Решение по дело №469/2019 на Окръжен съд - Пловдив

Номер на акта: 354
Дата: 26 юни 2019 г.
Съдия: Александър Лазаров Стойчев
Дело: 20195300900469
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 13 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

Номер    354                               26.06.2019  Година                    Град ПЛОВДИВ

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Пловдивски Окръжен съд, Търговско отделение, ХIХ състав

На  26.06.2019 г.

В   закрито  заседание в следния състав:

 

                                                           Председател: АЛЕКСАНДЪР СТОЙЧЕВ

 

като разгледа докладваното от съдията т.д.№ 469 по описа за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по чл. 25, ал.4 от ЗТРРЮЛНЦ.

Образувано е по жалба на Фондация „Професор Иван Спасов“, ЕИК: *********, представлявана от изпълнителния директор С.П.К., чрез адв. Д.В. против Отказ № 20190531122506-2/04.06.2019 г. на ДЛР към АВп, ТРРЮЛНЦ, постановен по Заявление обр. А16, вх. № 20190531122506 от 31.05.2019 г. за вписване на промени в обстоятелствата по партидата на фондацията-жалбоподател.

В жалбата се сочат мотиви за отмяна на постановения отказ.

Пловдивски окръжен съд, Търговско отделение, като разгледа постъпилата жалба, намери за установено следното:

Жалбата е изходяща от легитимирано лице, подадена е в законоустановения за това срок и следователно е допустима.

Разгледана по същество жалбата е частично основателна.

Предмет на заявлението, с което е сезирана АВп, е искане за вписване на промени в обстоятелствата по партидата на фондацията - жалбоподател, а именно: вписване на орган - контрольор, вписване на колективен върховен орган - настоятелство и заличаване на управителен съвет като орган.

За да обоснове отказа си длъжностното лице по регистрацията (ДЛР) на първо място е приело, че в поле 12д се вписват имената от състава на органа на управление, в случая управителния съвет, преименуван на настоятелство, а не се вписват имената на другите органи като контрольори. На второ място ДЛР е посочило, че съгласно чл. 33, ал.2 от ЗЮЛНЦ учредителният акт трябва да бъде с нотариална заверка на подписите на всички лица - членове на УС, които са го приели, съгласно правомощията им.

По отношение заявеното за вписване обстоятелство, а именно орган на фондацията - контрольор, съдът намира следното: В чл. 4 от ЗТР е предвидено, че в търговския регистър и в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел се вписват единствено обстоятелства, за които е предвидено със закон, че подлежат на вписване. Законово предвиждане за поисканото вписване се съдържа изрично в разпоредбата на  чл. 18, ал.1, т.3 от ЗЮЛНЦ, според която на вписване в регистъра подлежат органите, имената на членовете на управителния орган, имената и длъжностите на лицата, представляващи юридическото лице с нестопанска цел. Същевременно според предвижданията на учредителния акт на фондацията и по-конкретно - чл. 9, ал.1, сред органите на управление на Фондация изрично е посочен и контрольорът. Следователно би могло да се счете, с оглед цитираната нормативна уредба, че заявеното обстоятелство подлежи на вписване, а постановеният във връзка с него отказ е незаконосъобразен. Това не е така според настоящия състав на съда. Принципно следва да се счита, че подлежат на вписване органите определени, като такива с нормативен акт. Т.е. не всеки орган създаден по усмотрение учредителите на едно ЮЛ подлежи на отразяване във водения от АВ регистър. Т.е. чл. 4 от ЗТР следва да се тълкува стеснително, като чл. 18, ал.1, т.3 от ЗЮЛНЦ има предвид законоустановените органи, без които едно ЮЛ не може да функционира законосъобразно. Естествено субектът на правото може по волята на своя персонален състав да създава каквито желае органи и вътрешна структура, но ако същите не са законово регламентирани не подлежат на вписване. Текстовете касаещи фондациите са пределно лаконични. Чл. 35 от ЗЮЛНЦ гласи, че фондацията има управителен орган, който може да бъде едноличен или колективен. Когато учредителният акт предвижда повече от един орган, правилата за общото събрание и управителния съвет на сдружение се прилагат съответно и за другите органи. Т.е. органите подлежащи на вписване, съобразно закона, са именно волеобразуващия орган  и този орган, който изпълнява взетите решения и представлява ЮЛ. В случая на контрольора не са придадени подобни функции, като съобразно предвидените правомощия същият извършва вътрешен контрол и свиква заседания на УС. Ето защо отказът, в тази си част е законосъобразен.

Като следващ аргумент за постановяване на обжалвания отказ, ДЛР е посочило, че разпоредбата на чл. 33, ал.2 от ЗЮЛНЦ във всички случаи изисква учредителният акт да бъде с нотариална заверка на подписите на всички лица - членове на УС, които са го приели. Видно е обаче, от цитирания от регистърния орган законов текст, че изискване за нотариална заверка на подписите на учредителния акт, законодателят е поставил единствено при учредяването на фондацията. Задължение за спазване на посочената квалифицирана писмена форма при промяна на учредителния акт специалният закон не съдържа, а  доколкото разпоредбата на чл. 33, ал.2 от ЗЮЛНЦ е императивна, то същата не подлежи на разширително тълкуване. Този извод намира потвърждение и в текстовете на  НАРЕДБА 1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел
(Загл. изм. – ДВ, бр. 77 от 2017 г., в сила от 1.01.2018 г.)
, уреждащи правилата, на които трябва да отговоря заявлението за вписване на обстоятелства относно фондациите. Така, в чл. 33с., ал.1 и ал. 2 е предвидено, че подлежащите на вписване обстоятелства относно фондация се посочват в заявление по образец съгласно приложение № А16, като към заявлението се прилага учредителен акт с нотариално заверени подписи (при учредяване на фондация приживе) или нотариално заверен препис от завещанието и акт за смърт на завещателя (при учредяване на фондация по случай на смърт). Когато обаче се иска вписване на промяна в обстоятелствата относно вече учредена фондация, според чл. 33т към заявлението се прилага учредителният акт, съдържащ промените. Видно е, че изискване за спазване на посочената в предходния член квалифицирана писмена форма не е поставено.

По отношение на заявената за вписване промяна в обстоятелствата досежно вписване на колективен върховен орган „Настоятелство“ на фондацията - жалбоподател, в постановения отказ липсват самостоятелни мотиви.  Въпреки това, в настоящото производство съдът извършва независима проверка за спазване на всички изисквания за вписване на заявените промени. При справка по партидата на жалбоподателя, водена от АВп, ЗТРРЮЛНЦ, както и при анализа на съдържащите се в преписката на АВп документи се установява, че липсват пречки за извършване на поисканото вписване. Така, от анализа на разпоредбите на Учредителния акт на фондацията - жалбоподател, Управителният ѝ съвет е нейният колективен върховен орган, в чиито компетенции е приемането на Устава на фондацията, както и извършването на промени в него (чл. 11, ал.1).  Съгласно чл. 10 ал.3 УС се свиква на заседания от председателя, чрез писмена покана, изпратена най-малко 5 дни преди деня на заседанието, включваща проект на дневния ред. Спазването на посочената процедура се установява от представените по делото  актуален списък на членовете на УС и поканите до всички седем члена на УС (съгл. чл. 10) за провеждане на заседанието на УС с посочен дневен ред. От представения Протокол № 1/2019 г. от заседание на УС, проведено на 30.05.2019 г. е видно, че е бил спазен изискуемия, съгл. чл. 10, ал.6 кворум за вземане на решения, като е видно също и че решението за промяна на учредителния акт, съгласно Приложение № 5, а именно - промяна в наименованието на колективния орган на фондацията от „Управителен съвет“ на „Настоятелство“ е взето единодушно. Ето защо и няма пречка да се отрази тази промяна в наименованието на колективния върховен орган на ЮЛ. Действително това е наименование използвано за органи на други субекти на правото, но няма според съда, някаква пречка така да бъде наименован и върховния орган на фондацията.

По изложените съображения, съдът намира, че постановеният от длъжностното лице по регистрацията отказ е частично незаконосъобразен. Мотивиран от изложеното, Съдът

 

Р  Е  Ш И :

ПОТВЪРЖДАВА Отказ № 20190531122506-2/04.06.2019 г. постановен от АВ постановен по Заявление обр. А16, вх. № 20190531122506 от 31.05.2019 г. на Фондация „Професор Иван Спасов“, ЕИК: *********, в частта му, в която е отказано вписване на промени в обстоятелствата по партидата на фондацията - жалбоподател, а именно: вписване на орган – контрольор, като ОТМЕНЯ Отказ № 20190531122506-2/04.06.2019 г. постановен от АВппостановен по Заявление обр. А16, вх. № 20190531122506 от 31.05.2019 г. на Фондация „Професор Иван Спасов“, ЕИК: ********* в останалата му част, като незаконосъобразен.

УКАЗВА на АВ-ТРРЮЛНЦ да впише по партидата на, в Регистър на юридическите лица с нестопанска цел, обстоятелствата по заявление с вх. № № 20190531122506 от 31.05.2019 г. с изключение вписване на орган – контрольор.

Решението подлежи на обжалване, в частта, в която е потвърден отказа пред ПАС в 7-дневен срок.

Препис от решението да се изпрати на АВ-ТРРЮЛНЦ.

 

СЪДИЯ: