Решение по дело №371/2021 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 260014
Дата: 4 април 2022 г.
Съдия: Богдан Здравков Велев
Дело: 20211720200371
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 март 2021 г.

Съдържание на акта

 

                                                  Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 260014            /04.04.              Година 2022                             Град   Перник

 

                                       В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Пернишкият районен съд                                              III – ти наказателен състав

На  28  април                                                                                         Година 2021

В публичното заседание в следния състав:

 

                                                            Председател: Богдан Велев

                                                           Съдебни заседатели:

Секретар:Наташа Динева

 Прокурор:

като разгледа докладваното от  съдията административно-наказателно дело № 00371  по описа за 2021 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е  по реда на чл.59 и сл.от ЗАНН и е образувано по жалба,подадена от легитимирано лице и в срок срещу  Наказателно постановление №503604- F526444/07.04.2020г., издадено от  Началник отдел „Оперативни дейности“-София,ЦУ на НАП, с което на  „****“ЕООД ,ЕИК ****, на основание  чл.185,ал.1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция, в размер  500лв.

Страната-жалбоподател в съдебно заседание се представлява от адв.К.,който поддържа изложеното в писмената жалба.

 

Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител – ю.к. К.,която  изразява становище за неоснователност на жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено като законосъобразно и правилно.

Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, намира за установено следното:

На 07.04.2020г от инспектор по приходите в НАП /ЦУ/ е съставен акт за установяване на административно нарушение,в който са отразени следните данни,намерили място в обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление:

На 13.11.2019 г. в 16:25 ч. е извършена проверка на търговски обект по смисъла на § 1 т. 41 от ДР на ЗДДС - магазин за промишлени стоки, находящ се на адрес: гр. Перник, ул. „****" №*, стопанисван от „****" ЕООД с ЕИК ****.

При проверката е установено, че при извършена контролна покупка на 1 бр. стикер „Забранено пушене" и 1 бр. диск за рязане на метал, на обща стойност 6.70 лв. в 16:25 ч. на 13.11.2019 г., заплатена в брой от З.З.П. - главен инспектор по приходите е прието плащане за сметка на „****" ЕООД с ЕИК ****, за което не е издадена фискална касова бележка от монтираното в обекта фискално устройство модел DAISY Compact М с индивидуален номер № ****и фискална памет №  36592160. Плащането е осъществено преди легитимирането на органите на НАП. След легитимирането на органите на НАП от фискалното устройство е  отпечатан дневен финансов отчет № 1001092/13.11.2019 г. и КЛЕН за дата 13.11.2019 г., от които е видно, че гореспоменатата продажба не не е отразена като регистрирана чрез издаване на фискална касова бележка.

От констатацията следва, че „****" ЕООД с ЕИК **** не е изпълнил задължението си за направеното плащане да издаде фискална касова бележка.Нарушен е /осъществен е/ състава на чл.118, ал.1 от ЗДДС

Непосредствено след съставяне на акта същият бил предявен за  запознаване и подписване.

В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН от страната-жалбоподател  не са  били депозирани допълнителни писмени възражения .

На 07.04.2020 г., след проверка по реда на чл.52, ал.4 от ЗАНН, базирайки се на събраните по преписката доказателства, административнонаказващият орган приел, че са налице основанията по чл.53 и 83 от ЗАНН и издал наказателно постановление, с което на основание чл.185,ал.1 от ЗДДС ангажирал имуществена отговорност на Търговското дружество,като е наложил имуществена санкция в размер на 500лв.

 Фактическа обстановка съдът приема за установена по несъмнен начин, като взе предвид: показанията на свидетел З.З.П.  -актосъставител, ,писмените доказателства: акт за установяване на административно нарушение протокол за извършена проверка с приложения/, заповед № ЗЦУ -1149/25.08.2020 г

Съобразно установената фактическа обстановка, от правна страна, съдът приема  следното:

           Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, срещу подлежащ на съдебен контрол правораздавателен акт, от лице с правен интерес, поради което е процесуално допустима.
             Актът за установяване на административно нарушение е съставен, а наказателното постановление е издадено от длъжностни лица с доказана материална компетентност.
            Както в АУАН , така също и в издаденото въз основа на него обжалвано наказателно постановление  като нарушена законова разпоредба се сочи чл.118, ал.1 от ЗДДС.
          В тази връзка съдът счита, че тази разпоредба въвежда задължение за регистрираните и нерегистрираните по ЗДДС лица да регистрират и отчитат извършените от тях доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство /фискален бон/ или чрез издаване на касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност /системен бон/, независимо от това дали е поискан друг данъчен документ. 
       Неизпълнението на това задължение представлява административно нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН. 
       Цитираната законова норма е императивна и ясно формулира правилото за поведение.
       Тя не е препращаща нито  бланкетна.
       Затова посочването и като нарушена е достатъчно за  квалифицирането като нарушение на деянието, което представлява нейно неизпълнение. 
        Наличието на идентична като съдържание разпоредба в подзаконов нормативен акт, какъвто е Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на Министерство на финансите не представлява различно правило за поведение, нито допълва признаците на въведеното със закона такова.
        Затова посочването на чл. 25, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на Министерство на финансите не е необходимо за квалифициране на нарушението, санкционирано с наказателното постановление, предмет на съдебен контрол.
        Отразяването на чл. 118, ал. 1 от ЗДДС е достатъчно, за да се приеме, че са изпълнени изискванията на чл. 42, т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН. 
         На следващо място,ангажирана е имуществена отговорност на Юридическо лице,а не на физическо лице,и дори посоченият като управител и представляващ наказаното търговско дружество ,според изложеното в жалбата и извадката от публичната информация от Търговския регистър да е бил починал,и да е извършена смяна/промяна/ на управлението ,това не може да се приеме за незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление,водеща до извод за неговата отмяна.
          За извършването му от едноличен търговец или търговско дружество, какъвто е настоящия случай, чл. 185, ал. 1 от ЗДДС предвижда налагане на имуществена санкция в размер от 500 лв. до 2000 лв.
          Административно наказващият орган е преценил всички обстоятелства за индивидуализирането и и правилно я определил при наличие само на смекчаващи такива в минималния размер от 500 лв.
             Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.2,т.5 от ЗАНН, съдът

Р     Е     Ш     И  :

Потвърждава Наказателно постановление №503604- F526444/07.04.2020г., издадено от  Началник отдел „Оперативни дейности“-София,ЦУ на НАП, с което на  „****“ЕООД ,гр.Перник,ул.“****“ №*, ЕИК ****, на основание  чл.185,ал.1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция, в размер  500лв.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс - в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                  Председател:/П/

Вярно с оригинала

ИЗ