Решение по дело №4/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 86
Дата: 28 април 2021 г. (в сила от 27 май 2021 г.)
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20217280700004
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 86/28.4.2021 г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, пети състав, в публично заседание на 6 април две хиляди и двадесет и първа година в състав:

 

Председател: В.Бянова-Нейкова

Секретар: Ст.Гюмлиева

Прокурор:

 

разгледа докладваното от съдията адм.д № 4  по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл.226 от АПК и е образувано след връщане на адм.д.№104/2020г. на Административен съд Ямбол с Решение № 28/04.01.2021г. по адм.д.№10174/2020г. на ВАС, за ново разглеждане на жалбата на Ц.Х.Н. ***, чрез адвокат М.С., с адрес ***, офис 8, против Заповед № РД 46-154/09.04.2020 г. на Министъра на земеделието, храните и горите. С обжалваната заповед, на основание чл. 33а, ал. 2, изр. второ от ЗПЗП, вр. чл. 173, ал. 2 и чл. 174 от АПК е изменена предходна Заповед № РД 46-141/01.03.2017 г. на Министъра на земеделието и храните за одобряване на актуализирания окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2016, като са допълнени конкретни фактически основания за недопустимост на части от физически блокове 46704-378, 46704-376, 46958-653, 46704-374 и 46704-81, в които изцяло или частично попадат площите извън обхвата на окончателния слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2016 - парцели с № 46704-376-2-1 и с № 46704-82-1-1, заявени за подпомагане от  Ц.Х.Н., УРН 496612. Заповедта е издадена в изпълнение на влезли в сила решения по  адм.д.№5868/2017г. на Върховния административен съд и по адм. дело № 370/2019 г. на Административен съд Ямбол.В жалбата се сочи, че вместо да изпълни разпорежданията на съда и да представи фактическите основания за издаване на акта (чрез представяне на самолетни или сателитни снимки за съответната година и протоколите за теренни проверки, на които се е позовал), административният орган е допълнил конкретните законови основания за недопустимост на подпомагането за съответните парцели. Твърди се, че със заповедта изключването с отменената Заповед № РД 46-141 от 01.03.2017 г. на процесните парцели от слой ПДП (площи, допустими за подпомагане) е повторено със старите мотиви и доказателства, като това повторно изключване също е незаконосъобразно поради неизпълнение на разпореденото със съдебното решение и непосочването на фактическите основания за извършване на редукцията, респ. отказа за подпомагане. В жалбата се излага становище, че заповедта е нищожен административен акт по смисъла на чл. 177, ал. 2 от АПК, тъй като е постановен в нарушение на влязлото в сила съдебно решение по адм. д. № 5868/2017 г. на ВАС, както и на Решение № 30 от 17.02.2020 г. по адм. дело № 370/2019 г. на ЯАС.Иска се отмяна на обжалвания административен акт, като съдът укаже, че поради повторното неизпълнение от страна на административния орган на законовите му задължения, описани в решението на ВАС, за площи, допустими за подпомагане следва да се считат тези от преди атакуваната заповед. Претендират се разноските по делото.

Жалбата е допустима за разглеждане като депозирана от неблагоприятно засегната страна срещу акт, подлежащ на съдебен контрол за нищожност, без ограничение във времето по арг. от чл.149, ал.5 от АПК.

В съдебно заседание жалбоподателят Ц.Х.Н., редовно призована, не се явява и не изпраща процесуален представител. При новото разглеждане на делото нови съображения за незаконосъобразност и необоснованост на обжалваната заповед и нови доказателства не се сочат.

Ответната страна, Министъра на земеделието, храните и горите, се представлява от главен юрисконсулт К.Ж., който моли съдът да отхвърли депозираната жалба и да потвърди издадената заповед като правилна и законосъобразна, постановена при спазване на материалния закон и процесуалните правила. С оглед изхода на делото, претендира юрисконсулстко възнаграждение и разноските за внесен депозит за вещо лице. В определения от съда срок представя писмена защита по съществото на спора, със следните съображения:

Съгласно разпоредбата на чл. 30 от ЗПЗП за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК), която се състои от отделни системи, определени в ал.2, като една от тях е и Системата за идентификация на земеделските парцели(СИЗП) - чл.30, ал.2, т.2 от ЗПЗП. Тя се създава и поддържа от МЗХГ по силата на чл.30, ал.4, т.2 от ЗПЗП. В изпълнение на законовата делегация по чл.30, ал.6 от ЗПЗП министърът на земеделието, храните и горите е издал и НАРЕДБА № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол(Наредба №105/2006 г.) СИЗП и данните, включени в нея са посочени в чл.33 от ЗПЗП. Според ал.4 на същата норма данните в СИЗП се актуализират ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 от ЗПЗП. Специализираните теренни проверки на референтни парцели се извършват след уведомяване на бенефициентите при условия и по ред, определени с наредбата по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП, а това е редът визиран в чл. 15, ал.5 от Наредба № 105/2006 г., който ред е спазен, съгласно приложените по делото извадки от електронния сайт на МЗХГ и на ОД „Земеделие“ Ямбол.В чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП е разписано правомощието на Министерството на земеделието, храните и горите да създава в СИЗП специализиран слой ’’Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане във всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл.40 от ЗПЗП, а това е НАРЕДБА № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ(Наредба № 2/2018 г.) В чл.33а, ал.2 от ЗПЗП е посочено, че данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се обновяват ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл.37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл.30, ал.6 от ЗПЗП.Съгласно посоченото, заповед № РД-46-154 от 09.04.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите е издадена от компетентен орган и при спазване на изискванията за форма и на административно производствените правила.Не са налице твърдяните в жалбата пороци във формата на акта. Същото е установено по безспорен начин с Решение №28/04.01.2021г. на ВАС, с което е отменено решението на АС Ямбол за прогласяване на нищожност на Заповед № РД- 46-154 от 09.04.2020 г. и върнато на съда за разглеждане по същество.По делото е назначена съдебна експертиза, приета от страните и съда. Съгласно заключението на вещото лице относно посочените фактическите основания за издаване на заповед № РД-46-154 от 09.04.2020 г.. са следните:При извършените специализирани проверки от страна на ОД „Земеделие” Ямбол и тяхното отразяване, са спазени Указанията за извършване на специализирани теренни проверки на физически блокове/ Приложение 2 към Заповед № РД- 582/12.08.2016г. на МЗХ. В протоколите за проверените ФБ, в които попадат части от процесните парцели, са посочени констатираните данни за площи със съответното НТП. Като вписванията в протоколите са съобразени с изискванията на чл.9 от Наредба 2/17.02.2015г. за „Допустими за подпомагане са постоянно затревени площи“ и това, че тези площи, следва да са извършени минимални дейности по чл.6, ал.1, т.3 и т.4, които осигуряват максимална височина на тревостоя 0,35м във всеки момент на годината. Проверките са извършени при съобразяване с времето на конкретните приложими към терена агротехнически операции, като това е отбелязано в самите протоколи, като бележка.Съгласно установеното на терен състояние, стопанисваните от жалбоподателя поземлени имоти, части от които се намират в проверените физически блокове, са коректно анализирани и проверени, като е посочено че някои площи следва да останат извън ДПП, а други да бъдат включени в ДПП, което е взето под внимание при издаване на обжалваната заповед. Площта на заявените парцели, сочена като недопустима в Заповед РД-46-154/09.04.2020г., представлява необработваема площ по смисъла на чл.2, ал.2, т.1 от Наредба 2 от 17.02.2015г., като данните са подробно посочени в самата заповед.С оглед заключението на вещото лице се счита, че  по отношение на процесиите парцели не е допуснато нарушение на материалния закон. Недопустимата площ е законосъобразно определена. Констатациите, получени след дешифриране на ЦОФК относно състоянието на заявените парцели, не се обориха по надлежния ред в производството пред съда по оспорване на заповедта за одобряване на окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2016 г. Същите са потвърдени и от назначената и приета съдебно техническа експертиза, поради което и законосъобразно са останали извън допустимия за подпомагане слой, т. е. няма основание да се приеме, че оспорената заповед не е съобразена с приложимия материален закон.

 

Като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното:

 

По делото не е спорно, че земеделският стопанин Ц.Х.Н. е регистрирана с Уникален регистрационен номер (УРН) 496612 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) и има подадено Заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер (УИН) 28/220616/81309 за Кампания 2016, като е заявила за подпомагане парцели с № 46704-376-2-1 и с № 46704-82-1-1 в землището на с. *, община *.

Със Заповед № РД 46-21 от 24.01.2016 г. на Министъра на земеделието и храните, (достъпна на интернет адрес http://www.dfz.bg/assets/11654/Zapoved_vazrajenia_sloy_2016-Sait.pdf), е одобрен обновения специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за Кампания 2016 като част от СИЗП.

Със Заповед № РД 46-141 от 01.03.2017 г., на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията, чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК), Министърът на земеделието и храните е одобрил окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за Кампания 2016г. като част от СИЗП.

Против Заповед № РД 46-141 от 01.03.2017 г. в частта относно декларираните парцели с разлика спрямо слой „Площи, в добро земеделско състояние” по УРН 496612 в землището на с. * е депозирана жалба от Ц.Х.Н., въз основа на която е образувано било съдебно производство по адм. д. № 5868/2017 г. по описа на ВАС, който с Решение № 13720 от 08.11.2018 г. е отменил заповедта по съображения, че същата е издадена без излагане на конкретни фактически основания и делото е върнато като преписка на административния орган за произнасяне съобразно задължителните указания, дадени в мотивите на решението.

Със Заповед № РД 46-7/09.01. 2019 г., издадена на основание чл. 33а, ал. 2, изр. второ от ЗПЗП, вр. чл. 173, ал. 2 и чл. 174 от АПК и в изпълнение на влязло в сила Решение № 13720 от 08.11. 2018 г., постановено по адм. д. № 5868/2017 г. на ВАС, IV-то отделение, постъпило в МЗХГ с рег. индекс № 11-93/12.12.2018 г., Министърът на земеделието, храните и горите изменил Заповед № РД 46-141 от 01.03.2017 г., като допълнил конкретни законови основания за недопустимост за подпомагане на части от физически блокове 46704-378,  46704-376,  46704-653, 46704-374 и 46704-81,  в които изцяло или частично попадат площите извън обхвата на окончателния слой „Площи, допустими за подпомагане”  за Кампания 2016 от процесните парцели 46704-376-2-1 и 46704-82-1-1, заявени за подпомагане от Ц.Х.Н.. С решението си по адм. дело № 370/2019 г. ЯАС е отменил Заповед № РД 46-7/09.01.2019 г. на МЗХГ и върнал преписката на органа за ново произнасяне и излагане на мотиви.

Със Заповед № РД 46-154/09.04.2020 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, на основание чл. 33а, ал. 2, изр. второ от ЗПЗП, вр. чл. 173, ал. 2 и чл. 174 от АПК е изменена предходна Заповед № РД 46-141/01.03.2017 г. на Министъра на земеделието и храните за одобряване на актуализирания окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2016, отменена с Решение № 13720/08.11.2018 г. по адм. д. № 5868 от 2017 г. на ВАС в частта относно декларираните за подпомагане от оспорващата парцели с № 46704-376-2-1 и с № 46704-82-1-1 в землището на с. *, община * и в изпълнение на влязло в сила решение № 30 от 17.02.2020 г., постановено по адм. дело № 370/2019 г. на ЯАС. Заповед № РД 46-154/09.04.2020 г. на Министъра на земеделието, храните и горите е била  предмет на разглеждане по адм.д.№ 104/2020г. на Административен съд Ямбол, върнато за ново разглеждане на настоящия съд с Решение № 28/04.01.2021г. по адм.д.№10174/2020г. на ВАС, с което са дадени указания по тълкуването и прилагането на закона  и за събиране на доказателства за изясняване на спора от фактическа страна.С отменителното решение на ВАС е прието, че Заповед № РД-46-154/ 9.04.2020 г. от МЗХГ не е нищожна по аргумент за приложение на чл.177, ал.2 от АПК-поради  противоречие със съдебните решения по адм. д. № 5868 от 2017 г. на ВАС и по адм. дело № 370/2019 г. на ЯАС,  дадени са указания за изясняване на спора от фактическа страна и излагане на мотиви дали с оспорения административен акт министърът на земеделието, храните и горите законосъобразно е изключил части от двата парцела на Ц. Н. от специализирания слой "Площи допустими за подпомагане" за 2016г.

В тази връзка  при новото разглеждане на делото съдът е дал указания на административния орган, че в негова тежест е да докаже законосъобразността на обжалвания акт, да установи съществуването на фактическите основания и изпълнението на законовите изисквания при издаването му, като за изясняване на спора от фактическа страна е необходимо да бъдат представени протоколите от теренни проверки на физически блокове 46704-378, 46704-376, 46958-653, 46704-374 и 46704-81, в които попадат площи извън обхвата на окончателния слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2016 от парцелите, заявени за подпомагане от Ц.Х.Н., УРН 496612 с номера 46704-376-2-1 и 46704-82-1-1, както и че е необходимо да бъде назначена съдебно-техническа експертиза, която да даде отговор на въпроса площта на заявените парцели, сочена като недопустима в заповедта, представлява ли необработваема площ, за да е възможна преценката за съответствие на административния акт с материалния закон, т.е. дали площите са правилно изключени от обхвата на обхвата на окончателния слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2016 .

Настоящият състав намира, че оспорената Заповед № РД 46-154/09.04.2020г. на Министъра на земеделието, храните и горите на министъра на земеделието и храните е издадена от компетентен орган в изпълнение на правомощията му по чл. 16г от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, съгласно който министърът на земеделието и храните одобрява или изменя със заповед окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" и в изпълнение на влязло в сила по решение по адм. дело № 370/2019 г. на Административен съд Ямбол. Актът е издаден в законоустановената писмена форма, с излагане на фактически и правни основания, съдържа разпоредителна част. По същество  с тази заповед се допълва Заповед № РД 46-141/01.03.2017 г. на Министъра на земеделието и храните за одобряване на окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2016, която е била частично отменена в частта за декларираните от Н. парцели и върната за ново произнасяне с излагане на фактически основания за недопустимост на парцелите. Мотивите на процесната заповед са обективирани текстово и таблично - индивидуализиран е кандидатът, парцелите по номера, заявена площ, площ извън слоя ПДП, физически блокове, в които попадат недопустимите площи и фактическите основания за недопустимост – констатации от теренни проверки, според които площите са извън обхвата на  ПДП и са неподходящи за подпомагане. Заповедта съдържа препратка към протоколите с № YMB-8-JT-10243/08.11.2016 г. и № YMB-8-JT-10054/08.11.2016 г. за направени специализирани проверки на място на физически блокове, административният орган представя същите като част от преписката. Допустимо е част от мотивите да се съдържат в друг документ, към който административният акт препраща. С оглед на това съдът счита, че  не е нарушено изискването за форма по чл.59 от АПК.

За изясняване на спора от фактическа страна, по делото се назначи съдебно-техническа експертиза, като вещото лице е констатирало следното:

1. Земеделският стопанин Ц.Х.Н. с адрес: *** е регистрирана с Уникален регистрационен номер (УРН) 496612 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) и има подадено Заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер (УИН)  28/220616/81309 за кампания 2016.

2. Със Заповед № РД 09-582 от 12.08.2016г. на министъра на земеделието и храните е извършено организирането и провеждането на специализирани теренни проверки на място на физическите блокове, по изготвени от МЗХ списъци, съгл. приложена към заповедта Методика и са одобрени Указания за извършване на специализираните теренни проверки на физически блокове за 2016г., неразделна част от заповедта.

3. Жалбоподателката е депозирала възражение с вх.№ РД-16-409-32/03.02.2017г. до МЗХ срещу обхвата на специализирания слой „Площи допустими за подпомагане за кампания 2016г., одобрен съгласно Заповед № РД 46-21 от 24.01.2016г. на министъра на земеделието и храните, и по-конкретно в частта, касаеща декларираните за подпомагане площи със Заявление за подпомагане с УИН 28/220616/81309, като същата е възразила срещу обхвата на актуализирания специализиран слой и моли същия да бъде преразгледан по отношение на физическите блокове, находящи се в землището на с.*, общ.*, обл.*, с идентификатори на декларираните от нея парцели:

- № 46704-376-2-1, с декларирана площ 12.25ха, от която: допустима площ 7,47ха и недопустима площ от 4.98ха и

-№ 46704-82-1-1, с декларирана площ 1.03ха, от която: допустима площ 0,65ха и недопустима площ от 0.37 ха;

4. Със Заповед № РД 46-141 от 01.03.2017г. на осн. чл.25, ал.4 от Закона за администрацията, чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба №105 от 2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/, Министърът на земеделието и храните е одобрил окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане”за Кампания 2016г. като част от Система за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/, който е актуализиран за 2016г. чрез:           

-    дешифрация (разчитане) на нова цифрова ортофотокарта (ЦОФК) на страната на самолетно и сателитно заснемане от 2016г.;

-   отразяване  на  резултатите  от  теренни  проверки,  извършени през годината от страна на

Техническия инспекторат към ДФЗ-РА и областните и общинските структури на МЗХ, както и

-  чрез проверки на получени възражения срещу обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане”, одобрен със Зап. №РД46-21/24.01.2016г. на министъра на земеделието и храните.

5.По настоящото дело от административния орган са представени: заверени копия от Протоколи № YMB-8-JT-10243/08.11.2016 г. и № YMB-8-JT-10054/08.11.2016 г. за направени специализирани проверки на място на физически блокове  ( с приложени към тях копия от работни карти на проверените ФБ), както следва:

-към Протокол№ YMB-8-JT-10243/08.11.2016г.- 3 бр. копия от работни карти на проверени ФБ от 27.09.2016г.: на  ФБ 46704-376 (ПМЛ), на ФБ 46704-378 (ХЗТ)  и  на ФБ46704-81 (ГТ);

-към Протокол№ YMB-8-JT-10054/08.11.2016г.- 2 бр. копия от работни карти на проверени ФБ от 19.09.2016г.: на ФБ 46704-374 (ДОП)и на ФБ 46958-653 (ПМЛ) в земл. на с.*, общ.*;

 

На поставените въпроси вещото лице дава следните отговори:

ОТГОВОР НА ВЪПРОС № 1 :

1.Не са извършвани проверки на място по подадени възражения за процесните площи за кампания 2016г. от експерти на РТИ на Обл. дирекция на ДФЗ-Ямбол.Въз основа на подадено от вещото лице заявление вх.№ РД-12-02-13/08.01.2020г. в Областна дирекция „Земеделие” – Ямбол, е извършена справка на 09.01. и 13.01.2020г., по подадено възражение  с вх.№ РД-16-409-32/ 03.02.2017г. до МЗХ срещу обхвата на актуализирания специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2016 г., на процесните парцели 46704-376-2-1 и 46704-82-1-1, стопанисвани от Ц. Хр. Н. с УРН 496612, е констатирано,  че проверки не са извършвани и  не са документирани.

2. Със Заповед № РД 09-582 от 12.08.2016г. на министъра на земеделието и храните е извършено организирането и провеждането на специализирани теренни проверки на място на физическите блокове, по изготвени от МЗХ списъци. .При извършена справка в сайта на ОДЗ-Ямбол https://www.mzh.government.bg/odz-yambol/bg/  в раздел „Актуално” на стр.7, вещото лице констатира налична информация, относно провеждането на специализираните теренни проверки на място на физическите блокове, по изготвени от МЗХ списъци за кампания 2016г.- публикувани Списък на физическите блокове като екселски файл: excel YAMBOL_SPISAK_FB_2016  и файл, представляващ График на провеждане на теренни проверки-2016 като екселски файл:  excel Grafik_proverka_FB_2016.При извършена справка в сайта на ОДЗ-Ямбол https://www.mzh.government.bg/odz-yambol/bg/       в раздел „Актуално” на стр.10, вещото лице констатира налична информация за самолетното заснемане на територията на страната,  като PDF файл с име : „Информация за самолетното заснемане на територията на страната” , от която е видно, че на южната част на област Ямбол е извършено самолетно заснемане през 2013 г.,

С оглед на тези констатации вещото лице формира извод, че за кампания 2016г., ЦОФК /цифровата ортофото карта/ на територията, в която са разположени процесните парцели в землището на с.*, е въз основа на самолетно заснемане от 2013г., на района и околните землища. Актуализирането на ЦОФК на територията на землището на с.* е извършено въз основа на отразяване  на  резултатите  от  теренни  проверки,  извършени през годините от 2014г. до 2015г. от страна на Техническия инспекторат към ДФЗ-РА,  както и от специализираните теренни проверки извършени от областните, и общинските структури на МЗХ.

3.  Във връзка с изискванията на Заповед № РД 09-582 от 12.08.2016г. на министъра на земеделието и храните при извършени от вещото лице  проучвания и справки в ОДЗ-Ямбол, е констатирано следното:На интернет страницата на ОДЗ - Ямбол  https://www.mzh.government.bg/odz-yambol/bg/ в раздел „Актуално” на стр.7, е качена информация, касаеща провеждането на специализираните теренни проверки на място на физическите блокове, по изготвени от МЗХ списъци - качен Списък на физическите блокове като екселски файл: excel YAMBOL_SPISAK_FB_2016, така също и График на провеждане на теренни проверки – 2016 като екселски файл:  excel Grafik_proverka_FB_2016.За землището на с.* вещото лице прилага към заключението извадка от списъка.- в същия попадат за проверка ФБ 46704-81, ФБ 46704-376 и ФБ 46958-653.

На вещото лице са предоставени Работни карти на ФБ 46704-376, ФБ 46704-81 и ФБ 46958-653, посочени в Списъка, изготвен от МЗХ за извършване на  специализираните теренни проверки на място на физическите блокове за кампания 2016г.Вещото лице се е запознало с представените по настоящото дело заверени копия от Протоколи № YMB-8-JT-10243/08.11.2016 г. и № YMB-8-JT-10054/08.11.2016 г. за направени специализирани проверки на място на физически блокове и с приложените към тях копия от работни карти на проверените ФБ, както следва: към Протокол № YMB-8-JT-10243/08.11.2016 г. – 3бр. копия от работни карти на проверени ФБ от 27.09.2016г. : на  ФБ 46704-376 (ПМЛ), на ФБ 46704-378 (ХЗТ), и на ФБ46704-81 (ГТ);към Протокол № YMB-8-JT-10054/08.11.2016 г. – 2 бр. копия от работни карти на проверени ФБ от 19.09.2016г.: на ФБ 46704-374 (ДОП) и на ФБ 46958-653 (ПМЛ) в земл. на с.*; При теренните проверки от проверяващите са извършени измервания чрез GPS Topcon устройство навсяка една посочена за проверка от МЗХ точка, като са направени снимки ( чрез jpg fail)  и  shp fail - за измерени линии.

Данните  за  извършените  измервания  на  горепосочените  физически  блокове,  са посочени в Протоколи за извършена специализирана проверка на място - в колона 5 „Резултат от проверката”,  а в отделни „под колони”, са посочени данни за: Данни за НТП и площ на ФБ:Констатиран НТП / начин на трайно ползване/;  Приложен метод;  Корекция;   Файлове отизвършените измервания чрез GPS Topcon устройство – снимки чрез jpg fail и измерени линии чрез shp fail ;  ФБ-Установени култури / причини за недопустимост/ ЕНП-тип;  Данни за ДПП /допустими площи за подпомагане/ във физическия блок: Приложен метод ;    Корекция ;     Файлове  от  извършените измервания чрез  GPS Topcon устройство  – снимки чрез jpg fail и измерени линии чрез shp fail ;  ФБ-Установени култури/ причини за недопустимост/ ЕНП-тип – тук се посочва основанието за промяна на ДПП ;  Забележка – тук са посочени констатациите и предложенията за съответно изменение на контура /площта/ на ДПП,  съобразно измерените линии.

От проверяващите от ОДЗ-Ямбол, проверките на физическите блокове, в които попадат и декларираните парцели на Ц.Х.Н. са извършени през месец септември 2016г., като датата на проверката, която е посочена в протокола е през м. септември 2016г. която  е различна от датата на написване на протокола -месец ноември .

4.  Данните от извършените проверки и констатации на физическите блокове, в които попадат части от процесните парцели, са следните: 

 

а1./ За парцел  46704-376-2-1:  

В Протокол № YMB-8-JT-10243/08.11.2016г. с данни от проверка на 27.09.2016г., за поверени 3бр. ФБ : ФБ 46704-376 с НТП-ПМЛ,  ФБ 46704-378 с НТП-ХЗТ и  ФБ 46704-81 с НТП-ГТ са посочени следните констатации:

 

            а.1.1.  Въз основа  извършените измервания на ФБ 46704-376 с НТП-ПМЛ е констатирано, че следва да се променят границите на ДПП - като се увеличат. След проверка и обработване данните от протокола в отдел ИЗП на МЗХ е констатирано, че част от недопустимите площи на парцел 46704-376-2-1, на база на теренната проверка са присъединени към ДПП, т.е. ДПП на парцел 46704-376-2-1 е увеличена .

 

            а.1.2.  Въз основа  извършените измервания на ФБ 46704-378 с НТП-ХЗТ, е констатирано, че следва да се отдели нов ФБ с ДПП. След проверка и обработване данните от протокола в отдел ИЗП на МЗХ е констатирано, че част от недопустимите площи на парцел 46704-376-2-1, на база на теренната проверка попадат в недопустимите площи на ФБ46704-378, като ДПП на парцел 46704-376-2-1 не се променя.

           

а.1.3.  Въз основа  извършените измервания на ФБ 46704-81 с НТП-ГТ / горска територия/, е констатирано, че границите на ФБ не се променят, констатирано е, че НТП е (ГТ). След проверка и обработване данните от протокола в отдел ИЗП на МЗХ е констатирано, че в него попадат части от недопустимите площи на парцел 46704-376-2-1, като на база на констатациите от теренната проверка – те не се променят, т.е. запазват се извън ДПП, тъй като ФБ 46704-81 е изцяло с неземеделски начин на трайно ползване ( ГТ ) – гора.

 

а.2.В Протокол № YMB-8-JT-10054 / 08.11.2016г. с данни от проверка на 15.09.2016г., за поверени 4бр. ФБ : - ФБ 46704-374 с  НТП-ДОП, ФБ 46958-62 с НТП-СЗП /землище с.*/,  ФБ 46958-653 с НТП-ПМЛ /землище с.*/, ФБ 46958-70 с НТП-ОЗ /землище с.*/, са посочени следните констатации:

а.2.1.  Въз основа  извършените измервания на ФБ 46958-653 с НТП-ПМЛ, е констатирано, че не следва да се извършват корекции относно ФБ, както и на ДПП.След проверка и обработване данните от протокола в отдел ИЗП на МЗХ е констатирано, че недопустимите площи на парцел 46704-376-2-1, на база на теренната проверка, попадат в недопустимите площи на ФБ46958-653, като ДПП на парцел 46704-376-2-1 не се променя.

 

а.2.2.  Въз основа  извършените измервания на ФБ 46704-374 с НТП-ДОП /дере/, е констатирано, че границите на ФБ не се променят и НТП на ФБ е дере. След проверка и обработване данните от протокола в отдел ИЗП на МЗХ е констатирано, че в него попадат части от недопустимите площи на парцел 46704-376-2-1 и на база на констатациите от теренната проверка – те не се променят, т.е. запазват се извън ДПП, тъй като ФБ 46704-374   е изцяло с неземеделски начин на трайно ползване / ДОП /– (дерета оврази промойни).

 

б/ За парцел  46704-82-1-1:

 

б.1. В Протокол № YMB-8-JT-10243/08.11.2016г. с данни от проверка на 27.09.2016г., за поверени 3бр. ФБ : ФБ 46704-376 с НТП-ПМЛ,  ФБ 46704-378 с НТП-ХЗТ и ФБ 46704-81 с НТП-ГТ.

б.1.1.  Въз основа  извършените измервания на ФБ 46704-378 с НТП-ХЗТ, е констатирано, че следва да се отдели нов ФБ с ДПП. След проверка и обработване данните от протокола в отдел ИЗП на МЗХ е констатирано, че в този ФБ 46704-378 с НТП-ХЗТ попада недопустимата площ на парцел 46704-82-1-1, която не се променя.

 

5. В сайта на ДФЗ е налична информация за проведените специализирани теренни проверки, като вещото лице констатира публикувани данни за декларираните парцели от кандидата:

Декларирани парцели с разлики спрямо слой "Площи в добро земеделско състояние"

Землище

Идентификатор на деклариран парцел

Площ на деклариран парцел, ха

Допустима площ, ха

Недопустима площ, ха

*

46704-376-2-1

12.45

7.47

4.98

*

46704-82-1-1

1.03

0.65

0.37

 

Резултати след разглеждане на възражение:

УИН

УРН

Идентификатор
на парцел

Входящ номер
на възражение

Заявена площ
парцел, ха

Площ извън проект на слой ПДП
(преди възражения), ха

Площ извън окончателен слой ПДП
(след възражения), ха

Разлика, ха

Обновяване на СИЗП
за площта чрез:

28/220616/81309

496612

46704-376-2-1

РД-16-409-32/03.2.2017

12.45

4.98

4.98

0

ТП на МЗХ

28/220616/81309

496612

46704-82-1-1

РД-16-409-32/03.2.2017

1.03

.37

.36

.01

ТП на МЗХ

Легенда :  ТП на МЗХ - Теренна проверка на МЗХ
               

След анализ на констатациите вещото лице счита, че при извършените специализирани теренни проверки от страна на ОДЗ-Ямбол за кампания 2016г. на процесните територии в землището на с.*, област *, и тяхното отразяване, са спазени   Указанията за извършване на специализирани теренни проверки на физическите блокове      ( Приложение 2 към Заповед № РД 582/12.08.2016 г. МЗХ).

 

ОТГОВОР НА ВЪПРОС № 2 :

1.  Приложимите към терена агротехнически операции за декларираните парцели с НТП ПМЛ следва да отговарят на изискванията за „Допустими за подпомагане са постоянно затревените площи” , като следва да бъдат изпълнени изискванията, посочени в чл.9 от Наредба № 2 от 17 февруари 2015 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по ЗА схеми и мерки за плащане на площ(Наредба № 2 от 17.02.2015г.), когато на тях:1. има не повече от 100 броя дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м (за клек и хвойна - независимо от височината), които са с мозаечно разположение;2. има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ на пасището, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 7, ал. 2.Допустими за подпомагане са постоянните или временните пасища, които се използват за паша на пасищни животни и отговарят на тези две изисквания.Ливадите за косене са допустими за подпомагане, когато отговарят на изискванията на ал. 1 и в зависимост от климатичните условия и почвените характеристики на земята са извършени коситби, които осигуряват максимална височина на тревостоя 0,7 м във всеки момент на годината.Постоянно затревени площи, поддържани в състояние, позволяващо извършване на паша или косене, са допустими за подпомагане, когато отговарят на изискванията на ал. 1 и върху тях са извършени минималните дейности по чл. 6, ал. 1, т. 3 и 4, които осигуряват максимална височина на тревостоя 0,35 м  във всеки момент на годината.

