Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 1249 04.11.2022 година гр. Бургас
В И М Е Т
О Н А
Н А Р О Д А
Бургаският административен съд, седемнадесети състав, на пети октомври две
хиляди двадесет и втора година, в публично заседание в следния състав:
Председател: Атанаска
Атанасова
при секретаря Галина Драганова, като разгледа
докладваното от съдията Атанасова административно дело № 2789 по описа за 2021
година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, вр. чл. 9б от ЗМДТ
и е образувано по повод постъпила жалба от „Континент“ ЕООД с ЕИК ********, представлявано
от управителя М.А.К., против Акт за установяване на задължение по декларация № 7395-1/15.08.2021
г., издаден от главен инспектор „Принудително събиране“ в отдел „Местни данъци
и такси“ при Община Созопол, потвърден с Решение № 023/18.10.2021 г. на началника
на отдел „Местни данъци и такси“ при Община Созопол.
В жалбата са развити
доводи за незаконосъобразност на оспорения акт, поради неправилно приложение на
материалния закон. В нея се сочи, че с подадената коригираща декларация от
28.04.2021 г. не е променено предназначението на обектите от жилищни в
нежилищни нужди (за хотелски комплекс) и с оглед на това неправилно е определен
размерът на данъчната основа, а и дори да се приеме, че такава корекция е
налице, тя би съставлявала основание за изменение на задълженията за ДНИ, но
считано от месеца, следващ този в който е подадена декларацията, респ. за
следващата календарна година по отношение задълженията за ТБО. Твърди се, че
през 2021 г. процесните обекти не са използвани и общината не е извършила
разходи, свързани с поддържането на чистотата, поради което на основание чл. 71
от ЗМДТ за този период не се дължи такса битови отпадъци. По същество се иска
отмяна на акта.
В съдебното
заседание представителят на жалбоподателя поддържа жалбата. Ангажира доказателства.
Моли за отмяна на обжалвания акт, като подробни доводи излага в писмено
становище. Претендира разноски.
Пълномощникът на ответната страна заявява становище за
неоснователност на жалбата. Представя административната преписка по издаване на
оспорения акт и ангажира допълнителни доказателства. Моли за отхвърляне на
жалбата по съображения, подробно изложени в писмена защита. Претендира разноски.
Жалбата е подадена от надлежна страна в
законоустановения 14-дневен срок и е процесуално допустима. При разглеждането
и́ по същество, съдът намира за установено следното:
Жалбоподателят „Континент” ЕООД е собственик на
недвижими имоти с обща площ 10 474 кв.м., съставляващи понастоящем ПИ с
идентификатор 67800.504.255 по кадастралната карта на гр. Созопол с площ от
9 261 кв.м. съгласно скица № 15-395967/13.04.2021 г., придобити по силата
на покупко-продажби, сключени с нотариален акт № 44/2002 г., нотариален акт №
161/2002 г. и договори от 14.11.2002 г. В имота са изградени шест постройки с
предназначение „хотел“, а именно: сграда с идент. № 67800.504.255.1 със
застроена площ от 1 434 кв.м. на 4 етажа, с 52 самостоятелни обекта;
сграда с идент. № 67800.504.255.2 със застроена площ от 610 кв.м. на 4 етажа, с
20 самостоятелни обекта; сграда с идент. № 67800.504.255.3 със застроена площ
от 570 кв.м. на 4 етажа, с 14 самостоятелни обекта; сграда с идент. № 67800.504.255.4
със застроена площ от 1 058 кв.м. на 5 етажа, с 39 самостоятелни обекта; сграда
с идент. № 67800.504.255.5 със застроена площ от 436 кв.м. на 2 етажа, с 6
самостоятелни обекта; и сграда с идент. № 67800.504.255.6 със застроена площ от
517 кв.м. на 4 етажа, с 18 самостоятелни обекта. За описаните сгради,
представляващи „Ваканционен комплекс (апартаментен тип) за сезонно ползване
„Мартинез“ с обща разгъната застроена площ от 17 534 кв.м. е издадено
разрешение за ползване № ДК-06-117 от 25.06.2007 г. на началника на РДНСК-
Бургас. Поземленият имот и самостоятелните обекти в построените сгради са
декларирани от „Континент“ ЕООД по реда на чл. 14 от ЗМДТ през периода 2012 г.
