Решение по дело №570/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 1
Дата: 4 януари 2021 г. (в сила от 22 януари 2021 г.)
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20207080700570
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

1

 

гр. Враца, 04.01. 2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА,  шести състав, в публично заседание на 17.12.2020г. /седемнадесети декември  две хиляди и двадесета година/  в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: ТАТЯНА КОЦЕВА

 

при секретаря Стела Бобойчева,  като разгледа докладваното от съдия Коцева  адм. дело № 570 по описа на АдмС – Враца за 2020г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на  чл.256  АПК.

Образувано е по жалба на П.В.С. ***, депозирана чрез * Т.Д.  против неизвършване на фактическо действие от Кмета на Община Враца, изразяващо се в непредставяне на договор за продажба на общинско жилище  за сключване. Иска се на основание  чл.256, ал.2 и ал.3 АПК да се  осъди Кмета на Община Враца да сключи и да представи за сключване на жалбоподателя договор за продажба на недвижим имот - общинско жилище, с адрес: ***. Излагат се съображения в тази насока.

Жалбоподателят в с.з. се представлява от * Д., която поддържа жалбата и съображенията изложени в нея. Посочва се, че се касае за неизвършване на фактическо действие, което е свързано с непредставяне на сключен договор след напълно законосъобразно проведена процедура за продажба на общинско жилище. Посочва се, че решението на ОбС-Враца е влязло в сила, както и е налице влязла в сила заповед. Налице е плащане на цената определена в заповедта. Моли за решение, с което да се задължи адм.орган да изпълни задължението и да се определи срок за това.

Ответникът - Кметът на Община Враца, чрез представено по делото писмено становище от процесуалния си представител * Р.В. оспорва жалбата, като неоснователна. Счита, че всички претенции следва да бъдат насочени към ОбС-Враца и общинската администрация е в обективна невъзможност да сключи договор за продажба с лицето П.С., за което се излагат съображения.  Претендират се разноски по делото, съгласно приложен списък и се прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

Доказателствата по делото са писмени. Прието е заверено копие на административната преписка  по  направеното оспорване.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка  с  доводите  на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

От данните по делото е видно, че със заявление вх.№ 9400-0-15208/ 29.10.2019г.  П.В.С.  е поискал да бъде включен в картотеката на лица с установени жилищни нужди. По подаденото заявление същия е уведомен с уведомление изх.№ 9400-0-15208/1/24.01.2020г., че е картотекиран, като нуждаещ се от жилище гражданин, съгласно заповед №120/20.01.2020г. на Кмета на Община Враца, издадена въз основа на Протокол от заседание от 16.01.2020г. на Комисия за установяване на жилищната нужда и картотекиране на нуждаещите се граждани при Община Враца/приложени по делото стр.95/. Дадено е и положително становище от Комисията за установяване на жилищна нужда, като същата е изготвила мотивирано предложение до Кмета на Общината.

Със заповед №478/18.03.2020г. на Кмета на Община Враца П.В.С. е настанен в общинско жилище, находящо се в *** за срок до 18.03.2025г. Въз основа на заповедта е сключен и договор за наем на общинско жилище между Община Враца, представлявана от Кмета  и жалбоподателя на 18.03.2020г.

Със заявление до Кмета на Община Враца, вх.№9400-0-3815/24.03.2020г./стр.67/, ведно с необходимите документи жалбоподателя е поискал да му бъде разрешено да закупи  предоставеното му общинско жилище, подробно описано в същото. От ответника  е внесено предложение до  ОбС-Враца  на 14.04.2020г. за продажба  на общински жилища, като към същото е представен и списък на общинските жилища предложени за продажба, като под номер 9 фигурира П.С., с посоченото заявление и жилище визирани по-горе. С Решение №125 от Протокол №9/28.04.2020г. ОбС-Враца в т.1 е дал съгласие да се извърши продажба на общински жилища по реда на чл.46 НУРУРОЖ, съгласно приложение - списък на общински жилища, предложени за продажба. В т.2 на решението е възложил на Кмета на Общината да извърши продажбата, съгласно приложението-списък на общинските жилища предложени за продажба. В това приложение под №9 фигурира П.С., с молба вх.№ 9400-0-3815/24.05.2020г., с посочено жилище – апартамент самостоятелен обект в сграда с идентификатор ******, настанителна заповед № 478/18.03.2020г. и посочена продажна цена в размер на 41 300 лева, определена по реда на чл.40, ал.2 от наредбата. Поради установено несъответствие Директора на Д“ОС“, с писмо рег. № Z -434/1/04.05.2020г. до Председателя на ОбС-Враца е уведомил, че процедурата по продажба на общинското жилище не може да бъде законосъобразно продължена и е необходимо да бъде прието коригиращо решение  на  ОбС, поради установена грешка при изписването на имената на лицето/стр.40/.

