Решение по дело №3102/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2448
Дата: 26 ноември 2019 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20197180703102
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 2448/26.11.2019 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIII състав, в открито заседание на петнадесети ноември през две хиляди и деветнадесета година, в състав :

 

                                                                                Председател : Здравка Диева

                                                                                      Членове :  Александър Митрев

Петър Касабов

 

при секретаря Р.Агаларева и с участието на прокурор М.Христев, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 3102 / 2019г., взе предвид следното :

            Производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във връзка чл.63 ал.1 от ЗАНН.

            Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Пловдив към Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ обжалва Решение № 1577 / 22.08.2019г., постановено по АНД № 3847 по описа за 2019г. на Районен съд-Пловдив, с което е отменено НП № 36-0000192/07.05.2019г. изд. от Началник Областен отдел „Автомобилна администрация“, гр.Пловдив, за наложена на Хеброс Бус АД имуществена санкция в размер на 1000 лв. за нарушение на чл.30 т.1 от Наредба № 2 / 15.03.2002г. на МТС вр. с чл.6 ал.1 от Наредба № Н- 3/07.04.2009г. на МТ, на основание чл.104 ал.1 от Закона за автомобилните превози /ЗАвт.П/.

Касаторът обжалва решението като незаконосъобразно с твърдение за установени по безспорен начин извършване на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина, при съобразяване чл.57 ЗАНН. Оспорва извода на ПРС за отсъствие на дата на установяване на нарушението в АУАН и в НП, което е основание за възприета от ПРС незаконосъобразност на НП поради нарушение на чл.34 ал.1 ЗАНН.

Ответникът Хеброс Бус АД се представлява от адв.Хр.М. и оспорва касационната жалба в писмен отговор. Поддържа, че в АУАН и в НП не е отразена дата на откриване на нарушителя и на нарушението – вписано е, че нарушението е установено след извършване на комплексна проверка, но липсва информация кога е извършена проверката. Налице е и неправилна правна квалификация на нарушението – според описаната в НП фактическа обстановка следва, че е нарушена разпоредбата на чл.6 ал.2 от Наредба № Н-3/07.04.2009г., а не на чл.6 ал.1 от цитираната наредба.

Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от Прокурор Христев предлага решението да бъде оставено в сила.

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.211 ал.1 АПК, от страна в първоинстанционно производство против неблагоприятно съдебно решение. След преценка на изложените в жалбата съображения и като извърши проверка на съдебното решение, съставът приема за установено следното от фактическа и правна страна :

1. НП е издадено от орган, административно наказателната компетентност на който произтича от упълномощаване със заповед № РД-08-249/15.05.2015г., приложена в адм.нак.преписка /чл.92 ал.2 от ЗАвт.П/. АУАН № 260176 от 20.03.2019г. e съставен от длъжностно лице /инспектор/ при РД „АА“-Пловдив, поради което разполага с правомощия от обхвата на/чл.92 ал.1 ЗАвт.П.

Според текстовата част на НП : Нарушението на Хеброс Бус АД – превозвач с лиценз № 0520 за обществен превоз на пътници на територията на РБ, се изразява в това, че на 22.03.2018г., около 6.05ч. в гр.Пловдив, не е организирал труда на водача Т.В.Г.по такъв начин, че той да е в състояние да спазва изискванията за междудневна почивка от минимум 9 последователни часа. Водачът не е бил в състояние да ползва междудневна почивка от минимум 9 последователни часа, видно от пътни листа серия ГП-1 № 204919 от 21.03.3018г. и серия ГП-1 № 205001 от 22.03.2018г. – на 21.03.2018г., водачът приключва работния ден в 21:41ч., а на следващия ден започва работа в 6:05ч., тоест почива 8 ч. и 24 минути. „Нарушението е установено след извършена комплексна проверка на фирма „Хеброс Бус” АД.

Фактическата установеност, съдържаща се в обстоятелствената част на НП е обвързана с правна квалификация – нарушение на чл.30 т.1 от Наредба № 2 / 15.03.2002г. на МТС вр. с чл.6 ал.1 от Наредба № Н - 3/07.04.2009г. на МТ, за което е наложена санкция по чл. чл.104 ал.1 от Закона за автомобилните превози /ЗАвт.П/.

Съгл. чл. 30 т.1 от Наредба № 2 от 15.03.2002г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси : „Лицето по чл. 2 е длъжно 1. да организира труда на водачите, като спазва нормативно установената максимална продължителност на работния ден (смяна), междудневната и междуседмичната почивка и прекъсванията в периодите на управление съгласно Закона за автомобилните превози;”. Съответно, според чл.6 ал.1 от Наредба № Н - 3/07.04.2009г. на МТ : „ За всеки период от 24 h след края на предходната дневна или седмична почивка водачът е длъжен да е ползвал дневна почивка от най - малко 11 последователни часа.” , като във вр. с посочените 9 часа в НП, се отбелязва, че съгл. чл.6 ал.2 – „Дневната почивка може да бъде намалена до 9 последователни часа най - много три пъти седмично, при условие че водачът ползва като компенсация съответната почивка преди края на следващата седмица.”.

2. Районен съд – Пловдив обосновано приел за доказана компетентността на административно-наказващия орган и на актосъставителя, позовавайки се на цитираната по-горе заповед. Във вр. с описание на нарушението, правилна е преценката на ПРС за отсъствие на дата на установяване на нарушението от проверяващите органи. Верен е изводът за известност по отношение нарушител и нарушение към момента на извършване на комплексната проверка, но не е посочена дата или период от време, на която или в който е осъществена проверката. Изводът не е опроверган с документация от преписката по издаване на НП или с приложени допълнително доказателства пред ПРС.

Според ПРС в случая е налице и неправилна правна квалификация, предвид текстовата част на АУАН и НП – според посочените факти, превозвачът не е осигурил минимална междудневна почивка на водача от 9 последователни часа, което представлява нарушение не на посочената в АУАН и в НП разпоредба – чл.6 ал.1 от Наредба № Н-3/07.04.2009г., а на чл.6 ал.2 от същата наредба. И този извод на съда е верен, тъй като наложената санкция с НП следва да съответства на описаните факти – както правилно е посочил ПРС, жалбоподателят се защитава срещу фактическите и правни констатации. При несъответствие между фактическо описание на нарушение и правната му квалификация, НП е незаконосъобразно, тъй като в случая неточната правна квалификация не е отстранена от адм.нак.орган.

3. Решението е законосъобразно. Изводите на ПРС произтичат от фактите, съдържащи се в преписката.  

Съдържанието на АУАН и на НП не разкриват дата на установяване на нарушението : Дата на извършване на нарушението е посочена – 22.03.2018г., но отсъства дата на установяването му, предвид липса на информация за дата или период на извършване на комплексната проверка. При тези данни, не е било обективно възможно ПРС да прецени спазен ли е срокът по чл.34 ал.1 ЗАНН. АУАН е съставен на 20.03.2019г. – два дни преди изтичане на едногодишния давностен срок, считан от извършване на нарушението. Пропускът да бъде отразена дата на откриване на нарушението / нарушителя, правилно е преценен от ПРС за съществен според конкретиката на данните. Датата на съставяне на АУАН е и коригирана в обстоятелствената му част, което потвърждава тезата на ПРС – при отсъствие на данни за дата или период на извършване на комплексната проверка, е възможно АУАН да е съставен след изтичане на тримесечния срок, считан от установяване на нарушителя.

Санкционната норма на чл.104 ал.1 ЗАвт.П определя кръга на адм.нак.отговорните лица, поради което в съответствие със закона тази отговорност е на превозвача по см. на дефиницията - §1 т.5 ДР ЗАвт.П. Тоест, адм.нак.орган не е допуснал грешка в адресата на НП, което не преодолява изводът за нарушение при определяне правната квалификация на нарушението, според текстовото му описание. В тежест на административно наказващия орган е съобразно конкретни правни норми да индивидуализира както текстовете от закона, които са били нарушени, така и тези по които е ангажирана административно-наказателната отговорност на дееца. Изпълнението на това задължение е елемент от спазване принципа на законосъобразност, несъобразен в случая – междудневна почивка от минимум 9 последователни часа е изискване не на чл.6 ал.1, а на чл.6 ал.2 от Наредба № Н - 3/07.04.2009г. на МТ. В тази вр. и в допълнение на мотивите на ПРС, се съобразява и Т.Р. № 3 от 10.05.2011г. по т.д.№ 7/2010г., ОСК, ВАС : „Неточната квалификация на нарушението в акта за установяването му е без правно значение, ако нарушената правна норма е правилно посочена в наказателното постановление.”. С арг. и от чл.52 ал.4 ЗАНН - Преди да се произнесе по преписката, наказващият орган проверява акта с оглед на неговата законосъобразност и обоснованост, като квалификация на административното нарушение е подвеждане на фактическия му състав /деянието с неговите фактически белези/ под съответно нарушената норма. Неточната квалификация /а не липсваща такава/ в акта за установяването му е без правно значение, ако нарушената правна норма е правилно посочена в наказателното постановление, какъвто не е разглеждания случай. Несъответствие между правна квалификация на деянието, придадена в АУАН и различна такава в НП не е самостоятелно основание за отмяна на НП, когато НП съдържа точна квалификация на нарушението от правна страна, което не е налице и правилно е съобразено от ПРС.

Мотивиран с изложеното, АС – Пловдив XXIII състав

 

Р  Е  Ш  И :

 

Оставя в сила Решение № 1577 / 22.08.2019г., постановено по АНД № 3847 по описа за 2019г. на Районен съд-Пловдив .

Решението не подлежи на обжалване.

 

                                                                                      

 

                                                                                                               Председател :

 

 

  Членове :