- 2019 г.
На 28.04.2021 г. в Община Созопол е депозирана коригираща
декларация от жалбоподателя „Континент“ ЕООД, с която сградите са декларирани в цялост. В декларацията е отразено предназначение
на същите- за стопанска/търговска цел („за хотелски комплекс“). Декларирана е земя
с отчетна стойност 2 150 464.42 лева, с площ от 9 261.00 кв.м. и
застроена площ 4 625.00 кв.м., и построените в нея сгради, както следва:
сграда с идент. № 67800.504.255.1 с отчетна стойност 3 742 753.71
лева, с РЗП 5 401.64 кв.м.; сграда с идент. № 67800.504.255.2 с отчетна
стойност 1 374 340.95 лева, с РЗП 1 955.75 кв.м.; сграда с
идент. № 67800.504.255.3 с отчетна стойност 2 009 039.04 лева, с РЗП
2 792.12 кв.м.; сграда с идент. № 67800.504.255.4 с отчетна стойност 2 672 000.63
лева, с РЗП 4 214.80 кв.м.; сграда с идент. № 67800.504.255.5 с отчетна
стойност 326 785.80 лева, с РЗП 1 228.63 кв.м.; и сграда с идент. № 67800.504.255.6
с отчетна стойност 1 396 704.22 лева, с РЗП 1 941.11 кв.м. В
отдел „МДТ“ при Община Созопол е изготвена справка от 05.05.2021 г. за
прогнозна данъчна оценка на декларираните имоти, както следва: земя-
305 568.50 лева; сграда с идент. № 67800.504.255.1- 7 271 705.90
лева; сграда с идент. № 67800.504.255.2- 2 592 838.80 лева; сграда с
идент. № 67800.504.255.3- 3 735 248.10 лева; сграда с идент. № 67800.504.255.4-5 663 836.70
лева; сграда с идент. № 67800.504.255.5- 1 575 646.90 лева; и сграда
с идент. № 67800.504.255.6- 2 561 753.60 лева. В справката е
отбелязано, че за данъчна основа за ДНИ и ТБО се приема по-високата стойност
между данъчната оценка и декларираната отчетна стойност, считано от 01.01.2021
г.
На 12.05.2021 г. в Община Созопол е подадена декларация
от „Континент“ ЕООД, с която на основание чл. 18, ал. 5 от Наредбата на
ОАМТЦУТОС е заявено, че през 2021 г. за имот с партиден № 5210F5607, представляващ хотелски комплекс
„Мартинез“ в гр. Созопол, таксата за битови отпадъци ще се определя в зависимост
от количеството изхвърлени отпадъци, като за целта ще се използва една кофа с
вместимост 240 литра. Въз основа на подадената декларация е определено за 2021
г. задължение в размер на 498.16 лева за сметоизвозване (на л. 56).
При тези данни е издаден оспореният АУЗД от 05.08.2021
г., с който са определени задължения на жалбоподателя за данък върху недвижимите
имоти (ДНИ) и такса битови отпадъци (ТБО), както следва:
- ДНИ за 2021 г.- за земя и сгради в размер на 37 262.60
лева, от които внесена сума в размер на 13.35 лева и остатък за внасяне-
37 249.25 лева, ведно с лихва за просрочие 374.56 лева, изчислена към
05.08.2021 г.;
- ТБО за 2021 г.- за земя и сгради в размер на 26 823.71 лева,
ведно с лихва за просрочие 269.73 лева, изчислена към 05.08.2021 г.
С решение № 023/18.10.2021 г., издадено от началника
на отдел „Местни данъци и такси“, така издаденият АУЗД е потвърден. В решението
е посочено, че задълженията за ТБО и ДНИ са определени въз основа на данните,
декларирани от жалбоподателя с коригираща декларация от 28.04.2021 г., с която
обектите са декларирани като такива със стопанска цел, а не като жилищни
обекти. Отбелязано е, че задълженията са определени от началото на 2021 г., тъй
като според данните от декларацията заявените с нея обстоятелства са настъпили
още на 25.06.2007 г. Данъчната основа е определена като по-високата между
отчетната стойност и данъчната оценка на имотите, съобразно чл. 18, ал. 3, т. 2
от Наредбата за местни такси и цени на услуги на територията на Община Созопол,
приложима за обекти за нежилищни нужди, а ТБО е изчислена въз основа на декларирания
брой съдове, съобразно декларация по чл. 18, ал. 5 от Наредбата за ОАВТЦУТОС.
В съдебното производство е представена справка
за методологията на изчисляване на задълженията за ТБО и ДНИ на „Континент“
ЕООД по процесния АУЗД (л. 231 и 232). В нея е отразено, че при изчисляване на
задълженията за ДНИ и ТБО е взета предвид като данъчна основа данъчната оценка
за сградите, а за земята- нейната отчетна стойност, като за ДНИ е приложена ставка
от 3.5 промила, а за ТБО е приложена ставка от 2.5 промила за услугата
поддържане на чистотата. Размерът на данъка и таксата за 2021 г. са посочени в
табличен вид. В справката е отбелязано, че ТБО е определена на основание чл.
18, ал. 4, т. 1 от Наредбата на ОАМТЦУТОС, като сбор от стойността на избрания
съд и промил върху данъчната оценка или отчетната стойност за услугата по
поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. Посочено е също, че
с оспорения АУЗД са определени задължения за ТБО и ДНИ за пет месеца, тъй като партида
№ 5210F5607 е закрита към 31.05.2021 г.
По делото е приложена заповед на кмета на Община Созопол
№ 8-Z-1293/28.10.2020 г. (на л. 130), издадена на
основание чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ, за определяне границите на районите и вида на
предлаганите услуги по събиране, извозване и обезвреждане на битови отпадъци, и
поддържане на чистотата на територията за обществено ползване в населените
места. С нея е разпоредено предоставяне на услугите по чл.62 от ЗМДТ в строителните
граници на гр. Созопол. Представени са също схема за разполагане на контейнери
за битови отпадъци тип „Бобър-1100 л.“ на територията на нов-град Созопол, и разрешение
№ 795/10.09.2007 г. (л.133), издадено от ДНСК, за ползване на регионално депо
за твърди битови отпадъци, находящо се в землището на с. Равадиново, общ.
Созопол.
С договор за обществена поръчка за услуга №
8-583/19.12.2018 г. (л.111), сключен между Община Созопол и „РТК“ ООД, е
възложено на търговското дружество събиране и транспортиране на битови отпадъци,
механизирано миене, механизирано и ръчно метене на улиците и териториите за
обществено ползване във всички населени места, селищни образувания и
урегулирани територии извън населените места на Община Созопол. За дейностите
по сметоизвозване, ръчно метене, машинно миене и метене на територията на общ.
Созопол, извършени през периода от м. януари до м. май 2021 г. вкл., са
съставени от изпълнителя „РТК“ ООД съответните актове.
При тези данни съдът намира от правна страна следното:
Оспореният акт е издаден от служител на общинската
администрация, комуто са предоставени със Заповед № 8-Z-1367/31.12.2019 г. на кмета на Община Созопол (на л. 229)
права и задължения на орган по приходите. Следователно, актът е издаден от
компетентен съгласно нормата на чл. 4, ал.1 и ал.3 от ЗМДТ орган, в обема на
правомощията му. Издаден е в предвидената от закона форма и съдържа изискуемите
реквизити. При извършената служебна проверка съдът не констатира съществени
нарушения на административнопроизводствени правила.
Съгласно нормата на чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ с данък върху недвижимите
имоти се облагат разположените на територията на страната сгради и поземлените
имоти в строителните граници на населените места и селищните образувания, както
и поземлените имоти извън тях, които според подробен устройствен план имат
предназначението по чл. 8, т. 1 от Закона за устройство
на територията и след промяна на предназначението на земята, когато
това се изисква по реда на специален закон. Данъчно задължени лица са
собствениците на облагаеми с данък недвижими имоти (чл. 11, ал. 1 от ЗМДТ). Данъкът
се определя върху данъчната оценка на недвижимите имоти, според разпоредбата на
чл. 19, ал. 1 от ЗМДТ, а за нежилищните недвижими имоти на предприятията-
по-високата между отчетната им стойност и данъчната оценка, съгласно чл. 21,
ал. 1 от ЗМДТ, като отчетна стойност на активите е стойността при счетоводното
завеждане на актива или преоценената му стойност, когато е извършена оценка
след първоначалното му счетоводно завеждане (§1, т. 17 от ДР на ЗМДТ).
По делото не е спорно, че жалбоподателят „Континет“
ЕООД е собственик на ПИ с идентификатор 67800.504.255 и построените в него
сгради. С подадената от търговското дружество на 28.04.2021 г. коригираща
декларация по чл. 14 от ЗМДТ изрично е заявено, че сградите представляват
нежилищна търговска площ и се ползват за стопански цели- с предназначение „за
хотелски комплекс“. Отбелязано е, че декларираните обстоятелства са настъпили
през 2007 г., като наред с основанията за придобиване е посочено разрешението
за ползване с № ДК 06-117/25.06.2007 г., в което сградите са описани като
„Ваканционен комплекс (апартаментен тип) за сезонно ползване „Мартинез“, с
обособени рецепция, лоби бар, багажно, ресторант и др. Тези данни недвусмислено
сочат, че декларираните сгради не са предназначени за постоянно обитаване (те
са за сезонно, ваканционно ползване) и с оглед на това не представляват такива
за жилищни нужди по смисъла на §5, т. 29 от ДР на ЗУТ. Обстоятелството, че в
тях са обособени самостоятелни обекти- апартаменти, не променя предназначението
им в такова за жилищни нужди и поради това е ирелевантно за определяне размера
на задълженията за местни данъци и такси.
За услугите по събиране и транспортиране на битови
отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране, третиране на битовите
отпадъци в съоръжения и инсталации, както и за поддържане чистотата на
териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в
общината се заплаща такса, съгласно разпоредбата на чл. 62 от ЗМДТ. Нейният
размер се определя по реда на чл. 66 за всяка услуга по отделно- сметосъбиране
и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други
съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване. Таксата се определя
в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет, въз
основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи
за посочените в същата разпоредба дейности.
Според разпоредбата на чл. 18, ал. 4 от Наредбата, за
нежилищните имоти на юридически лица на територията на Община Созопол, когато
таксата се определя съобразно вида и броя на използваните съдове и честотата на
извозване, годишният и́ размер се изчислява в лева като сума от стойността
на избрания съд (Приложение 2 табл.) и промил върху по високата от данъчната
оценка или отчетната стойност за услугата по поддържане чистотата на
територията за обществено ползване (Приложение 1). Размерът на таксата се
определя според количеството на битовите отпадъци, когато е подадена декларация
по образец- чл. 18, ал. 5 от Наредбата. В случая такава е подадена и
задълженията за ТБО са определени по пози ред.
Видно от представената справка за методологията за
изчисляване на ДНИ и ТБО, задълженията на жалбоподателя за ТБО са изчислени
върху по-високата между отчетната стойност и данъчната оценка на декларираните
имоти, съобразно разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от ЗМДТ. Върху правилно
определената основа размерът на данъка е точно изчислен- със ставка от 3.5
промила, предвидена в чл. 18а, ал. 1 от Наредбата за процесния период. Правилно
е определен и размерът на таксата за битови отпадъци, формиран от такса за
услугата по поддържане чистотата на обществените територии при ставка от 2.5
промила съгласно Приложение 1 към Наредбата, и такса от 498.16 лева за заявения
контейнер (кофа, 240 литра- 1 брой), на основание чл. 18, ал. 5 от Наредбата.
Съдът констатира, че декларацията е подадена на 12.05.2021 г. и съобразно
цитираната разпоредба е следвало да бъде отнесена към следващия период- 2022 г.
По делото няма данни за подадена от жалбоподателя декларация за 2021 г., а при
липса на такава е следвало да се приложи ставка от общо 10 промила за услугите
по сметосъбиране и сметоизвозване и депониране на отпадъци (вместо приложената
ставка от 2.5 промила при прилагане на чл. 18, ал. 5 от Наредбата). Независимо
от това, с оглед забраната за влошаване положението на жалбоподателя, АУЗД не може
да се измени в тази част и следва да се потвърди в установения размер на задължението.
Жалбоподателят счита, че таксата не е дължима, тъй
като имотът не е използван през релевантния период. Тези доводи са
неоснователни. С нормата на чл. 18, ал. 6 от Наредбата са освободени от
заплащане на такса за сметосъбиране и сметоизвозване собствениците на имотите,
които не се ползват през цялата година, но при подадена декларация по образец (Приложение
4) в Община Созопол, Дирекция ”ИДМДТ” в срок до края на предходната година. По
делото няма данни такава декларация да е подадена от жалбоподателя, поради
което и горната хипотеза не е налице.
Със заповед № 8-Z-1293/28.10.2020 г. (на л. 130),
издадена на основание чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ от кмета на Община Созопол,
територията на гр. Созопол е включена в системата за организирано поддържане на
чистотата. Определени са границите на районите и вида на предлаганите в тях
услуги по сметосъбиране, сметоизвозване, обезвреждане в депо и поддържане
чистотата на териториите за обществено ползване в общината, както и честотата
на сметоизвозване, за периода от 01.01.2021 г. до 31.05.2021 г. Извършването на
тези дейности е възложено на „РТК“ ООД с договор за обществена поръчка за
услуга № 8-583/19.12.2018 г. (л.111), като видно от актове за извършена работа
от „РТК“ ООД за месеците януари, февруари, март, април и май 2021 г. на
територията на общ. Созопол са отразени като извършени дейности по
сметоизвозване, ръчно метене, машинно миене и метене, предоставени на
територията на общ. Созопол. Видно от приложената схема за разполагане на
контейнери за битови отпадъци тип „Бобър-1100л.“ на територията на нов-град
Созопол, в близост до имота на жалбоподателя има разположени контейнери. С
оглед на това съдът приема, че през периода 01.01.2021 г. - 31.05.2021 г. е
предоставяна услуга по поддържане чистотата на територията, в която се намира
имотът на жалбоподателя.
Според настоящия съдебен състав възражението на
жалбоподателя за неправилно приложение на чл. 19, ал. 3 от ЗМДТ също е
неоснователно. Данъкът и таксата по ЗМДТ се определят съобразно
предназначението на обекта през релевантния период. Данните по делото сочат, че
процесните сгради представляват нежилищни обекти. Като такива те са декларирани
от жалбоподателя с коригиращата декларация, като в нея изрично е посочено, че
се използват за стопанска/търговска цел, считано от 2007 г., т.е. и в рамките
на периода, за който е определено задължението. Предназначение „за хотелски
комплекс“ е отразено и в разрешението за ползване, издадено от ДНСК през 2007
г. В съдебното производство същото е оспорено от ответната страна, но не са
ангажирани доказателства, които да поставят под съмнение констатираните с него
обстоятелства. По делото няма данни за настъпила след 2007 г. промяна в
предназначението на декларираните обекти, поради което и с оглед декларираните
от жалбоподателя обстоятелства, задълженията законосъобразно са определени
съобразно предназначението им „за хотелски комплекс“.
Поради
неизпълнение в срок на задължението за заплащане на данък върху недвижимите
имоти и такса битови отпадъци, на основание чл. 175, ал.1 от ДОПК жалбоподателят
дължи определените с акта лихви за просрочие.
С оглед изложените съображения съдът приема, че жалбата
е неоснователна и следва да се отхвърли. При този изход на спора и предвид
своевременно направеното искане, следва да се присъдят на ответната страна направените
разноски по делото в размер на 1800 лева- заплатено адвокатско възнаграждение,
съобразно представения списък на разноските (л.154).
Мотивиран от горното,
съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на „Континент“ ЕООД с ЕИК ********, представлявано от управителя М.А.К.,
против Акт за установяване на задължение по декларация № 7395-1/15.08.2021г.,
издаден от главен инспектор „Принудително събиране“, в отдел „Местни данъци и
такси“ при Община Созопол, потвърден с решение № 023/18.10.2021 г. на началника
на отдел „Местни данъци и такси“ при Община Созопол.
ОСЪЖДА
„Континент“ ЕООД с ЕИК ******** да заплати на Община Созопол сумата от 1800 (хиляда
и осемстотин) лева, представляваща разноски по делото.
Решението
може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в
14- дневен срок от връчване на съобщението.
СЪДИЯ: