Решение по дело №637/2023 на Районен съд - Севлиево

Номер на акта: 190
Дата: 27 май 2024 г. (в сила от 27 май 2024 г.)
Съдия: Диана Розалинова Хубенова
Дело: 20234230100637
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 26 юни 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 190
гр. Севлиево, 27.05.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЕВЛИЕВО в публично заседание на осми май през
две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:ДИАНА Р. ХУБЕНОВА
при участието на секретаря Виктория М. Стойчева
като разгледа докладваното от ДИАНА Р. ХУБЕНОВА Гражданско дело №
20234230100637 по описа за 2023 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Ищецът „Йеттел България” ЕАД /с предишно наименование „ТЕЛЕНОР
БЪЛГАРИЯ”, е предявил срещу П. М. Н., с ЕГН **********, искова молба, с
която са предявени обективно кумулативно съедини искове по чл. 79, ал.1 и
чл.92 ЗЗД, вр. с чл. 345 от ТЗ, вр. чл. 232, ал. 2 от ЗЗД, с която искова молба
се прави искане да се признае за установено между страните, че ответницата
дължи на ищцовото дружество сумата в размер на 579,41 лева, от които: 85,21
лева - представляваща дължими и незаплатени месечни абонаментни такси за
потребление на мобилни услуги, за които са издадени фактури
**********/20.02.2021 г.; **********/05.03.2021 г.; **********/20.03.2021 г.;
**********/05.04.2021 г. за периода от 20.01.2021 г. до 04.04.2021 г.; и 494,20
лева – неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент, за
които суми е издадена Заповед за изпълнение по чл. 410 от ГПК
92/15.02.2023 г. по ч. гр.д. № 168/2023 г. по описа на Районен съд – Севлиево,
както и да се осъди ответницата да заплати на ищцовото дружество сумата от
661,46 лева, представляваща неплатени лизингови вноски.
В исковата молба се излагат съображения, че на 22.06.2017 г. между
страните по делото бил сключен Договор за мобилни услуги, за мобилен
номер ****. Отношенията между страните били подновени с подписаното
1
Допълнително споразумение от дата 09.03.2020 г., като абонатът бил избрал
ползването на абонаментна програма Тотал + 49,99 лв., с уговорен срок на
действие 24 месеца до 09.03.2022 г. Твърди се, че абонатът е сключил и
Договор за лизинг от същата дата - 09.03.2020 г., по силата на който бил влез
мобилно устройство SAMSUNG Galaxy А51 128GB Dual Black на изплащане
посредством 23 месечни лизингови вноски, в размер на 18,59 лв. всяка,
съгласно уговорения погасителен план по лизинговия договор, както и с
правото след изтичане на 23-месечния срок на договора срещу заплащане на
допълнителна сума от 18,59 лв. да придобие собствеността върху лизинговата
вещ / чл. 1, ал. 2 от договора за лизинг/. Ищецът твърди, че с оглед качеството
абонат на дружеството, на ответницата било предоставено за ползване
описаното по-горе мобилно устройство с отстъпка от стандартната цена,
видно раздел II, т.1 от Допълнителното споразумение от дата 09.03.2020 г.,
както следва: стандартната цена на мобилното устройство /в брой, без
абонамент/ била 859.90 лв.; цена в брой или общата лизингова цена с
избраната от абоната програма Тотал била 446,16 лв., като се твърди, че
отстъпката от стандартната цена, която ответницата била получила възлиза на
сума в размер на 413,74 лв.
В исковата молба се излагат още доводи, че на 27.11.2018 г. между
страните по делото бил сключен Договор за мобилни услуги за мобилен
номер ****. с избрана абонаментна програма Тотал 26,99 лв., с уговорен срок
на действие 24 месеца - до 27.11.2020 г.
Твърди се още от ищеца, че бил сключен и съгласно Договор за
мобилни услуги от дата 13.07.2020 г. за мобилен номер ***, с избрана
абонаментна програма Тотал 33,99 лв., с промоционален месечен абонамент в
размер на 29,99 лв., с уговорен срок на действие 24 месеца до 13.07.2022 г.
Абонатът бил сключил и Договор за мобилни услуги за мобилен номер ****,
по силата на който е влез мобилно устройство ALCATEL 1S 2020 Greeen +
TCL 43 Android TV на изплащане посредством 23 месечни лизингови вноски
в размер на 29,99 лв. всяка, съгласно уговорения погасителен план по
лизинговия договор, както и с правото след изтичане на 23-месечния срок на
договора срещу заплащане на допълнителна сума от 29,99 лв. да придобие
собствеността върху лизинговата вещ /чл. 1, ал. 2 от договора за лизинг/.
Ищецът твърди, че с оглед качеството абонат на дружеството, на ответника е
предоставено за ползване описаното по-горе мобилно устройство с отстъпка
2
от стандартната цена, което било от раздел т. 7 от Договора от дата
13.07.2020 г., както следва: стандартната цена на мобилното устройство /в
брой, без абонамент/ била 889,90 лв.; цена в брой или общата лизингова цена
с избраната от абоната програма Тотал била 719,76 лева, като се твърди, че
ответницата получила отстъпка, възлизаща на сума в размер на 170,14 лв.
Твърди се и че между страните бил сключен договор за мобилни услуги
от дата 10.10.2017 г. за мобилен номер ***. Отношенията между страните са
подновени с подписаното Допълнително споразумение от дата 09.09.2019 г.,
като абонатът е избрал ползването на абонаментна програма Тотал + 20.99 лв.,
с уговорен срок на действие 24 месеца до 09.09.2021 г.
Ищецът сочи, че потреблението за мобилни номера ****. **** и ***
било фактурирано под клиентския номер на абоната № *********,
потреблението за мобилен номер *** - под клиентския номер на абоната №
****.
Ищецът посочва, че съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния
оператор „ при ползване на услуги чрез индивидуален договор заплащането на
ползваните услуги се извършва въз основа на фактура, която се издава
ежемесечно на името на потребителя. При сключване на индивидуален
договор всеки потребител -страна по договора бива уведомен за датата от
месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на
фактурата не освобождава потребителя от задължението му за плащане
на дължимите суми.”
Излагат се твърдения от ищеца, че за потребените от абоната-ответник
услуги за периода 20.01.2021 г. до дата 04.04.2021 г., ищецът бил издал
следните фактури: фактура № **********/20.02.2021 г. за отчетния период на
потребление от 20.01.2021-19.02.2021 г. с начислена за периода сума за
разговори и месечни абонаменти в размер на 13.54 лв. /с ДДС/, като
дължимата сума била платима в срок 07.03.2021 г.; фактура №
**********/20.03.2021 г. за отчетния период на потребление от 20.02.2021-
19.03.2021 г. с начислена за периода сума за разговори и месечни абонаменти
в размер на 20,99 лв. /с ДДС/, като дължимата сума била платима в срок
04.04.2021 г.; фактура №**********/05.03.2021 г. за отчетния период на
потребление от 05.02.2021-04.03.2021 г. с начислена за периода сума за
разговори и месечни абонаменти в размер на 23,69 лв. /с ДДС/, като
3
дължимата сума била платима в срок 20.03.2021 г. и фактура
№**********/05.04.2021 г. за отчетния период на потребление от 05.03.2021-
04.04.2021 г. с начислена за периода сума за разговори и месечни абонаменти
в размер на 26,99 лв. /с ДДС/, като дължимата сума била платима в срок
20.04.2021 г. Твърди се,, че ищцата не била заплатила мобилни услуги на
обща стойност 85,21 лв., за периода 20.01.2021 г. до дата 04.04.2021 г.
Ищецът твърди, че неизпълнението на абоната-ответник да заплати
стойността на потребените и фактурирани услуги на стойност 85,21 лв., било
ангажирало договорната отговорност на абоната по т. 11 от процесния
договор за услуги, като във връзка с чл. 75, вр. с чл. 196, в) от ОУ на
мобилния оператор, Теленор бил прекратил едностранно индивидуалните
договори на ответника за ползваните абонаменти, като след прекратяването
операторът издавал крайна фактура, в която били начислени незаплатените
суми.
Ищецът сочи, че датата на деактивация на процесния абонамент била
през месец 03.2021 г., като същата се генерирала автоматично по вградената
електронна система на Оператора при нерегистрирано плащане и наличието
на незаплатени суми след изтичането на предвидените в месечните фактури
срокове за заплащане и съобразно уговорения краен срок на действие на
ползвания абонамент. След датата на деактивация на процесния абонамент, на
абоната била изпратена покана за доброволно изпълнение, в която е посочен
размерът на общата стойност на незаплатените задължения на абоната,
последният бил поканен в 10-дневен срок от последната да заплати
доброволно процесната сума, като му била указана и последицата от
неизпълнение - а именно, че процесните договори за предоставяне на
мобилни/фиксирани услуги ще бъде прекратен/и. Поканата за изпълнение
била доставена на абоната- длъжник.
Ищецът претендира неустойка съгласно уговорените правила с
Комисията за защита на потребителите и съгласно изричната клауза,
съдържаща се и в т. 11 от индивидуалния договор за мобилни услуги, а
именно: неустойката в размер на 494,20 лева, формирана, както следва: за
абонаментен план Тотал 33,99 лв., с промоционален месечен абонамент в
размер на 29,99 лв. за мобилен номер *** се дължи неустойка в размер на
101.85 лв., представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси,
4
където стойността на месечния абонамент била взета без ДДС или 24,99 лв. х
3 = 74,97 лв., като разликата до претендирания размер представлява ползвана
отстъпка от абонаментния план, подлежа на връщане - т. 11, б. „а” предл.
последно от Договора от дата 13.07.2020 г.; към абонаментен план Тотал
33,99 лв., с промоционален месечен абонамент в размер на 29,99 лв. за
мобилен номер *** била начислена и неустойка за ползване на устройство
ALCATEL IS 2020 Greeen + TCL 43, в размер на 68,80 лв., представляваща
такава част от разликата между стандартната цена на устройството (в брой,
без абонамент), съгласно действащата към момента на сключване на договора
ценова листа, и заплатената от него при предоставянето му (в брой или обща
лизингова цена по договора за лизинг), съответстваща на оставащия срок на
договора; за абонаментен план Тотал + 49,99 лв. за мобилен номер **** се
дължала неустойка в размер на 124,98 лв., представляваща стойността на 3
месечни абонаментни такси, където стойността на месечния абонамент била
взета без ДДС, или 41,65 лв. х 3 = 124,98 лв.; към абонаментен план Тотал +
49,99 лв. за мобилен номер **** била начислена и фиксирана неустойка за
ползване на устройство SAMSUNG Galaxy А51 128GB Dual Black, в размер
на 146,10 лв., представляваща такава част от разликата между стандартната
цена на устройството (в брой, без абонамент), съгласно действащата към
момента на сключване на договора ценова листа, и заплатената от него при
предоставянето му (в брой или обща лизингова цена по договора за лизинг),
съответстваща на оставащия срок на договора; и за абонаментен план Тотал +
20,99 лв. за мобилен номер *** се дължала неустойка в размер на 52,47 лв.,
представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси, където
стойността на месечния абонамент е взета без ДДС, или 17,49 лв. х 3 – 52,47
лв.
Твърди се, че поради прекратяване на договорите на мобилни услуги и
преустановяване на предоставяните услуги, на основание т. 12, ал. 2 от
Общите условия, приложени към лизинговите договори дължимите
месечните вноски за предоставените на абоната устройства били обявени за
предсрочно изискуеми, както следва: Договор за лизинг от дата 13.07.2020 г.,
за номер ***. по силата на който абонатът е взел мобилно устройство
ALCATEL IS 2020 Greeen + TCL 43 Android TV; и Договор за лизинг от дата
09.03.2020 г. за номер **** по силата на които е влез мобилно устройство
SAMSUNG Galaxy А51 128GB Dual Black.
5
Ищецът твърди, че по отношение на горепосочените задължения за
лизингови вноски е налице обща изискуемост, поради изтичане сроковете на
договорите за лизинг. Към момента на подаване на исковата молба и въпреки
неизплатената обща лизингова цена, предоставените устройства не били
върнати на мобилния оператор.
Искането към съда е да уважи така предявените искове. Претендират се
разноски.
В срока по чл. 131, ал. 1 ГПК ответникът не е депозирал отговор на
исковата молба.
Съдът, като взе предвид събраните по делото доказателства и
твърденията на страните, намира следното:
Съгласно разпоредбата на чл. 238, ал.1 от ГПК, ако ответникът не е
представил в срок отговор на исковата молба и не се яви в първото заседание
по делото, без да е направил искане за разглеждането му в негово отсъствие,
ищецът може да поиска постановяване на неприсъствено решение срещу
ответника. Предпоставките за постановяване на неприсъствено решение,
съгласно чл. 239, ал.1 от ГПК, са: ответникът да е уведомен за последиците
по чл. 238 от ГПК, както и искът да е вероятно основателен с оглед
наведените в исковата молба твърдения, както и представените по делото
доказателства.
Процесуалният представител на ищеца е подал молба, докладвана в
първото открито съдебно заседание по делото, с която прави изрично искане
за постановяване на неприсъствено решение. Ответникът е редовно призован
за датата на първото съдебно заседание – получил е съобщението лично.
Препис от исковата молба също е връчен редовно на ответната страна, а
ответникът е редовно уведомен за последиците по чл. 238 от ГПК .
Предвид изложеното, налице са предпоставките за постановяване на
неприсъствено решение, регламентирани в чл. 239, ал. 1 от ГПК, а именно:
ответникът не е депозирал писмен отговор в законовия срок по чл.131, ал.1 от
ГПК, уведомен е за последиците на чл. 238 от ГПК, не се е явил в първото
съдебно заседание, редовно призован, не е изпратил представител и не е
изразил воля делото да се гледа в негово отсъствие. Едновременно с това, от
представените към заявлението писмени доказателства – Договор за мобилни
услуги, за мобилен номер **** от 22.06.2017 г., сключен между страните,
6
договор за мобилни услуги от дата 10.10.2017 г. за мобилен номер ***,
Договор за мобилни услуги за мобилен номер **** от 27.11.2018 г. , договор
за лизинг от дата 27.11.2018 г., Допълнително споразумение от дата
09.09.2019 г., Допълнителното споразумение от дата 09.03.2020 г., Договор за
лизинг от 09.03.2020 г., Договор за мобилни услуги за мобилен номер **** от
13.07.2022 г., Договор за лизинг от 13.07.2020 г., може да се направи извод, че
искът е вероятно основателен.
Съгласно чл. 239, ал. 2 от ГПК неприсъственото решение не се
мотивира. Поради това, след като са налице предпоставките за
постановяването му, следва предявеният осъдителен иск да се уважи изцяло.
По отношение на разноските:
При този изход на спора, право на разноски на основание чл.78, ал.1
ГПК има ищцовата страна. Доказателства за извършване на такива са
представени за държавна такса в размер на 25 лева и заплатено адвокатско
възнаграждение в размер на 480 лева в заповедното производство и държавна
такса в размер на 125 лв. и заплатено адвокатско възнаграждение в исковото
производство – 480 лева.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО в отношенията между страните, че П.
М. Н., с ЕГН **********, с адрес: *****, ДЪЛЖИ на „ЙЕТТЕЛ
БЪЛГАРИЯ” ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.
София, ж.к. „Младост 4”, Бизнес Парк София, сграда 6, сумата в размер на
579,41 лева, от които: 85,21 лева - представляваща дължими и незаплатени
месечни абонаментни такси за потребление на мобилни услуги, за които са
издадени фактури **********/20.02.2021 г.; **********/05.03.2021 г.;
**********/20.03.2021 г.; **********/05.04.2021 г. за периода от 20.01.2021
г. до 04.04.2021 г.; и 494,20 лева – неустойка за предсрочно прекратяване на
договорен абонамент, за които суми е издадена Заповед за изпълнение по чл.
410 от ГПК № 92/15.02.2023 г. по ч. гр.д. № 168/2023 г. по описа на Районен
съд – Севлиево.
ОСЪЖДА П. М. Н., с ЕГН **********, ДА ЗАПЛАТИ на „ЙЕТТЕЛ
7
БЪЛГАРИЯ” ЕАД, ЕИК *********, сумата от 661,46 лева, представляваща
неплатени лизингови вноски.
ОСЪЖДА на основание чл. 78 ал. 1 от ГПК П. М. Н., с ЕГН **********,
да заплати на „ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ” ЕАД, ЕИК 130460283283, сумата от
общо 1110 лева представляващи съдебно-деловодни разноски, от които:
сумата от 605 лева, представляваща съдебно-деловодни разноски пред
първата инстанция и сумата от 505 лева, представляваща разноски в
заповедното производство, сторени по ч. гр. д. № 168/2023 г. по описа на
Районен съд - Севлиево.
Решението не подлежи на обжалване, като ответникът може да
търси защита по реда на чл. 240 ГПК пред Окръжен съд - Габрово в
едномесечен срок от връчването му.
Препис от решението да се връчи на страните.
Съдия при Районен съд – Севлиево: _______________________
8