Решение по дело №1397/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 130
Дата: 24 февруари 2020 г. (в сила от 13 март 2020 г.)
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20197150701397
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 130/24.2.2020г.

 

гр. Пазарджик,

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик, VI състав, в открито съдебно заседание на двадесет и трети януари, две хиляди и двадесета година в състав:

                                                        СЪДИЯ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА

при секретаря Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдия Юрукова административно дело № 1397 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производство е по чл. 145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 215 от Закона за устройство на територията (ЗУТ). Образувано е по жалба на В.Б.Я., чрез адвокат С., против Заповед № 1495 от 11.07.2018 г., издадена от секретар на община Пазарджик, в качеството му на кмет, оправомощен със Заповед № 1436/02.07.2018г., с която е спряно изпълнението на строеж: "едноетажна жилищна сграда“, находяща се  в УПИ II-968, кв. 149 по плана на гр. Пазарджик, изпълнен от нея без строителни книжа. Със заповедта се забранява достъпа до строежа и е определен 14-дневен срок за доброволно изпълнение. Твърди се, че с обжалваната заповед са нарушени права по чл. 1 и 8 от ЕКПЧ. Иска се отмяна на заповедта като незаконосъобразна и нищожна. В съдебното производство жалбоподателката се представлява от валидно упълномощен процесуален представител – адвокат С., който поддържа изцяло жалбата и претендира направените разноски по делото.

Административният орган – кмет на община Пазарджик, в съдебно заседание, чрез процесуалния си представител - юрк. В., поддържа становище за недопустимост на жалбата, алтернативно  - за нейната неоснователност. Иска присъждане на юрисконсултско възнаграждение. В подобно писмено становище обосновава законосъобразността на оспорената заповед, като издадена от компетентен орган при наличие на материалните предпоставки.

Съдът, като съобрази доводите и възраженията на страните, събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Административен съд Пазарджик се е произнесъл по жалбата с Решение № 59/15.02.2019 г. по адм. д. № 782/2018 г., което решение е обжалвано пред Върховен административен съд. Образувано е адм. д. № 3455/2019 г. по описа на ВАС, по което е постановено решение № 16541/04.12.2019 г., с което се отменя Решение № 59/15.02.2019 г. по адм. д. № 782/2018 г. на Административен съд Пазарджик. Делото е върнато за ново разглеждане от друг съдебен състав на административния съд. Дадени са задължителни указания в мотивите на съдебния акт. Съгласно чл. 224 от АПК, указанията на Върховния административен съд по тълкуването и прилагането на закона са задължителни при по-нататъшното разглеждане на делото.

От представената по делото административна преписка се установява, че при извършена на 25.06.2018 г. проверка от служители в отдел „Строителен контрол“ към Община Пазарджик, за което е съставен Констативен акт № 152/25.06.2018г., е установено изградена едноетажна жилищна сграда с обособени два самостоятелни обекта, находяща се в УПИ II-968, кв. 149 по плана на гр.Пазарджик. Съгласно Нотариален акт с вх. Рег. №12564/11.12.2015г. е в режим на съсобственост, като ½ е на В.Б.Я.. Източната част на сградата е обособена като самостоятелен обект, собственост на В.Я.. Строежът е описан като обособена самостоятелна сграда, като през пролетта на 2018г. са махнати покривът и стените на североизточната част на сградата до основите, които са на 1 метър над кота. На теренът е отлята стоманобетонова плоча. Изпълнени са стоманобетонови колони 25/25 см. и тухлена зидария от решетъчни тухли четворки. На кота 3, 9 м от кота терен е изпълнена стоманобетонова плоча с дебелина 10 км. Заложени са фусове над колоните. Строежът е посочен за пета категория и изпълнен май 2018г. Присъства окомерна скица. Констативният акт е съобщен по реда на § 4 от ДР на ЗУТ, за което е съставено съобщение. С Констативен протокол от 11.07.2018г., съставен от длъжностни лица при община Пазарджик, е установено, че по този констативен протокол не са постъпили възражения в 14-дневния законов срок.

По делото са представени скици на поземления имот и на самостоятелните обекти в него, като в тях е отразено, че собственик на самостоятелните обекти е В.Б.Я., която има ½ идеална част от правото на собственост върху поземлен имот с идентификатор 55155.502.154.

Въз основа на установеното е издадена процесната заповед, която е подписана от секретаря на Община Пазарджик, упълномощен съгласно Заповед № 1439/02.07.2018г. на кмета на община Пазарджик /л. 44 по дело782/18/.

С оглед възражението за недопустимост на жалбата ответникът е представил в цялост пощенски плик, с известие за доставяне ИД PS 4400 00Y4SC V. Отбелязано е, че адресатът е „преместен“. Пощенското клеймо за дата на връщане е 23.07.2018г.

Поддържа се становището, че заповедта е съобщена на В.Б. по реда на § 4 от ДР на ЗУТ. В протокол от 13.07.2018г. длъжностни лица при Община Пазарджик са удостоверили, че на 13.07.2018г. лицето В.Б.Я. отсъства при връчване на Заповед № 1495/11.07.2018г. за спиране на строеж и не е открита на адресите ул. „Бузлуджа“ № 33, ет. 2 и ул. „Верила“ № 10. Съгласно удостоверения от длъжностно лице при Дирекция ГРН Пазарджик постоянният и настоящ адрес ***.

 Съдът е дал указания на страните с определението за насрочване на делото, както и в съдебното заседание на 23.01.2020г. От страна на жалбоподателката не се ангажираха други доказателства. Съдът определи за безспорно между страните обстоятелството, че процесният строеж е пета категория. Процесуалният представител на жалбоподателката заяви, че няма доказателства, че строежът е изграден с одобрени инвестиционни проекти или разрешение за строеж.

Ответникът чрез своя процесуален представител заяви, че няма такива книжа.

При гореизложените факти и в рамките на съдебната проверка, съгласно чл. 168, във връзка с чл. 146 и чл. 169 от АПК съдът прави следните изводи:

Съдът счита, че жалбата е подадена в срок, от лице което има правен интерес от оспорването. По отношение срочността на жалбата, съдът счита, че следва да се съобрази следното:

Процедурата по съобщаване на актовете по ЗУТ е изрично описано в разпоредбата на § 4 ДР от ЗУТ. В случая няма законово изискване заповедта по чл. 224а от ЗУТ да се съобщи по реда на АПК. Съответно съгласно § 4, ал. 2 от ДР на ЗУТ когато в ЗУТ и в актовете по неговото прилагане не се предвижда изрично, че съобщаването се извършва по реда на Административнопроцесуалния кодекс, то се извършва чрез отправяне на писмено съобщение до заинтересуваните лица. В случаите, когато адресът на някое от заинтересованите лица не е известен или то не е намерено на посочения от него адрес, което се удостоверява с подписите на две длъжностни лица, съобщението се залепва на жилището или на недвижимия имот, за който се отнася, и се поставя на таблото за обявления в сградата на общината, района или кметството или на интернет страницата на съответния орган за времето за подаване на възражения, предложения и искания. Така направеното съобщение, както и датата на поставянето и свалянето му от таблото за обявления или от интернет страницата на органа, се удостоверява с подписите на две длъжностни лица.

Заповедта е съобщена с писмо с известие за доставяне ИД PS 4400 00Y4SC V, на което писмо е отбелязано е, че адресатът е „преместен“. Пощенското клеймо за дата на връщане е 23.07.2018г. Същевременно още на 13.07.2018г., преди да са налице данни за непотърсено писмо/преместен адресат, е съставен констативния протокол, че адресатът не е намерен на посочения от него адрес. Безспорно е отправено писмено съобщение, но то е върнато на административния орган на 23.07.2019г., на която дата обективно става известно, че отправеното писмено съобщение не е достигнало до жалбоподателя. Следоветелно след като адресатът не е получил писменото съобщение, е следвало да бъде намерен на посочения адрес, с посещение, за което следва да е съставен протокол от длъжностните лица. В случая те са съставили такъв при посещението на място на 13.07.2018г. Фактът, че в момента на посещение за връчване на писмо с обратна разписка адресатът е отсъствал, не е основание за прилагане на разпоредбата на § 4, ал. 2, изр. 2 от ДР на ЗУТ . За прилагането е следвало първо да се удостовери продължително или постоянно отсъствие на лицето (което според съда е необходимо да е с поне две посещения на адреса/ или съответно изпратено писмено съобщение, което не е получено и след това посещение на посочения адрес) и след това да се пристъпи към връчване на заповедта по реда на § 4, ал. 2, изр. 2 от ДР на ЗУТ. По делото липсват пълни и обективни данни, че Б. не пребивава на известния по преписката адрес, поради което не е налице редовно уведомяване и съдът приема жалбата от 10.08.2018г. за подадена в срок.

Обжалваната заповед е издадена от компетентен по смисъла на чл. 225а от ЗУТ орган – кмет на община Пазарджик,  в хипотезата на заместване, за което е представена упълномощителна заповед за предоставяне на правомощия по заместване.

Спазена е формата на издаване - писмена. Същата съдържа мотиви, изложение на фактите и обстоятелствата, послужили за издаване на акта.

При постановяването й не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Настоящият съдебен състав счита, че строежът, чието изпълнение се спира с процесната заповед и се забранява достапът, е установен като незаконен. Правното основание за издаване на заповедта е посочено от административния орган чл. 224а, ал. 5 от ЗУТ „При констатиране на строеж от четвърта до шеста категория или на част от него, незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2, от служителите по чл. 223, ал. 2 се съставя констативен акт, който се връчва на заинтересуваните лица, които могат да подадат възражения в 7-дневен срок. Заповедта за спиране на незаконния строеж се издава от кмета на общината или от упълномощено от него длъжностно лице в тридневен срок от изтичането на срока за възражения. Когато нарушителят е неизвестен, копия от констативния акт и от заповедта се поставят на строежа и на определените за това места в сградата на общината, района или кметството“. Констатации от Констативен протокол № 152/25.06.2018г., ползващи се с доказателствена сила за съществуването и вида на строежа, не са оборени от оспорващата В.Б.Я. в съдебната фаза – не са представени изискуемите строителни книжа /инвест. проект и разрешение за строеж/. От страна на жалбоподателката се заяви в съдебно заседание на 23.01.2020г., че няма такива книжа. Спирането на строежа с процесната заповед е поради липса на разрешение за строеж за изграждането му, в който смисъл са и фактическите констанации по констативния акт, което сочи на незаконен строеж. В този случай, с оглед на чл.224а, ал.5 ЗУТ не се дават указания за отстраняване причините, довели до спиране на строежа по реда на  чл.224 ал.3 от ЗУТ. Съдът счита, че е налице правилно приложение на материалния закон. Заповедта по чл. 224а, ал. 1 от ЗУТ е издадена при спазване на регламентираното производство, като обстоятелствата по ал. 2 са установени с констативен акт на служители от общинска администрация.

От гореизложеното съдът обосновава своите изводи за законосъобразност на процесната заповед, като постановена от компетентен орган, в предвидената от закона форма и съдържание, при спазване на администативнопроизводствените правила, правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целта на закона, поради което подадената против нея жалба ще следва да се отхвърли.

Неоснователни са доводите в жалба, че в случая са нарушени чл. 8 и чл. 13 от Конвенция за защита правата на човека и основните свободи, както и, че решението не е съобразено с чл. 6 от АПК. Съдът не приема възраженията, че процесната заповед ще доведе до нарушение на чл. 8 от ЕКПЧ и други права, защитени от конвенцията и от Конституцията на България. Спиране изпълнението на незаконните строежи е предвидено в закона средство на намеса на държавата, като служи за осигуряване на законност, сигурност и защита на здравето и правата на цялото общество.

С оглед изхода на делото и направеното от процесуалния представител на административния орган искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, същото като допустимо и основателно следва да бъде уважено и да бъде осъден жалбоподателят да заплати на Община Пазарджик сумата от 100 лева на основание чл. 143, ал.4 от АПК и чл. 78, ал.8 от ГПК, във връзка с чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд Пазарджик, VІ състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.Б.Я.,***, против Заповед № 1495/11.07.2018 г., издадена от секретар на община Пазарджик, в качеството му на кмет, оправомощен със Заповед № 1436/02.07.2018г., с която е спряно изпълнението на строеж: "едноетажна жилищна сграда“, находяща се  в УПИ II-968, кв. 149 по плана на гр. Пазарджик, изпълнен от нея без строителни книжа.

ОСЪЖДА В.Б.Я.,***, да заплати на община Пазарджик сумата от 100 (сто) лева - юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд.

 

СЪДИЯ:/п/