактура №**********/02.04.2019 г. за „Храна съгласно дневно меню -
120 лв.; Административни услуги по т. 2 от ценоразписа - 660 лв.; Финансови
услуги по т. 3 от ценоразписа - 669.996 лв.“. В ИЗ на пациента е приложена
подписана предварителна план сметка, в която са отразени като съдържание
административните и финансови услуги. Видно от описаното предоставените
и заплатени услуги не попадат в обхвата на чл. 24а допълнително поискани
услуги по смисъла на Наредбата за осъществяване на правото на достъп до
медицинска помощ. Контролните органи приели, че ЛЗ е изискало и получило
4
без правно основание сума в размер на 1 330 лв. за административни и
финансови услуги, с което е нарушило чл. 86 ал.1 т. 1 33, а именно: „Като
пациент всеки има право на: Зачитане на гражданските, политическите,
икономическите, социалните, културните и религиозните му права“, в частта
„икономически права“ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4 Закона за здравето: „Правото на
достъпна медицинска помощ се осъществява при прилагане на следните
принципи: зачитане правата на пациента“; нарушението е извършено на
02.04.2019 г. - датата на издаване на фактура, в гр. София, а е установено на
30.10.2019 г.
Събраните доказателства са: заповед №ИАМН-РД13-508/28.08.2019 г.
на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”;
заповед №ИАМН-РД 13-630/04.10.2019 г. на изпълнителния директор на
Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; заповед №ИАМН-РД 13-508-
1/08.11.2019 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
„Медицински надзор”; първа страница на ИЗ №204/29.03.2019 г. на
пациентката ЦИК; епикриза; предварителна план-сметка за стационарно
лечение на ЦИК от 29.03.2019 г.; фактура №**********/02.04.2019 г.;
приемно-предавателен протокол от 30.10.2019 г.;
6/ Видно от ИЗ №206/01.04.2019 г. на пациентката МДБ е
хоспитализирана по КП №218 „Оперативни процедури с алопластика на
тазобедрена и колянна става”. Пациентката е заплатила сума в размер на 1 450
лв. по фактура №**********/02.04.2019 г. за: „Храна съгласно дневно меню -
120 лв.; Административни услуги по т. 2 от ценоразписа - 660 лв.; Финансови
услуги по т. 3 от ценоразписа - 669.996 лв.“. В ИЗ на пациентката е
приложена подписана предварителна план сметка, в която са отразени като
съдържание административните и финансови услуги. Видно от описаното
предоставените и заплатени услуги не попадат в обхвата на чл. 24а
допълнително поискани услуги по смисъла на Наредбата за осъществяване на
правото на достъп до медицинска помощ. Контролните органи приели, че
жалбоподателят е искал и получил без правно основание сума в размер на 1
330 лв. за административни и финансови услуги, с което е нарушил чл. 86
ал.1 т. 1 33, а именно: „Като пациент всеки има право на: Зачитане на
гражданските, политическите, икономическите, социалните, културните и
религиозните му права“ в частта „икономически права“ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4
Закона за здравето: „Правото на достъпна медицинска помощ се осъществява
при прилагане на следните принципи: зачитане правата на пациента“, като
нарушението е извършено на 02.04.2019 г. - датата на издаване на фактурата,
в гр.София, а е установено на 30.10.2019 г.
Доказателствата в тази насока са заповед №ИАМН-РД 13-
508/28.08.2019 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
„Медицински надзор”; заповед №ИАМН-РД 13-630/04.10.2019 г. на
изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”;
заповед №ИАМН-РД 13-508-1/08.1 1.2019 г. на изпълнителния директор на
Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; първа страница на ИЗ
5
№206/01.04.2019 г. на пациентката МДБ; епикриза; предварителна план-
сметка за стационарно лечение на МДБ от 01.04.2019 г.; фактура
№**********/02.04.2019 г.; приемно-предавателен протокол от 30.10.2019 г.;
7/ Видно от ИЗ №208/01.04.2019 г. на пациента ИТИ хоспитализиран по
КП №218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна
става”. Пациентът е заплатил сума в размер на 1 450 лв. по фактура
№**********/02.04.2019 г. за: „Храна съгласно дневно меню - 120 лв.;
Административни услуги по т. 2 от ценоразписа - 660.00 лв.; Финансови
услуги по т. 3 от ценоразписа - 669.996 лв.“. В ИЗ на пациента е приложена
подписана предварителна план сметка, в която са отразени като съдържание
административните и финансови услуги. Видно от описаното предоставените
и заплатени услуги не попадат в обхвата на чл. 24а допълнително поискани
услуги по смисъла на Наредбата за осъществяване на правото на достъп до
медицинска помощ. Контролните органи приели, че ЛЗ е изискало и получило
без правно основание сума в размер на 1 330 лв. за административни и
финансови услуги, с което е нарушило чл. 86 ал.1 т. 1 33, а именно: „Като
пациент всеки има право на: Зачитане на гражданските, политическите,
икономическите, социалните, културните и религиозните му права“, в частта
„икономически права“ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4 Закона за здравето: „Правото на
достъпна медицинска помощ се осъществява при прилагане на следните
принципи: зачитане правата на пациента“, като нарушението е извършено на
02.04.2019 г. - датата на издаване на фактурата, а е установено на 30.10.2019
г. датата на двустранно подписан приемо-предавателен протокол, с който е
предадена медицинската документация отнасяща се до пациента.
Доказателствата в тази насока са - заповед №ИАМН-РД 13-
508/28.08.2019 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
„Медицински надзор”, заповед №ИАМН-РД 13-630/04.10.2019 г. на
изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”,
Заповед №ИАМН-РД 13-508-1/08.11.2019 г. на изпълнителния директор на
Изпълнителна агенция „Медицински надзор”, първа страница на ИЗ
№208/01.04.2019 г. на пациента ИТИ; епикриза; предварителна план-сметка за
стационарно лечение на ИТИ от дата - непосочена/2019 г.; фактура №
**********/02.04.2019 г.; приемно-предавателен протокол от 30.10.2019 г.;
8/ Видно от ИЗ №207/01.04.2019 г. на пациентката ВВГ
хоспитализирана по КП №218 „Оперативни процедури с алопластика на
тазобедрена и колянна става”. Пациентката е заплатила сума в размер на 1 680
лв. по фактура № **********/03.04.2019 г. за: „Храна съгласно дневно меню -
120 лв.; Административни услуги по т. 2 от ценоразписа - 900 лв.; Финансови
услуги по т. 3 от ценоразписа - 660 лв“. В ИЗ на пациентката е приложена
подписана предварителна план сметка, в която са отразени като съдържание
административните и финансови услуги. Видно от описаното предоставените
и заплатени услуги не попадат в обхвата на чл. 24а допълнително поискани
услуги по смисъла на Наредбата за осъществяване на правото на достъп до
медицинска помощ. ЛЗ е изискало и получило без правно основание сума в
6
размер на 1 560 лв. за административни и финансови услуги, с което е
нарушило чл. 86 ал.1 т. 1 33, а именно: „Като пациент всеки има право на:
Зачитане на гражданските, политическите, икономическите, социалните,
културните и религиозните му права“, в частта „икономически права“ вр. чл.
81 ал. 2 т. 4 Закона за здравето: „Правото на достъпна медицинска помощ се
осъществява при прилагане на следните принципи: зачитане правата на
пациента“, като нарушението е извършено на 03.04.2019 г. - датата на
издаване на фактура в болницата, а е устаоено на 30.10.2019 г. - датата на
двустранно подписан приемо-предавателен протокол, с който е предадена
медицинската документация отнасяща се до пациентката.
Събрани доказателства в тази насока - заповед №ИАМН-РД 13-
508/28.08.2019 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
„Медицински надзор”; заповед №ИАМН-РД 13-630/04.10.2019 г. на
изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”;
заповед №ИАМН-РД 13-508-1/08.1 1.2019 г. на изпълнителния директор на
Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; първа страница на ИЗ
№207/01.04.2019 г. на пациентката ВВГ; епикриза; предварителна план-
сметка за стационарно лечение на ВВГ от 01.04.2019 г.; фактура
№**********/03.04.2019 г.; приемно-предавателен протокол от 30.10.2019 г.;
9/ Видно от ИЗ №210/01.04.2019 г. на пациента НЦГ хоспитализиран по
КП №218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна
става”. Пациентът е заплатил сума в размер на 1 450 лв. по фактура
№**********/03.04.2019 г. за: „Храна съгласно дневно меню - 120 лв.;
Административни услуги по т. 2 от ценоразписа - 660 лв.; Финансови услуги
по т. 3 от ценоразписа - 669.996 лв.“. В ИЗ на пациента е приложена
подписана предварителна план сметка, в която са отразени като съдържание
административните и финансови услуги. Видно от описаното предоставените
и заплатени услуги не попадат в обхвата на чл. 24а допълнително поискани
услуги по смисъла на Наредбата за осъществяване на правото на достъп до
медицинска помощ. Контролните органи приели, че ЛЗ е изискало и получило
без правно основание сума в размер на 1 330 лв. за административни и
финансови услуги, с което е нарушило чл. 86 ал.1 т. 1 33, а именно: „Като
пациент всеки има право на: Зачитане на гражданските, политическите,
икономическите, социалните, културните и религиозните му права“, в частта
„икономически права“ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4 от Закона за здравето: „Правото на
достъпна медицинска помощ се осъществява при прилагане на следните
принципи: зачитане правата на пациента“, като нарушението е извършено на
03.04.2019 г. - датата на издаване на фактурата, а установено на 30.10.2019 г.
– при проверката.
Доказателства в тази насока - заповед №ИАМН-РД 13-508/28.08.2019 г.
на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”;
заповед №ИАМН-РД 13-630/04.10.2019 г. на изпълнителния директор на
Изпълнителна агенция „Медицински надзор”;заповед №ИАМН-РД 13-508-
1/08.1 1.2019 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
7
„Медицински надзор”; първа страница на ИЗ №210/01.04.2019 г. на пациента
НЦГ; епикриза; предварителна план-сметка за стационарно лечение на НЦГ
от 01.04.2019 г.; фактура №**********/03.04.2019 г.; приемно-предавателен
протокол от 30.10.2019 г.;
10/ Видно от ИЗ №211/01.04.2019 г. на пациентката РМШ
хоспитализирана по КП №218 „Оперативни процедури с алопластика на
тазобедрена и колянна става”. Пациентката е заплатила сума в размер на 1 450
лв. по фактура №**********/03.04.2019 г. за: „Храна съгласно дневно меню -
120 лв.; Административни услуги по т. 2 от ценоразписа - 660 лв.; Финансови
услуги по т. 3 от ценоразписа - 669.996 лв.“. В ИЗ на пациентката е
приложена подписана предварителна план сметка, в която са отразени като
съдържание административните и финансови услуги. Видно от описаното
предоставените и заплатени услуги не попадат в обхвата на чл. 24а
допълнително поискани услуги по смисъла на Наредбата за осъществяване на
правото на достъп до медицинска помощ. Контролните органи приели, че ЛЗ
е изискало и получило без правно основание сума в размер на 1 330 лв. за
административни и финансови услуги, с което е нарушило чл. 86 ал.1 т. 1 33,
а именно: „Като пациент всеки има право на: Зачитане на гражданските,
политическите, икономическите, социалните, културните и религиозните му
права“, в частта „икономически права“ вр. чл. 81 ал. 2 т. 4 Закона за здравето:
„Правото на достъпна медицинска помощ се осъществява при прилагане на
следните принципи: зачитане правата на пациента“, като нарушението е
извършено на 03.04.2019 г.-датата на издаване на фактурата, а е установено на
30.10.2019 г. – при проверката.
Доказателства в тази насока - заповед №ИАМН-РД 13-508/28.08.2019 г.
на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор”;
заповед №ИАМН-РД 13-630/04.10.2019 г. на изпълнителния директор на
Изпълнителна агенция „Медицински надзор”; заповед №ИАМН-РД 13-508-
1/08.11.2019 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
„Медицински надзор”; първа страница на ИЗ №211/01.04.2019 г. на
пациентката РМШ; епикриза; предварителна план-сметка за стационарно
лечение на РМШ от 01.04.2019 г.; фактура №**********/03.04.2019 г.;
приемно-предавателен протокол от 30.10.2019 г.;
Свидетелят СВ. Г. СТ. заемащ длъжността „държавен инспектор” в
Изпълнителна агенция „Медицински надзор” съставил и връчил на
пълномощник АУАН №А 13-508-36/22.01.2020 г.
Няма данни по делото, жалбоподателят-ЮЛ да се е възползвал от
правото си по чл.44 ал.1 ЗАНН.
Наказващият орган възприел изцяло установената с АУАН фактическа
обстановка и издал атакуваното наказателно постановление.


8
Въз основа на изложената по-горе фактическа обстановка, съдът
прави следните правни изводи:


АУАН и НП са издадени от оправомощени за това длъжностни лица, в
рамките на определената им компетентност. АУАН е съставен в рамките на
срока, установен в чл. 34 ал. 1 ЗАНН и в тази връзка възраженията в жалбата
са изцяло неоснователни – за процесните нарушения, съгласно чл.221 и
чл.233а от Закона за здравето, срокът за съставяне на АУАН от компетентния
орган е моментът, в който той е открил извършване на нарушението и
нарушителя. В конкретния случай, компетентните органи са длъжностните
лица при ИА „Медицински надзор”, а не други органи, каквито са НЗОК или
СЗОК.
В АУАН и НП е посочено, че нарушенията са извършени на датите
съответни на издадените фактури и съдът не споделя възраженията на
жалбоподателя, че така определените дати да некоректни. Процесните
установени нарушения касаят икономически права на пациента и неправилно
включване на разходи за финансови и административни услуги, поради което
правилно са посочени датите на фактурите като такива на нарушенията, тъй
като именно с начисляването на тези разходи във фактурата са нарушени
правата на пациентите.
Въпреки, че не са налице горните процесуални нарушения, съществуват
други такива по смисъла на чл.42 и чл.57 от ЗАНН, които при абсолютна
доказаност на всяко едно от десетте нарушения, /арг. писмените
доказателства и гласните - показанията на актосъставителя С.С./, налагат
отмяна на НП, като мотивите на съда са следните:
В атакуваното наказателно постановление липсва точно и конкретно
описание на нарушенията, както и посочване на нарушените правни норми,
поради което постановлението правилно е отменено от районния съд.
Описаните като нарушени разпоредби на чл.86 ал.1 т.1 във вр. чл.81 ал.2 т.4
от Закона за здавето, са общи и същите не съдържат конкретно задължение,
което не е изпълнено, или забрана, която е нарушена.
В конкретния случай, от страна на актосъставителя и
административнонаказващия орган е следвало да се посочи конкретно
нарушение по чл.24а от Наредба за осъществяване правото на достъп до
медицинска помощ, ако такова е налице, относно допустимите допълнителни
разходи (ред. от 07.04.2017 г.) По време на своя престой в лечебно заведение,
сключило договор с НЗОК за оказване на болнична помощ,
здравноосигурените лица имат право срещу заплащане да получат
допълнително поискани услуги, включващи:
1. подобрени битови условия – самостоятелна стая, в цената на която се
включват всички допълнителни битови условия, със или без придружител по
9
желание на пациента;
2. допълнително обслужване, свързано с престоя на пациента в
лечебното заведение, извън осигурените здравни и общи грижи –
самостоятелен сестрински пост, допълнителен помощен персонал, меню за
хранене по избор, съобразено със съответния лечебно-диетичен режим;
3. избор на лекар или екип от медицински специалисти.
(2) Лечебните заведения имат право да предоставят срещу заплащане
допълнително поискани услуги, свързани с подобрени битови условия, само в
случаите, когато болничните стаи не разполагат с еднакви битови условия и
са налице свободни стаи, предоставящи възможности за избор.
(3) Лечебните заведения имат право да предоставят срещу заплащане
допълнително поискани услуги, свързани с осигуряване на допълнителен
помощен персонал, само в случай че са осигурили необходимите общи грижи
за пациентите и поисканите услуги се различават от тях.
Т.е., друг въпросът дали разпоредбата на чл.24а от Наредбата изобщо
забранява като недопустими констатираните и заплатени от пациентите
разходи за храна, административни и финансови услуги. Допълнително
поисканите услуги, изброени в ценоразписа, приложен към представените по
делото план-сметки, като "оформяне и обработка на документи", "поддръжка
на компютърна система и софтуер", "статистическа обработка", "консумативи
за административно обслужване", "консумативи за финансово обслужване" и
др. не може да се приеме, че попадат в някоя от хипотезите на допустими
допълнително поискани услуги на чл.24а ал. 1, ал. 2 и ал. 3 от Наредбата.
Непосочването на точна правна квалификация, относима към
извършените нарушения, бланкетното описване на разпоредби, без да е
конкретизирано извършеното неправомерно деяние, води до неяснота
относно това, в какво се изразява изпълнителното деяние, с което са
нарушени правата на пациентите.
Нарушени са разпоредбите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН, които
регламентират задължителните реквизити от формата на АУАН и НП и
гарантират реализиране на правото на защита на привлечения към
административнонаказателна отговорност, както и възможността съдът да
провери доказаността на фактическите обстоятелства при извършване на
нарушението и относимостта им към приложената санкционна норма. Този
порок е от категорията на съществените, който във всички случаи е
самостоятелно основание за отмяна на НП, тъй като е довел до нарушаване
правото на защита на нарушителя.
Действително, в наказателното постановление е отразено, че „Видно от
описаното, предоставените и заплатени услуги не попадат в обхвата на чл.
24а допълнително поискани услуги по смисъла на Наредбата за
осъществяване на правото на достъп до медицинска помощ.”. Това обаче не
би могло да се приеме, че е правна квалификация на нарушенията, а по-скоро
10
правен извод на наказващия орган, който да обоснове ангажирането на
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя. Т.е., с това
посочване не би могъл да се санира пропускът, че за нито едно от 10-те
нарушения не е посочена коректната нарушена правна норма.
Въз основа на гореизложеното съдът приема, че наказателното постановление следва да се отмени като незаконосъобразно и тази насока е и практиката на АССГ - Решение №2076/30.03.2021 г. по дело №825/2021 г. на 11 касационен състав, Решение №2984/10.05.2021 г. по дело №2984/2021 г. на 7 касационен състав, Решение №2571/19.04.2021 г. по дело №2339/2021 г. на 13 касационен състав, Решение №5636/08.10.2021 г. по дело №6398/2021 г. на 3 касационен състав, Решение №1754/18.03.2021 г. по дело №219/2021 г. на 15 касационен състав, Решение №2076/30.03.2021 г. по дело №825/2021 г. на 11 касационен състав, Решение №4755/16.07.2021 г. по дело №4019/2021 г. на 3 касационен състав, Решение №4361/01.07.2021 г. по дело №2607/2021 г. на 16 касационен състав и др.
При този изход на делото, основателна е претенцията на жалбоподателя-
ЮЛ за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като същото следва
да бъде определено в посочения размер в чл. 27е от Наредба за заплащането
на правната помощ, издадена въз основа на законовата делегация по чл. 37 от
ЗПП, а именно размер на 100 лв.
Така мотивиран и на основание чл.63 ал.1 ЗАНН, съдът
11