Решение по дело №1792/2020 на Софийски градски съд

Номер на акта: 261511
Дата: 2 декември 2020 г. (в сила от 2 декември 2020 г.)
Съдия: Калина Кръстева Анастасова
Дело: 20201100501792
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 12 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ ...............

 

гр. София, 02.12.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СОФИЙСКИЯТ ГРАДСКИ СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, II „Б“  въззивен състав, в публично заседание на дванадесети октомври през две хиляди и двадесета година в състав:

     ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ЛЮБОМИР ВАСИЛЕВ

                                                              ЧЛЕНОВЕ:   КАЛИНА АНАСТАСОВА

                                                             МЛ.СЪДИЯ   ЕВЕЛИНА МАРИНОВА

 

при секретаря Донка Шулева, като разгледа докладваното от съдия Анастасова въззивно гражданско дело № 1792/2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 258 и сл. ГПК.

С Решение № 297495 от 10.12.2019 г. на СРС, 77, с-в, по гр. д. № 21772/2019 г. са отхвърлени като неоснователни предявените от А.Д.Л., ЕГН ********** против Специално училище за ученици с нарушено зрение „Луи Брайл“, гр.София, район Връбница,  искове с правно основание чл. 357, ал. 1 КТ – за признаване за незаконно и отмяна на наложеното на ищеца със Заповед № 057/08.04.2019г. на Директора дисциплинарно наказание „забележка“.

С постановеното решение, на основание чл.78, ал.3 ГПК е осъдена ищцата да заплати на ответника сумата 200 лева – разноски по делото пред СРС за адвокатско възнаграждение.

Решението се оспорва от ищцата А.Д.Л. с доводи, че е неправилно и незаконосъобразно; постановено при съществени нарушения на процесуалните правила и неправилно приложение на материалния закон. Поддържа, че ученикът А.Т.е с тежки психически и ментални увреждания- страда от аутизъм и други заболявания, като в пубертета развива силно агресивно поведение, което често се изразява в немотивирани физически посегателства. На посочената дата, за която й е наложено дисципринарно наказание – 12.02.2019 г. по време на учебния час ученикът изпаднал в криза като й нанасял удари и я блъскал. В отговор тя /ищцата/ излязла от класната стая преди края на учебния час. Този инцидент е настъпил в присъствието на класния ръководител – З.М.. Оспорва с поведението си да е извършила дисциплинарно нарушение, както от обективна, така и от субективна страна. В случая напускането на учебната стая преди края на учебния час, което е извършено от нея е акт на самозащита и в резултат на стрес. Именно поради това ищцата смята, че не е извършила виновно нарушение на трудовата дисциплина. Тъй като ищцата е незряща за нея нападението е било внезапно и неочаквано, като в издадената заповед за налагане на дисциплинарно наказание е посочено, че е напуснала класната стая „видимо афектирана и раздразнена“. В този ден несъмнено ищцата се е обучавала да работи с деца с множество увреждания. Поддържа, че неправилно СРС е оставил без уважение искането й за допускане на съдебна експертиза, която да установи, дали като незрящ учител може да се справи пълноценно и адекватно с настъпилия инцидент с ученика с уврежданията. В случая това, че други незрящи учители работят с деца с множество увреждания, според ищцата, не означава, че се справят със сигурност успешно.

В случая доколкото е със специалност „педагогика на зрително затруднени“ същата е била обучавана да се справя с деца с такива увреждания, а не да се справи със създалата се ситуация, в която участва дете с ментални увреждания. Това, според въззивника, било установено и чрез показанията на класния ръководител дадени пред първата инстанция. Така от обективна страна е било безпредметно и нелогично да търси квалифицирана педагогическа и психологическа помощ, тъй като в учебната стая е останала свидетелката М., която притежава дългогодишен стаж като опитен педагог.

Абсолютно необоснован и недоказан, според въззивника, е фактът, че с поведението си – напускане на часа преди неговия край и недовършване преподаването на учебния материал, е поставила в опасност живота и здравето на другите деца. В случая обект на агресията е била ищцата и няма доказателства, за това че същата с напускането си на часа е създала опасност за А. или някое от другите деца. В класа са били само още двама ученика и няма данни за такава създадена опасност с поведението на ищцата. Опитен педагог, като свидетеля М., е бил в състояние да се справи със ситуацията, да въдвори ред и спокойствие, каквото е станало и в случая. Титуляр е била учителката З.М., а ищцата е била втори учител в часа, който се обучава.

Според въззивника именно излизането й от класната стая е било и правилно педагогическо решение, тъй като Л. е отстранила сама себе си като дразнител на детето с увреждания. Това е било установено, чрез показанията на свидетелите К.и П.. С това й поведение Л. е спомогнала на овладяване на напрежението и агресията у А., което се установява от факта, че същия се е успокоил.

Според въззивника първоинстанционният съд неправилно не е кредитирал показанията на свидетелитеК.и П.- педагози с дългогодишен стаж в училището, а е дал вяра само на показанията на свидетеля М.. Последната, според ищцата е повлияна от тенденционното негативно поведение на директора на училището, което се установява и от подадените от последната две докладни за настъпилия инцидент. В случая от страна на СРС не е изследвано, че ищцата е напуснала часа едва пет минути преди неговия край, което по съществото си представлява малозначителен случай на нарушение на трудовата дисциплина. Посоченото в докладните от свидетеля М., че ученикът А. е „бутнал“ Л., в отговор на което последната му е нанесла поредици от удари е неустановено в производството. Напротив, чрез събраните доказателства е установено, че директора на училището има негативно отношение към ищцата продиктувано от проведено и завършило непосредствено  преди налагане на дисциплинарното й наказание производство в Комисия за защита от дискриминация по инициатива на Л. срещу директора.

Моли, да бъде постановено решение, с което да се отмени решението на СРС и да се уважат исковете. Претендира разноски в производството съгласно списък.

Въззиваемата страна ответник Специално училище за ученици с нарушено зрение „Луи Брайл“, гр.София, чрез представителя си, е подало отговор по реда на чл. 263 ГПК, в който оспорва жалбата. Поддържа, че решението е съобразено със събраните по делото доказателства и закона; постановено е в съответствие с процесуалния и материалния закон.

Поддържа, че самата ищца е възпитаник на това училище и средата и учениците с увреждания са и известни. По отношение на притежаваните от ищцата знания и умения заявява, че същите се установяват от събраните пред първата инстанция писмени доказателства. Същата е била назначена за главен учител в специално училище за ученици с нарушено зрение и също е с дългогодишен педагогически стаж в училището. Поради това е правилно решението на СРС да остави без уважение искането й за допускане на експертиза, която да изследва нейните знания и умения като съобрази и уврежданията на ученика А. Т., за което отново са събрани доказателства пред първата инстанция. Същевременно наложеното дисциплинарно наказание касае извършени от ищцата поредица нарушения на трудовата дисциплина- не е изпълнила задължение по закон за опазване физическото и психическо здраве на ученик, като настъпването на вредни последици е предотвратено по независещи от волята на ищцата обстоятелства – намесата на друг учител, който е бил в близост; не е овладяла конфликтна ситуация; не е изпълнила възложената й учебна програма за часа и е напуснала учебния час преди определения му със заповед от директора край. Прави възражение, че СРС правилно е възприел и кредитирал показанията на свидетелитеК.и П., които са нощни възпитатели и не са присъствали на инцидента.

Моли, да се потвърди решението на СРС, като правилно, законосъобразно и обосновано. Претендира разноски.

При така установената фактическа обстановка Софийкият градски съд достигна до следните изводи:

Според разпоредбата на чл.269 от ГПК въззивният съд се произнася служебно по валидността на решението, а по допустимостта - в обжалваната му част, като по останалите въпроси е ограничен от посоченото в жалбата. Съгласно разпоредбата на чл. 269, изр. 2 от ГПК по отношение на правилността на първоинстанционното решение въззивният съд е обвързан от посоченото от страната във въззивната жалба. Съдът служебно има правомощие да провери само спазването на императивните материалноправни разпоредби, приложими към процесното правоотношение.

Въззивната жалба е депозирана в срока по чл. 259, ал. 1 ГПК, като в рамките на проверката по чл. 269 ГПК настоящата инстанция намира, че решението е валидно постановено и допустимо.

Във връзка с изложените във въззивната жалба доводи за неправилност, съдът намира следното:

Предявен е иск от А.Д.Л. против Специално училище за ученици с нарушено зрение „Луи Брайл“ с правно основание чл. 357, ал. 1 вр. чл. 358, ал. 1, т. 1 от Кодекса на труда – за признаване за незаконно и отмяна на наложеното на ищеца със Заповед № 057/08.04.2019г. на Директора на училището дисциплинарно наказание „забележка“.

В производството не е спорно и се установява, че ищцата работи по безсрочно трудово правоотношение като учител в Специално училище за ученици с нарушено зрение „Луи Брайл” от 1999 година, като от 2010 г. е на длъжност „старши учител”.

Установява се, че със Заповед № 057/08.04.2019г. на Директора на ответното училище ищцата е наказана с наказание „забележка” за извършени нарушения на трудовата дисциплина, квалифицирани от работодателя по чл.187, ал.1, т.3 и т.10 КТ – неизпълнение на възложената работа, неспазване на техническите и технологичните правила, неизпълнение на други трудови задължения, предвидени в закони и други нормативни актове, в правилника за вътрешния трудов ред, в колективния трудов договор или определени при възникването на трудовото правоотношение. В заповедта е посочено, че на 12.02.2019 г. А.Л. – старши учител в група ГЦО е била в класа на З.М. – 9 б клас, където изпълнявала функционалните си задължения за подпомагане работата на класа като втори учител в час по „Природа“, който е 5-ти учебен час с начало 11.40 часа и край 12.20 часа. По време на учебния час ученикът А. Т., който е с множество увреждания и поведенчески проблеми е проявил агресивно поведение, вероятно поради изпадането му в криза, бутнал А.Л. в гърдите и я ударил по ръката, в резултат на което тя напуснала класната стая, като заявила, че няма работа с него. Напуснала класната стая видимо афектирана и раздразнена от случилото се и е оставила класа, който е продължил заниманията си с класния ръководител З.М..

С посочената заповед работодателят приел, че ищцата като старши учител с 20 години педагогически стаж, макар и незряща, е следвало да овладее подобна ситуация и да потърси квалифицирана педагогическа помощ, тъй като е била втори учител и в класа е присъствала и класния ръководител З.М., като е напуснала класната стая преди края на учебния час, не е завършила ангажиментите си като втори учител, не е овладяла и предотвратила конфликтната ситуация с ученика, с което е поставила в опасност живота и здравето на останалите ученици в класа, също с множество увреждания. Работодателят е квалифицирал поведението на ищцата, като нарушение на трудовата дисциплина по смисъла на чл. 186 КТ и конкретно:

1. неизпълнение на задълженията по чл. 219, ал.2, т.2 и 3 от Закона за предучилищното и училищно образование – да опазва живота и здравето на децата и учениците по време на образователния процес, да зачита правата и достойнството на децата, учениците и другите участници в предучилищното и училищно образование и да сътрудничат и партнират със заинтересованите страни;

2. неизпълнение отговорности по чл. 4, ал.1, т.6 от Наредба № 12/01.09.2016г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти за опазване живота и здравето на децата и учениците, както по време на образователния процес в педагогическа ситуация или в учебен час, така и по време на организираните допълнителни дейности или занимания по интереси;

3. Не е изпълнила възложените й с длъжностна характеристика функции в раздел І А, т.4, 6 и 9, раздел „Б“, т.3, 4 и т.11.

В заповедта за налагане на дисциплинарното наказание директора е посочил, че взема решение за налагане на дисциплинарно наказание и за други неконкретизирани нарушения на трудовата дисциплина. Така, в заповедта е посочено, че Л. е старши учител с 20 години педагогически стаж, няма налагани дисциплинарни наказания, но има постъпили сигнали и оплаквания за затруднени служебни отношения, неколегиално и неетично отношение, както и склоннност към занижено качество и неефективност в работата й. За така посочените обстоятелства съставляващи, според работодателя нарушение на трудовата дисциплина не е посочена конкретика по време, място и обстановка, при която е извършено това неефективно и некачествено изпълнение на служебните задължения. Не са приложени и документи, сочещи за тяхното съществуване. Не са изискани и обяснения от служителя за така посочените общо нарушения на трудовата дисциплина във връзка с изискванията на чл.193, ал.1 КТ преди налагането на дисциплинарното наказание. Същевременно в издадената заповед е посочено, че въпреки създадената конфликтна ситуация с ученика А.Т.не са настъпили сериозни вредни последици за училищната дисциплина, което се дължи в голяма степен и на реакциите на З.М..

Съставената от директора на училището характеристика на старши учител А.Л. съдържа неподкрепени с данни срещу нея информации, които по същество са негативни оценки и твърдения за извършени нарушения на трудовата дисциплина. Същите не представляват обективна оценка за нейната работа и не съдържат мотивация и поощрение за незрящия учител за справянето му в трудната среда на училището, за приобщаването му към екипа и подобряване на съвместната работа с оглед постигане целите на образованието в такава среда.

В съставения от директора на училището констативен протокол от 13.03.2019 г. е посочено, че са изискани обяснения от старши учител Л. във връзка с посоченото в докладна на свидетеля З.М. от 13.02.2019 г., като е препратено към този документ. Същевременно тази докладна е прочетена на глас от директора на училището в присъствието на старши учител Л., г-н Г.М. и адвокат С.К.. Направено е обобщение, че служителя следва да даде обяснения за поведението си, а именно- защо е нанесла удари на ученика А.Т.от 9 б клас и след това е напуснала учебния час преди неговото завършване. Не е посочено точно време на напускане на учебния час от страна на старши учител Л..

В представената в производството докладна на свидетеля З.М. от 13.02.2019 г. е посочено, че на 12.02.2019 г. ученикът А.Т.от 9 б клас бутнал учителката А.Л., на което тя отговорила с поредица от удари по него, след което напуснала класната стая и оставила учениците без контрол. Посочено е, че благодарение на това, че е била в близост и предотвратила конфликта не се е стигнало до по-сериозни последици. Посочено е, че поведението на колежката е недопустимо с оглед това, че това е дете с множество увреждания и дете от институция.

В производството не са събрани доказателства, за това как е предотвратила конфликта свидетеля З.М. след напускане на класната стая от старши учител А.Л.. Не са събрани и доказателства, за това как свидетеля З.М. е реагирала като зрящ старши учител и класен ръководител на класа, в който е имало конфликт с ученика А. Т..  Не са събрани и доказателства, както бе посочено по-горе за точното време на напускане на класната стая от старши учител Л.. Не са събрани доказателства и за посоченото в докладната, че старши учител Л. е нанесла поредици от удари към ученика Т.. Всички тези обстоятелства, за които не са събрани доказателства са в тежест на доказване от страна на работодателя- ответник съобразно указанията на чл.154 ГПК.

В проведеното производство чрез събраните писмени доказателства /заповед № 007/17.09.2018 г./ е установено, че класен ръководител и учител на група за целодневно обучение -9 б клас е свидетеля З.М., а старши учител А.Л. е учител отговорен за сборна група от 10 ученика за времето от 12.00 часа до 18.00 часа, между които не е ученикът А. Т..

В производството не е установено при какви обстоятелства и поради кои причини старши учител Л. е присъствала в часа по Природа на 12.02.2019 г. с начало 11.40 часа и край 12.20 часа в 9 б клас с класен ръководител и старши учител З.М.. В издадената заповед за налагане на дисциплинарно наказание е посочено, че същата е била в този час с оглед подпомагане дейността на З.М. като втори учител. Посочено е и че ученикът А.Т.е с множество увреждания и поведенчески проблеми, като същият е проявил агресивно поведение към Л. като е бутнал Л. в гърдите и я ударил по ръката.

Установява се от подаденото от А.Л. заявление от 13.02.2019 г., че този клас – 9б клас е съставен от шест невербални ученика с допълнителни ментални и физически увреждания.

Чрез представения в производството констативен протокол от 14.11.2018 г. на РУО-София град се установява, че А.Л. работи в клас - сборна група от 10 ученика за времето от 12.00 часа до 18.00 часа въз основа на заповед № 007/17.09.2018 г. на директора на училището, като учениците са емоционално и поведенчески стабилни, вербални ученици, добре адаптирани в училище. Участието на Л. в часовете на старши учител З.М. в 9 б клас е определено като помощ на класния ръководител З.М..

 

Последното е установено и от събраните гласни доказателства, чрез показанията на свидетелите К. П. и В.К.. Последните ясно установяват, че поради напрегнати отношения на старши учител А.Л. с директора на училището се е стигнало до промени в групите, които обучава първата и съответно до несправяне от нейна страна поради това че е незрящ учител, а за справянето с определени ученици особено невербални се иска и зрителен контакт. Установява се, че единствения незрящ колега, който е работил през предходната учебна година в сектор „Деца с множество увреждания“ е била ищцата Л.. След проведено производство в Комисия за защита от дискриминация и сключване на споразумение с директора е променена и групата ученици, с които Л. работи. От страна на директора към нея обаче било демонстрирано лошо отношение и пренебрежение, което вероятно довело и до дисциплинарното наказание. Двамата свидетели споделят педагогически и професионален опит като сочат, че в създалата се напрегната обстановка с ученика А.Т.единствения възможен и подходящ похват е отстраняване на дразнителя, какъвто в случая се е явила старши учител Л., т.е. напускане на учебната стая от нея при съобразяване, че основния учител е била старши учител З.М., която е и класен ръководител на този клас и същата остава в класната стая, т.е. децата не са оставени без надзор. Свидетелите сочат, че не са изготвени правила как да се действа в подобна ситуация, а дават своите оценки и предложения на база личния си професионален опит и педагогически познания, като изрично заявяват, че не притежават специалност за работа с деца с множество увреждания, а са педагози на зрително затруднени деца, каквато е и ищцата.

Чрез показанията на свидетеля З.М. се установява, че старши учител Л. е била в часа й по „Природа“ в 9 б клас на 12.02.2019 г. с начало 11.40 часа и край 12.20 часа, за да се обучава да работи с деца с множество увреждания,  като е работела индивидуално с ученика А. Т., който е с множество увреждания и поведенчески проблеми. По време на заниманията последния я блъснал с ръце в гърдите в резултат на което Л. се уплашила и излязла от класната стая, като казала че повече няма да работи с него. Установява се, че ученика проявил агресивно поведение е на ръст, колкото Л. или по-висок ръст, като същия е склонен към подобен тип прояви и поведение. В останалата част, съдът не дава вяра на показанията на свидетеля М. с оглед откритата й и явна заинтересованост от случая с оглед негативно развитие на спора за ищцата. Така посочените обстоятелства се установяват от подадените от същата две докладни до директора на училището с неидентично съдържание, отразената в тях негативна оценка за професионалните качества на ищцата при реагиране в създалата се конфликтна ситуация и явното и отрицателно отношение към ищцата и инцидента, настъпил вероятно по нейна вина като старши учител и класен ръководител на класа запознат с индивидуалните поведенчески прояви на всеки от учениците от 9 б клас в т.ч. и на ученика А. Т..

С оглед така установеното, съдът намира за основателен предявения иск по чл. 357, ал. 1 вр. чл. 358, ал. 1, т. 1 от Кодекса на труда. Постановеното решение от първата инстанция като неправилно следва да бъде отменено.

По същество работодателя е образувал дисциплинарно производство и е наложил дисциплинарно наказание „забележка“ за извършено от страна на старши учител Л. нарушение на трудовата дисциплина изразяващо се в напускане на учебен час преди неговия край, в който същата е била обучавана като втори учител съвместно с учителя по график и класен ръководител старши учител З.М.. Цитираното дисциплинарно нарушение е наложено обаче и за извършени други нарушения на трудовата дисциплина, които не са посочени и индивидуализирани по време, място и обстановка, при която са били извършени. Същевременно за първото посочено нарушение не са посочени съществени белези, които го характеризират, а именно – с колко минути по-рано е напуснала часа ищцата преди неговия край и по какъв начин е създала с поведението си опасност за живота и здравето на останалите ученици при съобразяване, че старши учител Л. се е обучавала в този час от старши учител З.М.-класен ръководител и титуляр на часа и паралелката. Не е посочено и каква част от ангажиментите й по обучение в този час не е била изпълнена от нея като втори учител и обучаван в часа. За тези съществени липсващи факти очертаващи извършените нарушения от обективна страна не са приложени документи и същите не се съдържат в подадената от свидетеля З.М. докладна. Същевременно за тях не са поискани и обяснения от служителя преди налагането на дисзиплинарното наказание.

Съгласно чл. 195, ал. 1 КТ дисциплинарно наказание се налага с мотивирана писмена заповед, в която следва да се посочат нарушителят, нарушението - кога е извършено и в какво се изразява, наказанието и законният текст, въз основа на който се налага. За наличието на изискуемите от закона реквизити на заповедта съдът следи служебно. Съдебната практика приема, че макар в уволнителната заповед да липсва описание на фактическия състав на извършеното нарушение, ако в нея има изрично позоваване на друг документ като доклад, докладна, докладна записка, рапорт и пр., при положение, че този документ е бил доведен до знанието на работника или служителя, изискването на закона да е посочено конкретно нарушение е изпълнено /Решение № 460 от 17.06.2010 г. по гр. д. № 465/2009 г ., Г. К., ІІІ Г. О. На ВКС/.

В настоящия случай, както бе посочено в подадената докладна от 13.02.2019 г. и съставения протокол, с който са поискани обяснения за извършени нарушения на трудовата дисциплина не се съдържа информация за това при какви обстоятелства същите са извършени от старши учител А.Л. – незрящ учител в училището, в какво се изразяват конкретните действия и бездействия на ищцата и по какъв начин се установяват същите. При тези съображения настоящият съдебен състав намира, че заповедта за налагане на дисциплинарно наказание не е мотивирана, поради което подлежи на отмяна.

При тази констатация, съдът намира,че работодателят не е изпълнил точно своите задължения по закон - да изслуша работника или служителя или да се приемат неговите обяснения /чл. 193 КТ/ преди налагане на дисциплинарното наказание, като го запознае подробно с нарушенията и доказателствата, които ги установяват.

Предвид изложеното, съдът намира предявения иск за основателен и доказан, поради което следва да бъде уважен. Дисциплинарното наказание е наложено при неизяснена фактическа обстановка, за нарушения, които не са конкретизирани и за които не са поискани преди това обяснения от служителя при нарушаване на проведената процедура. Тъй като работодателят предварително не е поискал обяснения за всички непълно и неконкретно описани в заповедта нарушения преди налагане на дисциплинарното наказание, съдът не следва разглежда спора по същество дали са налице соченото нарушение и неговата тежест /чл. 189, ал. 1 от КТ/. Установеното нарушение по чл. 193 КТ в процедурата по налагане на посочената дисциплинарна мярка е основание за нейната отмяна.

С оглед обстоятелството, че изводите на настоящата инстанция не съвпадат с крайните изводи на първата инстанция, обжалваното решение следва да се отмени, без да се присъждат разноски в тежест на ответната страна, тъй като не са поискани такива пред въззивната инстанция.

 

Воден от изложеното и на основание чл. 271, ал. 1 ГПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 297495 от 10.12.2019 г. на СРС, 77, с-в, по гр. д. № 21772/2019 г. и вместо това:

ПРИЗНАВА за незаконна и отменя Заповед № 057/08.04.2019г. на Директора на Специално училище за ученици с нарушено зрение „Луи Брайл“, гр.София, с която е наложено дисциплинарно наказание "забележка" на А.Д.Л., ЕГН ********** по предявения иск от А.Д.Л., ЕГН ********** срещу Специално училище за ученици с нарушено зрение „Луи Брайл“, гр.София на основание чл. 357, във връзка с чл. 358, ал. 1, т. 1 от Кодекса на труда.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на касационно обжалване.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                   ЧЛЕНОВЕ:  1.                      2.