При проверката на съдържащите се данни в приложените по делото Протоколи от специализираните теренни проверки вещото лице констатира, че са попълнени данни  за констатациите при проверката за установени култури и евентуално  причините за недопустимост, в колоната „Забележка”е посочен начина на промяна (присъединяване или отделяне на части от ФБ) въз основа на измерените линии и присъединяване към съответния слой. Оценката на проверяваните теренни елементи  е посочена в констатираното състояние на Физическите блокове с установения НТП от Протоколите от специализираните теренни проверки -  в колона предпоследна: „ФБ - Установени култури /Причини за недопустимост/ и последна: „Забележка”, където са попълнени данни за констатациите от проверката.

За всеки един физически блок в Протоколите от извършените проверки са вписани данни в  2 хоризонтални реда : горният ред съдържа данни за установеното общо състояние за физическия блок за НТП и площ, граници / запазване, или промяна /;долният ред съдържа данни за установените ДПП / допустими площи за подпомагане / с данни за запазване, или промяна;

Оценката на проверяваните на терена площи е съобразена с времето и извършените почистени агротехнически операции. За площи с НТП – ПМЛ, изискващите се агротехнически операции са : наличие на брой храсти ( наличните храсти трябва да са не-повече от 100бр. на хектар, с височина над 50 см., следи от косене, или паша на животни, като тревата трябва да бъде не по-висока от 35 см..

С оглед на това вещото лице формира извод, че в Протоколите за проверените ФБ, в които попадат части от процесните парцели, са посочени констатираните данни за площи със съответното  НТП, като вписванията в Протоколите /в колона „предпоследна” и „последна”/ са съобразени с изискванията на чл.9 от Наредба № 2/17.02.2015г. за „Допустими за подпомагане са постоянно затревените площи” и това, че върху тези площи, следва да са извършени минималните дейности по чл.6, ал.1, т.3 и 4, които осигуряват максимална височина на тревостоя 0,35 м във всеки момент на годината.Оценката на проверяваните теренни елементи е извършена при съобразяване с времето на конкретните приложими към терена агротехнически операции и това е отбелязано в секция бележки в протокола.

ОТГОВОР НА ВЪПРОС № 3 :

Оценката на проверяваните теренни елементи е посочена в констатациите за физическите блокове и допустимите площи за подпомагане, в които попадат части от процесните парцели, документирани в Протоколите от извършените специализирани теренни проверки,  приложени по делото. Оценката на проверяваните теренни елементи е извършена при съобразяване на критериите на Наредба № 2/17.02.2015г. и на Наредба № 105 / 22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане и ползване на интегрираната система за административен контрол.

 

За парцел  46704-376-2-1:

В Протокол № YMB-8-JT-10243/08.11.2016г. с данни от проверка на 27.09.2016г., за поверени 3бр. ФБ : ФБ 46704-376 с НТП-ПМЛ,  ФБ 46704-378 с НТП-ХЗТ и ФБ 46704-81 с НТП-ГТ. Въз основа  извършените измервания на ФБ 46704-376 с НТП-ПМЛ , ДПП на парцел 46704-376-2-1 е увеличена , като оценката е на основание: чл.2, ал.2, т.1 и чл.9 от Наредба № 2 от 17 февруари 2015 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ / отм. /, действаща към момента на издаване на заповедта.Въз основа  извършените измервания на ФБ 46704-378 с НТП-ХЗТ е констатирано, че част от недопустимите площи на парцел 46704-376-2-1, на база на теренната проверка попадат в недопустимите площи на ФБ46704-378, като ДПП на парцел 46704-376-2-1 не се променя, оценката е на основание: чл.2, ал.2, т.1 от Наредба № 2 от 17 февруари 2015 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ  / отм. /, действаща към момента на издаване на заповедта.Въз основа  извършените измервания на ФБ 46704-81 с НТП-ГТ / горска територия/, е констатирано, че границите на ФБ не се променят, т.е. запазват се извън ДПП, тъй като ФБ е изцяло с неземеделски начин на трайно ползване / ГТ /– гора, като оценката е на основание: чл.2, ал.2, т.2 от Наредба № 2 от 17 февруари 2015 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

В Протокол № YMB-8-JT-10054 / 08.11.2016г. с данни от проверка на 15.09.2016г., за поверени 4бр. ФБ : - ФБ 46704-374 с  НТП-ДОП, ФБ 46958-62 с НТП-СЗП /землище с.*/,  ФБ 46958-653 с НТП-ПМЛ /землище с.*/, ФБ 46958-70 с НТП-ОЗ /землище с.*/.

Въз основа  извършените измервания на ФБ 46958-653 с НТП-ПМЛ, е констатирано, че не следва да се извършват корекции относно ФБ, както и на ДПП.

Недопустимите площи на парцел 46704-376-2-1, на база на теренната проверка, попадат в недопустимите площи на ФБ46958-653, като ДПП на парцел 46704-376-2-1 не се променя, като оценката е на основание: чл.9 Наредба № 2 от 17 февруари 2015 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

Въз основа  на извършените измервания на ФБ 46704-374 с НТП-ДОП /дере/, е констатирано, че границите на ФБ не се променят и НТП на ФБ е дере. В него попадат части от недопустимите площи на парцел 46704-376-2-1 и на база на констатациите от теренната проверка – те не се променят, т.е. запазват се извън ДПП, тъй като ФБ е изцяло с неземеделски начин на трайно ползване / ДОП /– дере, като оценката е на основание: чл.2, ал.2, т.1 от Наредба № 2 от 17 февруари 2015 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

 

За парцел  46704-82-1-1:

В Протокол № YMB-8-JT-10243/08.11.2016г. с данни от проверка на 27.09.2016г., за поверени 3бр. ФБ :ФБ46704-376 с НТП-ПМЛ,  ФБ46704-378 с НТП-ХЗТ и ФБ 46704-81 с НТП-ГТ. Въз основа  извършените измервания на ФБ 46704-378 с НТП-ХЗТ, е констатирано, че следва да се отдели нов ФБ с ДПП. В този ФБ 46704-378 с НТП-ХЗТ попада недопустимата площ на парцел 46704-82-1-1, която не се променя, като оценката е на основание: чл.2, ал.2, т.1 от Наредба № 2 от 17 февруари 2015 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.        

 

ОТГОВОР НА ВЪПРОС № 4 :

В ОДЗ-Ямбол са налични Протоколите от проведените специализирани теренни проверки на физически блокове за кампания 2016г. (приложени по делото);Работни карти на физическите блокове;Извършени измервания чрез GPS Topcon устройство на всяка една посочена за проверка от МЗХ точка, като са направени снимки чрез jpg fail  и  shp fail за измерени линии.Данните  за  извършените  измервания  на  физическите  блокове,  са посочени в протоколите за извършена специализирана проверка на място в колона 5: „Резултат от проверката.Оценката на проверяваните теренни елементи е извършена при съобразяване на критериите на:

- Наредба № 2/17.02.2015 г. за критериите за допустимост за подпомагане (ДВ.15/2015), по- конкретно :  чл.2 ал.2 т.1 ; чл.6 ал.1 т.3, т.4,  ал.5;  чл.9 ал.1, ал.2, ал.4 ; и

- Наредба № 105/2006 г. за създаването и функционирането на ИСАК , по-конкретно : чл.15 ал.2, т.2 /във връзка с изискванията на ч.33а, ал.2 от ЗПЗП/, и чл.15 ал.3, ал.4, ал.5, ал.6, ал.7 и ал.8,  чл.16б,  чл.16в ал.1 и ал.2 ,  чл.16г ал.1, т.1 и т.2 и  ал.3.

 При извършената теренна проверка на физическите блокове, в които са разположени части от декларираните парцели от жалбоподателя :  46704-376-2-1 и 46704-82-1-1,  обективирана в приложените протоколи ведно със снимков материал със съответните GPS координати, се констатира, че части от площите на декларираните парцели отговарят на изискванията за подпомагане, други части от площите на декларираните парцели не отговарят на изискванията за подпомагане съгласно и поднормативните актове регламентиращи това право.вещото лице представя данните таблично:

 

УРН

Землище

Идентификатор на деклариран парцел

Площ на деклариран парцел

ха

Част от декларирания парцел отговаряща на изискванията за подпомагане съгл.ЗПЗП и поднормат. актове регламентиращи това право 

/Допустима площ/ха

Част от декларирания парцел не отговаряща на изискванията за подпомагане съгл.ЗПЗП и

поднормат. актове регламентиращи това право

/Недопустима площ/ха

1

2

3

4

5

6

496612

*

46704-376-2-1

12.45

7.47

4.98

496612

*

46704-82-1-1

1.03

0.65

0.37

 

               

ОТГОВОР НА ВЪПРОС № 5 :

Оценката на проверяваните теренни елементи е извършена при съобразяване на критериите за допустимост за подпомагане. Части от декларираните парцели  от жалбоподателя :  46704-376-2-1 и 46704-82-1-1,  обективирана в приложените протоколи ведно със снимков материал със съответните GPS координати, отговарят на изискванията за подпомагане съгласно ЗПЗП.Съгласно установеното на терен състояние, стопанисваните от жалбоподателя поземлени имоти /представляващи декларирани парцели/, части от които се намират в проверените физически блокове, са коректно анализирани и проверени от експертите на ОДЗ-Ямбол, като от тях конкретно е посочено това, че някои площи следва да останат извън ДПП, а други да бъдат включени в ДПП. 

ОТГОВОР НА ВЪПРОС № 6 :

На интернет страницата на ОДЗ - Ямбол https://www.mzh.government.bg/odz-yambol/bg/       в раздел „Актуално” на стр.10, е качена информация за самолетното заснемане на територията на страната,  като PDF файл с име : „Информация за самолетното заснемане на територията на страната”, от която е видно, че на южната част на област Ямбол е извършено самолетно заснемане през 2013 г.За кампания 2016г. ЦОФК / цифровата ортофото карта/ на територията, в която са разположени процесните парцели в землището на с.* е въз основа на самолетно заснемане от 2013 година, като актуализирането й е извършено въз основа на отразяване  на  резултатите  от  проверки,  извършени през годините от 2014г. до 2015г. от страна на Техническия инспекторат към ДФЗ-РА, и областните, и общинските структури на МЗХ. Периодите за извършване на ново самолетно заснемане на части от територията на страната обикновено е минимум през 4 години, но преди всичко е по преценка от страна на МЗХ, относно неговата необходимост.Нормативно, посоченото е съгласно чл.9 от Наредба № 105 от 22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК, който гласи :   „ Министърът на земеделието, храните и горите организира актуализирането на ЦОФК за територията на цялата страна в СИЗП за период не повече от четири години.”

ОТГОВОР НА ВЪПРОС № 7 :

Нормативният  ред  на Наредба  № 105  от  22.08.2006г.  за  условията  и  реда  за  създаване,  поддържане,достъп и ползване на ИСАК по който МЗХ създава слой / ПДП /„Площи е  съблюдаван  от  МЗХ  при дешифрацията на цифровата ортофотокарта от самолетно заснемане преди кампания 2016г., която ЦОФК е предоставена като основа за нанасяне резултатите от измерванията при специализирана теренна проверка за кампания 2016г. за процесната територия.При  извършените  справки  в  ОДЗ-Ямбол вещото лице контатира, че  резултатите от специализираните теренни проверки за кампания 2016г. са документирани в представените по делото протоколи, в които е посочена оценка на проверяваните теренни елементи: - относно състоянието на физическите блокове и допустимите площи за подпомагане, в които попадат части от процесните парцели. Идентифицирането на частите от тях, които са в слой ПДП са съобразени с констатираните и дешифрирани теренни данни.На база дешифрацията на цифровата ортофото карта от самолетно заснемане преди кампания 2016г., отразените резултати от теренни проверки в протоколи, са съобразно изискванията на Наредба № 2 от 17 февруари за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, при спазване изискванията за допустимост за подпомагане на постоянно затревените площи съгл. чл.9 от Наредбата.

ОТГОВОР НА ВЪПРОС № 8 : Площта на заявените парцели, сочена като недопустима в Заповед РД 46-154/09.04.2020г. представлява  необработваема площ по Наредба № 2 от 17.02.2015г., конкретно по чл.2, ал.2, т.1, към датата на извършване на теренните проверки, като данните от Заповед РД 46-154/ 09.04.2020г., представени подробно са:

УРН

Кандидат

Землище

Номер на процесен  парцел

Заявена площ, ха

Недопустима площ

ха

1

2

3

4

5

6

496612

Ц.Х.Н.

*

46704-376-2-1

12.45

4.98

496612

Ц.Х.Н.

*

46704-82-1-1

1.03

0.36

 

 

В съдебно заседание вещото лице потвърждава, че поддържа заключението си. Съдът счита същото за обективно и безпристрастно изготвено, като вещото лице е дало отговор на всички поставени въпроси, въз основа на  приобщените по делото доказателства и допълнителни актуални справки в Областна дирекция „Земеделие“ – Ямбол, Регионален технически инспекторат на Областната дирекция на ДФ „Земеделие“ и справки в сайтовете на ДФ „Земеделие“ и на Министерство на земеделието, храните и горите, извадки от които са приложени към заключението.

Заключението дава отговор на въпрос по съществото на спора – какви са  причините част от заявените парцели да попадат извън допустимия слой площи за подпомагане и дали това е констатация от теренните проверки към които обжалваният административен акт препраща.

Не е спорно,  че земеделският стопанин Ц.Х.Н. има подадено заявление за подпомагане до ДФ „Земеделие“ за кампания 2016 година, както и че е подала възражение през 2017 г. за одобрения слой със Заповед № РД-46-21 от 24.01.2016 г. на Министъра на земеделието и храните за двата процесни парцела относно недопустимата им площ. Слоят „Площи допустими за подпомагане“ за кампания 2016  е определен чрез дешифрация на цифрова ортофотокарта, въз основа на самолетно заснемане от 2013 година, актуализирана с резултати от проверки от 2014 и 2015 година от Техническия инспекторат към ДФ“Земеделие“ и от специализирани теренни проверки на областните и общенските структури на МЗХ.Двата процесни парцела попадат във физически блокове, за които са извършени специализирани теренни проверки, за които са представени протоколите с № YMB-8-JT-10243/08.11.2016 г. и № YMB-8-JT-10054/08.11.2016 г..

За парцел 46704-376-2-1 причините за изключване на част от площта са, че попада в дерета и в горска територия. За другия парцел 46704-82-1-1 причините са, че площ от него попада в горска територия и храсти и затревени територии. По тези причини тези площи се явяват частично неземеделски територии и са били изключени като неподдържани обработваеми площи. Констатациите обосновават приложение на чл.2, ал.2, т.1 от Наредба № 2/17.02.2015 г. за критериите за допустимост за подпомагане, според който не са земеделски площи необработваемите площи - храсти и затревени площи, дерета, оврази, полски пътища, прокари и просеки; и по аргумент от обратното на Чл. 9. (1) , т.1 от същата наредба -допустими за подпомагане са постоянно затревените площи, когато на тях има не повече от 100 броя дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м (за клек и хвойна - независимо от височината), които са с мозаечно разположение-като част от парцелите попада в изцяло горска територия. Посоченото обосновава материална законосъобразност на администратвиня акт, с който площи от двата парцела са частично изключени от слоя „Площи, допустими за подпомагане“.

При нищожност на административния акт е налице толкова тежко, основно нарушение на изискванията за законност, поради което актът, въпреки че притежава някои външни белези на административен акт, въобще не поражда правни последици.По отношение на обжалваната заповед не са налице такива сериозни пороци.Същата е издадена от компетентен орган, на валидно правно основание, спрямо адресат за когото може да породи действие, обективирана е в писмена форма с излагане на мотиви и разпоредителна част, поради което не са налице основания и за отмяна.При постановяване на съдебния си акт съдът взе предвид и мотивите в Решение №28/04.01.2021г. по адм.д.№10174/2020г. на Върховния административен съд, според които конкретни фактически основания за издаване на заповедта за изключване на площи от процесните парцели от слоя ПДП са изложени и за прегледност са оформени в табличен вид, поради което не налице противоречие на обжалваната заповед със сочените в нея съдебни решения. Както се изложи по-горе допустимо е част от мотивите да се съдържат в друг документ, към който административният акт препраща и това в случая са протоколите от специализирани теренни проверки – в тях изрично се сочат и словесно причините недопустимост-постоянно затревени площи, повече от допустимите дървета и храсти, неземеделски площи, при което не е налице нарушение на изискването за форма. Не се констатира нарушение при извършване на специализираните теренни проверки, като същите са при извършените специализирани теренни проверки от страна на Областна дирекция Земеделие-Ямбол за кампания 2016г. на процесните територии            в землището на с.*, област *, и тяхното отразяване, спазени са  Указанията за извършване на специализирани теренни проверки на физическите блокове  - Приложение 2 към Заповед № РД 582/12.08.2016 г. МЗХ. За 2016г. няма проверки на място от техническия инспекторат към Държавен фонд „Земеделие“, поради което актуализирането на ЦОФК е извършено само въз основа на резултатите от специализираните теренни проверки и това са коректните актуални данни, които следва да бъдат въведени в Системата за идентификация на земеделските парцели.

По изложените съображения съдът счита, че жалбата на Ц.Х.Н. от с. *, община *, област *, против Заповед № РД 46-154/09.04.2020 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, следва да се отхвърли като неоснователна. При този изход на спора в полза на насрещната страна по делото се следват разноски за платен депозит за вещо лице в размер на 800 лв. и 300 лв. за юрисконсултско възнаграждение, което съдът определя в рамките на предвидения максималния размер по чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, предвид обстоятелството, че делото за повторно разглеждане на жалбата, като в производството по по адм.д.№10174/2020г. на ВАС министърът на земеделието, храните и горите също е защитаван от юрисконсулт, а настоящият съдебен състав дължи произнасяне и на осн. чл.226, ал.3 от АПК.

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Ц.Х.Н. чрез адвокат М.С., с адрес за съобщения: гр. ***, против Заповед № РД 46-154/09.04.2020 г. на Министъра на земеделието, храните и горите.

 

ОСЪЖДА Ц.Х.Н. от гр.*, ул.***, да заплати на Министерство на земеделието, храните и горите, гр.София, бул. "Христо Ботев" №55, разноски за платен депозит за вещо лице в размер на 800 лв. и 300 лв. за юрисконсултско възнаграждение, общо в размер на 1100(хиляда и сто) лева.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд.

 

 

СЪДИЯ: /п/ не се чете