Със  заповед № 1583/10.09.2020г. на Кмета на Община Враца е наредено да се продаде на П.В.С. недвижим имот, представляващ жилище, апартамент с адрес *** с площ от 73,30 кв.м., ведно с припадащото се мазе №11 с площ 3 кв.м. и съответните 0,62% идеални части от общите части на сградата и правото на строеж върху мястото. В заповедта е посочена продажната цена на имота, одобрена с Решение №125 от Протокол №9/28.04.2020г. на ОбС-Враца, а именно сумата от 41 300 лева, която следва да бъде заплатена наред със сумата от 826 лева, представляваща 2% режийни разноски и сумата от 1032,50 лева, представляваща данък по чл.45 ЗМСМА, в размер на 2,5% върху продажната стойност. Посочено е, че срокът за плащане на сумите е едномесечен от връчване на заповедта, но не по-късно от 6 месеца от влизане в сила на решението на ОбС-Враца. Заповедта е връчена на жалбоподателя на дата 29.09.2020г., като определената по заповедта сума е внесена от жалбоподателя на същата дата 29.09.2020г., видно от приложените по делото платежни нареждания. За внесената сума по заповедта от Община Враца е издадена и фактура № **********/29.09.2020г. Заповедта не е оспорена и е влязла в законна сила, видно  от  данните по делото.

Със заявление до Кмета на Община Враца вх.№ 9400-0-13100/20.10.2020г. П.С. е поискал да му бъде предоставен за сключване договор за покупко-продажба, тъй като е спазил сроковете и е извършил плащане по заповед №1583/10.09.2020г. на Кмета на Общината  за продажба на недвижим имот. По така подаденото заявление липсва произнасяне от ответника, поради което с жалба вх.№ 2423/02.11.2020г. е сезиран съдът с искане по чл.256, ал.2 и ал.3 АПК.

По делото е приложена и заповед №1571/09.09.2020г. на Кмета на Община Враца, с която е определена М.П. - ** на Общината за периода от 10.09. до 11.09.2020г. вкл. да изпълнява функциите „* на Община Враца“ с всички правомощия.

При така установената фактическа обстановка, която не се оспорва от страните по делото, настоящият състав на Административен съд Враца,  намира, че жалбата е допустима, като подадена в срока по чл.256, ал.2 АПК и от надлежна страна, поради което следва да бъде разгледана по същество.

Съгласно чл.256, ал.2 АПК на което основание е подадена жалбата неизвършването на фактически действия, които административният орган е длъжен да извърши по силата на закона, подлежи на оспорване в 14-дневен срок от подаването на искане до органа за извършването му. Разпоредбата на чл.256, ал.3 АПК регламентира какъв следва да бъде резултатът от проведеното съдебно производство, а именно - с решението си съдът осъжда административния орган да извърши действието, като определя срок за това или отхвърля искането. Тоест предмет на оспорване по чл.256, ал.2 АПК е неизвършването на фактически действия, като задължението за извършване за административния орган произтича пряко от правна норма.

            В случая от данните по делото е видно, че  жалбоподателя, като наемател на общинско жилище се е възползвал от процедурата по чл.41 от Наредбата, която му дава право да закупи общинското жилище, за което е депозирал заявление до Кмета на Общината, дадено е положително становище от Комисията за установяване на жилищна нужда, като същата е изготвила мотивирано предложение до Кмета на Общината, който е внесъл предложение до ОбС-Враца. ОбС-Враца е взел решение № 125 от Протокол №9 от 28.04.2020г., въз основа на което е издадена и Заповед № 1583/10.09.2020г. на Кмета на Община Враца, с която  е наредено да се продаде на П.В.С. недвижим имот, представляващ жилище, апартамент с адрес *** с площ от 73,30 кв.м., ведно с припадащото се мазе №11 с площ 3 кв.м. и съответните 0,62% идеални части от общите части на сградата и правото на строеж върху мястото и са определени и режийните разноски и данъка, срока за плащане. Сумата по заповедта е внесена от жалбоподателя на дата 29.09.2020г., за което е издадена и фактура от Общината. Тоест жалбоподателя е изпълнил вменените му задължения по заповедта, което предпоставя правото му да сключи договор и да  придобие собствеността върху имота. Със заявление от 20.10.2020г. до Кмета на Общината същия е поискал сключване на договор, като до настоящия момент такъв не е сключен, видно от данните по делото. В случая решението на ОбС не е оспорено и е влязло в сила, както и заповедта за продажба на общинското жилище от 10.09.2020г., като липсват данни по делото същата да е отменена по реда на чл.99 АПК от ответника, като тези факти не са спорни по делото.

            Съгласно чл.44, ал.1, т.7 ЗМСМА Кметът на Общината е длъжен да изпълнява актовете на ОбС.  Разпоредбата на чл.47, ал.1 ЗОбС регламентира, че  общинските жилища, предназначени за продажба, могат да се продават след решение на общинския съвет, а съгласно ал.3 условията и редът за продажба на общински жилища се определят от общинския съвет в наредбата по чл. 45а, ал.1. Въз основа на тази разпоредба от ОбС-Враца е приета Наредба за  условията и реда за разпореждане на общински жилища /НУРРОЖ/.

Съгласно чл. 46, ал.4 НУРУРОЖ  след плащане на цената, на дължимите данъци, такси, режийни разноски и консумативи в посочения в заповедта срок, кметът сключва договор за продажба. В случая от данните по делото е видно, че жалбоподателя е внесъл определените му суми в заповедта за закупуване на общинското жилище. След като сумите посочени в заповедта са внесени от жалбоподателя то, съгласно чл.46, ал.4 НУРУРОЖ  кметът следва да сключи договор за продажба. В действителност в наредбата не е предвиден срок за сключване на договора, но след като сумите са преведени по сметка на общината на дата 29.09.2020г. то и за същия възниква задължението да сключи договора, който към настоящия момент не е сключен с жалбоподателя, въпреки подадено от него искане на 20.10.2020г. тоест изминал е един значителен период от време, в който органа бездейства. Кметът е адм.орган, който следва да извърши фактическото действие по сключване на договора по см. на чл.256, ал.2 АПК, което произтича пряко по силата на закона и което цели да финализира процедурата по продажба на общинското жилище. Към настоящия момент процедурата не е приключила, видно от данните по делото, като този факт не се оспорва и от ответника, поради което са налице предпоставките на чл.256, ал.2 АПК, тъй като е налице неоснователно бездействие от страна на адм.орган, който дължи изпълнение на фактическо действие, което е задължен да извърши по силата на закона чл.46, ал.4 НУРУРОЖ вр. чл.47 ЗОбС.

Възражението на ответника, че  към днешна дата не е налице решение на ОбС-Враца респ. допуснатото несъответствие не е отстранено във вр. с писмо рег. № Z -434/1/04.05.2020г. до Председателя на ОбС-Враца и общинската администрация е в невъзможност да сключи договор за продажба с жалбоподателя е неоснователно. След като е било налице такова несъответствие в личните данни на жалбоподателя/имената/, то не е следвало органа да издава и заповед № 1583/10.09.2020г. за продажба на общинското жилище, с която да определи и сумите вносими от жалбоподателя и същия да ги внася. Нещо повече писмото е с дата 04.05.2020г., а заповедта е от дата 10.09.2020г. Следвало е да предприеме действия по отстраняване на несъответствието и след това да издава заповедта. В случая заповедта не е отменена по реда на чл.99 на АПК, влязла е в сила, поради което и органа следва да приключи процедурата по продажба на жилището, а не да бездейства след като лицето е изпълнило вменените му със заповедта задължения да внесе съответните суми.

Не се споделя и възражението на ответника, че заповед № 1583/10.09.2020г. на Кмета на Общината за продажба на общинското жилище не е издадена във вр. изпълнението на Решение №125 по Протокол №9/28.04.2020г. на ОбС-Враца, тъй като лицето не фигурира в приложения към решението списък. В заповедта изрично е посочено, че се издава на основание това решение на ОбС-Враца. В приложения към делото списък на решението под номер 9 в действителност фигурира лицето П.С., но останалите данни съвпадат, като номер на заявлението подадено от лицето, обекта на продажба и продажната цена. Явно е допусната техническа грешка при изписването на фамилно име на лицето, видно от приложени списък с предложенията на Кмета за продажба на общинските жилища, което е повторено и в списъка към решението на ОбС. След като  в първоначално предложения списък от ответника е налице такава грешка то е следвало и органа да поиска от ОбС поправка на тази техническа грешка, а не да издава заповедта за продажба на  общинското жилище.                 

Производството по реда на чл.256 АПК цели да осигури защита на гражданите и организациите срещу бездействието на администрацията в хипотезата, когато административните органи са задължени да извършат предписани от закона или от нормативен акт действия. В конкретния случай тези предпоставки са налице, тъй като ответникът  не е изпълнил законовото си задължение по чл.46, ал.4 НУРУРОЖ вр. чл.47 ЗОбС. С оглед на изложеното и жалбата се явява основателна.

От страна на жалбоподателя не са претендирани разноски по делото, поради което и съдът не дължи произнасяне по този въпрос, а на ответника не следва да се присъждат такива с оглед изхода на делото.

Воден  от  горното  и  на  основание чл.256, ал.3 АПК, Съдът

                   

Р  Е  Ш  И :

 

ОСЪЖДА  Кмета на Община Враца в 14-дневен срок от влизане в сила на настоящото решение да предприеме действия и да финализира процедурата по продажбата на общинско жилище с адрес *** на  П.В.С. ***.

 

Решението може да се обжалва чрез Административен съд Враца пред Върховен административен съд София в 14 дневен срок от съобщението до страните.

На основание чл. 138, ал.1 АПК  препис  от решението да се изпрати на страните.     

                                                                                           

АДМ.СЪДИЯ: