О
П Р Е
Д Е Л
Е Н И Е
Номер 899 Година 2018
Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен Съд – Пловдив,
Първо отделение, ІІІ състав
на 09
Май Година 2018
в закрито заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ТАНЯ КОМСАЛОВА
като разгледа докладваното от
СЪДИЯ ТАНЯ КОМСАЛОВА
адм. дело номер 993 по описа
за 2018 година
Съдът констатира, че настоящото дело е образувано
по повод на жалба на А.Р.М.,***, против Заповед № РД-18-195 от 26.02.2018г. на
Кмета на Район „Централен“ при Община Пловдив, с която на основание чл.225а
ал.1 от ЗУТ във вр. с чл.225 ал.2 т.1 и т.2 от ЗУТ, във вр. с чл.148, чл.157 и
чл.223 ал.1 т.8 от ЗУТ е наредено да бъде премахнат незаконен строеж: „Двуетажна
масивна сграда“ в поземлен имот с идентификатор ******по КК и КР на гр.Пловдив,
ПИ **** включен в УПИ ***, ****, ***по плана на Първа Градска Част, гр.Пловдив,
с административен адрес ***, извършен без одобрени проекти, без разрешение за
строеж.
В съпроводителното писмо, с което жалбата е
изпратена на съда, от ответника е сторено възражение за недопустимостта на
съдебния контрол, доколкото жалбата е подадена извън преклузивния срок по
„чл.149 ал.1 от АПК“. Посочено е, че актът е връчен редовно с писмо с обратна
разписка на адресата му на дата 08.03.2018г., при което срокът за оспорването е
изтекъл на дата 22.03.2018г. – присъствен ден, а жалбата е подадена едва на
26.03.2018г. в деловодството на районната администрация.
По този повод с Разпореждане № 2198 от
29.03.2018г., постановено по настоящото дело, на оспорващия е дадена възможност
да ангажира доказателства за подаване на жалбата в срока по чл.215 ал.4 от ЗУТ, като в мотивите изрично е посочено, че от данните по делото е видно, че
Заповедта е съобщена на М. по реда на чл.61 ал.2 предл. 2 от АПК – чрез
отправяне на писмено съобщение, което съдържа посочване на заповедта,
разпоредените с нея правни последици, описание на строежа, вкл. и срокът и
органът пред който същата може да бъде оспорена, което съобщение е връчено с
писмо с обратна разписка на адресата му на 08.03.2018г. /лично срещу подпис/,
което обосновава извод че подаването на 26.03.2018г. на жалбата е извън срока
по чл.215 ал.4 от ЗУТ. Съобщението за това разпореждане, ведно с препис от
същото е връчено на М. на 19.04.2018г.
На 25.04.2018г. по делото е входирано заявление
от страната, чрез упълномощен процесуален представител – адв.С. /с приложено
към същото пълномощно/. Със същото се оспорва редовността на връчването на
заповедта по реда на чл.61 ал.2 от АПК с аргумента, че в съобщението липсват
изложени мотивите за издаването на административния акт, а отделно от това от
приложеното по делото известие за доставяне не ставало ясно какво точно е
връчено – липсва цитиран номер на заповедта, или номер на писмено съобщение.
Алтернативно е сторено и искане за възстановяване
на срока за оспорване, ако се приеме че същият е пропуснат, с правно основание
чл.161 от АПК като се твърди поведение на администрацията, въвело в заблуждение
страната относно началният момент на срока за обжалване на заповедта.
Аргументите за това се свеждат до това, че в
самото съобщение е посочено, че следва да се яви лично в Район „Централен“ при
Община Пловдив за връчване на препис от самата Заповед в указания срок, като
при неявяване заповедта ще се счита за връчена в хипотезата на отказ. По този
начин се твърди че самата администрация счита поставяне началото на срока за
оспорването на заповедта с връчване на препис от същата. Отделно от това
жалбоподателят се е явил на 12.03.2018г., получил е препис от Заповедта, за
което се е подписал, а служителка му била обяснила, че срокът за обжалване
започва да тече от деня на връчването и именно за това му е дала 5-дневен срок
за явяване. С тези аргументи настоява за възстановяване срокът за оспорване.
Препис от заявлението е връчено на ответната
страна за становище по искането с правно основание чл.161 от АПК, съответно в
дадения за това срок е постъпил и отговор на 03.05.2018г., с който
процесуалния представител на ответника поддържа становището си за просрочие на
жалбата, с аргумента че самият жалбоподател не оспорва получаване на
съобщението на дата 08.03.208г. Счита се, че неизлагането на мотивите на самата
заповед в писменото съобщение не прави съобщаването нередовно. Относно искането
за възстановяване на срока счита същото за неоснователно, доколкото не е на
лице поведение на администрация което да е въвело в заблуждение оспорващия
относно началния момент, от който тече срокът за обжалване на заповедта.
Позовава се на практика на ВАС.
След като се запозна с материалите по делото и становищата
на страните, съдът намира, че жалбата с която е сезиран за НЕДОПУСТИМА за
разглеждане като просрочена поради следните аргументи.
Предмет на процесното оспорване е Заповед №
РД-18-195 от 26.02.2018г. на Кмета на Район „Централен“ при Община Пловдив, с
която на основание чл. 225а ал.1 от ЗУТ във вр. с чл.225 ал.2 т.1 и т.2 от ЗУТ,
във вр. с чл.148, чл.157 и чл.223 ал.1 т.8 от ЗУТ е наредено да бъде премахнат
незаконен строеж: „Двуетажна масивна сграда“ в поземлен имот с идентификатор ******по
КК и КР на гр.Пловдив, ПИ **** включен в УПИ ***, ****, ***по плана на Първа
Градска Част, гр.Пловдив, с административен адрес ***, извършен без одобрени
проекти, без разрешение за строеж.
Жалбоподателят е уведомен лично за издадената
заповед на 08.03.2018г. видно от представено на л.9 по делото известие за
доставяне. Във въпросното известие за доставяне изрично е отбелязан номерът на
самата Заповед – РД – 18 – 195 от 26.02.2018г., поради което възражението че не
било ясно какво точно е съобщено е неоснователно.
Самото съобщение с което е уведомен по посочения
начин М. за издадената Заповед по чл.225а от ЗУТ съдържа изрично посочване, че
на основание § 4 от Допълнителните разпоредби на Закона за устройство на
територията на лицето се съобщава, че за процесният строеж /конкретно
индивидуализиран по начина по който е сторено това в Заповедта/ е издадена
Заповед № РД-18-195 от 26.02.2018г. на Кмета на Район „Централен“ при Община
Пловдив, с която на основание чл.225а от ЗУТ е наредено премахване. Изрично е
посочено и че Заповедта подлежи на обжалване по реда на чл.215 ал.1 от ЗУТ
пред Административен съд – Пловдив, чрез Кмета на Район „Централен“ при Община
Пловдив в 14-дневен срок от съобщаването й /л.8/.
Или съдът приема, че на посочената дата –
08.03.2018г. редовно е съобщен процесният индивидуален административен акт на
неговия адресат, и именно от тази дата е започнал да тече и срокът по чл.215
ал.4 от ЗУТ /идентичен е и срокът по чл.149 ал.1 от АПК/ за оспорването му пред
съда, който в случая е изтекъл на 22 март 2018 година – присъствен ден. При
това положение подадената на 26 март 2018 година жалба е просрочена и не
подлежи на разглеждане по същество.
Срокът за подаване на жалба е преклузивен и с
пропускането му се погасява самото право на жалба.
Не може да бъде възприета тезата, изразена от
жалбоподателя със Заявлението от 25.04.2018г., че срокът за подаването на
жалба следва да тече от датата, на която е получено копие от административния
акт, което в случая е станало на 12.03.2018 година.
Съгласно разпоредбата на чл.215 ал.4 от ЗУТ
жалбите срещу административните актове по този закон се подават в 14-дневен
срок от съобщаването им. Съобщаването на административните актове от вида на
процесния се извършва по начина, указан в § 4, ал. 1 от ДР на ЗУТ, което в
случая е направено чрез отправяне на писмено съобщение до жалбоподателя съобразно
и правилото на чл.61 ал.2 предл.2 от АПК. По делото безспорно се установи, че това
съобщение е получено на 08.03.2018г. – известие за доставяне на л.9.
В самото известие за доставка изрично е посочено,
че същото се отнася за процесната заповед по нейния номер. Полученото съобщение
съдържа подробни данни относно номера на издадения административен акт,
неговото съдържание, както и срока и реда за оспорването му.
Поради това срокът за оспорване на заповедта
следва да се брои именно от 08.03.2018г.
Обстоятелството, че самата заповед е връчена
по-късно на оспорващия е без значение, доколкото това връчване не е действие,
което може да промени началният момент на срока за оспорване. В посочения
смисъл е и Определение № 4000 от 31.03.2017 г. по адм. д. № 3043/2017 на
Върховния административен съд, Определение № 12835 от 25.10.2017 г.,
постановено по адм. д. № 11344/2017 г. на ВАС, Определение, № 3598 от
23.03.2017 г. постановено по адм. д. № 2581/2017 г. на ВАС и др.
С оглед на изложеното настоящата инстанция
намира, че жалбата по делото е просрочена, като подадена извън предвидения в
закона преклузивен срок за това, поради което и на основание чл.159 т.5 от АПК
във вр. с чл.219 от ЗУТ същата следва да се остави без разглеждане, а
производството по делото да се прекрати.
Що се касае до искането по чл.161 ал.1 АПК,
същото е процесуално допустимо, но неоснователно.
Съгласно чл.161 ал.1 АПК срокът се възстановява,
ако пропускането се дължи на особени непредвидени обстоятелства или на
поведение на администрацията, въвело жалбоподателя в заблуждение. В случая се
твърди втората хипотеза - въвеждане в заблуждение.
Липсва конкретно установено поведение на
администрацията, което да е въвело в заблуждение адресата на Заповедта относно
срокът за нейното оспорване.
Както в писменото съобщение, така и в самата
Заповед изрично е посочено, че 14-дневният срок за оспорването й пред
Административен съд – Пловдив тече от съобщаването й, което се прави именно с
писменото съобщение, а не от връчването й. Фактът че в съобщението е даден
срок за явяване с цел връчване на препис от самия индивидуален административен
акт и посочването, че при неявяване същият ще се счита за връчен при условията
на отказ, не може да доведе до извод за противното. Съдържанието на самото съобщение
е пределно ясно и конкретно относно началния момент от който започва да тече
срокът за обжалване /мотиви за това се изложиха по-горе/.
Напълно голословни са твърденията, че служител на
Район „Централен“ при Община Пловдив е указал нещо друго – вкл. и не е поискано
събирането такива доказателства /съдът не може служебно да събира гласни
доказателства/, а и изрична е разпоредбата на чл.161 ал.2 от АПК че в самото
искане следва да бъдат изчерпани всички доказателства които го обосновават.
С оглед горното, следва да се приеме, че действията
на администрацията по повод съобщаването на процесната Заповед на М. са в
изпълнение на закона, не се установява каквото и да е поведение което да се
квалифицира като такова въвеждащо в заблуждение лицето относно началния момент
от който тече срокът по чл.215 ал.5 от ЗУТ .
Не се твърди, а и не са ангажирани доказателства
да е на лице първата хипотеза на чл.1161 ал.1 от АПК.
В този смисъл и съдът приема, че не са налице
обстоятелства по чл.161 ал.1 АПК, което обосновава и извода, че искането за
възстановяване на срока за обжалване е неоснователно и подлежи на отхвърляне.
Водим от горното, съдът:
О П Р
Е Д Е Л И
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на А.Р.М.,***, против Заповед №
РД-18-195 от 26.02.2018г. на Кмета на Район „Централен“ при Община Пловдив, с
която на основание чл.225а ал.1 от ЗУТ във вр. с чл.225 ал.2 т.1 и т.2 от ЗУТ,
във вр. с чл.148, чл.157 и чл.223 ал.1 т.8 от ЗУТ е наредено да бъде премахнат
незаконен строеж: „Двуетажна масивна сграда“ в поземлен имот с идентификатор ******по
КК и КР на гр.Пловдив, ПИ **** включен в УПИ ***, ****, ***по плана на Първа
Градска Част, гр.Пловдив, с административен адрес ***, извършен без одобрени
проекти, без разрешение за строеж, като ПРОСРОЧЕНА.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 993/2018г. по описа на Административен
Съд – Пловдив, Първо отделение, ІІІ състав.
ОТХВЪРЛЯ искането на А.Р.М.,***, подадено чрез процесуалния
представител адв.С., със съд.адрес ***, с правно основание чл.161 от АПК във вр. с чл. 219 от ЗУТ, за възстановяване
на срока за обжалване по съдебен ред на Заповед № РД-18-195
от 26.02.2018г. на Кмета на Район „Централен“ при Община Пловдив.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО и в двете му части подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на РБългария в 7 – дневен срок от съобщението до жалбоподателя за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ : /п/