Р Е Ш Е Н И Е № 503
22.11.2019г.
Административен съд -
Враца, в публичното съдебно заседание на
дванадесети ноември, през две хиляди и
деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА
Членове:
БИСЕРКА БОЙЧЕВА
ТАТЯНА КОЦЕВА
при
секретаря Даниела Ванчикова и с участието на прокурора Николай Лалов като
разгледа докладваното от съдията БОЙЧЕВА адм.д.№721/2019г. по описа на
Административен съд-Враца взе предвид следното:
Съдебното производство е по
раздел ІІІ, глава 10 от АПК/чл.185-196 от АПК/ във връзка с Наредбата№10 за
провеждане на публичен търг и публично оповестен конкурс за управление и
разпореждане с общинско имущество на Община Оряхово, приета с Решение №165 по
Протокол№18/26.09.2008г., изм. с Решение №284 по протокол№33/ 08.06.2017г. на
ОС-Оряхово.
Делото е образувано по протест на
Николай Лалов – прокурор в Окръжна Прокуратура-Враца против разпоредбите на чл.9 т.6; чл.25, ал.2,
предложение 4-то; член 29, т.1, както и на т.5 от Приложение №1 и т.З от
Приложение №2 от Наредбата№10
за провеждане на публичен търг и публично оповестен конкурс за управление и
разпореждане с общинско имущество на Община Оряхово. Поддържа се в протеста на
ОП-Враца, че оспорените разпоредби от
Наредбата противоречат на чл.1,ал.1 и ал.2 и ал.4 от Закона за ограничаване на
административно правното регулиране и административния контрол върху
стопанската дейност /ЗОАПРАКСД/. Иска се отмяната им като незаконосъобразни. Моли
и за присъждане на разноските по делото. В съдебно заседание протестиращият
прокурор поддържа протеста на ОП-Враца и
моли същият да бъде уважен по мотиви и съображения, изложени в него.
Ответникът-ОС-Оряхово, чрез
неговия председател -не се явява и не изпраща процесуален представител, не
ангажира становище.
В съдебно заседание Окръжна
прокуратура-Враца се представлява от прокурор Лалов, който поддържа протеста и счита същия за
основателен.
Административен съд- Враца, след
преценка на събраните по делото писмени доказателства, становищата на страните
и въз основа на закона, приема следното:
Доколкото оспорването на
подзаконовите нормативни актове не е ограничено със срок, на основание чл.187,ал.1
от АПК и доколкото законът дава право на прокурора да протестира същите,на основание чл.186,ал.2 от АПК ,протеста е подаден от легитимирано лице и е допустим за разглеждане.
Разгледан по същество е основателен, като съображенията за това на съда са следните:
Оспорената
в настоящето производство Наредба №10 за провеждане на публичен търг и публично
оповестен конкурс за управление и разпореждане с общинско имущество на Община
Оряхово е приета с Решение №165 по Протокол №18/26.09.2008г., изм. с Решение
№284 по протокол№33/ 08.06.2017г. на ОС-Оряхово. Публикувана е на интернет страницата на Община Оряхово.
По разбиране на настоящата инстанция,основателно в
протеста се поддържа, че разпоредбите на
чл.9 т.6; чл.25, ал.2, предложение 4-то; член 29, т.1, както и на т.5 от
Приложение №1 и т.3 от Приложение №2 от Наредбата№10 за провеждане на публичен
търг и публично оповестен конкурс за управление и разпореждане с общинско
имущество на Община Оряхово противоречат на чл.1, ал.1 и ал.2 и ал.4 от Закона
за ограничаване на административно правното регулиране и административния
контрол върху стопанската дейност /ЗОАПРАКСД/.
В
разпоредбата на чл.9, т.6 от Наредбата е посочено:„Задължителните документи за
участие в публичен търг са: декларация от лицето, което представлява ЮЛ, че
фирмата не се намира в производство по обявяване в несъстоятелност и ликвидация
и липса на задължения към общината по образец (Приложение №2);
В разпоредбата на чл.25, ал.2, предложение 4-то от
Наредбата е посочено:
„ Към предложението кандидатите прилагат и
следните документи: Декларация по образец, че участникът няма непогасени
публични общински задължения и други задължения към общината с настъпил падеж
по образец (Приложение №2);“
В разпоредбата на чл.29, т.1
от Наредбата е посочено:
„Не се допускат до участие в публично
оповестен конкурс лица, които: не са представили удостоверение от "Местни
данъци и такси” при община Оряхово за липса на публични и частни общински
вземания;“
В т.5 от Приложение №1 от Наредбата е посочено:
„Приемат тръжните/конкурсните условия и прилагам
следните документи: удостоверение от сектор "Местни данъци и такси” при
община Оряхово за наличие или липси на задължения към Общината.“
В т.З от Приложение №2 от Наредбата е посочено:
„Декларирам, че нямам парични задължения към община
Оряхово.“ Тази разпоредба противоречи на разпоредбите на член 1, ал.1, ал.2 и
ал.4 от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния
контрол върху стопанската дейност.
Оспорените разпоредби са в противоречие с
материалноправните норми на нормативен акт от по-висока степен-Конституцията на Република България
и ЗОАПРАКСД-основание за отмяна по смисъла на чл.146, т.4 Административнопроцесуален
кодекс.
Създава се ограничение за една
категория лица да вземат участие в търгове и конкурси на общината ,като по този
начин се облагодетелстват други заявители /тези без задължения към общината,дори
и тези, които не живеят на територията на общината/. По този начин се нарушава
принципът на свободната стопанска дейност.Законодателят свързва свободната
стопанска инициатива на участниците в икономическия живот с гарантирането на
еднакви правни условия за стопанска дейност./чл.19,ал.1 и ал.2 от КРБ/. Законът
трябва да е еднакъв за всички граждани и юридически лица, независимо какви са
икономическите им възможности. В тази насока е Решение №3/13.04.2006г. по
конст.дело№4/2006г. Чрез отстраняване от възможността за стопанска дейност на
неизправни страни реално се достига до недопустимо положение-едно нарушение да
предизвика повече от една неблагоприятни последици/договорна отговорност и
изключване на стопанска дейност/. Съгласно чл.3, ал.3 от Закона за ограничаване
на административното регулиране и административния контрол върху стопанската
дейност /ЗОАРАКСД/ при
административно регулиране и административен контрол върху стопанската дейност
административните органи и органите на местното самоуправление не могат да
налагат ограничения и тежести, които не са необходими за постигане на целите на
закона. Съгласно чл.1, ал.2 от ЗОАРАКСД Целта на закона е да улесни и насърчи
извършването на стопанската дейност, като ограничи до обществено оправдани
граници административното регулиране и административния контрол, осъществявани
върху нея от държавните органи и от органите на местното самоуправление. Няма спор, че чрез протестираните
разпоредби се цели да се изключат от възможността да участват в търгове и
конкурси на общината лица, които не са изпълнили задължения към общината,в това
число за местни данъци и такси и са длъжници. В този смисъл оспорените
разпоредби на наредбата, като противоречащи на КРБ и ЗОАРАКСД следва да се
отменят, като незаконосъобразни.
При съблюдаване съответствието на оспорените разпоредби от наредбата с
актове от по-висока степен, съдът намира, че оспорените разпоредби са в
противоречие с материално - правните норми на нормативни актове от по - висока
степен, основание за отмяна, по смисъла на чл. 146, т.4 от Административно
процесуалния кодекс.
Съгласно чл.21, ал.2 от ЗМСМА в изпълнение на правомощията си по ал. 1
общинският съвет приема правилници, наредби,
инструкции, решения, декларации и обръщения. В този смисъл, наредбата е приета
от компетентен орган, в предвидената от закона форма и не е нищожна. Доколкото протестираните
разпоредби от наредбата противоречат на законови норми от по-висока степен, същите
се явяват незаконосъобразни и следва да се отменят. Протестът, като основателен
следва да бъде уважен.
При направено искане за разноски
от протестиращия прокурор при ОП-Враца, същите му се дължат с оглед изхода на
делото. ОП-Враца е внесла държавна такса за обнародване на протеста в ДВ в
размер на 20лв., които следва да й бъдат присъдени.
Водим от гореизложените мотиви,
административният съд
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ по протест на Николай
Лалов –прокурор в Окръжна Прокуратура Враца разпоредбите на чл.9 т.6; чл.25, ал.2, предложение
4-то; член 29, т.1, както и на т.5 от Приложение №1 и т.З от Приложение №2 от Наредбата№10 за провеждане на
публичен търг и публично оповестен конкурс за управление и разпореждане с
общинско имущество на Община Оряхово.
ОСЪЖДА Общински съвет-Оряхово да
заплати на ОП-Враца разноски по делото в размер на 20/двадесет/лв., представляващи
държавна такса за обнародване в ДВ.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с
касационна жалба/протест/ пред ВАС в 14 -дневен срок от съобщаването му на
страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ:1.
2.